Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God på glatta

Startet av tomrh, mandag 18. februar 2013, klokken 20:22

« forrige - neste »

Stjerneglis

Masse løssnø på og dritglatt på småveiene! Nå er det gøy å kjøre i-Miev! Bilen er som et minijagerfly: Bygd ustabilt i utgangspunktet, og med et effektivt stabiliseringsystem som holder bilen på veien. Den overrasker meg også stadig hva angående framkommelighet, det var dette siste som var den store skepsismen da vi vurderte bilen i 2011... :)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Hålke i dag. Det er strødd i to tynne langsgående spor for biler med 140-150 cm sporvidde. Mjauen er for smal, to hjul kommer alltid utenfor stripene. Argh!!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 17. januar 2015, klokken 12:22
Hålke i dag. Det er strødd i to tynne langsgående spor for biler med 140-150 cm sporvidde. Mjauen er for smal, to hjul kommer alltid utenfor stripene. Argh!!

Hadde du hatt smalere dekk, ville du kunne kjørt kun i den ene stripa... ;D
Ser problemet. På med hurtigkjetting!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

PionerThink

Har til nå kun testet i-Miev'en på litt små-isete veg, og med nye piggdekk så har den fungert greit. De siste dagene kom snøen for fullt på sørlandet med til tider plussgrader og slapseføre. Da må jeg innrømme at ESP ble bilens egen verste fiende i en heller umåket gate. Måtte rett og slett stoppe og skru av ESP for i det hele tatt å klare og opprettholde framdriften. Klarte faktisk ikke en gang å komme ut fra fortausparkering uten å skru av ESP pga at det var liten plass til å "ta rennafart"!
Etter å ha kjørt Think i et par år med gamle piggdekk og null ESP må jeg si at det allikevel er 1-0 til Think på glatta :-\
Jeg har hatt trekk på ulike akslinger på de bilene jeg har hatt, og i motsetning til fruen som hater bakhjulstrekk etter å ha hatt en 316d som leiebil på den verste glatta, klarer jeg meg stort sett greit og har ikke de helt bombastiske meningene om at det ene er mye bedre enn det andre. Dog skal det sies at bakken opp til huset som jeg vanligvis klarer å rygge opp med Think'en kan jeg bare glemme å gjøre det samme med i-Miev'en ::) Her må jeg bare ta rennafart og kjøre rett opp nå!(er gunstigst å rygge for å få plassert bilen i et hjørne slik at leieboer også kan komme ut fra sin oppstillingsplass)
Selger klarte ikke å skaffe piggdekk i riktig dimensjon bak, så her ble det 185 bredde, men tror ikke at det kan gjøre så mye utslag på fremkommeligheten ???
Noen som har hatt tilsvarende erfaringer? Eller er det bare sjåføren og/eller dårlige dekk ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

erik e

Etter snart 60 000 km i denne bilen. Det er ikke noe "vinterbil".   Når det er dager som det er nå tar jeg en gammel Alfa.  Kjør forsiktig .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: PionerThink på onsdag 21. januar 2015, klokken 22:13
Da må jeg innrømme at ESP ble bilens egen verste fiende i en heller umåket gate.
Ja, veldig kjent. Nesten som å velge mellom pest og kolera, for uten ESP på hålka er det fort å snurre rundt. De kunne gjort et mye bedre arbeid med innstilling av ESP! Lurer på om dette kan fikses på? Skal høre med verkstedet nå ved fjerde service.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 21. januar 2015, klokken 22:13
Selger klarte ikke å skaffe piggdekk i riktig dimensjon bak, så her ble det 185 bredde, men tror ikke at det kan gjøre så mye utslag på fremkommeligheten ???
185 bak funker godt som gull! (Bruker det selv.) Men må ha 155 bredde foran også da ellers blir den mer vinglete.

Sitat fra: erik e på torsdag 22. januar 2015, klokken 06:12
Etter snart 60 000 km i denne bilen. Det er ikke noe "vinterbil".   Når det er dager som det er nå tar jeg en gammel Alfa.  Kjør forsiktig .
Blir faktisk at vi tar Leafen og lar mjauen stå på slike dager. Leafen er utstyrt med splitter nye Hakka 8 pigg og kommer seg godt fram, men vil helst ikke kjøre den inn til byen grunnet piggdekka (det er fruen som pendler med den ute på landsbygda).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

PionerThink

Det var jo godt å høre at det ikke bare var meg da ;D
Heldigvis er det lettere å skru på ESP enn av, så da slipper man å kjøre med den avslått etter å ha kommet seg av gårde!
Jeg har faktisk 145 dekk foran, og opplever den både som vinglete og understyrer hvis farten er litt mer enn moderat :-\  Tror nok jeg kanskje vil skifte til 155 neste sesong ja!
På den annen side er det jo ikke noen fare for at man holder for høy fart i kryss eller igjennom svingene :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Thomas Parsli

Jeg prøvekjørte en i-Miev når vi skulle kjøpe ny elbil for tre år siden og ble litt overrasket over at den føltes dårligere på vinterføre enn vår gamle P106 '99-modell. Den "vinglet" også mer i svingene -det føltes mer som en gammel bil med slitte støtdempere og dårlige dekk. (nei, jeg sjekket ikke dekktrykket)

For meg virker det som "riktige dekk" er ekstremt viktig på trillingene (demobilen hadde åpenbart ikke det) og antar bredere dekk med høyere lufttrykk er et godt utgangspunkt.
Ellers er en sprayboks med dekkrens lurt å ha i bilen for dager med is og overvann...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

pwb

hm, forundret over at så mange er missfornøyd på glatta. Min første vinter og er mildt sagt overrasket over hvor godt den tar seg frem (ion). Kjører med piggfrie originaldekk og har ikke stått fast i det hele tatt. Klart at bilen er vinglete, men kjører daglig ski/siggerud - oslo og kjører såpass tidlig at veldig ofte så er det ikke brøytet. Klart at jeg må nok ned i 45-50 i svingene på svingete 60vei for å kjøre trygt, men ikke noe problemer i det hele tatt. Det er mine første piggfrie dekk på sikkert 16 år og vil nok sette på piggdekk neste gang, men fryktelig positivt overrasket over hvor godt den tar seg frem. Og så er den jo så artig å kjøre når man slår av EPSen også, da kan man leke seg litt ;-)

tomrh

Sitat fra: PionerThink på torsdag 22. januar 2015, klokken 09:09
Jeg har faktisk 145 dekk foran, og opplever den både som vinglete og understyrer hvis farten er litt mer enn moderat :-\  Tror nok jeg kanskje vil skifte til 155 neste sesong ja!
Problemet er å finne 155/60-15 i piggdekk. Det finnes Hakka 8 i 165/60-15, men blir hakket for bredt for en smal 4"-felg foran.

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. januar 2015, klokken 09:23
For meg virker det som "riktige dekk" er ekstremt viktig på trillingene (demobilen hadde åpenbart ikke det) og antar bredere dekk med høyere lufttrykk er et godt utgangspunkt.
Standard dimensjon 175 + 145 er ihvertfall ikke "riktige dekk" for trillingene!

Etter endel eksperimentering landet jeg på 185 + 155 som en ganske stabil kombo, det er faktisk blitt en glede å kjøre mjauen om vinteren nå! Et eksperiment med 5 mm spacere i høst "simulerte" 195 + 165 som ble enda mer stabilt. Den optimale dekkløsningen for trillinger vil imo være å få tak i Sento Mits felger (5,5" bak/4,5" foran) og sette på 195/50-15 og 165/60-15.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

automat

Trilling er både god og dårlig på glatta.

Dette er jo en bil som i utgangspunktet har ganske dårlige kjøreegenskaper. Og de blir selvsagt ikke bedre når det blir glatt. Den blir heller ikke noe mer stabil av å kjøre snøslaps, kontra sommerføre.

Jeg må holde lavere kurvehastighet med iOn'en enn med fossil'en på sommerføre. Og det må jeg selvfølgelig også på vinterføre. Men på vinterføre bruker man generelt mer av tilgjengelig veigrep enn på sommeren, så fartsreduksjonen i svinger blir mer merkbar nå.

Det positive med iOn'en er fremkommeligheten. Jeg har ikke stått fast eller hatt problemer så langt. Den har en ESP som ganske aggressivt bremser farta, men dette er koblet veldig til hvor mye rattutslag man har. Kjører man rett frem kan man gasse ganske mye før ESP slår inn. Hvis man planlegger et sporvalg der man i minst mulig grad svinger samtidig som man må gasse, så er fremkommeligheten svært god.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stjerneglis

Jeg har en Alfa som er stø som et fjell på glatta, men trives godt med å skli litt rundt på iMieven også! Har aldri stått fast med bilen, selv i disse snørike dager og med halvslitte Hankook piggfrie dekk. Bilen er såpass lett at den er kontrollerbar, og da kan det gjerne skli og sladde litt uten det blir farlig. Det er bare gøy. Prøv på det samme med en svær feit rwd bil...

ESP, ASR og masse 3-bokstavers forkortelser i hue og ræva er fint det, men folk eier jo ikke lenger kunnskaper om vinterkjøring...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

PionerThink

Vi har også en 4-hjulstrekker som vi bruker til å dra på langtur, til fjells og trekke båt om sommeren med. Er ikke så spennende som den forrige bakhjulstrekkeren, men sitter på den annen side aldri fast :)
Har til nå ikke kjørt så mye med Mjauen uten antispinn grunnet at jeg vil lære den å kjenne litt først. Men husker vagt for snart 30 år siden mine første vintrer med mine foreldres Datsun 260C, og det uten så mye som et eneste elektronisk hjelpemiddel ::) Det var tider det!
Må nok ta noen turer alene i Mjauen og prøve gamle kunster uten mor ombord. Hun får jo nesten slag så snart det glepper med hekken :)
Helt enig i at det er viktig å bevare gamle kunster ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Beamer Screamer

Jeg tror vi alle har kjørt biler med bedre kjøreegenskaper enn trillingene, både hva sommer- og vinteregenskaper angår. Smal og høy bil, i tillegg utelukkende enkle og billige løsninger er jo ikke oppskriften på en rå kjøremaskin. Men alt tatt i betraktning synes jeg iOn'en fungerer veldig greit på vinterføre.

Fremkommelighet og bakkeklaring holder i massevis for mitt bruk, og bilen er liten og lett noe som gjør den enkel (og moro) å hanskes med. Jeg er faktisk av den oppfatning at en 1-tonns småbil er bedre om vinteren enn en 2-tonns SUV fordi jeg har en følelse av mye bedre kontroll/håndterbarhet av den lille bilen.

Min iOn er utstyrt med siste modell av Conti nordiske piggfrie dekk (husker ikke hva de heter) både foran og bak.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 23. januar 2015, klokken 20:38
ESP, ASR og masse 3-bokstavers forkortelser i hue og ræva er fint det, men folk eier jo ikke lenger kunnskaper om vinterkjøring...
Deler samme bekymring for den oppvoksende generasjon som aldri får mulighet til å kjøre biler uten sikkerhetssystemer, de vil nok mangle noen ryggmargsreflekser der. Likevel synes jeg i-MiEV uten ESP er hakket skumlere å kjøre enn en bakhjulsdrevet Corolla-81 jeg hadde (der man måtte legge sandsekker i bagasjerommet om vinteren..). Ble berget av ESP'en i dag faktisk, mye bar vei men flekkvis hålke. Var uoppmerksom et øyeblikk og plutselig faller bakhjula ned et glatt spor og baken slenger videre ut. Reaksjonen min var for treg, jeg hadde snurret rundt hvis ikke ESP'en hadde slått inn på et tidels sekund.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA