Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er vi fornøyde med trillingene våre?

Startet av tomrh, onsdag 06. februar 2013, klokken 09:12

« forrige - neste »

Ronny

Misforstå meg rett, men det jeg prøvde å si var at den ble litt for treg til å hoppe ut i små luker..
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

sven erik

hei jrg har selv en av de første som komm til landet gått som demo modell i larvik  den har jeg nå hatt i nesten 2 år kjørt 2 ganger til spania med å er strålende fornøyd  ja har ikke hatt noe problem  ikke engang med radion som de fleste her snakker om  den er helt fin  ja noen tuneller detter den ut i med det jør de fleste  men faktisk er det bare da å bytte antenna  det er ikke selve radioen  å jeg angrer ikke en dag på kjøpet  haddde bestilt leaf men de kunne ikke levere til vår første spania tur  så det ble i-miev  å dugg ja alle biler blir det det i om  en ikke holder rutene siklig reine
faktisk eneste jeg har hatt noe plunder med hvar nå når jeg satte i disel varmer så hang den seg opp men det fikset øyans bil raskt opp i selv om de ikke hadde noe med monteringen å gjøre  denne bilen er ikke bare en a-b bil men en god bil å kjøre langt med  har faktisk kjørt 330 mil med bilen på 11 døyn  å ja kjørt det å sittet i bilen meste parten av døyna  å det har hvert helt ok  og jeg sliter med et hale bein og kan ikke  sitte for lenge i en vanlig lene stol uten å få hvont  men i  bilen har jeg ikke merket hale beinet 
eneste jeg ser er slitt nå på 50tusen km ca er  nederst av pakningen på bagasje luken  får se hva de sier om det når jeg kommer jem 
ja dene er å sprekere en  min pasat 1,8 turbo med en del hester  ut av kryssa  kapkjørte 2 ganger med samboeren  å samme resultat uansett hvem som kjørte vem bil
rygge gjør man i maks 10-15 km i timen  så 20 km er mer en nokk

erik e

Eneste som er "galt" var at prsen falt med 50 000,- etter 1 år. Men det gjør den bare billigere når vi skal ha vår neste Mitsubishi. :) Denne bilen kan jo "utvikles" mye. Tenk når den kommer som 2020 mod.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

de du ikke greier med i-mieven  burde en ike prøve seg på selv kjører jeg til sammen 50tusen i året å ser folk prøve seg på små luker men det som jør at de større bilene greier det  er at  folk bak må bremse  å det tar en ikke kjangs med de små  men tror de som kjører trillingene å er fornøyd med det  er tryggere å ha med å gjøre i trafikken

foxy

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 08. februar 2013, klokken 15:09
Sitat fra: foxy på fredag 08. februar 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Ronny på fredag 08. februar 2013, klokken 12:32
max fart bakover 20 km/t (kunne ikke justeres ifølge bilforum)
hehe morsom lesing - sliter dog også veldig mye med hastigheten i revers! Måtte gi meg mot en leaf forleden som bare tok av bakover..
Ja, mot Leaf i revers sliter de fleste: http://www.wired.co.uk/news/archive/2012-07/04/reverse-driving-record
De skulle jo bare snudd setene og kjørt permanent i revers. ;D

hehe - det er det jeg tenkte også. Hadde da kanskje vært en bra bil tom. med bakhjulsdrift!

på en annen siden føltes det litt naturlig å bli forbikjørt av en leaf i revers og se frontlysene foran seg, siden man er vant til å se disse bare i bakspeilet ellers.  ;D
I-miev 2011
Asker

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbil

Både kona og jeg er fornøyd med vår lille blå sparebøsse. Vår iOn har nå tjent oss trofast hver eneste dag siden midten av april i 2011. Den har snart trillet 25 000 km, og vi har ikke hatt noe å klage over. Litt kald på vinterstid, litt vindstøy i god fart, men er oversiktlig og lettkjørt, liten og kjapp.

Jeg ser her på forumet at noen etterlyser klokke og temperaturmåler. Det gjorde jeg også, og køpte en billig sak fra Biltema. Fungerer ikke så godt da displayet er mørkt, og det ikke er skikkelig bakgrunnsbelysning på tallene.

Vi var forøvrig ganske skeptiske da vi ikke fikk piggdekk til bilen, bare piggfrie vinterdekk. Det har imidlertid fungert over all forventning til tross for at det her på Nordmøre ofte er isete veier på denne tida av året. Bilen er faktisk god til å ta seg fem, men liker ikke så godt sporete veiunderlag.

Baterikapasiteten ser heller ikke ut til å ha blitt merkbart svekket etter 25 000 kjørte km. Det tyder bra ;)
Vi merker selvsagt stor forskjell på rekkevidden på vinterstid, men vi kan ikke merke forskjell fra forrige vinter.

Med andre ord vi er godt fornøyde elbilister, og har god tro på fremtida. Etter det jeg vet var vi nr.4 som gikk til anskaffelse av elbil her på Averøya, nå er det etter det jeg vet over 90 elbiler registrert her.

Peugeot iOn

breitling

Jeg er veeeldig fornøyd med bilen. Har hatt lille iON siden mai 2012 og trillet rundt ca. 12000 km. Man savner  selvfølgelig dingser fra større og dyrere biler, men den leverer mer enn den koster, synes jeg. Bagateller som ute-innetemperatur, skvettlapper, osv. kan fikses.
Jeg har vært innom 2-3 billige løsninger for ute temperatur og til slutt valgt en trådløs fra Clas Ohlson til 120 kr. Sensor delen plassert under panseret og mottaker festet med borrelås på dashbordet. Funker som den skal, men mangler baklys. Men, man trenger ikke å kikke på den hele tiden, ikke sant! Klokke har jeg alltid på armen.
Jeg var forberedt på at rekkevidde skal halveres (jf. tidligere diskusjoner) fra 130 til 70 km. Mitt daglig behov (les pendling til og fra jobben) er 5-6 mil. Holder med lading kun hjemme i felles garasjen. Hadde behov for å lade på jobben 2-3 ganger.
Bilen oppfører seg mye bedre på vinterføre enn min forrige bil (MB E-klasse). Det overasket meg. Har lært meg å bruke gasspedal og generering slik at kjøring er mye mer smidigere. Men må "rense" bremseskiver avogtil.
Alt i alt er jeg en 110% fornøyd elbilist. Angrer ikke på å selge fosillbil og satse kun på elbil. De resterende 5% som elbil ikke dekker, dekkes av rent a car.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

foxy

#39
Sitat fra: Ronny på lørdag 09. februar 2013, klokken 21:35
Sitat fra: foxy på lørdag 09. februar 2013, klokken 15:18

siden man er vant til å se disse bare i bakspeilet ellers.  ;D

Du lager kø mao ;)

hehe :)) nice try  - dog er eneste mulighet for at det oppstår kø,  er når man ikke klarer å kjøre forbi en leaf som har stoppet midt i veien. Sjaføren (med hørselsvern pga klunke- og knirkelyder) løper fortvilt rund bilen med telefonen sin og prøver å få kontakt med car wings systemet  :D
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: foxy på mandag 11. februar 2013, klokken 00:20
Sitat fra: Ronny på lørdag 09. februar 2013, klokken 21:35
Sitat fra: foxy på lørdag 09. februar 2013, klokken 15:18

siden man er vant til å se disse bare i bakspeilet ellers.  ;D

Du lager kø mao ;)

hehe :)) nice try  - dog er eneste mulighet for at det oppstår kø,  er når man ikke klarer å kjøre forbi en leaf som har stoppet midt i veien. Sjaføren (med hørselsvern pga klunke- og knirkelyder) løper fortvilt rund bilen med telefonen sin og prøver å få kontakt med car wings systemet  :D
Ja, jeg har faktisk bare opplevd kjappe trillinger (og en kvikk Think). Før jeg kjøpte elbil ble jeg forbløffet over trillinger som kjørte forbi meg og smatt inn og ut. Prøvde å legge meg på hjul et par ganger, men måtte gi opp. Aldri opplevd dette med Leaf - de ligger traust i konstant fart. Har heller aldri blitt forbikjørt av Leaf med unntak av en gang da jeg lå i kø i høyrefeltet og køen i venstre felt hadde litt høyere fart. Er det aldri morro å trykke inn gasspedalen på en Leaf? ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

#41
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 11. februar 2013, klokken 08:24
Er det aldri morro å trykke inn gasspedalen på en Leaf? ;D
Joda :) Kanskje Leaf eierne er litt mindre aggressive i trafikken enn trilling-eierne, selv om Leafen er raskere enn trillingene (både på papiret og i praksis, men man skal ikke undervurdere placebo-efekten  ;D ).
Eller kanskje rekkevidden i Leaf reduseres mer ved hard kjøring enn rekkevidden i trillingene?

Gjorde for øvrig en artig observasjon når jeg luftet hunden etter jobb i forrige uke. Rundt 30-40% av bilene som passerte meg på turen var elbiler, og  utenfor barnehagen var 4 av 7 biler elbiler (to buddy og to trillinger).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 11. februar 2013, klokken 08:24
Ja, jeg har faktisk bare opplevd kjappe trillinger (og en kvikk Think). Før jeg kjøpte elbil ble jeg forbløffet over trillinger som kjørte forbi meg og smatt inn og ut. Prøvde å legge meg på hjul et par ganger, men måtte gi opp. Aldri opplevd dette med Leaf - de ligger traust i konstant fart. Har heller aldri blitt forbikjørt av Leaf med unntak av en gang da jeg lå i kø i høyrefeltet og køen i venstre felt hadde litt høyere fart. Er det aldri morro å trykke inn gasspedalen på en Leaf? ;D

Det er Mercedes-effekten:

Man ser ofte BMWer som kjører først fra lysene, med røyk fra dekk og mye skrål. Mercedeseieren kommer med verdighet og eleganse, rolig vitende at de sannsynligvis eier både veien, bygningene rundt, og firmaet hvor BMW-eieren jobber.

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på mandag 11. februar 2013, klokken 08:50
Mercedeseieren kommer med verdighet og eleganse, rolig vitende at de sannsynligvis eier både veien, bygningene rundt, og firmaet hvor BMW-eieren jobber.
:D Nja, mulig det. Men Mercedes-eierne, i likhet med BMW- og Audi-eierne, legger seg mer enn gjerne på hjul når de passeres av en kjapp liten trilling. Kanskje ikke Leaf har helt den samme provoserende effekten på andre bilister? :D
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2013, klokken 08:33
Eller kanskje rekkevidden i Leaf reduseres mer ved hard kjøring enn rekkevidden i trillingene?
Du er nok inne på noe der. Koster mer energi å aksellerere en tung bil. Og siden fartsopplevelsen er sterkere i trilling, får man også mer morro for pengene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 11. februar 2013, klokken 09:20
Du er nok inne på noe der. Koster mer energi å aksellerere en tung bil. Og siden fartsopplevelsen er sterkere i trilling, får man også mer morro for pengene.
En liten, lett og smidig bil med rwd vil sikkert uansett være morsommere å kjøre aktivt med enn en tyngre og større bil med fwd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA