Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Land Trykkeri

Supet ! Mange takk for tipset  :D
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Oreo

http://autopartcar.com/2012-saab-9-5-sportwagon/
Lurer på om SAAB 95 Turbo felgene passer på S'en, og om de i det hele tatt lar seg kjøpe.
Personlilg synes jeg dog at turbinfelgene børe være orginale, og om en velger uorginale felger kan en like gjerne velge et annet design. Ikke noe poeng å prøve å etterligne for enhver pris, da ser det bare dumt ut. For all del folk må bare velge det som behager dem selv.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Havebigfun

Sitat fra: Oreo på mandag 27. mai 2013, klokken 16:50
Personlilg synes jeg dog at turbinfelgene børe være orginale, og om en velger uorginale felger kan en like gjerne velge et annet design. Ikke noe poeng å prøve å etterligne for enhver pris, da ser det bare dumt ut. For all del folk må bare velge det som behager dem selv.
Teslas turbinfelger er etterligninger etter felgene som kom med mercedes SLR- tror jeg.
Disse felgene er assymmetriske hø/ve for å gi optimal bremsekjøling.
Teslas felger vifter på den ene siden utover og den andre siden innover ettersom de er like :o om de vifter overhodet- jeg kan ikke fri meg fra tanken at de er fake - beklager.
Her er originalene:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-slr-mclaren-coupe-625ps-eindhoven-airport/155282325.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=4&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=115&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT
Ellers er jeg enig -folk må velge selv

Jejl

For et par år siden informerte tesla om at model s også kunne leveres med lettrullende dekk som skulle gi 51,5 mil rekkevidde.
Har de gått vekk fra dette?

I den første artikkelen jeg leste om model s(mange år siden) sto det at bilen også skulle komme i en spesialversjon med 96 mil rekkevidde.
Har de gått vekk fra dette også?

Havebigfun

#172
Jeg tror Tesla har gjort kunderesearch og sett at det er flere Audi- og BMW-piloter enn rekkeviddefreaker.
Det ser du bla. ved felgevalget- felger som antakelig genererer en del turbulens...
De som ønsker trenger knapt å ta i bruk bremseskivene og har dertil lite behov for bremsekjøling. Lukkede, slette felger vil sikkert øke rekkevidden, tar du lavfriksjonsdekk i tillegg er du på godt over 500 km teoretisk rekkevidde. Å få dette til i praksis er absolutt mulig- med rett kjørestil og unngåelse av høye hastigheter. Husker jeg rett har MS blitt kjørt 690 km med en batterilading- da med en nærmest konstant maks hastighet på ca 50 km/h.
Rekkeviddegevinsten er beskjeden- antatt 5-10%- vi har ikke diskutert så mye rundt dette -det betyr i praksis lite for de fleste her og de fleste oppfatter det som vesentlig viktigere hvordan bilen ser ut slik at kjedelige hjul med stekepannebunnutseende ikke har truffet begeistring ;).

Bilen med betydelig økt rekkevidde har jeg ikke hørt om i de 7 mnd jeg har fulgt med tett.
Kanskje man har tenkt å fylle frunken med batterier- teknisk er det sikkert mulig.

valvolainen

Helt flate, blankpolerte alu felger - space age pornografi spør du meg.
Ja takk - men kun til min bil.

amuso

Ser ut som de fleste satser på 19 eller større på vinterdekk her. Vurderer om det kanskje kan være lurt å gå noe  ned til 17" og litt smalere dekk for bedre dekktrykk på underlaget om vinteren. Men hovedsaklig også fordi det er ganske mye rimeligere dekk.

Har gjort noen beregninger og funnet ut at følgende burde være greit mht. til rullediameter osv.

225/65R16
225/60R17
225/55R18

16" tror jeg kanskje blir litt for smått. Skivene foran/bak er 14" og 14.4" respektive. Kaliperen ser jeg stikker litt ekstra ut, kanskje et par cm hvis jeg tar godt i? Havner da på ca 15.2" diameter så kan hende 16" er absolutt minimum.

Lasteverdi på dekkene jeg fant i disse dimensjonene er over 96 som var nevnt som minimum her så det burde gå greit.

Selv om det er stor og tung bil tror jeg selv at 245 vinterdekk blir kanskje litt overkill og ekstra kostbart. Har tidligere hatt 225 15" på BMW vinterdekk og trivdes bedre med 205 etter bytte. Samme merke. Er litt relgiøst tilhenger av Hakkapellita siden de ikke har skuffet meg tidligere. Men det er kun mine personlige ønsker :)

'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

laumb

Mindre enn 19" felger passer ikke på bilen.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:36
Mindre enn 19" felger passer ikke på bilen.

Enkelte 18" felger kan muligens passe, men det må prøves i hvert tilfelle. Det kommer visstnok an på godstykkelsen til felgen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

amuso

Tenkte ikke på det der med tykkelsen på felgen. Må ut å måle litt på felgsjapper :)
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

Pitter fra Madla

I hele vår har jeg hørt at folk har blitt anbefalt av Tesla på Alna å velge 19" felger, for "man får ikke glede av 21" felger i Norge" - fritt gjenfortalt. Ergo har jeg ikke engang vurdert store felger - med den hyggelige besparelsen det gir på totalpakken.

Men nå har jeg selv prøvekjørt 21" i Stavanger, og kom ikke engang på at dette ikke skulle være dekk for Norge. Samtidig hører jeg fra alle kanter, inkl. Autofil og Broom, at 21" er svært komfortable. At det er pent er det ingenting å si på.

Er menigheten på vei inn i en ny erkjennelse, nemlig at 21" er et godt valg også for smale veier med telehiv og grusveier med sølepytter? Eller er 19" ENDA mer behagelige?

P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

glaserud

Generelt vil overgangen fra 21" til 19" gi mer gummi og dermed mer komfort.

Så er det opp til understellet til bilen hvor stor denne forskjellen blir i praksis.

Jeg har bestilt med 21" fordi jeg hadde lyst på de, men det beste svaret er at du må prøve bilen med begge og se hvilke du liker. Fint få andre kan fortelle deg hva som er riktig. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA