Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model s uten tech pakke

Startet av kjølholdt, torsdag 07. februar 2013, klokken 09:36

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. februar 2013, klokken 09:35
Det er vel egentlig bare Xenon-lysene som er "must have" for min del i den pakka der. Egentlig er det litt tullete at Xenon ikke er standard. Om det ble levert med samtlige biler ville prispåslaget til kunde blitt temmelig lavt også.

EDIT: Noen som finner bilde av S _uten_ Xenonlys? Bilen på "My Tesla" endrer ikke utseende i front når jeg velger/velger bort Tech-pakka.

Så bilder på TMC forumet.
Lyktene er helt like, bare med halogenpærer i stedet for.
Samme linse, samme dioder. Samme alt.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Celter

For en gangs skyld kan jeg kjøpe alt jeg vil av ekstrautstyr uten moms. Jeg skal ha ALT. (Bortsett fra barneseter. Det er et tilbakelagt stadium)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Lanber

Skal ikke ha tech pakke, men absolutt alt annet (unntatt hattehylle) :-)

Muffinman

Sitat
Lyktene er helt like, bare med halogenpærer i stedet for.
Samme linse, samme dioder. Samme alt.

Det skulle vel indikere at det går an å gjøre en ombygging til xenon med godt resultat, og uten at man ender opp med å blende motgående trafikk. Får vel en bra haug med xenonkits for 20K + ...

gbzdoc


laumb

At lykta og linsa ser lik ut, betyr jo ikke at lyset brytes likt. Ellers mangler også automagisk høydejustering og lyktespylere om du bygger om.

En ting er sikkert, Model S uten tech-pakke blir nok en av taperne på bruktmarkedet. Hvor attraktiv er en Audi A4 uten dioder foran som brukt? Ikke de som omsettes fortest, ei heller de i de litt høyere prisklassene.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på lørdag 09. februar 2013, klokken 20:38
At lykta og linsa ser lik ut, betyr jo ikke at lyset brytes likt. Ellers mangler også automagisk høydejustering og lyktespylere om du bygger om.

Høydejustering tror jeg ikke lyktene har siden luftfjæringa skal ta seg av jobben med å holde bilen vannrett uavhengig av last. Er dog usikker på biler uten luftfjæring.

Lyktespylere finnes ikke på US biler, jeg antar alle EU biler får det uavhenegig av xenon/halogen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. februar 2013, klokken 21:25
Sitat fra: laumb på lørdag 09. februar 2013, klokken 20:38
At lykta og linsa ser lik ut, betyr jo ikke at lyset brytes likt. Ellers mangler også automagisk høydejustering og lyktespylere om du bygger om.

Høydejustering tror jeg ikke lyktene har siden luftfjæringa skal ta seg av jobben med å holde bilen vannrett uavhengig av last. Er dog usikker på biler uten luftfjæring.

Lyktespylere finnes ikke på US biler, jeg antar alle EU biler får det uavhenegig av xenon/halogen.


Høydejustering av lysene er påbudt ved Xenon. Tviler på at de får fritak fra dette.
Dette er uansett enkelt å fikse.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på lørdag 09. februar 2013, klokken 21:43
Høydejustering av lysene er påbudt ved Xenon. Tviler på at de får fritak fra dette.
Dette er uansett enkelt å fikse.

Når hele bilen er høydejuster er jo lysene også høydejustert i prinsippet. Det virker unødvendig å ha separat høydejustering der, men jeg kjenner ikke deltaljene i forskriften. Uansett meldes det fra USA at lysene ikke gjør den karakteristiske (for xenon) "dansen" opp og ned når bilen slås på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

I USA er det ikke påbudt heller - så det er logisk.

Det hjelper heller ikke å justere med fjærene i bakker. Ofte justerer bilen lyset i bakker selv om bilen er perfekt balansert (min i hvert fall).

Dette er styrt av et ECE direktiv - husker ikke nummeret, men skal prøve å finne det igjen.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på lørdag 09. februar 2013, klokken 22:30
I USA er det ikke påbudt heller - så det er logisk.

Det hjelper heller ikke å justere med fjærene i bakker. Ofte justerer bilen lyset i bakker selv om bilen er perfekt balansert (min i hvert fall).

Dette er styrt av et ECE direktiv - husker ikke nummeret, men skal prøve å finne det igjen.

Skjønner ikke hva du mener med å justere i bakker. Sensoren for xenon-justering på VW sitter på bakakselen og kompenserer derfor for lasten bak. Vinkelen på veien har altså ingen betydning, og det bør den heller ikke ha.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Dessuten kommer innmaten til lyktene ferdig levert med slik funksjonalitet rett fra Hella og andre produsenter.

Noen som vet om det er adaptive bi-xenon den kommer med?

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 09. februar 2013, klokken 22:57
Dessuten kommer innmaten til lyktene ferdig levert med slik funksjonalitet rett fra Hella og andre produsenter.

Noen som vet om det er adaptive bi-xenon den kommer med?

Både xenon og halogen har en singel pære som dekker både nærlys og fjernlys via en shutter. Så ja, det er bi-xenon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Jeg er klar over hvilke regler som gjelder ombygging til xenon, og jeg er veldig mot dette i reflektorlamper som er beregnet for glødepærer. Men projektorlamper pleier å gi godt resultat ved ombygging, selv om det ikke er lovlig uten høyderegulering og spylere. Det blir svært lite strølys, sammenlignet med en reflektorlampe. Om man velger en 4300K pære av god kvalitet vil det nok bli spiselig for de aller fleste, og ikke så lett å oppdage heller.

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. februar 2013, klokken 23:39
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 09. februar 2013, klokken 22:57
Dessuten kommer innmaten til lyktene ferdig levert med slik funksjonalitet rett fra Hella og andre produsenter.

Noen som vet om det er adaptive bi-xenon den kommer med?

Både xenon og halogen har en singel pære som dekker både nærlys og fjernlys via en shutter. Så ja, det er bi-xenon.

Men er det adaptive utgave?

(Gikk ut fra det var bi-xenon da det ikke ser ut som det er noen separat reflektor for fjernlys i det hele tatt på den.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA