Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: gosaland på torsdag 21. mars 2013, klokken 16:32
Det vil være for mye å forvente at det kommer lademuligheter for hver 20 mil i vårt vide land, også når det gjelder bare gjelder sør for Trondheim. Men jeg er selvfølgelig enig i at dette ville vært det aller beste.
Er ikke helt enig med deg der. Nå er vi blitt lovet fire superladere bare i løpet av 2013, og jeg tror ikke utbyggingen stopper i 2013. Personlig hadde jeg bare forventet 1-2 ladere i løpet av 2013, og jeg ble positivt overrasket over Elons anslag.

Grunnen til at jeg tror 22-23 mil mellom laderne er fornuftig og sannsynlig i løpet av få år er at nordmenn kjøper mange Teslaer. Videre har vi høyst sannsynlig høyere snittforbruk enn hva en amerikaner vil ha, noe som taler for tettere infrastruktur her enn i USA. Og sist men ikke minst er det billig å drifte en superlader. Det eneste som trengs er strøm, leie av plassen der laderen står samt vedlikehold av laderen.
Strømmen koster lite, leie er det faktisk ikke sikkert de kommer til å betale ettersom restauranter/veikroer etc burde kjempe om å få plassert hos seg, og vedlikeholdet er forhåpentligvis marginalt.

Sammenligner du med bensinstasjoner som normalt er bemannet, krever fysisk distribusjon av drivstoff og vedlikehold av pumper+betalingsløsning er det ganske tydelig at superladerne koster en brøkdel. Mtp at superladerne går av markedsbudsjettet til Tesla bør de ha/ta seg råd til ganske mange :)

Men jeg tror ikke avstanden mellom laderne blir 22 mil med det første! Kanskje i løpet av 2015?

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: gosaland på torsdag 21. mars 2013, klokken 16:32
Sitat fra: laumb på torsdag 21. mars 2013, klokken 14:14
Sitat fra: gosaland på torsdag 21. mars 2013, klokken 13:50
Sitat fra: stor66 på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:31
Mellom Oslo - Kristiansand.

Det er jo ikke mer enn 322km fra Oslo til Kristiansand så det vil gå uten SC på alle føreforhold om man har 85kw-varianten, men behøver virkelig en langs kysten her i alle tilfeller. Kan strekke meg til at Lillesand/Arendal vil være like fornuftig. Her er og skal E39 videre oppgraderes og vil være et klart førstevalg for alle sør for Stavanger/sør for Oslo som skal øst/vestover. Krysser fingrene 8)


Det er et viktig poeng at avstanden burde holdes slik at 60kwt-varianten også kan bruke SC på langtur.
Hvis ikke er det bortkastet for 60kwt eiere å kjøpe superlading - om de ikke rekker fram til den.

Det vil være for mye å forvente at det kommer lademuligheter for hver 20 mil i vårt vide land, også når det gjelder bare gjelder sør for Trondheim. Men jeg er selvfølgelig enig i at dette ville vært det aller beste. Med det sagt vil vel da Grimstad peke seg ut som et naturlig ladested på E39 mellom Oslo og Stavanger, da det her vil være 278 km hver vei både til Oslo og Stavanger. Det når en 85kw-variant lett, mens en 60kw-variant kanskje behøver å planlegge noe i forhold til max-lading før man legger ut på tur.

At de ikke skal ha disse på plass slik at 60kwt når fram både vinter og sommer er selvmord av butikken i Norge.
Tenk det massive mediepresset når det blir kjent at Tesla tar 12000kr for en tjeneste du ikke kan bruke i henhold til reklamen? Enten reklamerer man med at man kan bruke SC til langdistanse, og tilbyr det til de bilene som har det som opsjon, eller så lar man være å tilby SC.

Enn så lenge har de vist seg villig til å investere. Kunne jeg veddet penger på dette skulle jeg ofret en anstendig sum.

Jeg tror de fleste her ser helt feil på plassering av de første superchargers. Sette dem med 300km i begge retningen blir dumt når de senere må sette opp en til nærmere på begge sider.

De fleste kommer til Å bli sjokkert, men ikke jeg. Jeg forventer at Tesla følger opp lovnadene. Spesielt i Norge med de strenge forbrukerrettighetene vi har.
Maks 220km mellom hver lader. De kommer til gjengjeld ikke til å dekke "mindre byer" og behov.

Quattro

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:02
For strekningen Oslo-Trondheim ville jeg helt klart plassert laderen på RV4 i Østerdalen. For å holde antallet nede ville jeg plassert den ved Koppang, altså ca midtveis.

Ønsker ikke å måtte kjøre over Dovre hver gang jeg skal til Trondheim, selv om en lader på Otta kan dekke flere strekninger i tillegg til at veien over Dovre er mye mer hyggelig å kjøre enn Østerdalen :) )

For informasjon så starter RV4 i Oslo, går videre til Gjøvik og slutter på Biri, ved Mjøsbrua. RV3 går Østerdalen.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mars 2013, klokken 16:51
Videre har vi høyst sannsynlig høyere snittforbruk enn hva en amerikaner vil ha, noe som taler for tettere infrastruktur her enn i USA.

Det er jeg egentlig ikke enig i. Jeg tror vi får vesentlig lavere snittforbruk her i Norge. Skal du kjøre langt her havner du meget fort på veier med 70- og 80-grense mesteparten av veien. I USA ligger de ofte i 120-130km/t i timesvis i strekk. Her hjemme kommer du vel omtrent fra Oslo til Kolomoen i 100km/t, så er det 60/70/80 resten av veien til Trondheim (90 er vel stort sett historie?).

Vi har riktignok lavere snittemperatur, men det finnes endel kalde områder i USA også. Dessuten har de noen svært varme og/eller fuktige områder som krever konstant høy AC-bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DaX

Sitat fra: Stig O på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:53
Bergen- Oslo: Haukeli. Større trafikk . Dekker Bergen,Haugesund, Stavanger. Bedre på vinteren.
+1
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Per Magnus

Model X - 90

fredag

Sitat fra: laumb på torsdag 21. mars 2013, klokken 17:06
Jeg tror de fleste her ser helt feil på plassering av de første superchargers. Sette dem med 300km i begge retningen blir dumt når de senere må sette opp en til nærmere på begge sider.

De fleste kommer til Å bli sjokkert, men ikke jeg. Jeg forventer at Tesla følger opp lovnadene. Spesielt i Norge med de strenge forbrukerrettighetene vi har.

Tesla har ikke lovet å teppebombe Norge med superladere. Ikke få for høye forventninger til hva Tesla klarer å få til.

Å kjøpe mulighet for superlading på en 60 kwt Model S gir kun en teknisk mulighet for å bruke Teslas superladere. Det gir ingen garanti for at du skal kunne kjøre overalt du vil i hele Norge kun ved å superlade.

Jeg har hatt en i-Miev i 2 år. Først den siste uken elns har det vært mulig å hurtiglade denne med chademo i Vestfold (Tønsberg), slik at jeg kan kjøre fra Oslo til Telemark med elbilen. Det har vært solgt en god del i-Miever i Norge. Har ikke hørt at forbrukerrådet har sagt noe på manglende chademo-ladere for i-Miev i Vestfold.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cdabel

Liker Geilo for Bergen-Oslo nå at Hardangerbruen er snart ferdig.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

laumb

Slått sammen trådene om foreslåtte superladerstasjoner, da emne og innhold var likt.

Øyvind.h

#219
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2013, klokken 17:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mars 2013, klokken 16:51
Videre har vi høyst sannsynlig høyere snittforbruk enn hva en amerikaner vil ha, noe som taler for tettere infrastruktur her enn i USA.

Det er jeg egentlig ikke enig i.
Bakgrunnen for at jeg tror det er at jeg tror det blir mye bruk av varme i Norge, både kupe og batterivarme. AC bruker marginalt med strøm sammenlignet med oppvarming. En del av oppvarmingen vil selvfølgelig komme fra nettspenning og ikke batteri, men det er ikke nettspenning tilgjengelig over alt der man kjører vanligvis (ei heller gidder man å plugge i ved hver eneste anledning når man har 85kWh batteri).

Jeg opplever også overflaten på norske veier som grovere enn i USA, noe som vil dra opp friksjonen.

Men jeg er enig i at nordmenn på langtur om sommeren vil ha et lavere forbruk enn en amerikaner på langtur pga forskjell i hastighet.

Sitat fra: Quattro på torsdag 21. mars 2013, klokken 17:15
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:02
For strekningen Oslo-Trondheim ville jeg helt klart plassert laderen på RV4 i Østerdalen.

For informasjon så starter RV4 i Oslo, går videre til Gjøvik og slutter på Biri, ved Mjøsbrua. RV3 går Østerdalen.
Godt poeng :) Men poenget var i hvert fall at Østerdalen er å foretrekke for turen Oslo-Trondheim. Plasseres laderen på Otta må folk som skal kjøre Oslo-Trondheim kjøre en solid omvei. I tillegg må du vel forsere mer stigning, for ikke å snakke om hvordan det er å kjøre over Dovre ved dårlig vintervær (har ikke gjort det selv, mulig Dovre aldri er noen utfordring?)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Real EoN

Trondheim - Oslo, der må jo selvfølgelig supercharger stå på E6 (otta ?)... Folk fra sør-vest, vest og nord-vest vil jo også komme seg til oslo eller trondheim (og videre til bergen eller sverige)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

OleJA

Sitat fra: Real EoN på fredag 22. mars 2013, klokken 12:48
Trondheim - Oslo, der må jo selvfølgelig supercharger stå på E6 (otta ?)... Folk fra sør-vest, vest og nord-vest vil jo også komme seg til oslo eller trondheim (og videre til bergen eller sverige)

Ser forsåvidt fornuften i dette, men det ironiske blir at dette er en plassering som er optimal for alle andre enn oss som skal kjøre (kun) Trondheim <-> Oslo. Det er vel for oss denne laderen skal utplasseres?
For Bergen - Trondheim er nok imidlertid Otta/Dombås en bra plassering...

Amoss

Sitat fra: OleJA på fredag 22. mars 2013, klokken 13:00
Ser forsåvidt fornuften i dette, men det ironiske blir at dette er en plassering som er optimal for alle andre enn oss som skal kjøre (kun) Trondheim <-> Oslo. Det er vel for oss denne laderen skal utplasseres?

De tre/fire superladerene som skal utplasseres skal dekke trianglet Oslo/Bergen/Trondheim + Oslo/Stockholm.

Ved å plassere en lader på Geilo og en på Otta så har man strengt talt klart å dekke trianglet (ja, Geilo/Otta blir en drøy strekning :p ) Oslo/Bergen/Trondheim. En lader i Ørebro vil dekke Oslo/Stockholm. Og så med en lader i Oslo så kan man kjøre fra Bergen eller Trondheim til Sockholm.

Ja, det ble snakket om tre eller fire ladere her til lands, men tror selv at Elon var litt forvirret her, og ikke tenkte på at den fjerde blir i Sverige.  Men, så klart mulig jeg tar feil :)
Model S 85D

ohh

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2013, klokken 13:02
Sitat fra: RuneW på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:47
Sitat fra: thoberre på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:10
Jeg, og sikkert fler med meg, bet meg merke i at det skulle prioriteres en Supercharger på strekningen Oslo-Stockholm. Om jeg skulle gjette ville strekningen Oslo-Gøteborg-København være mer trafikert, er det noen som har hørt noe om dette er i planene?

Akkurat dette reagerte jeg på også. Det må da være mye mer aktuelt med SC nedover i Sverige?

Ikke enig. Oslo-Gøteborg går uten lading. Skal man til Danmark eller kontinentet kan man bruke ferge. Dermed er Stockholm mer pressende da Oslo-Stockholm er for langt.
At man kan bruke andre transportmidler kan da ikke være et argument for at man ikke bør sette opp superladere? Hva skal man da gjøre nedover i Europa, der man kan sette bilen på bil-tog og komme seg frem til store deler av kontinentet? Skal man der droppe å sette opp superladere, og heller henstille til å ta toget? Hva om disse togene kommer til Norge og Sverige - kan man da droppe utbyggingen av superladere også her i landet?

Jeg er en av de som virkelig kunne tenke meg superlader for å kunne kjøre til København - noe jeg gjør flere ganger i året. Uten å ta ferge. Hadde vært fantastisk om jeg kunne gjort det med min Model S når den kommer.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 22. mars 2013, klokken 13:59
Ved å plassere en lader på Geilo og en på Otta så har man strengt talt klart å dekke trianglet (ja, Geilo/Otta blir en drøy strekning :p ) Oslo/Bergen/Trondheim. En lader i Ørebro vil dekke Oslo/Stockholm. Og så med en lader i Oslo så kan man kjøre fra Bergen eller Trondheim til Sockholm.

Geilo-Otta er bare 245km sommerstid, helt uproblematisk. Om vinteren er det 314km over Fv250. Også innen rekkevidde, men man får jo forutsette at et såpass stort sted som Lillehammer får noen 22kW ladepunkter etterhvert. Da kan man stoppe der en halvtime og øke rekkevidden sin med ~10%. Det bør gi god nok sikkerhet for å komme frem.

Jeg håper en større aktør tar tak i dette med landsdekkende 22kW-nett etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA