Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

Stig O

Bergen- Oslo: Haukeli. Større trafikk . Dekker Bergen,Haugesund, Stavanger. Bedre på vinteren.
Oslo- Trondheim: Otta. Vestlendinger skal også til Trondheim og vi kjører ikke Østerdalen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:42
Så noen som nevnte Vinterbro (Der E18 og E6 møtes/krysses) som ett mulig sted, og det hadde vel egentlig vært nesten perfekt. Evnt. langs E6 nordover mot Gardermoen.

Ryen må væe den perfekte plasseringen i Oslo etter min mening. Det dekker alle muligheter, med kortest mulig omvei i snitt for alle mulige kombinasjoner.

Vinterbro er for langt syd for kjøring fra Gardermoen mot Drammen, nordover passer dårlig for kjøring sydfra mot andre steder enn E6 nordove (f.eks mot Rv4 eller E16).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:53
Bergen- Oslo: Haukeli. Større trafikk . Dekker Bergen,Haugesund, Stavanger. Bedre på vinteren.
Oslo- Trondheim: Otta. Vestlendinger skal også til Trondheim og vi kjører ikke Østerdalen.

I tillegg dekker Otta kjøring mot Molde/Ålesund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:47
Sitat fra: thoberre på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:10
Jeg, og sikkert fler med meg, bet meg merke i at det skulle prioriteres en Supercharger på strekningen Oslo-Stockholm. Om jeg skulle gjette ville strekningen Oslo-Gøteborg-København være mer trafikert, er det noen som har hørt noe om dette er i planene?

Akkurat dette reagerte jeg på også. Det må da være mye mer aktuelt med SC nedover i Sverige?

Ikke enig. Oslo-Gøteborg går uten lading. Skal man til Danmark eller kontinentet kan man bruke ferge. Dermed er Stockholm mer pressende da Oslo-Stockholm er for langt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:58
Ryen må væe den perfekte plasseringen i Oslo etter min mening. Det dekker alle muligheter, med kortest mulig omvei i snitt for alle mulige kombinasjoner.

Sant nok, og Ryen var også min første tanke, nest etter servicesenteret på Alnabru. Men så er det jo det at de prøver å ikke legge dem *i* byene, og derfor tror jeg nok heller de vil velge å legge dem litt utenfor. Og da høres Vinterbro mest riktig ut. Helt OGSÅ en nord for byen - Kløfta?  Men det er nok å ha for høye forhåpninger :p
Model S 85D

Thomas Parsli

Plasserer man en SC i Oslo er trafikken et poeng.
Deler av sentrum er plaget av mye trafikk  -spesielt på utfartsdager- og det ville vært litt dumt hvis en langtur på E18 medførte en ekstra time via Kløfta?

Tesla blir nødt til å plassere den så nærme både E6 og E18 som mulig -og siden dette kanskje blir Norges mest brukte SC tror jeg en god lokasjon med matservering/handlesenter i nærheten er viktig.
Drev jeg et kjøpesenter dette området ville jeg ringt Tesla umiddelbart...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fredag

Sitat fra: gosaland på torsdag 21. mars 2013, klokken 11:46
Hvis DU var Elon Musk, hvor ville da du satt opp de første SC på norske veier? La oss tenke noen år frem i tid og la oss si at det om noen år vil være 10 SC i landet vårt, hvor ville da du plassert disse? Det er lov å være noe partisk, men prøv gjerne å tenk på helheten fremfor bare deg selv :)

Det har vært en laaaaaang tråd om dette allerede, med kart og greier, som kollapset litt etter at Elon Musk var på Alnabru og sa de skulle sette opp fire superladere, mye mindre enn det enkelte optimister i den tråden hadde regnet med.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7142.0.html

Jeg skjønner at Tesla ikke vil sette opp superladere i byene, men det hadde vært ekstremt praktisk med kommersielle superladere i byene, slik at folk som ikke har egen garasje med lademulighet kan lade opp bilen på kort tid. Uten å måtte kjøpe seg et chademo-adapter, som sikkert kommer sent og koster mye penger. Eller for Tesla eiere utenbys fra som kan få ladet opp bilen sin uten å måtte lade i evigheter på 16A. Eller som reserve ved oppussing eller lignende og normal garasjelading ikke er mulig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ebbrey

Neste høst er E18 porsgrunn - oslo ferdig med 4 felt hele veien. Midt i mellom her har du grelland med statiol nordover og shell sørover med marche resturang over veien. Vil ha 1 på hver side her. Så kan resten gå hvor de vil :p
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

gosaland

Sitat fra: stor66 på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:31
Mellom Oslo - Kristiansand.

Det er jo ikke mer enn 322km fra Oslo til Kristiansand så det vil gå uten SC på alle føreforhold om man har 85kw-varianten, men behøver virkelig en langs kysten her i alle tilfeller. Kan strekke meg til at Lillesand/Arendal vil være like fornuftig. Her er og skal E39 videre oppgraderes og vil være et klart førstevalg for alle sør for Stavanger/sør for Oslo som skal øst/vestover. Krysser fingrene 8)
Tesla Model S 85kw Performance, EU#2777
Grå, Tech-pakke, panorama, 19"

laumb

Sitat fra: gosaland på torsdag 21. mars 2013, klokken 13:50
Sitat fra: stor66 på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:31
Mellom Oslo - Kristiansand.

Det er jo ikke mer enn 322km fra Oslo til Kristiansand så det vil gå uten SC på alle føreforhold om man har 85kw-varianten, men behøver virkelig en langs kysten her i alle tilfeller. Kan strekke meg til at Lillesand/Arendal vil være like fornuftig. Her er og skal E39 videre oppgraderes og vil være et klart førstevalg for alle sør for Stavanger/sør for Oslo som skal øst/vestover. Krysser fingrene 8)


Det er et viktig poeng at avstanden burde holdes slik at 60kwt-varianten også kan bruke SC på langtur.
Hvis ikke er det bortkastet for 60kwt eiere å kjøpe superlading - om de ikke rekker fram til den.

Øyvind.h

I USA er vel målet at superladerne på sikt skal stå med ca 22,5 mils avstand (140 miles). I et kupert og kaldt land som Norge synes jeg 22 mil er en grei avstand, for som du sier må 60kWh med superlader-funksjonalitet også nå frem til laderne!

32 mil er for mye etter mitt syn, selv med 85kWh! Jeg mener man må ta høyde for at man begynner på langtur uten 100% SOC, med skiboks og full last i kulde. Det bør være gode marginer, og da er 32,2 mil for langt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stor66

Et annet poeng med superladere mellom byer er at kjøring ofte innebærer transport fra en by til en annen. Hvis superladeren er i byen du skal til avsluttes og begynner turen med superlading - kanskje greit rent praktisk men psykologisk feil.

En superlader mellom byene kan brukes på vei til og på vei tilbake - en pause har man som regel likevel.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. mars 2013, klokken 13:45
Tesla blir nødt til å plassere den så nærme både E6 og E18 som mulig -og siden dette kanskje blir Norges mest brukte SC tror jeg en god lokasjon med matservering/handlesenter i nærheten er viktig.
Drev jeg et kjøpesenter dette området ville jeg ringt Tesla umiddelbart...

Bryn-senteret har Ultra-butikk, et glitrende sted å handle inn mat til hytteturen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Arendal (E18), Seljord (Stavanger-Oslo), Gol+Lærdal (Oslo-Bergen/Sogn&Fj) og Otta (Oslo-Trondheim/Møre&Romsd)

Mitt forslag_
http://www.zeemaps.com/pub?group=506018
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

gosaland

Sitat fra: laumb på torsdag 21. mars 2013, klokken 14:14
Sitat fra: gosaland på torsdag 21. mars 2013, klokken 13:50
Sitat fra: stor66 på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:31
Mellom Oslo - Kristiansand.

Det er jo ikke mer enn 322km fra Oslo til Kristiansand så det vil gå uten SC på alle føreforhold om man har 85kw-varianten, men behøver virkelig en langs kysten her i alle tilfeller. Kan strekke meg til at Lillesand/Arendal vil være like fornuftig. Her er og skal E39 videre oppgraderes og vil være et klart førstevalg for alle sør for Stavanger/sør for Oslo som skal øst/vestover. Krysser fingrene 8)


Det er et viktig poeng at avstanden burde holdes slik at 60kwt-varianten også kan bruke SC på langtur.
Hvis ikke er det bortkastet for 60kwt eiere å kjøpe superlading - om de ikke rekker fram til den.

Det vil være for mye å forvente at det kommer lademuligheter for hver 20 mil i vårt vide land, også når det gjelder bare gjelder sør for Trondheim. Men jeg er selvfølgelig enig i at dette ville vært det aller beste. Med det sagt vil vel da Grimstad peke seg ut som et naturlig ladested på E39 mellom Oslo og Stavanger, da det her vil være 278 km hver vei både til Oslo og Stavanger. Det når en 85kw-variant lett, mens en 60kw-variant kanskje behøver å planlegge noe i forhold til max-lading før man legger ut på tur.
Tesla Model S 85kw Performance, EU#2777
Grå, Tech-pakke, panorama, 19"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA