Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Djur1

For dere som tok felgbytte på vinterdekkene i høst, vet dere hvilke felger som har blitt lagt på sommerdekkene? Jeg ringte å sjekket med mittdekkhotell og de kunne opplyse at de har lagt på cyclone felgene.

Veldig hyggelig gjort av Tesla! Kanskje et plaster på såret for alt det styret som var!?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Anders Heibø

Nå har jeg kjørt Bergen - Aurland - Hemsedalsfjellet - Gol - Slependen - Kragerø - Cinderella - Kragerø - Skien - Haukeli - Bergen på 245/40R20 Vredestein Wintrac Xtreme XL. Turen omfattet kjøreforhold alt fra tørr asfalt til snø/isdekke med underkjølt regn.

Første inntrykk av dekkene er "This is it". Ett inntrykk som har holdt seg hele veien selv om jeg tipper at Hakkapellitta R2 dekkene kan være bedre på enkelte underlag. Fikk aldri testet R2 på skikkelig snø/isdekke over høyfjellet så en direkte sammenligning kan jeg ikke komme med der.

R2 dekkene har en ganske svampete følelse og med de var det mange ganger jeg lurte på om det var glatt. Jeg hadde litt problemer med å bedømme underlaget rett og slett. Selv på lett snødekke og i slaps hadde jeg ikke kontroll på hvor glatt det faktisk var uten å fremprovosere sladd/nødbremsing.

Vredestein dekkene sitter som ett skudd. Bilen er nå utrolig behagelig samtidig som den gir meget god tilbakemelding på underlaget uten at den føles stivere over fartsdumper og andre humper. Utifra hukommelse så oppfattes kjøreopplevelsen på tørr/våt asfalt nærmere 21"+ sommerdekkene enn 19"R2 dekkene. Bilen oppfører seg akuratt som forventet på alle typer føreforhold og for meg er det mye viktigere å vite hvordan bilen oppfører seg/hvor lang bremselengde jeg får enn maks grep uten å vite hvor grensen går.

Ett av de største problemene jeg hadde med R2 dekkene var vannplaning og der er de ganske håpløse. Vredestein dekkene viste ikke tegn til problemer med å sluke unna 5cm høye elver som randt over vegbanen der jeg lå med cruise på i 90 langs E18!

Jeg har lenge ment at fartsgrensene her i landet er for skikkelig dårlig vinterføre. Over Hemsedalsfjellet fikk jeg testet nypløyd pudder. En fantastisk kjøreopplevelse! Ingen tegn til at dekkene ikke var produsert nettopp for dette! Prøvde meg på kontrollert drifting i de skarpeste svingene men bilen kontrollerte det raskt inn igjen. Liker best å prøve på slikt i kontrollerte omgivelser (PS3) og valgte å beholde alle hjelpemidler på. Holdt høy fart på ganske isete underlag uten noe problemer. Hadde ikke turt å kjøre så aktivt med R2 dekkene.

Opp til Haukeli ristet det ganske mye mer i isen. Ett føre som ikke er helt uvanlig på østlandet. Ikke akkurat føre for 20" og jeg regner med at R2 dekkene ville vært mer behagelig her. Bor du/har hytte i ett område der det ofte er problem med mye hakkete isete underlag anbefaler jeg nok R2 dekkene over Vredestein.

Fikk også testet det verst tenkelige underlaget. Kolonnekjøring på is med underkjølt regn. Det var så glatt at regenereringen fikk bakhjulene til å slippe såvidt i nedoverbakken når jeg lå i en plass mellom 20 og 25km/t og slapp momentpedalen helt. Det var ikke uventet men allikevel litt ekkelt. Bilen tok som normalt full kontroll så det var aldri problematisk. Hadde tidligere prøvd full regen på diverse underlag uten å lykkes i å få bakhjulene til å slippe. Er umulig å si om R2 dekkene hadde oppført seg bedre men prestasjonene til Vredestein på is er absolutt godkjent!

Det virker faktisk som at dekkene er enda litt stillere på mange typer underlag. På grov asfalt er det minimalt mer støy. Altså ingen fordel noen av dekkene.

Vanskelig å bedømme forbruk da mange faktorer spiller inn men er ganske sikker på at forbruk ikke har økt. Heller motsatt. Vil heller ikke her gi fordel til noen av dekkene da det blir mer synsing enn A/B testing på likt underlag.

Konklusjon: For en så tung bil som Tesla er dette absolutt ett dekk å sjekke ut neste gang du skal bytte.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Quattro

Bilen min kommer ca. 1. April. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe vinterdekkpakke gjennom Tesla, jeg ser forresten at det er mulig å få det noe rimeligere andre steder. Kanskje kan jeg vente til høsten igjen og satse på at helårsdekkene som bilen leveres på holder de første dagene i April og i påskeferien, det blir kanskje en tur på fjellet eller over fjellet. Hva er erfaringen?

(Jeg er ikke spesielt opptatt av utseende så dersom noen skal selge meg noen brukte vinterdekk på felg til Model S så send meg en privat melding og oppgi type og pris osv. Jeg bor i Oslo.)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Jærbuen

Jeg får min bil 5 Mars, kommer ikke til å kjøpe vinterdekk i år, satser på helårsdekka klarer seg, eller kjører min gamle Audi om det blir for gale noen dager.

Regner med å slite ut helårsdekka den første sesongen, så vinterdekk på originalfelgene.

Så finne meg noen 20" eller 21" sommerhjul i løpet av neste vinter :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

krister461

Sitat fra: Quattro på tirsdag 11. februar 2014, klokken 20:15
Kanskje kan jeg vente til høsten igjen og satse på at helårsdekkene som bilen leveres på holder de første dagene i April og i påskeferien, det blir kanskje en tur på fjellet eller over fjellet. Hva er erfaringen?
Du bør ikke kjøre med helårsdekkene på vinterføre! Disse er ikke gode nok for norsk vinterføre!

ankul

21" som følger, det er vel sommerdekk eller? Spør bare for min egen del..
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Sjøhyene

Hva slags felger er det vi får med vinterdekkene våre vi som får bilen i disse tider? Noen som vet?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krister461

Sitat fra: ankul på tirsdag 11. februar 2014, klokken 20:35
21" som følger, det er vel sommerdekk eller? Spør bare for min egen del..
Ja, Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21. :)

SrK_

Heisann ett godt tips til dere som trenger senterringer. sjekk ut www.senterringkongen.no bestilte derfra. ble sendt samme dagen og mye billigere enn hos de lokale dekkforhandlerne

Tesla-man

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 11. februar 2014, klokken 20:28
Jeg får min bil 5 Mars, kommer ikke til å kjøpe vinterdekk i år, satser på helårsdekka klarer seg, eller kjører min gamle Audi om det blir for gale noen dager.

Regner med å slite ut helårsdekka den første sesongen, så vinterdekk på originalfelgene.

Så finne meg noen 20" eller 21" sommerhjul i løpet av neste vinter :)

Ditto (- bortsett fra av at jeg får min 4. mars  ;) )

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Newbee

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:59
Sitat fra: Newbee på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:52
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 14. februar 2014, klokken 22:40
Sitat fra: OleJA på fredag 14. februar 2014, klokken 22:29
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 14. februar 2014, klokken 20:47
Da var min bil ferdigprodusert .. Begynte produksjon 10/2 og ferdige 14/2 ... Hvor lang tid tar transporten hit?

Står oppført som "in transit" , når får jeg bilen ?
Tesla vil nok gjøre det de kan for å levere bil til deg i løpet av mars for å optimalisere kvartalsresultatet.

Ja vi får se.. Har hvert fall avklart at jeg får vinterdekk til gammel pris da jeg bestilte innen prisøkning.,.


Bare vær klar over at da kommer de med Pirelli Sottozero. Dersom de ikke er gode nok for deg og senere vil bytte til Nokian, koster det mer enn 10.000 bare for dekkene.

Nei, det var mulighet for nokian med og uten pigger ..


Jeg snakket nettopp med min DS, som sa det kun var mulig for Pirelli. Hvilken DS har du?
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Øyvind.h

Nokian R2 har aldri kostet 15K hos Tesla. Det var kun Pirelli du kunne få for 15K. Nokian har alltid kostet 22-23K.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:39
Nokian R2 har aldri kostet 15K hos Tesla. Det var kun Pirelli du kunne få for 15K. Nokian har alltid kostet 22-23K.

Jepp, unntaket er de som bestilte Pirelli men fikk Nokian pga. mangel på Pirelli-dekk. De betalte 15k for Nokian.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BMW850

Stemmer! Kan få Pirelli til 15000,- men etter erfaringer fra dere som har fått bilene trur jeg at jeg dropper det. Må ha noen som funker rimelig greit når det er snø og slaps...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:43
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:39
Nokian R2 har aldri kostet 15K hos Tesla. Det var kun Pirelli du kunne få for 15K. Nokian har alltid kostet 22-23K.

Jepp, unntaket er de som bestilte Pirelli men fikk Nokian pga. mangel på Pirelli-dekk. De betalte 15k for Nokian.

Jeg trenger piggdekk... Prisene på piggfritt og pigg var det samme innen prishøyning..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA