Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er vi fornøyde med trillingene våre?

Startet av tomrh, onsdag 06. februar 2013, klokken 09:12

« forrige - neste »

tomrh

Jeg ser at det murres litt over plagsomme småfeil i Leaf-forumet, og man opplever å bli nedprioritert som eksisterende bileier i forhold til satsing på nybilsalg. Etter 23.000 km med min i-MiEV har det ennå ikke vært noe som helst å sette fingeren på, og servicen fra forhandler (Svinsås Auto) har vært helt upåklagelig - de har faktisk gjort *mer* enn nødvendig bl.a. ved å grave fram informasjon om de utroligste ting når jeg har plaget dem med spørsmål. Men er jeg unntaket? Er det småfeil også på trillingene, og blir de fikset? Hvordan er kundeservicen ellers i landet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjornt

BOS Oslo er vel stort sett greit får en si, dog er erfaringen stort sett basert på fossil Peugeoten.
Foresten så sluttet vindusspylerern foran å virke i går. Den bak er OK, pumpemotor går, slanger ser OK ut, men ikke noe spyling. Kona stikker innom BOS Skøyen i dag for å se på det. Så får vi se på kundeservicen. 
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Miev

Jeg har kjørt nesten 14000 km med min i-Miev siden august uten feilslag. Eneste jeg er litt misfornøyd med er dårlig mottak på radioen. Får kanskje be verkstedet ta en kikk på det etterhvert...
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

Hamiso

#3
Blei litt småredd ein dag, etter å ha hatt bilen til (hånd)vask. Såg etterpå at det var litt isete rundt ladepunktet, og bilen ville ikkje lada. Tørka området med ein hårfønar, og så var det i orden igjen. Så lærdommen er vel å instruera dei som vaskar om å vera forsiktig med høgtrykkspylar akkurat ved ladepunkta.

Elles fungerer ikkje vindaugsspylaren i kaldt ver, men det er vel pga for dårleg spylevæske i forhold til minusgrader, som kom med bilen, og som eg erstattar litt etterkvart.

Bilen fungerer elles veldig bra. Radioen tar inn alle kanalar, bluetooth og usb i kombinasjon med iPhone fungerer kjempebra til musikk og telefonprat. Når telefonen ringer, slår radioen seg automatisk på og gjer seg klar til samtale. Kult. Og den er veldig artig å "batterisløsa" litt med når turen er kort. For den er veldig kvikk. Frydar meg når den aksellererer og skyt fart utan ein lyd, forhåpentlegvis til undring for bensinsjåførane bak.

Både min og kona sin arbeidsgjevar har velvillig stilt straum til disposisjon. Så alt er berre velstand.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

covi

Som tidligere nevnt, er litt kresen på spylervæsken under lave tempraturer, litt dårlig mottak på radioen.


Jeg opplevde at spaken som benyttes for å legge ned ryggen på baksetet løsnet. Dårlig mekanisk løsning med splines som var klemt fast. Dette hadde ødelagt splinsene og akslingen var blitt oval. Fikset dette selv ved å borre inn en splittpinne. Gadd ikke å ta noe garanti på dette.

Ellers er det fryd og gammen.

Blir spennende å se når bilene blir noen år hvordan kvaliteten er.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Bjornt

SitatElles fungerer ikkje vindaugsspylaren i kaldt ver, men det er vel pga for dårleg frysevæske som kom med bilen, og som eg erstattar litt etterkvart.
Hmm samme som skjer med meg, se over her. Da kona satte seg i bilen i dag for å kjøre til BOS så funka vindusspyleren som bare det.. Spylervesken skulle holde 15- (fra Europris)og det er bare en 5- 6 ,så Gud veit.
samme skjedde for en måneds tid siden.  Ellers så opplever jeg det samme som deg med bilen. Fått strøm på jobben også. Toppers.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Mr.Zero

Sett bort i fra "evigvarende" blåtanntrøbbel, er jeg superfornøyd med bilen! Går som en kule og gjør jobben sin glimrende ut i fra mine forventninger. Nyter å slippe Statoil-regningen på 3.500,- pr.mnd... Og alle de andre godene. Så får jeg heller kle meg godt nå i vinterhalvåret, for varmeapparatet er jo ikke allverden - samtidig som jeg prioriterer rekkevidde fremfor mere enn 5-6 varme i kupéen.
Savner litt mere high-tech kjørecomputer med muligheter for avlesning av temp ute og inne, ladetilstand, strømforbruk, restkapasitet, klokke mm.
Har bestilt tempmåler i fra Kina, samt skal handle blåtann-diagnoseplugg (OBD) med visning på iPhonen/pad. Må jo følge med litt...:-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

hkaspenberg

Spaken til baksetene har også løsnet på min iOn. Regner med at det fikses på første service til våren.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

fredag

Jeg er veldig fornøyd med 2 år i min i-Miev. Den er overraskende romslig, tar lett to barneseter, og er overraskende rask. Og jeg blir i godt humør av å kjøre den.

Men:
- rekkevidden er laber om vinteren
- bilen er KALD å kjøre om vinteren
- bilen dugger fort om vinteren
- liker ikke følelsen av å velte i svinger
- knotete betjening av varmeapparatet
- savner mulighet for å åpne ladelokket med knapp på nøkkelen
- piper for mye
- kjørelys bør alltid være på i Norge
- GPS-en er relativt ubrukelig
- fremdeles ingen hurtigladere på E18 i Vestfold. Må ta tog til Skien.
- dårlig signal på radioen (feks i operatunnelen)
- savner cruisecontrol
- savner iphone-app med ladestatus
- spinner mye på isete underlag pga bakhjulstrekk
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bobakka

Har hatt bilen i 2 år og kjørt 38 000 km.

Etter noen måneder rygget jeg inn i en annen bil og hele støtfangeren fikk en kjempebulk. Mens jeg så på den og regnet på hvor mye det ville koste å rette opp - så rettet den seg ut av seg selv :)... Det var riktignok en liten strekskade på lakken, men alt i alt så er den "selvreparerende".

Ellers fikk jeg ikke blåtann til og på service i fjor ordnet de det - og det var visst ikke banalt - og siden har den slått seg på hver gang jeg tar med mobilen i bilen.

Jeg er svært misfornøyd med at prisen på bilen falt som en sten for et drøyt år siden, men det har jo ikke noe å si for kvaliteten på bilen, bare på hvor mye den vil koste meg.

Jeg er veldig glad for at jeg kun har 30 km til jobb med lademuligheter for oppgitt rekkevidde på 150 km er en vits. Jeg hadde regner med rekkevidde ned mot 75 km, men selv det klarer jeg ikke nå på vinteren uten å fryse eller forvarme med egen varmeovn.

Jeg opplevde at det ene lyset foran knuste umotivert en dag i fjor våres og det tok Mitsubishi og dekket med garantien. Prisen var nærmere 3000 kr om jeg husker riktig.

Jeg bruker den som hundehus om dagen til 2 hunder og for mitt formål er den en bedre bil enn det jeg tror Leaf'en er.

Jeg er glad for at bilen bare har skiver foran for de har allerede begynt å ruste. Leaf'ens skiver bak må vel skiftes ved hver eller annenhver EU kontroll vil jeg tippe.

Jeg er veldig glad for 80% garantien ved 100 000 km / 5 år. Den gir en stor trygghet i forhold til elbilens svakeste punkt - batteriene.

Ser jeg bort fra prisreduksjon og rekkevidde er jeg svært godt fornøyd, med de to faktorene er jeg meget godt fornøyd.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

TB

#10
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:39
Har bestilt tempmåler i fra Kina, samt skal handle blåtann-diagnoseplugg (OBD) med visning på iPhonen/pad. Må jo følge med litt...:-)
Hei
+1 her, bilen mangler ute tempmåler, og klokke. (Klokke finnes på GPS, når rute ikkje er programmert, men vil ha klokke når eg bruker GPS også. :-)) God montering av måler har eg ikkje fått gjort - ikkje klart å bestemme plassering.

Eg har ei tid undra på om det er støtte for blåtann-diagnoseplugg (OBD) på trillingene, til Leaf er det laga eige display, Leafscan http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=182233 som viser meir nøyaktig info.

Men, slik eg har forstått kan ikkje vanleg ODB II brukes for å lese ut batteridata, så eg har ikkje testa med enkel blåtann-diagnoseplugg - har ein slik liggende, virker fint på fossilbilen med Torque på Android mobil.

Er det nokon som har testa? Kva for programvare må brukes? iPhone er nevnt her, meinar det ikkje virka med blåtann-diagnoseplugg på iPhone - måtte ha Wifi basert ODB? Men, dette var fossilbil - så mulig det ikkje er relevant i denne saken.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kjelli

Har hatt Imiev i snart 2 år. Bilen passer oss veldig bra. Det er ett stort "men" her, og det er varme om vinteren. Hadde jeg visst hvor dårlig varme det er i bilen vinterstid så hadde jeg nok tenkt meg grundig om. At disse bilene ikke er utstyrt med standard diesel varmer eller mitsubishi har kommet med en billig og grei "oppgradering" er for meg ett mysterie (egentlig ikke, det handler om penger).

Kjempebil om sommeren, steinkald om vinteren. Og ja, jeg hater å sitte og fryse.

Kjell

tomrh

Sitat fra: Kjelli på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:03
Kjempebil om sommeren, steinkald om vinteren. Og ja, jeg hater å sitte og fryse.
Siden flere nevner kulde her...det handler om planlegging. En billig kupévarmer og en enkel timer gjør underverker, betalte under 500-lappen for dette på Biltema og har varm bil hver morgen nå. Og hvis man ikke MÅ ha alle batteristrekene, så vil det å bruke opp ett batteristrek på MAX i begynnelsen av kjøreturen gjøre underverker. Luftstrømmen varmer også opp batteriet via egen luftkanal så rekkevidden blir bedre på resten av turen. Jeg synes ikke bilen er kald, den er ganske rask å varme opp så lenge man ikke er redd for å bruke strøm på det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjornt

Sitatkjørelys bør alltid være på i Norge
Sitatspinner mye på isete underlag pga bakhjulstrekk
Kjørelys er alltid på. Lovbestemt. Står bryteren i av posisjon så er kjørelyset på , nede i tåkelyset foran sitter de. Setter du bryteren i auto så skifter det automatisk mellom bare kjørelys og vanlig front/baklys når det blir mørkere. Sensor.
Spinne skal den ikke gjøre, ESP'systemet kveler ett hvert forsøk ved å bremse ned hjulet som spinner, med ABS'en. Hører det dunker noe veldig.  ESP kan skrus av, men da blir det hurrameg rundt, direkte farlig på vinterstid.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Sitat fra: Bjornt på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:31
Sitat fra: fredag på onsdag 06. februar 2013, klokken 21:03
- spinner mye på isete underlag pga bakhjulstrekk
Spinne skal den ikke gjøre, ESP'systemet kveler ett hvert forsøk ved å bremse ned hjulet som spinner, med ABS'en.
Er litt enig med fredag, når det er dårlig brøytet eller ganske isete. Antispinn bremser riktignok det ene hjulet men avløses av at det andre begynner å spinne litt, bakenden slenger litt ut, antiskrens bremser ned, hjulet stoppes av antispinn, det første hjulet begynner å spinne igjen etc. Blir bare en runddans med hakking og ulyder uten å komme av flekken. Men da er tipset å rygge hvis man får det til, blir jo slags "forhjulstrekk" av det. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA