Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NY Times: Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Startet av fredag, søndag 10. februar 2013, klokken 16:50

« forrige - neste »

fredag

En NY Times journalist lånte en Model S fra Tesla for å skrive en artikkel om superchargerne, "glemte" å lade den ordentlig, skrev artikkel om hvordan bilen gikk tom for strøm:

http://www.nytimes.com/2013/02/10/automobiles/stalled-on-the-ev-highway.html

Dette er vel den dårligste "anmeldelsen" av Model S hittil i media, som kommer til å overskygge alle positive anmeldelsene og "årets bil"-kåringer.

En Model S eier - som har kjørt bilen sin fra vestkysten til østkysten - svarer:

http://electricroadtrips.com/a-response-to-stalled-on-the-e-v-highway/

Men det er verd å merke seg for oss nordmenn: I kulda bør Model S enten kjøres eller være tilkoblet strømnettet. Bilen bruker en del strøm på å varme batteriene i kulda, også når den er parkert.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cobos

Ha i bakhodet at det ser ut som Model S har ganske dårlig dvalemodus, spesielt i kulda fram til software 4.1 som løste det problemet. Dette problemet ga visst en god del andre bugs så høy "vampiric load" ble gjenninnført med versjon 4.2. Jeg mistenker at idet vi er rundt versjon 5 eller 6 når nordmenn får bilene så er dette løst skikkelig.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Cobos på søndag 10. februar 2013, klokken 17:49
Ha i bakhodet at det ser ut som Model S har ganske dårlig dvalemodus, spesielt i kulda fram til software 4.1 som løste det problemet. Dette problemet ga visst en god del andre bugs så høy "vampiric load" ble gjenninnført med versjon 4.2. Jeg mistenker at idet vi er rundt versjon 5 eller 6 når nordmenn får bilene så er dette løst skikkelig.

Cobos
Regner med standby strømforbruk vil falle drastisk etter hvert, men forbruket har vært alt for høyt så langt. Og Tesla bør definitivt skrive om programvaren som beregner rekkevidde slik at den blir mer korrekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eclipse

Har ikke oppdateringen som inkluderer "sleep modus" eliminert strømt trekket når bilen er forlatt og lading ikke er på?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på mandag 11. februar 2013, klokken 10:44
Har ikke oppdateringen som inkluderer "sleep modus" eliminert strømt trekket når bilen er forlatt og lading ikke er på?

Jo, 4.1 fikset dette men introduserte en hel masse andre bugs. Dermed ble "sleep mode" igjen fjernet fra 4.2. Den kommer nok tilbake etterhvert, og med oppdatert rekkeviddeberegning for kaldt batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: fredag på søndag 10. februar 2013, klokken 16:50
En NY Times journalist lånte en Model S fra Tesla for å skrive en artikkel om superchargerne, "glemte" å lade den ordentlig, skrev artikkel om hvordan bilen gikk tom for strøm:

http://www.nytimes.com/2013/02/10/automobiles/stalled-on-the-ev-highway.html

Dette er vel den dårligste "anmeldelsen" av Model S hittil i media, som kommer til å overskygge alle positive anmeldelsene og "årets bil"-kåringer.

Elon Musk skriver på Twitter nå at det journalisten skriver er oppspinn, og at loggene fra bilen viser at journalisten verken har ladet eller kjørt slik han skriver at han har gjort!

http://twitter.com/elonmusk

Sitat
NYTimes article about Tesla range in cold is fake. Vehicle logs tell true story that he didn't actually charge to max & took a long detour. Tesla blog coming soon detailing what actually happened on Broder's NYTimes "range test". Also lining up other journalists to do same drive. Tesla data logging is only turned on with explicit written permission from customers, but after Top Gear BS, we always keep it on for media.

Hvor lenge kommer Broder til å beholde jobben i NY Times?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2013, klokken 21:06
Dette er egentlig ganske drøyt. CEO går i frontalangrep på journalisten.....

https://twitter.com/elonmusk/status/301050531923779585

Top Gear gjorde jo det samme da de "testet" Roadster.

Men NY Times har litt strengere krav til journalistisk integritet for sine medarbeidere. Hvis loggene viser det Elon Musk sier, så er Broder ferdig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OleJA


Øyvind.h

Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2013, klokken 21:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2013, klokken 21:06
Dette er egentlig ganske drøyt. CEO går i frontalangrep på journalisten.....

https://twitter.com/elonmusk/status/301050531923779585

Top Gear gjorde jo det samme da de "testet" Roadster.

Men NY Times har litt strengere krav til journalistisk integritet for sine medarbeidere. Hvis loggene viser det Elon Musk sier, så er Broder ferdig.
Top Gear er et artig underholdningsprogram, men jeg har vært skeptisk til hva de kommer til å si om Model S om de får tak i en (det gjør de nok tilslutt). Så det er betryggende å lese at logger kontrolleres for å unngå at journalister vrir sannheten for å passe artikkelen.

Det jeg leser er at journalisten ikke ladet til 100% selv om han ble bedt om det, han kjørte en del over fartsgrensen, han tok en solid avstikker fra ruten. I tillegg er superladerne mye lenger fra hverandre enn hva de vil være når nettverket er ferdig.

Det er flere viktige momenter i denne saken som er flott at kommer frem, selv om journalisten bare var ute etter å strande et eller annet sted.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2013, klokken 21:37
Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2013, klokken 21:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2013, klokken 21:06
Dette er egentlig ganske drøyt. CEO går i frontalangrep på journalisten.....

https://twitter.com/elonmusk/status/301050531923779585

Top Gear gjorde jo det samme da de "testet" Roadster.

Men NY Times har litt strengere krav til journalistisk integritet for sine medarbeidere. Hvis loggene viser det Elon Musk sier, så er Broder ferdig.
Top Gear er et artig underholdningsprogram, men jeg har vært skeptisk til hva de kommer til å si om Model S om de får tak i en (det gjør de nok tilslutt). Så det er betryggende å lese at logger kontrolleres for å unngå at journalister vrir sannheten for å passe artikkelen.

Det jeg leser er at journalisten ikke ladet til 100% selv om han ble bedt om det, han kjørte en del over fartsgrensen, han tok en solid avstikker fra ruten. I tillegg er superladerne mye lenger fra hverandre enn hva de vil være når nettverket er ferdig.

Det er flere viktige momenter i denne saken som er flott at kommer frem, selv om journalisten bare var ute etter å strande et eller annet sted.

Journalisten har fått aksjeråd fra foxy og er short i TSLA. En desperat handling for å drive kursen nedover :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

foxy

de som følger mine aksjeråd tjener i alle fall penger  ;)   8)
I-miev 2011
Asker

Dix Hallpike

X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Nuvolari

Sitat fra: Dix Hallpike på tirsdag 12. februar 2013, klokken 08:34
Elon svarer:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2415313,00.asp

Det er slett ikke sikkert all denne omtalen er negativ for Tesla selv om det i utganspunktet er en negativ historie. Tesla er fremdeles et ukjent Brand sammenlignet med de andre bil produsentene og dette kan bidra til å gjøre tesla mer kjent.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

foxy

The Times's Feb. 10 article recounting a reporter's test drive in a Tesla Model S was completely factual, describing the trip in detail exactly as it occurred," the company said. "Any suggestion that the account was 'fake' is, of course, flatly untrue. Our reporter followed the instructions he was given in multiple conversations with Tesla personnel. He described the entire drive in the story; there was no unreported detour. And he was never told to plug the car in overnight in cold weather, despite repeated contact with Tesla.
I-miev 2011
Asker

OleJA

Mye av det som kommer frem i NY Times er problemer som har vært diskutert på dette og TMC forumet:

- Rekkevidde forsvinner fort ved parkering i kulde. Dette er overhodet ikke dokumentert noen plass i bilens manualer.
- Beregnet rekkevidde er i overkant optimistisk.
- Rekkevidde blir kraftig redusert i kulde.

Så selv om det skulle vise seg at akkurat denne reporteren har fremprovosert denne situasjonen for å lage en historie, så er det reelle problem han setter fingeren på. :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA