Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flå kjøpe senter i hallingdal

Startet av kjølholdt, mandag 04. februar 2013, klokken 09:35

« forrige - neste »

kjølholdt

Jeg har snakket med ansvarlig for kjøpesentret i flå i hallingdal. Forklarte vårt behov for 22 kw stikk kontakt. han stilte seg positivt til dette og mente dette var en god ide. Han ville gjerne ha de tekniske spesifikasjonene for denne typen stikk kontakt. Kan dere hjelpe meg med det. Hvis jeg får spesifikasjonene her på forumet skal jeg videreformidle dette i en e post til han, og deretter tok han det opp med eiendomssjefen i Thon gruppen
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Nuvolari

Sitat fra: kjølholdt på mandag 04. februar 2013, klokken 09:35
Jjeg har snakket med ansvarlig for kjøpesentret i flå i hallingdal. Forklarte vårt behov for 22 kw stikk kontakt. han stilte seg positivt til dette og mente dette var en god ide. Han ville gjerne ha de tekniske spesifikasjonene for denne typen stikk kontakt. Kan dere hjelpe meg med det. Hvis jeg får spesifikasjonene her på forumet skal jeg videreformidle dette i en e post til han, og deretter tok han det opp med eiendomssjefen i Thon gruppen

Ref spm i annen tråd, er det ikke muliug å sette opp et superladerpunkt? Må det gjøres av tesla selv? Hva er i såfall grunnen til det?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

kjølholdt

#2
Superladere kommer nok , men tror ikke at det er pri 1 hos tesla å bygge superlader nett verk i Norge.De har nok mest fokus på produksjon og sette opp superladere i USA. Mitt tips så er det ihvertfall 2015 før man ser en super charger mellom bergen og oslo . Dette skal også gjennom en byråkratisk mølle i landet vårt. Derfor 22 kw frem til disse er oppe og går. Får 10 mil på en times lading. Da går det fint til Oslo. Og Tesla bygger vel en superlader utenfor sin butikki oslo vil jeg tro etterhvert.
Vet rett og slett ikke om det bare er tesla som kan gjøre dett,. men CHADEMO er vel det nærmeste man kommer her i landet hurtiglading.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på mandag 04. februar 2013, klokken 09:35
Jeg har snakket med ansvarlig for kjøpesentret i flå i hallingdal. Forklarte vårt behov for 22 kw stikk kontakt. han stilte seg positivt til dette og mente dette var en god ide. Han ville gjerne ha de tekniske spesifikasjonene for denne typen stikk kontakt. Kan dere hjelpe meg med det. Hvis jeg får spesifikasjonene her på forumet skal jeg videreformidle dette i en e post til han, og deretter tok han det opp med eiendomssjefen i Thon gruppen

Spesifikasjonene er 3x32A 400V (altså trefase). Pluggen kan være av to typer.

Billigløsningen, 32A CEE-stikk: http://www.biltema.no/ProductImages/35/small/35-227_s.jpg

Luksusløsningen, ny EU-standard: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Det er ikke sikkert akkurat det er den riktige boksen fra Salto men de vet nok hvilken som evt. skal brukes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

#4
Takk for hjelpen Kirkebo, da er e-post avsendt til kjøpmannen i Flå. Jeg gir de litt tid og følger opp saken.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

flux


Griffel

#6
Sitat fra: flux på mandag 04. februar 2013, klokken 14:45
Det er vel et Thon senter, og de samarbeider med Fortum som nok har god kjennskap til std. 22kw Mennekes ladepunkter.

http://www.fortum.no/no/Fortum/Pressemeldinger/Alle-pressemeldinger/Fortum-og-Thon-Gruppen-satser-pa-elbillistene/
Nå står det jo denne pressemeldingen at det de i første omgang satser på er 16A altså maks. 11kW for de som kjører Tesla eller Europisk bil med lignende lader. Mer kan en vel ikke forvente av et kjøpesenter.
Fordelen med disse ladepunktene er jo at de kan brukes av alle nyere bilers innebygde lader, Leaf, Trillinger etc. såvell som for de nyere Elbiltyper/Plug-in hybrider som som kommer enten de er Japan/USA standard eller EU standard. Hva hver enkelt modell kan utnytte av de maksimalt 11 kW som er tilgjenglig varierer selfølgelig med bilens innebygde lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Jeg snakket med haugen i fortum , og promoterte 22kw han skulle ta det opp med Thon gruppen. Poenget er at vi må påvirke de til å ha noen 22 kw ladere, dette er vel det alternativet som vil fungere best for model s
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Antar det er bjørneparken shoppingsenter det er snakk om her? Ligger en McDonalds der også, og McDonalds satser vel en del på hurtigladerne? 22kW på bjørneparken shoppingsenter hadde gjort at vi la handleturen på vei til Nesbyen dit istedenfor Kiwi i Nesbyen "sentrum".
Det kan du hilse og fortelle de som driver bjørneparken-senteret :)
(Ikke det at jeg trenger lading for å komme frem til hytta, men kan være et greit sikkerhetsnett om noe skulle skje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#9
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. februar 2013, klokken 18:36
Antar det er bjørneparken shoppingsenter det er snakk om her? Ligger en McDonalds der også, og McDonalds satser vel en del på hurtigladerne? 22kW på bjørneparken shoppingsenter hadde gjort at vi la handleturen på vei til Nesbyen dit istedenfor Kiwi i Nesbyen "sentrum".
Det kan du hilse og fortelle de som driver bjørneparken-senteret :)
(Ikke det at jeg trenger lading for å komme frem til hytta, men kan være et greit sikkerhetsnett om noe skulle skje.
Dersom de istedet satte opp noen 11 kW ladekontakter (20 km rekkevidde/30 minutter) går da turen til Kiwi?

Hverken 11 kW (3x16A 400V) eller 22 kW (3x32A 400V) ladepunkter er hurtigladere, men stikkontakter for bilens lader som maksimalt kan trekke dette. Dette til forskjell fra CHAdeMO hurtigladere 50 kW DC eller semihurtigladere 20 kW DC som altså kan levere dette til bilen uavhengig av bilens egen lader.

(Plugger en til en bil med 1 fas lader får en 1x16A 230V = 3,6 kW h.h.v. 1x32A 230V 7 kW ut av de samme kontaktene. Dette er maksimalverdier er bilens lader kraftigere er det dette de får trekke, er bilens lader mindre er det den som begrenser ladeeffekten. )

Sitat fra: kjølholdt på mandag 04. februar 2013, klokken 18:29
Jeg snakket med haugen i fortum , og promoterte 22kw han skulle ta det opp med Thon gruppen. Poenget er at vi må påvirke de til å ha noen 22 kw ladere, dette er vel det alternativet som vil fungere best for model s
Altså de med Tesla 20 kW lader lader raskere på en 22kW (32A) kontakt for alle andre spiller det ingen rolle. (dersom raskere er best er vel utsagnet over riktig, det er vel avhengig av hvor lenge en står og hva en skal etterpå)

(Litt om enheter: ampere, volt, watt, kelvin, celsius, tesla etc. er enheter oppkalt etter personer og skrives med liten forbokstav når det skrives helt ut. Tesla med stor forbokstav er bilen eller personen. Når enheten forkortes til en bokstav er den derimot stor A, V, W, K, C, T etc.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Griffel på mandag 04. februar 2013, klokken 19:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. februar 2013, klokken 18:36
Antar det er bjørneparken shoppingsenter det er snakk om her? Ligger en McDonalds der også, og McDonalds satser vel en del på hurtigladerne? 22kW på bjørneparken shoppingsenter hadde gjort at vi la handleturen på vei til Nesbyen dit istedenfor Kiwi i Nesbyen "sentrum".
Det kan du hilse og fortelle de som driver bjørneparken-senteret :)
(Ikke det at jeg trenger lading for å komme frem til hytta, men kan være et greit sikkerhetsnett om noe skulle skje.
Dersom de istedet satte opp noen 11 kW ladekontakter (20 km rekkevidde/30 minutter) går da turen til Kiwi?
Tja. 11kW virker litt snaut når biler allerede kan utnytte det dobbelte. Jeg synes uttakene bør være fremtidsrettet, og helst tilby 22kW. 11kW er ikke rare greiene om man skal få litt påfyll mens man er i matbutikken. Og skal jeg bruke laderen til krisesituasjoner vil jeg definitivt sette pris på mer enn 11kW.

Svaret er vel egentlig at jo høyere effekt de tilbyr, jo større er sannsynligheten for at jeg stopper utenom krisesituasjoner.

Ift hurtiglading er dette noe McDonalds har satset på, og jeg tenkte sånn sett ikke at 11/22kW AC som senteret vurderer å sette opp er direkte relatert til hva McDonalds kan velge å sette opp, ei heller at 11/22kW er hurtiglading :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 04. februar 2013, klokken 19:12
Altså de med Tesla 20 kW lader lader raskere på en 22kW (32A) kontakt for alle andre spiller det ingen rolle.

Ikke helt riktig. Renault Zoe har også god nytte av 22kW når den etterhvert kommer til Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

+ Smart ED, Volkswagen E-Up, Bmw i3, flere andre kommer.

Griffel

#13
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. februar 2013, klokken 19:52
Ikke helt riktig. Renault Zoe har også god nytte av 22kW når den etterhvert kommer til Norge.
Du mener vel til Bjørneparken shoppingsenter.
Sitat fra: flux på mandag 04. februar 2013, klokken 20:09
+ Smart ED, Volkswagen E-Up, Bmw i3, flere andre kommer.
Det kommer nok fler men kjøpesenteret ønsker vel at en skal bli der en time. I første omgang blir det nok 16A og så kommer det nok mer ettersom behovet stiger, og en ser hvordan standarden utvikler seg.

Ellers er det vel slik at:
De med Renault Zoe ønsker seg et 44 kW ladepunkt.
Volkswagen E-Up og Elektrisk Golf skal bruke "Combined charging system-combo2" for hurtigere lading
Smart ED leveres med 3,3 kW lader innebygget.
BMV i3 er det noe kjent om ladesystemvalg for denne?

De fleste som vil lade litt underveis blir nok snart Plug-in hybrider.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RunarBT

#14
Sitat fra: kjølholdt på mandag 04. februar 2013, klokken 12:43
Takk for hjelpen Kirkebo, da er e-post avsendt til kjøpmannen i Flå. Jeg gir de litt tid og følger opp saken.

Flott at dette tas tak i.  :)
Da blir det 1times stopp på Flå og handling for vår del ein 4-5 ganger i året når turen tas.
Da er Drammen-Bergen i boks om dette kjem i stand(og eg 10k fattigere, må dha dobbelt lader no ;D )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA