Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ohh på fredag 22. mars 2013, klokken 14:22
At man kan bruke andre transportmidler kan da ikke være et argument for at man ikke bør sette opp superladere? Hva skal man da gjøre nedover i Europa, der man kan sette bilen på bil-tog og komme seg frem til store deler av kontinentet? Skal man der droppe å sette opp superladere, og heller henstille til å ta toget? Hva om disse togene kommer til Norge og Sverige - kan man da droppe utbyggingen av superladere også her i landet?

Jeg er en av de som virkelig kunne tenke meg superlader for å kunne kjøre til København - noe jeg gjør flere ganger i året. Uten å ta ferge. Hadde vært fantastisk om jeg kunne gjort det med min Model S når den kommer.

Misforstå meg rett. Jeg mener ikke at man skal droppe hurtigladere nedover der. Det jeg snakker om er prioriteringen av de aller første laderne. Om vi skal plassere bare én i Sverige foreløpig som er til nytte for nordmenn mener jeg derfor mot Stockholm er det riktige valget. Så får nr. 2 komme nær Gøteborg et sted senere.

Det blir akkurat som E6/Rv3. Begge bør dekkes, men E6 først.

Forøvrig er det ikke så vanskelig å få ladet med 20kW på vei til København. Det er 601km fra Oslo til København så et par timer på 3x32A burde holde lenge om du ikke kjører helt gris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ohh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mars 2013, klokken 14:46
Sitat fra: ohh på fredag 22. mars 2013, klokken 14:22
At man kan bruke andre transportmidler kan da ikke være et argument for at man ikke bør sette opp superladere? Hva skal man da gjøre nedover i Europa, der man kan sette bilen på bil-tog og komme seg frem til store deler av kontinentet? Skal man der droppe å sette opp superladere, og heller henstille til å ta toget? Hva om disse togene kommer til Norge og Sverige - kan man da droppe utbyggingen av superladere også her i landet?

Jeg er en av de som virkelig kunne tenke meg superlader for å kunne kjøre til København - noe jeg gjør flere ganger i året. Uten å ta ferge. Hadde vært fantastisk om jeg kunne gjort det med min Model S når den kommer.

Misforstå meg rett. Jeg mener ikke at man skal droppe hurtigladere nedover der. Det jeg snakker om er prioriteringen av de aller første laderne. Om vi skal plassere bare én i Sverige foreløpig som er til nytte for nordmenn mener jeg derfor mot Stockholm er det riktige valget. Så får nr. 2 komme nær Gøteborg et sted senere.

Det blir akkurat som E6/Rv3. Begge bør dekkes, men E6 først.

Forøvrig er det ikke så vanskelig å få ladet med 20kW på vei til København. Det er 601km fra Oslo til København så et par timer på 3x32A burde holde lenge om du ikke kjører helt gris.
Takk for presiseringen :)
Ref ditt punkt om at man kommer seg til Køben med eksisterende ladere ved å bruke et par timer i Gøteborg, så kan det samme sies om Stockholm. Kortere avstand enn til København, og det finnes ladere i både Karlstad og Ørebro hvor det holder lenge med et par timers stopp også der.

Poenget mitt er forøvrig ikke å nedprioritere Oslo-Stckhlm, men heller å få frem poenget med at man også burde prioritere Oslo-Køben. Sistnevnte er også porten til kontinentet, om man ønsker å kjøre hele veien. Høyaktuelt i sommersesongen når (høy)pris eller full ferge gjør det absolutt nødvendig å kjøre nedover.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

el-fanboy

#227
Posisjonene til SuperChargerne er vel fortsatt i det blå, men kanskje ikke for Tesla? Jeg lurer på om de kommer til å bygge dem ut i hemmelighet her i Norge også, sånn som de gjorde i California? Mest sannsynlig blir de vel bygd på steder som er litt avsides, og ikke midt i tettsteder, så det kunne kanskje la seg gjøre?:)

Selv om jeg nok ikke får Teslaen før uti september/oktober, tror jeg nesten jeg må legge ferieturen i sommer innom en superladerstasjon   ::)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

RuneW

Sitat fra: ohh på fredag 22. mars 2013, klokken 15:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mars 2013, klokken 14:46
Sitat fra: ohh på fredag 22. mars 2013, klokken 14:22
At man kan bruke andre transportmidler kan da ikke være et argument for at man ikke bør sette opp superladere? Hva skal man da gjøre nedover i Europa, der man kan sette bilen på bil-tog og komme seg frem til store deler av kontinentet? Skal man der droppe å sette opp superladere, og heller henstille til å ta toget? Hva om disse togene kommer til Norge og Sverige - kan man da droppe utbyggingen av superladere også her i landet?

Jeg er en av de som virkelig kunne tenke meg superlader for å kunne kjøre til København - noe jeg gjør flere ganger i året. Uten å ta ferge. Hadde vært fantastisk om jeg kunne gjort det med min Model S når den kommer.

Misforstå meg rett. Jeg mener ikke at man skal droppe hurtigladere nedover der. Det jeg snakker om er prioriteringen av de aller første laderne. Om vi skal plassere bare én i Sverige foreløpig som er til nytte for nordmenn mener jeg derfor mot Stockholm er det riktige valget. Så får nr. 2 komme nær Gøteborg et sted senere.

Det blir akkurat som E6/Rv3. Begge bør dekkes, men E6 først.

Forøvrig er det ikke så vanskelig å få ladet med 20kW på vei til København. Det er 601km fra Oslo til København så et par timer på 3x32A burde holde lenge om du ikke kjører helt gris.
Takk for presiseringen :)
Ref ditt punkt om at man kommer seg til Køben med eksisterende ladere ved å bruke et par timer i Gøteborg, så kan det samme sies om Stockholm. Kortere avstand enn til København, og det finnes ladere i både Karlstad og Ørebro hvor det holder lenge med et par timers stopp også der.

Poenget mitt er forøvrig ikke å nedprioritere Oslo-Stckhlm, men heller å få frem poenget med at man også burde prioritere Oslo-Køben. Sistnevnte er også porten til kontinentet, om man ønsker å kjøre hele veien. Høyaktuelt i sommersesongen når (høy)pris eller full ferge gjør det absolutt nødvendig å kjøre nedover.

+1
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elmo

Tesla hadde fremvisning på Holmensenteret  i Asker idag.
Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.
Jeg sa at Elon sa bare én pr strekning så sa han har han visste for han hadde selv vært å sjekket konkrete mulige steder.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Yagi

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. april 2013, klokken 22:07
(..)Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.(...)

Glimrende! Takk for den oppdateringen Elmo.  :)

Det tar jo en god stund å få de nødvendige tillatelser og øvrig papirarbeid på plass i kommunenorge, så jeg håper de er i god gang alt.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Nuvolari

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. april 2013, klokken 22:07
Tesla hadde fremvisning på Holmensenteret  i Asker idag.
Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.
Jeg sa at Elon sa bare én pr strekning så sa han har han visste for han hadde selv vært å sjekket konkrete mulige steder.

Takk for info. Da ligger det an til at tesla bygger SC'ere med 16-18mils avstand.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

DonPedro

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 22:44Takk for info. Da ligger det an til at tesla bygger SC'ere med 16-18mils avstand.

Har alltid tenkt at det er riktig avstand. Veldig oppmuntrende dersom dette blir fasiten.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nuvolari

Da er jeg rimelig sikker på at det blir en på Gol og en rett før Kragerø.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

stor66

Yay, Kragerø! Da blir tur-retur Kristiansand en lek!
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Nuvolari

Sitat fra: stor66 på lørdag 13. april 2013, klokken 23:39
Yay, Kragerø! Da blir tur-retur Kristiansand en lek!

Med mindre det er E134 / R45 de legger til grunn når de snakker om oslo - stavanger. Ville heller dekket E18 langs sørlandet hvis jeg var tesla.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

DonPedro

@jkirkebo

Jeg stiller meg bak posten til ohh angående prioritering av Stockholm vs. Göteborg/København.  Uten at jeg har tilgang på harde fakta vil jeg si at jeg er temmelig overbevist om at det er betydelig flere som kjører Oslo-Göteborg (og videre nedover) enn Oslo-Stockholm.  I tillegg er ruta via Göteborg veien til Europa, som også skal få SC-nett.  For meg virker det nesten opplagt at denne ruta må ha høyere prioritet.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

To stk. mellom Oslo og Bergen/Trondheim behøver vel ikke bety på samme strekning? Det kan like så godt bety at både Rv7 og enten E134 eller E16 dekkes, samt både E6 og Rv3.

På en annen side vil to på samme strekning bety at folk på "utsiden" av Oslo eller Trondheim også kommer seg mellom byene. F.eks vil lader på Kolomoen og Dombås bety at det er 225/230/199 km på de tre etappene. Tilsvarende kan Gol og Voss være gode lokasjoner for to stk. mellom Oslo og Bergen, da dekkes ganske mye av omegnen av de to byene i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: DonPedro på søndag 14. april 2013, klokken 00:02
@jkirkebo

Jeg stiller meg bak posten til ohh angående prioritering av Stockholm vs. Göteborg/København.  Uten at jeg har tilgang på harde fakta vil jeg si at jeg er temmelig overbevist om at det er betydelig flere som kjører Oslo-Göteborg (og videre nedover) enn Oslo-Stockholm.  I tillegg er ruta via Göteborg veien til Europa, som også skal få SC-nett.  For meg virker det nesten opplagt at denne ruta må ha høyere prioritet.

Argumentet om Europa har vært framført tidligere, men er det realistisk? Nå kjører ikke jeg dit spesielt ofte (har faktisk aldri gjort det) men om jeg skulle gjort det hadde det nok føltes mer naturlig for meg å begynne turen med Oslo-Kiel ferja enn å kjøre gjennom halve Sverige og hele Danmark...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. april 2013, klokken 22:07
Tesla hadde fremvisning på Holmensenteret  i Asker idag.
Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.
Jeg sa at Elon sa bare én pr strekning så sa han har han visste for han hadde selv vært å sjekket konkrete mulige steder.
Før vi tar helt av i gledesrus: Vi kan vel ikke utelukke at det fremdeles er snakk om kun en superladerlokasjon, men med 2 ladere pr plass? I US plasseres det typisk 4-6 ladere sammen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA