Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mandal-Stord i Leaf

Startet av Bjoris, mandag 18. februar 2013, klokken 00:09

« forrige - neste »

Rasmus.B

Det kan også være mulig å finne ladepunkter utenfor butikker. En del av de litt større dagligvare butikkene har gjerne en lasterampe eller en papp presse, og der er det ofte noen stikk montert. Ikke uvanlig med kombi stikk som har både 3fas 400v og et Shuko uttak montert på samme stikk med 240v som du kan bruke hvis det virkelig kniper.

Lykke til.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

flux

#16
Jeg anbefaler deg å finne et sted å sove når du ikke kan lade på hurtiglader:) Kjør som du først foreslo til Moi og overnatt der mens du lader bilen 100%. Kjør så helt til Randaberg og lad til 90-100%, da går det fint til Aksdal. Lad i Aksdal til 80-90% og du kommer deg til Stord. Leaf hurtiglader mye raskere fra 10-50% enn fra 50-90% så det lønner seg å utnytte kapasiteten og ikke lade før enn må. Og de siste 10% tar laang tid, så unngå å "hurtiglade" de om du ikke må.

Min erfaring fra lengre turer er at ved fornuftig kjøring angir Leaf ganske riktig rekkevidde når du har bilen i "D" modus.

Bjoris

#17
Fikk oppgitt nå at det er en helt ny 10 amp lader fra Nissan Norge som følger bilen, altså har de ikke tatt seg bryet med å konvertere de gml frå USA. Det var jo bra, håper den gml følger med så kanskje jeg kan få den oppgradert til 16 amp 220 v for en rimelig penge?

Ja, overnatting på hotell i Moi er jo det eneste fornuftige selvsagt, men så er jeg en seiler og vant med lite søvn over lang tid så vi får se hva vi ender på:)

Ang hurtiglading, forstår det slik at batteriet ikke har godt av å hurtiglade over 80%? Hadde tenkt å prøve å holde meg til 80%, det bør jo gå når det bare er 5-6 mil mellom hvert punkt?

Rasmus.B

Om batteriet har godt av å hurtiglades over 80% kan sikkert diskuteres, men det er jo pr. Definisjon ikke hurtiglading den hastigheten du lader med når batteriet er kommet opp i over 80%. Batteriet evner ikke å ta til seg energi like fort når det er såpass fullt. På en del hurtigladere er det display som viser både ladespenning og ladestrøm, og der vil du se at etterhvert som du lader går ladestrømmen markant ned. Det er ikke noe i veien for å lade til over 80% med hurtigladeren, det tar bare så lang tid, men fremdeles fortere en om du skulle bruke din egen 10A reiselader. En annen sak er at hvis det er kø på ladestasjoner er det surt å vente en ekstra halvtime eller mer på han som absolutt skal lade fra 80 til 100%, men dette har vært diskutert mye i andre tråder. Lad til det nivået du føler du må ha for å klare deg om du står tilkoblet hurtigladere eller ikke.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TorC

Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:34
Fikk oppgitt nå at det er en helt ny 10 amp lader fra Nissan Norge som følger bilen, altså har de ikke tatt seg bryet med å konvertere de gml frå USA. Det var jo bra, håper den gml følger med så kanskje jeg kan få den oppgradert til 16 amp 220 v for en rimelig penge?

Du kan sende den til evseupgrade.com da kan du få den oppgradert for ca 300USD. Bare pass på at du får eksportert det korrekt. Altså en "midlertidig eksport" for reparasjon. Ellers vil du få full mva på returen... Det kan også bli en temmelig kostbar affære å sende det med vanlig brevpost, så firmaer som norusonline.no, shipalong.no og Jetcarrier vil spare deg for en del hundrelapper i frakt og fortolling.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

#20
110 volt laderen følger med i tillegg :) For å få 16 amp, er det klart rimeligste for meg å få oppgradert denne til 240 volt/ 16 amper. Andre alternativer er jo 6.500 så dette var jo good news. Nå skulle jeg hatt en slik du kan stille pga dårlig elanlegg i garasjen, men 6 amper blir det vel ikke mye lading av uansett?

Koster 239+48 dollars, ca 1700 nok. Noen som har sendt dem inn med Jetcarrier og kjenner prisen på frakt/tolling hver vei?

Rio

Hei,

Du bør vel kjøpe/låne en 16A ladekladd til turen, slik at du kan lade 60% raskere enn med en 10A ladekladd på de stedene du er avhengig av det, mellom hurtigladere?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:34
Ja, overnatting på hotell i Moi er jo det eneste fornuftige selvsagt, men så er jeg en seiler og vant med lite søvn over lang tid så vi får se hva vi ender på:)

Ang hurtiglading, forstår det slik at batteriet ikke har godt av å hurtiglade over 80%?
Når en seiler beveger en seg om enn sakte så går det fremover. Å vente på en elbil som saktelader er mildt sagt frustrerende om en ikke har annet å gjøre enn å vente. Det er ille nok å vente på "hurtiglading". Det fine med elbil til normal bruk er at en aldri trenger å vente, en lader når en uansett har annet å gjøre.

Bjoris

Jeg skal prøve å få lånt meg en 16 amp, ja:) Har fått tilbudet også allerede!

TorC

Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. mars 2013, klokken 19:28
110 volt laderen følger med i tillegg :) For å få 16 amp, er det klart rimeligste for meg å få oppgradert denne til 240 volt/ 16 amper. Andre alternativer er jo 6.500 så dette var jo good news. Nå skulle jeg hatt en slik du kan stille pga dårlig elanlegg i garasjen, men 6 amper blir det vel ikke mye lading av uansett?

Koster 239+48 dollars, ca 1700 nok. Noen som har sendt dem inn med Jetcarrier og kjenner prisen på frakt/tolling hver vei?

Jeg vet ikke om JetCarrier tar begge veier, men det er sikkert noen firmaer som gjør det. Selv har jeg hatt en litt ubehagelig opplevelse med JetCarrier, så jeg er temmelig tilbakeholden med å anbefale dem.  Jeg ville tro at hvis man midlertidig eksporterer for reparasjon vil man i beste fall slippe unna MVA (dette er eldingser så det er ingen toll, bare MVA. MEN det må fortolles for å slippe unna med MVA. I verste fall må du betale MVA på verdiøkningen. Med JetCarrier slipper du å betale fortollingsgebyrer, og de frakten fra USA inkluderer innenlandsfrakt i Norge hvis varen veier under 5 kg hvis det er sendt sjøfrakt (med flyfrakt er det inkludert i prisen).

Når det gjelder ditt spørsmål om 6am lader så er vel svaret: alle monner drar...  Regnestykker blir vel (og jeg blir vel korrigert her siden jeg runder av): 6amp x 220 v = 1320watt per time.  Siden batteripakken tar 24kwt betyr en 6amp lader da sånn circa 5% økning per time. Fra 0% til 100% betyr det altså (100% delt på 5 = 20) 20 timer. Er du på 70% trengs det ca 6 timer å fylle batteriet.

Men har du dårlig anlegg i garagen ville jeg kanskje vurdert å få lagt opp en ny kurs? Hvis du gjør jobben med kablingen selv trenger det ikke koste så mange kronene å få en elektrikker til å kople det sammen for deg. Da kan du jo få en egen 16amp kurs til bilen. Det gir ikke bare en mye raskere ladetid, men også muigheten til å sette på forvarmer med "timer" som slår på varmeanlegget til en fast tid uten å tappe batteriet. Min erfaring er at drar ut en god del fra batteriet, som ikke nødvendigvis kan dekkes inn av en bare 6amp lading.  Min erfaring er at ved minusgrader trekker varmeapparatet ca 3,5kwt. Dette kan kun dekkes inn ved å bruke 16amp (da går man ca i 0). Men, når det har stått på en stund trekker det selvsagt mye mindre, men sjeldent under 1kwt. (med en 6amp får du kun inn ca 1,3). Det har dessuten vært noe problematikk med forvarming uten lading som kan brenne en kolbe eller noe. Jeg aner ikke dette kanskje kan gjelde ved for lav lading også?

Siden trådstarter nå nærmer seg "henteturen" vil jeg komme med en liten advarsel: Dette er første turen din. Elbil er knall, og kan brukes til det meste. Men det kan komme noen "smeller" på veien til man lærer seg å bruke elbil. Jeg håper ikke at du opplever for mange negative sider på første turen. Det er dumt hvis du får en dårlig opplevelse. Selv hadde jeg ikke spesielt store ambisjoner på første turen, men det oppstod allikevel problemer. Ta den tiden som trengs, og ta turen som en tur. "Rekkeviddeangsten" kommer til å slå inn mange ganger før man lærer bilen å kjenne. Mine "tips" for den aller første langturen er:  Ta med rikelig med varme klær, litt mat og drikke, minst en fulladet mobiltelefon, rikelig med tid, veihjelpsbevis, lydbok på USB, et par fleecetepper, og avtale med noen som kan komme å hente deg eller rutetabeller for området. Kanskje noen på elbilforumet som bor i området for ruten din kan sende deg sine hjemmeadresser og telefonnummer, i tilfelle du skulle trenge en hjelpende hånd på veien?

Dette er ikke for å skremme deg, men det kanskje bedre å frykte det verste å bli bli positivt overrasket, enn å sitte med nebbet fullt av postkasser... Jeg er temmelig sikker på at du kommer til å bli veldig fornøyd med LEAF, for det er en knall bil når man kjenner bilen. :-)



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rasmus.B

Her er en link til en håndbok som beskriver hvordan du kan bygge om den amerikanske ladekabelen du har. Hvis ikke du tør selv er det kanskje noen andre du vet om eller noen her på forumet som tar seg tid til å gjøre det.
Håndboken kommer på under 100 lappen.
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-EVSE-Charger-Conversion-Handbook-/330785519678?pt=US_Adapters&hash=item4d045a783e
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TorC

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 27. mars 2013, klokken 10:13
Her er en link til en håndbok som beskriver hvordan du kan bygge om den amerikanske ladekabelen du har. Hvis ikke du tør selv er det kanskje noen andre du vet om eller noen her på forumet som tar seg tid til å gjøre det.
Håndboken kommer på under 100 lappen.
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-EVSE-Charger-Conversion-Handbook-/330785519678?pt=US_Adapters&hash=item4d045a783e

Jeg har den "boken". Den viser kun konverteringen av volten, ikke ampen. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

#27
Da har jeg fått avtale om å låne 16 amp lader hos lokal Mitsubishi forhandler, de bad meg dobbelsjekke at den passet til Leaf, de mente det kunne være at den ikke passet.

Vet ikke om deres er gml eller ny etc... Har også fått tilbud om å låne Miev lader på 16 amp her  forumet, tusen takk for hjelpsomheten, men når jeg tar buss ned ble dette mest praktisk. Har forstått at Miev lader skal passe, men gjelder det uansett hvilken årsmodell etc? Vil jo ikke ødlegge noe, men passer kontakten er vel alt ok? Har jo 10 amp med også..., men funker 16 amp dropper jeg overnatting og satser på en lengre stopp for lading i Flekkefjord til 100% og kanskje noen timer på en døgnåpen bensinstasjon før Randaberg...

edakcots

Skulle ikke du få bilen i midten av mars?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Bjoris

#29
Jo, det har vært stor forsinkelse, men det ble også presisert at 4 uker fra 18.2 var usikkert. Men det har ikke vært noe stress, det tok lengre tid å selge bilen jeg bytter enn tenkt så det passet med forsinkelsen:) Men den ble solgt i påsken, og leveres først nå tirsdag. Leafen står nå i Mandal, men rekker ikke henting før tidligst neste helg, mulig det blir mandag 15.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA