Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 20:55
Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 09:45
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Når du sier rotere da mener du å flytte bakdekkene frem?

Finnes vel dekk man kan flytter over på motsatt felg også men det går kanskje ikke på performance dekk av denne typen?

Rotere: Ja, jeg mente hø bak til hø foran og tilsvarende på ve.

Dette med gitt innside-utside er jeg usikker på. Jeg har aldri blitt spurt da jeg kjøpt et dekk om jeg skal ha ett høyre eller venstre dekk. Men så har jeg aldri kjøpt 21" sportsdekk heller...

glaserud

Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 20:56
Høyere trykk burde også gi litt mindre rullemotstand=bedre rekkevidde, men på bekostning av grep selvfølgelig. Og skal du gjøre 0-100 på 3.9 sek må du nok ha grepet.

Jeg har en mistanke om at 0-100 med flat pedal ikke er det jeg kommer til å gjøre oftest. Da tror jeg heller jeg kan justere lufttrykket litt om det skulle være en dag jeg følte for å teste det. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

glaserud

Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 20:59
Dette med gitt innside-utside er jeg usikker på. Jeg har aldri blitt spurt da jeg kjøpt et dekk om jeg skal ha ett høyre eller venstre dekk. Men så har jeg aldri kjøpt 21" sportsdekk heller...

Dekkene lages det bare én type av. Innside/utside-dekk må monteres riktig vei på felgen, slik at utside av felg blir utside av dekk.

På retningsbestemte dekk må du montere to med innsida ut og to med innsida inn for å få retningen riktig når du monterer på hhv høyre og venstre side.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 20:52
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 20:17
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.

Hvordan er det med moderne sommerdekk, har disse en spesiell side som skal være ut ? Hvis ikke kan man vel bare bytte dekk mellom de to bakfelgene halvveis så har man byttet om på den lite slitte og den mye slitte halvdelen samtidig som rotasjonen er lik ?

Og vips så har du over 30'000km / sett.
Jeg kommer uansett til å bruke samme felger, sommer som vinter, de første par-tre årene, så dette byttet fikser jeg fort ved sesongbytte. Bør kunne bytte ut til nye sommerdekk med nye felger våren 4. Sesong og nye vinterdekk høsten 4. Sesong. Betaler (sjekket pris hos en kompis som selger bildekk) rundt 6000kr for ett sett i 19" til sommer og like over til 21" + 6000kr for Nokian vinterdekk til 19". 12'000kr på 3 hele sesonger, 4000kr i året i gummi, sommer og vinter, det er akseptabelt (mye bedre enn nye felger og dekk hvert år slik jeg holdt på de første 3-4 årene fra jeg var 18...).

Tror uansett med normal bruk at dekkene bør holde 4 hele sesonger. Etter det er de steinharde og søppel den 5. Sesongen uansett.

glaserud

Er det noen som har erfaring med å importere dekk? Det burde jo i teorien være litt å spare på 245/35-21-dimensjonen...
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: laumb på søndag 10. mars 2013, klokken 21:05
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 20:52
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 20:17
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.

Hvordan er det med moderne sommerdekk, har disse en spesiell side som skal være ut ? Hvis ikke kan man vel bare bytte dekk mellom de to bakfelgene halvveis så har man byttet om på den lite slitte og den mye slitte halvdelen samtidig som rotasjonen er lik ?

Og vips så har du over 30'000km / sett.
Jeg kommer uansett til å bruke samme felger, sommer som vinter, de første par-tre årene, så dette byttet fikser jeg fort ved sesongbytte. Bør kunne bytte ut til nye sommerdekk med nye felger våren 4. Sesong og nye vinterdekk høsten 4. Sesong. Betaler (sjekket pris hos en kompis som selger bildekk) rundt 6000kr for ett sett i 19" til sommer og like over til 21" + 6000kr for Nokian vinterdekk til 19". 12'000kr på 3 hele sesonger, 4000kr i året i gummi, sommer og vinter, det er akseptabelt (mye bedre enn nye felger og dekk hvert år slik jeg holdt på de første 3-4 årene fra jeg var 18...).

Tror uansett med normal bruk at dekkene bør holde 4 hele sesonger. Etter det er de steinharde og søppel den 5. Sesongen uansett.

Du skal ha ett sett felger du bruker både sommer og vinter og bytter dekk høst/vår? Da blir det 19" dekk regner jeg med?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 21:15
Sitat fra: laumb på søndag 10. mars 2013, klokken 21:05
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 20:52
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 20:17
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.

Hvordan er det med moderne sommerdekk, har disse en spesiell side som skal være ut ? Hvis ikke kan man vel bare bytte dekk mellom de to bakfelgene halvveis så har man byttet om på den lite slitte og den mye slitte halvdelen samtidig som rotasjonen er lik ?

Og vips så har du over 30'000km / sett.
Jeg kommer uansett til å bruke samme felger, sommer som vinter, de første par-tre årene, så dette byttet fikser jeg fort ved sesongbytte. Bør kunne bytte ut til nye sommerdekk med nye felger våren 4. Sesong og nye vinterdekk høsten 4. Sesong. Betaler (sjekket pris hos en kompis som selger bildekk) rundt 6000kr for ett sett i 19" til sommer og like over til 21" + 6000kr for Nokian vinterdekk til 19". 12'000kr på 3 hele sesonger, 4000kr i året i gummi, sommer og vinter, det er akseptabelt (mye bedre enn nye felger og dekk hvert år slik jeg holdt på de første 3-4 årene fra jeg var 18...).

Tror uansett med normal bruk at dekkene bør holde 4 hele sesonger. Etter det er de steinharde og søppel den 5. Sesongen uansett.

Du skal ha ett sett felger du bruker både sommer og vinter og bytter dekk høst/vår? Da blir det 19" dekk regner jeg med?

Stemmer.
Blir i så fall 21" - 22" etter 2-3 sesonger.
Det er straffen for å kjøpe 85kwt batteri når planen opprinnelig var 60. ;-)

Nuvolari

Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 20:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 20:55
Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 09:45
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Når du sier rotere da mener du å flytte bakdekkene frem?

Finnes vel dekk man kan flytter over på motsatt felg også men det går kanskje ikke på performance dekk av denne typen?

Rotere: Ja, jeg mente hø bak til hø foran og tilsvarende på ve.

Dette med gitt innside-utside er jeg usikker på. Jeg har aldri blitt spurt da jeg kjøpt et dekk om jeg skal ha ett høyre eller venstre dekk. Men så har jeg aldri kjøpt 21" sportsdekk heller...

Noen som vet om Continental Extreme Contact DW 245/35R21 som er dekkene TMS US versjonen leveres med er innside/utside eller retningsbestemte?

Det er vel ikke utenkelig at Eu versjonen får de samme dekkene?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: laumb på søndag 10. mars 2013, klokken 21:33
Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 21:15
Sitat fra: laumb på søndag 10. mars 2013, klokken 21:05
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 20:52
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 20:17
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.

Hvordan er det med moderne sommerdekk, har disse en spesiell side som skal være ut ? Hvis ikke kan man vel bare bytte dekk mellom de to bakfelgene halvveis så har man byttet om på den lite slitte og den mye slitte halvdelen samtidig som rotasjonen er lik ?

Og vips så har du over 30'000km / sett.
Jeg kommer uansett til å bruke samme felger, sommer som vinter, de første par-tre årene, så dette byttet fikser jeg fort ved sesongbytte. Bør kunne bytte ut til nye sommerdekk med nye felger våren 4. Sesong og nye vinterdekk høsten 4. Sesong. Betaler (sjekket pris hos en kompis som selger bildekk) rundt 6000kr for ett sett i 19" til sommer og like over til 21" + 6000kr for Nokian vinterdekk til 19". 12'000kr på 3 hele sesonger, 4000kr i året i gummi, sommer og vinter, det er akseptabelt (mye bedre enn nye felger og dekk hvert år slik jeg holdt på de første 3-4 årene fra jeg var 18...).

Tror uansett med normal bruk at dekkene bør holde 4 hele sesonger. Etter det er de steinharde og søppel den 5. Sesongen uansett.

Du skal ha ett sett felger du bruker både sommer og vinter og bytter dekk høst/vår? Da blir det 19" dekk regner jeg med?

Stemmer.
Blir i så fall 21" - 22" etter 2-3 sesonger.
Det er straffen for å kjøpe 85kwt batteri når planen opprinnelig var 60. ;-)

Robin, 2mnd avdragsfrihet på boliglånet så har du felgene dine fra dag 1 :) Mye morro man kan finansiere over 25 år :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 21:42
Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 20:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 20:55
Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 09:45
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Når du sier rotere da mener du å flytte bakdekkene frem?

Finnes vel dekk man kan flytter over på motsatt felg også men det går kanskje ikke på performance dekk av denne typen?

Rotere: Ja, jeg mente hø bak til hø foran og tilsvarende på ve.

Dette med gitt innside-utside er jeg usikker på. Jeg har aldri blitt spurt da jeg kjøpt et dekk om jeg skal ha ett høyre eller venstre dekk. Men så har jeg aldri kjøpt 21" sportsdekk heller...

Noen som vet om Continental Extreme Contact DW 245/35R21 som er dekkene TMS US versjonen leveres med er innside/utside eller retningsbestemte?

Det er vel ikke utenkelig at Eu versjonen får de samme dekkene?

Fant ut at det er innside/utside dekk så da er det å flytte frem som er løsning på dette dekket.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Stig O

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 21:42
Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 20:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 20:55
Sitat fra: JohanH på søndag 10. mars 2013, klokken 19:53
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 09:45
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Når du sier rotere da mener du å flytte bakdekkene frem?

Finnes vel dekk man kan flytter over på motsatt felg også men det går kanskje ikke på performance dekk av denne typen?

Rotere: Ja, jeg mente hø bak til hø foran og tilsvarende på ve.

Dette med gitt innside-utside er jeg usikker på. Jeg har aldri blitt spurt da jeg kjøpt et dekk om jeg skal ha ett høyre eller venstre dekk. Men så har jeg aldri kjøpt 21" sportsdekk heller...

Noen som vet om Continental Extreme Contact DW 245/35R21 som er dekkene TMS US versjonen leveres med er innside/utside eller retningsbestemte?

Det er vel ikke utenkelig at Eu versjonen får de samme dekkene?

Continental Extreme Contact er ikke Eu godkjent. Håper det blir Micheline PS2 i stede. Ser det er levert på det amerikanske markedet også. Meget godt og slitesterkt dekk, men mye dyrere en Conti.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Thomas Parsli

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 21:42

Noen som vet om Continental Extreme Contact DW 245/35R21 som er dekkene TMS US versjonen leveres med er innside/utside eller retningsbestemte?

Det er vel ikke utenkelig at Eu versjonen får de samme dekkene?

Inn/ut sies det andre steder.
I Europa har vi normalt langt hardere dekk enn i nordamerika, så med det utgangspunktet tviler jeg på at det blir det samme dekket.
Normalt gjøres det også lokale avtaler om dekkvalg -og på en del modeller samarbeider bil og dekkprodusent om å produsere et dekk spesielt for bilen.
Så i utgangspunktet tror jeg det blir andre dekk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

LA-Thing

Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 21:12
Er det noen som har erfaring med å importere dekk? Det burde jo i teorien være litt å spare på 245/35-21-dimensjonen...

Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.
Drammen, Tesla Model S #2510

glaserud

Sitat fra: LA-Thing på mandag 11. mars 2013, klokken 22:20
Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.

Fant dekkonline i går. De har avtale med folka rett bak her, så det virket ikke så galt (175,-)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Sponzo

Sitat fra: glaserud på mandag 11. mars 2013, klokken 22:21
Sitat fra: LA-Thing på mandag 11. mars 2013, klokken 22:20
Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.

Fant dekkonline i går. De har avtale med folka rett bak her, så det virket ikke så galt (175,-)

Glaserud hvor i landet bor du -Oslo?

Trengte å balansere noen dekk og kr. 175 hørtes veldig rimelig ut - kan du gi en henvisning til verkstedet - Adresse?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA