Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvinnesyn på elbiler

Startet av Ken, lørdag 23. februar 2008, klokken 11:12

« forrige - neste »

Ken

Det var ikke mening å spåne/spionere men jeg fant dette forum tilfeldigvis og etter å ha lest for de alle meste mannlige oppfatninger, synes jeg at det var interessant å lese hvordan kvinner ser på den elbil verden

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=309337
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Veldig interresant å lese.

Mye uvitenhet og vrangforestillinger der ute. Og de små snuttene om Elbil som dukker opp på frokost TV er nok heller ikke med og hjelpe.

Sakte og sikkert vil nok Økende drivstoff priser, og Bomringer kombinert med økt tilgang på utslippsfrie biler hjelpe.

Apple var også flint til å rette opp mange feiltolkninger på kvinneforumet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Tror nok det er ganske mange slike diskusjoner fulle av halvsanheter og direkte løgn. Kanskje en ide for oss alle å google seg fram til en og annen slik og rette opp litt/tipse om elbil.no?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Da trenger vi noe kvinnelige medlemmer til å rette opp feilene ellers få vi kjeft.

Elektroluxine kunne gjør et forsøk..............
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Ja, hvis forumet er bare for kvinnfolk kan det kanskje være dumt å snike seg inn. :) Kjeft får jeg nok av fra før. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Den "tøffeste" elbildama i Norge bor kanskje på Stord, kompisen(min) som har samme bil(106E) kom tilfeldigvis i kontakt med henne og dama ble overlykkelig da "vi" ville påta oss batteriservice på bilen hennes.

Da hun skulle kjøpe seg ny bil for en del år siden bestemte hun seg for at nå ville hun prøve elbil!
Problemet var imidlertid at "ingen ville" selge elbil til henne. Løsningen ble å kjøpe fra Elbilsalg, og batteriservice ble utført i Haugesund. Dette gikk bra noen år, men så begynte bilforhandleren å legge på prisen for hver gang og truet til slutt med å ikke ville foreta batteriservic lenger.

Det jeg er mest imponert over er den fine holdningen dama har, i tillegg til at hun er uredd og behandler bilen helt perfekt. Barnebarna hennes synes det er topp å være med til byen å handle(50km) for bestemor har alltid så god tid (klart det, elbilen må jo lades opp igjen til hjemturen)  ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Silkefot

Bra at de henviser hit i annenhver setning  ;D

Det med sikkerheten har jeg hørt flere kvinner nevne, selv synes jeg faren er godtagbar så lenge jeg holder meg unna motorveien og kjører elbilmessig (defensivt)... Ser at vanlig saxo kommer dårlig ut sikkerhetsmessig i bladet Motor (husker ikke helt hvilken undersøkelse)
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Ken

Jeg har en følelse av at kvinner ville kjøpe elbil på andre grunnlag enn menn. Tror ikke at det å spare penger er like høyt prioritert hos kvinner. Kvinner generelt er mer vant til å være totalt avhengig av bilverksteder til utfører service og rep. og gjør-det-selv ikke er like aktuell. Trist at bransjen er så utspekulert i forhold til elbilservice, det er i allefall mindre olje og skitt!
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Det med sikkerheten synes jeg er et tynt argument, da den typiske konebilen er en av de bitteminste bilene som gjerne kommer dårligere ut mot en større og tyngre bil uansett.

Størelsen og "lettparkereligheten" er et pluss, da. Og så "er de jo så søøøte", disse rare små batteribilene. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Silkefot på mandag 25. februar 2008, klokken 09:45
Ser at vanlig saxo kommer dårlig ut sikkerhetsmessig i bladet Motor

Svenske synsam konkluderte for mange år siden at Saxo var 40% mindre sikker enn tilsvarende biler??  (kanskje Volvo 360 eller 440 ?)

Uansett, så kjører vi så defensivt at jeg enda ikke har hørt om noen som har blitt skadet i en Saxo/P106 elektric
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. februar 2008, klokken 23:50
Uansett, så kjører vi så defensivt at jeg enda ikke har hørt om noen som har blitt skadet i en Saxo/P106 elektric

Det store problemet i trafikken er "alle de andre". Jeg har til gode å høre om noen som  grisekjører med el-bil, men man vet jo aldri hvem man møter rundt neste sving.

Det er selvfølgelig ikke noe minus at man kjører defensivt i el-bil, og det er kjent at man tar med seg den vanvn over i andre biler. At skadestatistikken for el-biler ER lav er jo selvfølgelig også et pluss. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#11
Det kunne nå være helt anderledes med den nye Think bilen. Mange fordeler med den, batteri angst forsvinner helt, 5 års garanti siden brukte biler ikke finnes, mindre sjanser for karosseriskade med PE plast og mindre risiko for å skade andre biler = mindre angst. Den skulle slå an hos kvinner tror jeg, bare trist at det finnes ikke 4 seter utgaver. Håper at den er grei i kollisjonstester, det er viktig nå med alle de dårlige omtalene i pressen. Ken

Flere fordeler??

Kona mi var en som bestemte seg for å kjøpe elbil da våre fossilbil skulle byttes ut. Hun gjorde lekser si og var interessert i Reva biler men de hadde ikke begynt å importere/ selge dem enda. Ho fikk kjøpe en Think til slutt fra en rektor som syntes at ho hadde riktige personlighet for den bilen. Det er sikkert mange flere kvinner som ville profilere seg som litt grønn og alternativ. Det finnes et stort marked for klær lagd av naturfibrer, økomat
og mange ting som kvinner hovedsakelig kjøper.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

pilt

Jammen godt at Apple- også brukte det forumet, ellers hadde jo alle andre som kikket innom den tråden trodd at elbiler gikk i 30-40 km/t, måtte ha påfyll av elsktrisitet hele tiden, batterier som må byttes annethvert år til den nette sum av 30 000 kr pr batteri som det er 9 av totalt... Det blir 135 000 kr i året bare for batteriene det, like mye som selve bilen kostet da jeg kjøpte!

Det er nesten så jeg blir flau på vegne av det kvinnelige kjønn her, for jeg nekter å tro at jeg var så uvitende da jeg begynte å vurdere å kjøpe elbil. Sånn subjektivt sett, altså...
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Catalyzator

Fnys....  >:(   nå har jeg lest gjennom tråden å ble sint GRRRRRRRRRR  ::)
Dere "syter" over "kvinnesyn på elbiler" og utviser selv en sterk farge
av mannsjåvinisme, med unntak av hun med barnebarn, el-bil og god tid...
Fy !

Sånn nå er jeg blid igjen  ;D
Over til det jeg egentlig hadde tenkt å spørre om: BOK ?
Slik som disse Haynes bøkene vi brukte til alt mulig i "gamle dager"
hver gang en bil skulle skrus i fillebiter og en motor trengte litt
innvendig "polish"  :D  Finnes det noen slike El-bil-bøker ?

El-bilens bibel ?  Lærebok i el-bil-bygging ? El-biler i biter og molekyler ?
Jeg og min el-bil fra A til Å ? eller rett å slett en sprengskisse med detaljforklaring ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

PLUTO

det finnes verkstedshåndbøker til de fleste elbiler her norstart sine sider :) så du kan få lov å skru dem i småbiter om du vil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA