Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regn med ca. 30% reduksjon i rekkevidde om vinteren, mer med økt fart...

Startet av trygvelo, tirsdag 05. februar 2013, klokken 09:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:18
Men de kan sikkert lese på Alnabru også, og vær sikker de følger med på det som står her :-)
Det gjør de sikkert, men jeg håper ikke de gjenforteller forum-poster som fakta. De bør nok forholde seg til offisiell info, selv om denne henger litt etter nå i starten som ting skjer så fort.

George Blakenship har eksempelvis uttalt nylig at CHAdeMO adapter kommer, men hvorvidt vi får dette i Norge via Tesla er helt i det blå, og Tesla i Oslo kan ikke si at adapteret kommer selv om George har nevnt det i en video.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Det jeg har lest er at et par stk har målt 4A ved stikker når forvarming er på via app. Dette stemmer ikke med de inntil 6kw majoriteten sier varmeapparatet trekker på maks (batteri og blåser).
Så, at den kun trekker varme fra stikk har jeg enda til gode å få bekreftet.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:30
George Blakenship har eksempelvis uttalt nylig at CHAdeMO adapter kommer, men hvorvidt vi får dette i Norge via Tesla er helt i det blå, og Tesla i Oslo kan ikke si at adapteret kommer selv om George har nevnt det i en video.

... Vel å merke sa han det som svar til en japansk journalist som spurte ham...

Her er videon på Youtube, hvor han også bekrefter at det er snakk om Mennekes type 2 kontakt på EU bilene.
http://www.youtube.com/embed/YKXSt39afFI?wmode=opaque

OleJA

Sitat fra: laumb på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:49
Det jeg har lest er at et par stk har målt 4A ved stikker når forvarming er på via app. Dette stemmer ikke med de inntil 6kw majoriteten sier varmeapparatet trekker på maks (batteri og blåser).
Så, at den kun trekker varme fra stikk har jeg enda til gode å få bekreftet.
Høres mer ut som 12V batteriet som lades fra nettet når f.eks vifter, sirkulasjonspumper el. starter opp i forbindelse med forvarming? Som Laumb skriver så skal selve varmingen trekke mye mer enn 4A.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:49
Det jeg har lest er at et par stk har målt 4A ved stikker når forvarming er på via app. Dette stemmer ikke med de inntil 6kw majoriteten sier varmeapparatet trekker på maks (batteri og blåser).
Og maks 6kW stemmer ikke med de målingene jeg har lest av forbruk varme/batterivarme, så da ser man hvor presist et forum kan være :) For øvrig presiserte jeg at jeg ikke kunne utelukke at noe strøm ble hentet fra batteriet.....

4a 200V =800w? Tviler sterkt på at de måker på med 800w for å lade et 12V batteri, men jeg er helt enig i at 800w høres snaut ut for å varme opp kupe og batteri. Men nå har jeg ikke info om hvilken temperatur batteri og kupe holdt når personene startet forvarming. Det har kanskje noen andre?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:30
George Blakenship har eksempelvis uttalt nylig at CHAdeMO adapter kommer, men hvorvidt vi får dette i Norge via Tesla er helt i det blå, og Tesla i Oslo kan ikke si at adapteret kommer selv om George har nevnt det i en video.

... Vel å merke sa han det som svar til en japansk journalist som spurte ham...

Her er videon på Youtube, hvor han også bekrefter at det er snakk om Mennekes type 2 kontakt på EU bilene.
http://www.youtube.com/embed/YKXSt39afFI?wmode=opaque
Du mener han er japansk fordi han har et asiatisk utseende :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 15:25
Sitat fra: JohanH på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:30
George Blakenship har eksempelvis uttalt nylig at CHAdeMO adapter kommer, men hvorvidt vi får dette i Norge via Tesla er helt i det blå, og Tesla i Oslo kan ikke si at adapteret kommer selv om George har nevnt det i en video.

... Vel å merke sa han det som svar til en japansk journalist som spurte ham...

Her er videon på Youtube, hvor han også bekrefter at det er snakk om Mennekes type 2 kontakt på EU bilene.
http://www.youtube.com/embed/YKXSt39afFI?wmode=opaque
Du mener han er japansk fordi han har et asiatisk utseende :) ?

... Og veldig typisk japansk brytning på sin engelsk. Men OK, litt fordomsfullt fra min sin.

ebbrey

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 05. februar 2013, klokken 09:19
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13416-Hypermiling-in-the-Cold

For å summere:
- Ca. 30% tap av rekkevidde om vinteren, hovedsakelig pga. kupevarmer og til dels oppvarming av batteriene.
- Mellom 80 og 90 km/t
- Rekkevidde øker betraktelig med lavere fart, ca. 5 km rekkevidde pr 1km/t reduksjon i snittfart.
- For lav fart vil ikke hjelpe på rekkevidde fordi man da bruker lengre tid og kupevarmeren brukes lengre.

30% tap på ideal range, 20% på rated.
Ideal = tesla range 300 miles / 480 km ladet i range mode og gir 432 km i standard mode (?)
*Mener standard mode er 90% rett meg her folkens hvis jeg husker feil..)
Rated er EPA range 265 miles / 424 km ladet i range mode og gir 381 km i standard mode).
Begge utfall gir ca 300 km range på et friskt batteri ladet i standard mode på vinterstid.. Holder vel godt det :) Hvis batteriet etter 7-8 år har tapt seg med ca 30% kan man fortsatt kjøre 21 mil på standard mode.

Lengste jeg kjører er 28 mil på en dag, og det er ca 1 gang per uke. Da vil jeg mangle 4-5 mil. God unnskylding for pølse stopp på "energistasjon".

Edit: Nå var dette i 80 km/t ca. Mesteparten av denne avstanden kjøres i 100 km/t. Lurer på hvor mye range dette vil koste, jeg ser han skriver at å kjøre i 90 km/t og slakke av til 89 km/t gir 5km range.. det kan vel ikke akkurat regnes om til at 80km/t til 100/kmt koster 100km range :P
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på tirsdag 05. februar 2013, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 15:25
Sitat fra: JohanH på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:30
George Blakenship har eksempelvis uttalt nylig at CHAdeMO adapter kommer, men hvorvidt vi får dette i Norge via Tesla er helt i det blå, og Tesla i Oslo kan ikke si at adapteret kommer selv om George har nevnt det i en video.

... Vel å merke sa han det som svar til en japansk journalist som spurte ham...

Her er videon på Youtube, hvor han også bekrefter at det er snakk om Mennekes type 2 kontakt på EU bilene.
http://www.youtube.com/embed/YKXSt39afFI?wmode=opaque
Du mener han er japansk fordi han har et asiatisk utseende :) ?
en

... Og veldig typisk japansk brytning på sin engelsk. Men OK, litt fordomsfullt fra min sin.
Det er nok stor sannsynlighet for at han er japansk :), men George presiserte ikke at CHAdeMO kun ville være for et spesifikt marked, så vi får håpe adapteret leveres til Norge via offisielle kanaler også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Det er så mange faktorer som spiller inn på rekkevidden, men å ta utgangspunkt i at man har 30-35 mil rekkevidde på vinteren og 40-45 mil på sommeren på langtur tror jeg er fornuftig. Det er eksempelvis intet poeng å se på forbruket på småkjøring når man skal vurdere rekkevidde, for god rekkevidde trenger du bare når du er på langtur, og da har du et helt annet kjøremønster enn ved ørten "kaldstarter".

Etter hvert kan vi legge inn egne erfaringer i den dedikerte rekkevidde-tråden (som sikkert burde vært sticky). Så ser vi hva slags rekkevidde man kan forvente mellom store norske byer under forskjellige værforhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig O

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 17:35
Det er så mange faktorer som spiller inn på rekkevidden, men å ta utgangspunkt i at man har 30-35 mil rekkevidde på vinteren og 40-45 mil på sommeren på langtur tror jeg er fornuftig. Det er eksempelvis intet poeng å se på forbruket på småkjøring når man skal vurdere rekkevidde, for god rekkevidde trenger du bare når du er på langtur, og da har du et helt annet kjøremønster enn ved ørten "kaldstarter".

Etter hvert kan vi legge inn egne erfaringer i den dedikerte rekkevidde-tråden (som sikkert burde vært sticky). Så ser vi hva slags rekkevidde man kan forvente mellom store norske byer under forskjellige værforhold.


Flott med en rekkevide tråd, men synd at alle vi på forumet som har reservert ikke får særlig nytte av denne før vi skal konfigurere evt. kanselere. Føler jeg begynner å bli bekymret med hensyn til rekkevidde på vinteren.Kjører 2-3 ganger 36 mil, gjerne fredag etter job på vinteren. Skal i tillegg over Haukeli med mye stigning.Det er uaktuelt å stoppe mere en en halv time på turen bort i hvert fall.Flott med de amerikanske/canadiske erfaringene, men sier ikke så mye om det har vært mye stigning på turene.Et annet paradoks er at man nesten ikke tørr å ta forbikjøringer i frykt for å bruke ekstra strøm.Det er jo nettopp på langturer det er kjekkt med en rask bil når man blir liggende bak trailere.Til daglig bruk kjører jeg skjelden forbi andre biler. Har i det minste utsatt reservasjonen i påvente av flere erfaringer og forhåpentligvis hurtigladere.Vil heller ikke starte Tesla livet med dårlige vinterforhold. Et hjertesukk fra en som har veldig lyst på Tesla S og prøver å se bort fra alle svakheter, men kanskje er det ikke bilen for meg.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Jejl

Det hadde vært interessant å få vite spesifikasjonene til varmepumpen.

I teorien kan det lages en varmepumpe med COP på 22,5 ved å varme opp fra 7 til 20 grader. Da kunne en fått 2,25 kw ved å bruke 100w.

I praksis er det ikke mulig å lage en så god varmepumpe, de beste på markedet har vel en COP på 5 til 6 ved disse temperaturene, og mellom 7 og 8 ved vedlikeholdsvarme (fra 7 til 10 grader).

Jo kaldere det blir, jo dårligere vil COP-verdien bli og ved -15 ligger de beste på varmepumpene på ca COP 2,5.

Ved ca -25 til -30 blir COP- verdien 1.

Forhåpentligvis stopper ikke oppvarmingen når varmepumpen avrimes, (det er kun Panasonic som har varmepumper som varmer under avriming).

En varmepumpe trenger masse luft for å fungere optimalt, og en tett liten garasje vil nok bli en ulempe, da alt luften i garasjen raskt vil bli nedkjølt og COP- verdien vil da bli dårlig.

Hvis varmepumpen trekker 800w tipper jeg den gir ca3,2 kw varme ved 0 grader, og kanskje 2kw ved -15.



Maartensommer


Oreo

Sitat fra: Lanber på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:18
Men de kan sikkert lese på Alnabru også, og vær sikker de følger med på det som står her :-)
Ikke bra om de må lese her for å holde seg oppdatert da.  ???
Jeg vil likevel ta det for gitt at de vet om problelmer som raporteres inn og hva som blir gjort med det. Majoriteten av kundegruppen er nokså opplyst, mer en den gjennomsnitte bilkjøper vil jeg tro. Så de bør holde seg oppdaterte.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Nuvolari

Sitat fra: Jejl på tirsdag 05. februar 2013, klokken 19:39
Det hadde vært interessant å få vite spesifikasjonene til varmepumpen.

I teorien kan det lages en varmepumpe med COP på 22,5 ved å varme opp fra 7 til 20 grader. Da kunne en fått 2,25 kw ved å bruke 100w.

I praksis er det ikke mulig å lage en så god varmepumpe, de beste på markedet har vel en COP på 5 til 6 ved disse temperaturene, og mellom 7 og 8 ved vedlikeholdsvarme (fra 7 til 10 grader).

Jo kaldere det blir, jo dårligere vil COP-verdien bli og ved -15 ligger de beste på varmepumpene på ca COP 2,5.

Ved ca -25 til -30 blir COP- verdien 1.

Forhåpentligvis stopper ikke oppvarmingen når varmepumpen avrimes, (det er kun Panasonic som har varmepumper som varmer under avriming).

En varmepumpe trenger masse luft for å fungere optimalt, og en tett liten garasje vil nok bli en ulempe, da alt luften i garasjen raskt vil bli nedkjølt og COP- verdien vil da bli dårlig.

Hvis varmepumpen trekker 800w tipper jeg den gir ca3,2 kw varme ved 0 grader, og kanskje 2kw ved -15.

2kw varme burde jo duge lenge til vedlikeholdsvarme. Kan man låse varmepumpen til ikke å bruke tilskuddsstrøm (el kolbe) men 100% varmepumpe basert varme?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA