Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enklere utstyrt iMiev?

Startet av Snibur, fredag 25. november 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Snibur

Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

espenri

Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Snibur

Hmmm, tydeligvis enda en forskjell mellom iMiev og de andre trillingene. På iOn folder speilene seg inn når man låser. Da er det kanskje likevel uvitenhet som gjør at alle står og skraper is.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

bruisepristine

Sitat fra: espenri på onsdag 30. november 2016, klokken 08:09
Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen

Har du prøvd å trykke to ganger raskt etter hverandre på låse/åpne-knappen? Da folder min 2013 iMiEV speilene inn/ut.
i-MiEV 2013
MG4 2023

psyfoon

Sitat fra: bruisepristine på onsdag 30. november 2016, klokken 15:26
Sitat fra: espenri på onsdag 30. november 2016, klokken 08:09
Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen

Har du prøvd å trykke to ganger raskt etter hverandre på låse/åpne-knappen? Da folder min 2013 iMiEV speilene inn/ut.

Slik er det på min 2015 i-miev også.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Vollis47

#5
Sitat fra: Snibur på fredag 25. november 2016, klokken 09:25
Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....
Er det bare iMiev av trillingene som kan forvarmes? Eller kan Citroen og Peugeot også forvarmes? Og hvordan gjøres det?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

asbkar

Dobbeltrykk på låse/åpne-knapp på nøkkel folder speilene inn/ut på min gode gamle 2011-iMiev også.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

#7
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 30. november 2016, klokken 19:28
Er det bare iMiev av trillingene som kan forvarmes? Eller kan Citroen og Peugeot også forvarmes? Og hvordan gjøres det?
Berre i-Miev som kan forvarmes, med ladekabel i. Må trykke på ein "fjernkontroll som likner på ein garasjeportåpner" - ingen timer funksjon.

For Citroën og Peugeot må ladekabel ut, nøkkel settes inn, og bilen være "på" før det kjem varme.
(Unntak for dei som har ettermontert fosilvarmer, med fjernstart. Dette er ikkje originalt utstyr.)

Eg bruker standard Defa kupevifte for varme, kobla til ur. Fungerer greit, bilen blir varmere og det er stort sett ikkje noko is å skrape vekk. Spesielt praktisk å få vekk is som frys på innsida av frontruta.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kaiat

Sitat fra: Snibur på fredag 25. november 2016, klokken 09:25
Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....

Sannsynligvis ligger alle fjernkontrollene til forvarming i en skuff et sted... Biler brukt i hjemmesykepleien lever et hardt liv med brukere som ikke bryr seg så veldig mye. Samboeren min var bilansvarlig for hjemmesykepleiebilene i en av sonene i Bergen. Det var støtt og stadig en bil på verksted etter en smell og de hadde en leiebil på permanent basis omtrent.

Men det finnes en enklere versjon av iOn og C-Zero uten klimaanlegg. Visstnok bare solgt i Sveits eller Østerrike, men jeg har sett et par slike biler her i Norge også.

elektrolux

I oljebyen Stavanger har kommunen kostet på seg E-Up som fikser frosne ruter selv på bare 2-3 min.

Imens kan brukerene varme boken og ryggen i oppvarmede seter.

Er sikker på at det gir en bedre og tryggere start på dagen, og sparer kommunen penger på unødvendige uhell som følge av frosne sjåfører uten utsikt.:-D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA