Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mandal-Stord i Leaf

Startet av Bjoris, mandag 18. februar 2013, klokken 00:09

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har kjøpt US Leaf SL 2011 av Sør-Import og for moroskyld har jeg fundert på å kjøre den hjem:) Det er ikke noe å spare på det, frakt til Stord er bare 3000, men det kunne vært moro:)

Jeg har følgende ide om turen som kunne vært interesant å hørt om er realistisk. Dersom jeg reiser ned tidlig lørdag så kan jeg ta Leafen til feks Moi lørdag kveld, ca 9 mil. Der må jeg ha ordnet overnatting med lademulighet, videre morgenen etter bør vel batteriet være ladet igjen? Jeg har ikke noe portabel hurtiglader, men selger har ordnet kabelen til 220 volt.

Jeg håper å rekke Sandnes og hurtigladeren der om morgenen, det er nye 9 mil fra Moi til Sandnes. Videre bør jeg rekke hurtigladeren i Aksdal greit derfra, ca 7 mil, men noen saftige motbakker og 80% batteri gjør det kanskje litt spennende? Hvilken fart er mest "økonomisk" i kraftige motbakker. Er det bedre jo mindre fart eller finnes det en optimal hastighet?

Fra Aksdal er det 6 mil til der jeg bor, 5 mil til neste hurtiglader, men håper jeg rekker hjem da uten mer "mishandling" av batteriet;)

Vel råd og tips mottas, bilen kommer midt i mars så det kan jo bli kaldt også, men jeg er innstilt på øko kjøring med varme klær og min strømbruk underveis. Ser jeg er sårbar om laderen i Aksdal tar kvelden feks

Noen som forresten vet om det er to rødfarger på Leafen? Vår er Cayenne rød, men Force rød som den angis i Norge ser ut til å være burgunder. Jeg syns i såfall det er veldig kult å få en sjelden farge, det er jo nesten bare hvit, sort og lys blå der jeg bor iallefall...


Esa

Motbakkene i Rennfast er ikke så kraftkrevende som en skulle tro. Min erfaring er at det ikke går særlig mer strøm på dette strekket enn på tilsvarende flat vei. Husk at du regenererer en del på vei ned. Jeg ligger gjerne i ca 90 i bunn av bakken, holder jevn gass oppover og kjører i ca 70 når jeg kommer ut av tunnelen. Trikset er å ikke akselerere i oppoverbakker, det stjeler strøm.

Ellers så virker det som om 70 kmt er den mest økonomiske farten for iMiev.

Vil du sikre deg mot problemer på Aksdal kan du jo toppe opp batteriet på hurtigladeren på Randaberg før du starter på Rennfast. Det er også et normalladepunkt på Aksdal, ved parkeringsplassen til teknisk etat.

Lykke til med turen.
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

Jærbuen

Jeg kjørt fra Forus til Aksdal, starta med 100% batterikapasitet, dette gikk helt greit, men ikke så veldig mye igjen på batteriet, tror det var 1 strek før rødt. Holder da 80 opp begge Rennfasttunnellene. Genererer 20 kW nedover, og bruker 40 oppover.
Du bør også lade godt over 80% på Aksdal, om du skal helt til Stord, så slipper du spare på varme og hastighet.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Bjoris

Ja, det nermer seg henting av Leafen i Mandal, noen tips ang ladestopp underveis, det er tydeligvis ikke noe prioritert oppgave å få ladestasjoner på strekket Stavanger-Mandal.

Ett alternativ er å ta E39 og gjøre avtale om lading ca ved Moi, men vi kan også kjøre til Flekkefjord, lade på sykhuset der og så videre til Egersund og lade der. Videre til Klepp der det er hurtiglader. Noen anbefalinger, hvor lenge vil dere tro at vi må lade i Flekkefjord og Egersund? Vi får jo håpe det ikke er tomt etter ca 65 km som det er på alle disse tre strekkene før Klepp der hurtigladerene står tett nok til at vi kommer til Stord på hurtiglading. Starter med full pupp frå Mandal.

i_expect

Sitat fra: bjoris på søndag 24. mars 2013, klokken 13:26
Ja, det nermer seg henting av Leafen i Mandal, noen tips ang ladestopp underveis, det er tydeligvis ikke noe prioritert oppgave å få ladestasjoner på strekket Stavanger-Mandal.

Ett alternativ er å ta E39 og gjøre avtale om lading ca ved Moi, men vi kan også kjøre til Flekkefjord, lade på sykhuset der og så videre til Egersund og lade der. Videre til Klepp der det er hurtiglader. Noen anbefalinger, hvor lenge vil dere tro at vi må lade i Flekkefjord og Egersund? Vi får jo håpe det ikke er tomt etter ca 65 km som det er på alle disse tre strekkene før Klepp der hurtigladerene står tett nok til at vi kommer til Stord på hurtiglading. Starter med full pupp frå Mandal.

Alt kommer an på hvor mye du er villig til å fryse og hvor villig du er til å lage kø  :D

Jeg ville vel personlig ha stoppet et par timer i Flekkefjord eller noe. Litt tålmodighet så går dette helt greit. Hurtiglader i Flekkefjord kommer snart... til sommeren... Du vil nok synes at den bruker fryktelig mye strøm den første biten for der er det mye opp og ned, men så kommer Jæren og da føles ting bedre :-) Lykke til!
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

TorC

Siden du skal bruke den normalladeren som følger med bilen, og den er US-import bør du undersøke om den er på 16amp eller 12amp. Fra 0 til 100% på 12 amp tar betydelig lenger tid en man skulle tro.

Jeg har selv nylig hentet US import bil, og de første ladingene var det noe "rart" med før laderen forstod hva som pågikk. Første hurtiglading klarte bare å gi 9amp på 400 volt.

Selv om varmeanlegget er den største forbrukeren, bortsett fra motoren åpenbart, så bruker lys og stereoanlegg litt det også. Du kan spare ca 0,5kw/t med å slå ned på alt og bare kjøre med parklys (det skulle vel tilsvare ca 2,5 km lengre rekkevidde). Det er jo ikke all verden, men alle monner drar. Min bil har ca 20 km "reservetank", så når den slutter å vise rekkevidde kan jeg kjøre ca 20 km. Sånn circa...   

Et lite "triks" for å ikke fryse føttene av seg er å på skjermen manuelt stille inn dysene. Selv om viften ikke går så blåser det iskald luft ned på beina. Denne går på automatisk når du slår av A/C. Trykker du "mode" til den bare blåser på vindu og dash slipper du den iskalde vinden, og du kan kjøre med resirkulering av luft uten å få for mye dugg... Ta med VARME sko!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på søndag 24. mars 2013, klokken 16:41
Siden du skal bruke den normalladeren som følger med bilen, og den er US-import bør du undersøke om den er på 16amp eller 12amp. Fra 0 til 100% på 12 amp tar betydelig lenger tid en man skulle tro.

Jeg har selv nylig hentet US import bil, og de første ladingene var det noe "rart" med før laderen forstod hva som pågikk. Første hurtiglading klarte bare å gi 9amp på 400 volt.

Høh? Ladekabelen som følger bilen i USA er på 120V. Den takler ikke 230V. Da må du sende den til EVSEUpgrade først. Du kan da velge mellom 12A og 16A.

400V normallading takler ikke Leafens lader, om du putter det inn på den vil nok noe ryke ganske fort. Hurtiglading går utenom bilens lader og der er det ingen forskjell på US- og EU-bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 17:04
Sitat fra: TorC på søndag 24. mars 2013, klokken 16:41
Siden du skal bruke den normalladeren som følger med bilen, og den er US-import bør du undersøke om den er på 16amp eller 12amp. Fra 0 til 100% på 12 amp tar betydelig lenger tid en man skulle tro.

Jeg har selv nylig hentet US import bil, og de første ladingene var det noe "rart" med før laderen forstod hva som pågikk. Første hurtiglading klarte bare å gi 9amp på 400 volt.

Høh? Ladekabelen som følger bilen i USA er på 120V. Den takler ikke 230V. Da må du sende den til EVSEUpgrade først. Du kan da velge mellom 12A og 16A.

400V normallading takler ikke Leafens lader, om du putter det inn på den vil nok noe ryke ganske fort. Hurtiglading går utenom bilens lader og der er det ingen forskjell på US- og EU-bil.

Først: Det er riktig at en USA lader ikke takler 220v. MEN, med en EVSE-upgrade vil den gjøre  det.  Denne endrer imidlertid IKKE nødvendigvis ampen (det kommer an på hvem som gjør endringen, og hvordan. EVSE-upgrade.com tar 50 USD ekstra for den endringen). Man tar altså en 110v 12amp ladekladd og gjør den om til en 220v 12amp ladekladd. Siden trådstarter har en bil fra USA, og har fått beskjed om at det er en 220v ladekladd så kan det være greit å vite om det er 12 eller 16 amp fordi det faktisk er en god del timer i forskjell på ladetiden siden han bare skal ha en overnatting på veien.

Når jeg skrev hurtiglading, så mente jeg hurtiglading. Altså med hurtigladeinntaket. Den ble ladet på 400v, men klarte å bare ta til seg 9amp første gangen. Gangen etter klarte den å ta til vanlig lading fra 150amp og nedover.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

Innser at det er litt ambisiøst å starte med denne langturen, uten at noen har kjørt bilen først, men, men. Noen sjanser må en ta 8) Importør gjør medfølgende ladekabel om til 220 volt, noe mer har jeg ikke tenkt på å spørre om:)

Antar derfor at denne ikke er 16 amp, så dette må sjekkes. Tror det blir gjort lokalt så tviler vel på om den samtidig gjøres om til 16 amp. Jeg skal stå i at det tar lang tid, men greit å vite. Hva snakker vi om i tid ved feks 40% igjen og opp til 100%? Ser nå at laderen i Egersund følger kjøpesenterets åpningstider. Hmm spørs om vi ikke skal lete etter noen døgnåpne stasjoner å kontakte dem i stedet, langs E39, tenker uansett at Flekkefjord er greit, som første stopp.

Hva er mest effektive fart? Vi kjører nok om natten etter Flekkefjord så må regne med å bruke hovedlys, men kan nok legge oss under fartsgrensen om det er lite trafikk...

Takk for tips forresten;)

BE

#9
Det er selvfølgelig artig å kjøre bilen hjem! Dersom du kjører til Mandal for å hente bilen, kan du svippe innom Randaberg på vei ned og låne med den 16 A ladekabelen jeg har. Det er en stor fordel å lade på 16 ampere på strekket fra Mandal til du når hurtigladerne her på nordjæren.

På returen kan du da bare levere denne tilbake, du trenger den ikke lengre når du er kommet så langt på hjemreisen. Jeg bor mindre enn 1 km fra hurtigladeren på Randaberg, så det er en perfekt spasertur mens du fullader bilen på hurtigladeren ;D

Skulle du finne ut at du vil beholde kabelen, så er den din for kr 5000,- (Original 16A Mitsubishi lader)

Edit: 16A kabelen er solgt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: TorC på søndag 24. mars 2013, klokken 18:00
Når jeg skrev hurtiglading, så mente jeg hurtiglading. Altså med hurtigladeinntaket. Den ble ladet på 400v, men klarte å bare ta til seg 9amp første gangen. Gangen etter klarte den å ta til vanlig lading fra 150amp og nedover.

400V kommer den nok ikke opp i, Leaf tar maks imot 394.5V. Den starter på i overkant av 350V ved tomt batteri. Maks ladestrøm er vel begrenset til 125A men mange hurtigladere har begrensning på 120A.

9A er det man kan forvente å få om batteriet er ca. 98% fullt og temperaturen er normal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Sitat fra: i_expect på søndag 24. mars 2013, klokken 15:58
Hurtiglader i Flekkefjord kommer snart... til sommeren...
Det var jeg ikke klar over. Finner ikke dette på hurtigladekartet. Er det private aktører eller kommunen som setter opp uten støtte fra Transnova?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

TorC

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 20:08
Sitat fra: TorC på søndag 24. mars 2013, klokken 18:00
Når jeg skrev hurtiglading, så mente jeg hurtiglading. Altså med hurtigladeinntaket. Den ble ladet på 400v, men klarte å bare ta til seg 9amp første gangen. Gangen etter klarte den å ta til vanlig lading fra 150amp og nedover.

400V kommer den nok ikke opp i, Leaf tar maks imot 394.5V. Den starter på i overkant av 350V ved tomt batteri. Maks ladestrøm er vel begrenset til 125A men mange hurtigladere har begrensning på 120A.

9A er det man kan forvente å få om batteriet er ca. 98% fullt og temperaturen er normal.

Ja du har helt rett. Det er ikke 400v, men rett under det. Spiller liksom liten rolle om det er 400v eller 394,5. OG du har helt rett i at 9 amp er det man kan forvente ved nesten fullt batteri. Mitt problem var altså at batteriet var slettes ikke fullt, men på rundt 20%. Mitt poeng med å dele denne lille historien var bare å fortelle trådstarter om at det KAN være uforutsette hendelser med en ny bil. Kanskje måtte bilen lære noe, eller så kanskje batteriene trengte å lære noe. Den hadde tross alt stått nærmere en måned på båten, så kanskje det var noe der. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: bjoris på søndag 24. mars 2013, klokken 19:04
Antar derfor at denne ikke er 16 amp, så dette må sjekkes. Tror det blir gjort lokalt så tviler vel på om den samtidig gjøres om til 16 amp. Jeg skal stå i at det tar lang tid, men greit å vite. Hva snakker vi om i tid ved feks 40% igjen og opp til 100%? Ser nå at laderen i Egersund følger kjøpesenterets åpningstider. Hmm spørs om vi ikke skal lete etter noen døgnåpne stasjoner å kontakte dem i stedet, langs E39, tenker uansett at Flekkefjord er greit, som første stopp.

Hva er mest effektive fart? Vi kjører nok om natten etter Flekkefjord så må regne med å bruke hovedlys, men kan nok legge oss under fartsgrensen om det er lite trafikk...

Takk for tips forresten;)

Jeg blir sikker korrigert av Mr. Jkirkebo, men jeg pleier å runde av tallene når jeg skal planlegge turer. Sånn rundt regnet gir en 16amp ladekladd ca 4kw per time (nærmere 3,5 men det er lettere å regne 4...). og det går greit opp i 24kw/t som batteripakken skal klare å holde.

For mer nøyaktige beregninger kan du ta Ampen x volten for å få effekten. Siden batteripakken tar 24kwt bør det være enkelt å regne ut hvor lang tid det tar fra 40% opp til 100%. Selv ville jeg beregnet 4-5 timer sånn circa. På 12amp ville jeg tro det tok et par timer ekstra siden den "rundt regnet" gir ut ca 1000watt mindre enn 16ampen.

Det kan også være greit å ha forsikringen iorden slik at HVIS du trenger veihjelp vil du ikke blakke deg helt.. :-)

Hvis varmeapparatet ikke kjøres vil nok lavest mulig fart være den mest effektive... Men, det er merkbar forskjell på 60 og 90. Hvis du resetter "avarage energy consumption" vil du selv finne ut av mest fornuftige fart.

Håper du får en fin tur! :-)

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

Takk for hjelpen, jeg kan jo gi en lyd fra meg når jeg har gjort det:) Planen nå er å ta buss ned lørdag 13.4. Leverandør vil sjekke lading, jeg henter det jo ikke rett fra båten, så litt feil å si at ingen har kjørt bilen.

Har meldt meg inn i elbilforeningen nå for å støtte arbeidet, forstår jeg får denne nøkkelen også da...

Vel, da får jeg jakte på åpne bensinstasjoner som vi kan få ladet på, det er utrolig dårlig med ladepunkt mellom Mandal og Sandnes, Flekkefjord ser ok ut, men i Egersund er det jo ikke åpent når vi kommer natt til søndag...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA