Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:08
Sitat fra: ebbrey på mandag 12. august 2013, klokken 19:51
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. august 2013, klokken 18:31
Noen som kjenner til nettbutikker for felger i Tyskland?

Her er en side jeg har kikket på https://www.reifentiefpreis24.de/products_new_alu.php?suche=felge&zoll=19&lochkreis=5x120.00&hersteller=RIAL
Hei. Takk for tipset! Satser på å bestille fra Tyskland av div årsaker.

Men jeg sendte dem en e-post i går og spurte om de kunne levere felger til Tesla Model S. Fikk svar i dag: "Tesla Model S, was ist das für ein Auto?"


Haha! Ikke stedet å kjøpe felger da. :P

Øyvind.h

Rial Lugano kommer såvidt jeg ser bare med innpress opptil ET32, så jeg antar det er dette de kjører med i USA de som har kjøpt Rial felgene?

Ser prisen ender på drøyt 6700,- i Tyskland inkl. frakt. Neste spørsmål blir da hva Nokian R2 koster løst? Ender vel fort på 21-22.000,- komplett for Rial felgene med Nokian R2 og dekktrykksensorer. Ikke så mye rimeligere enn å handle hos Tesla, men da får jeg i det minste felgene jeg vil ha :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:38
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:08
Sitat fra: ebbrey på mandag 12. august 2013, klokken 19:51
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. august 2013, klokken 18:31
Noen som kjenner til nettbutikker for felger i Tyskland?

Her er en side jeg har kikket på https://www.reifentiefpreis24.de/products_new_alu.php?suche=felge&zoll=19&lochkreis=5x120.00&hersteller=RIAL
Hei. Takk for tipset! Satser på å bestille fra Tyskland av div årsaker.

Men jeg sendte dem en e-post i går og spurte om de kunne levere felger til Tesla Model S. Fikk svar i dag: "Tesla Model S, was ist das für ein Auto?"


Haha! Ikke stedet å kjøpe felger da. :P
Sendte en video i retur av Model S som parkerer Mercedes E63 AMG Biturbo. Kanskje de våkner da  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:43
Sitat fra: laumb på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:38
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:08
Sitat fra: ebbrey på mandag 12. august 2013, klokken 19:51
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. august 2013, klokken 18:31
Noen som kjenner til nettbutikker for felger i Tyskland?

Her er en side jeg har kikket på https://www.reifentiefpreis24.de/products_new_alu.php?suche=felge&zoll=19&lochkreis=5x120.00&hersteller=RIAL
Hei. Takk for tipset! Satser på å bestille fra Tyskland av div årsaker.

Men jeg sendte dem en e-post i går og spurte om de kunne levere felger til Tesla Model S. Fikk svar i dag: "Tesla Model S, was ist das für ein Auto?"


Haha! Ikke stedet å kjøpe felger da. :P
Sendte en video i retur av Model S som parkerer Mercedes E63 AMG Biturbo. Kanskje de våkner da  ;D

Det syns jeg var veldig pedagogisk og fint!

OW

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:43
Sendte en video i retur av Model S som parkerer Mercedes E63 AMG Biturbo. Kanskje de våkner da  ;D
Har du link til video? Jeg har bare sett en Model S som tjuvstarter og blir slått av en Mercedes E63 AMB Biturbo...
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:41
Rial Lugano kommer såvidt jeg ser bare med innpress opptil ET32, så jeg antar det er dette de kjører med i USA de som har kjøpt Rial felgene?

Ser prisen ender på drøyt 6700,- i Tyskland inkl. frakt. Neste spørsmål blir da hva Nokian R2 koster løst? Ender vel fort på 21-22.000,- komplett for Rial felgene med Nokian R2 og dekktrykksensorer. Ikke så mye rimeligere enn å handle hos Tesla, men da får jeg i det minste felgene jeg vil ha :)

Tenker på å bestille samme felgene. Vet ikke om det er stort å spare på frakt, men om vi er mange nok i Oslo-området til at pallefrakt er et alternativ, kunne vi kanskje tenkt på gruppekjøp?

RunarBT

Ender opp med brukte felger eg.
Har funnet nokre fine 19x8,5 5x120, ET35 med CB 73mm. Kombinert med navringer på 73-64.1mm så bør vel det fungere greit?

Er det noke eg ikkje har tenkt på her?

Øyvind.h

Sitat fra: OW på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:43
Sendte en video i retur av Model S som parkerer Mercedes E63 AMG Biturbo. Kanskje de våkner da  ;D
Har du link til video? Jeg har bare sett en Model S som tjuvstarter og blir slått av en Mercedes E63 AMB Biturbo...

Du tenker kanskje på den Renntech trimmede AMG Mercedesen som har rundt 700hk? Dvs. de som konkurrerer på dragrace-stripa?

http://www.youtube.com/watch?v=xYwSiLTcF0Q
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

En update:

Ble ringt opp av leveringsspesialist nå og har avtalt leveranse 4 sept. Ombestemte meg i siste sekund og velger å kjøpe 19" felger med piggfrie Nokian R2 (fikk bekrefter 100% at det er R2, og ikke R) til 23100.

Begrunnelsen min er at jeg ikke orker styr med uoriginale felger mtp. å få riktig inpress, ev. sentreringsring, riktige hjulmuttrer og ikke minst TPMS-maset. Ja, Tesla tar seg godt betalt for Nokian dekkene, pakken burde vel egentlig kostet 18-19k da det hele er MVA fritt. For meg er det jo dog sluttsummen som teller, med eller uten MVA. Å kjøpe løst, betale MVA, montere av og på, fikse TPMS osv. hadde sikkert til slutt blitt like dyrt. Tesla har jo strukket seg litt her etter påpress fra mange av oss (inkludert meg selv) og på ganske kort tid fått til denne pakken med Nokian piggfritt. Jeg tror de måttet gå ut og rett og slett kjøpe disse dekkene og ikke fått noen særlig bedre pris en noen av oss hadde fått mens de på Pirelli dekkene sikkert har en veldig god avtale fra før... D.v.s. litt formildrene forhold mtp. overprisen de tar.

Så fra min side har det vært mye snikk-snakk, men hva er vel et diskusjonsforum til for da om ikke snikk-snakk? :)

Cowboystrekk

Ser pirellidekkene har energimerking E, mens hakka har B. Vil tro dette kan ha en hel del å si for rekkevidda. Det kan jo skille så mye som 10% ift forbruk på dekk ifølge tester. Ser faktisk litt på Hankook W310 iCept Evo som er ganske rimelige, har energimerking C og har C på regn\vått føre. Nokian hakka har derimot B på rullemotstand, men karakter F på vått føre, noe som gjør meg skeptisk ift vannplaning etc. Om man kjører endel på riksveier\E6 kan dette være et reelt problem, spesielt sen høst\tidlig vår.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Epleskreller

Sitat fra: taraquin på tirsdag 13. august 2013, klokken 12:21
Ser pirellidekkene har energimerking E, mens hakka har B. Vil tro dette kan ha en hel del å si for rekkevidda. Det kan jo skille så mye som 10% ift forbruk på dekk ifølge tester. Ser faktisk litt på Hankook W310 iCept Evo som er ganske rimelige, har energimerking C og har C på regn\vått føre. Nokian hakka har derimot B på rullemotstand, men karakter F på vått føre, noe som gjør meg skeptisk ift vannplaning etc. Om man kjører endel på riksveier\E6 kan dette være et reelt problem, spesielt sen høst\tidlig vår.

Man får med andre ord bedre rekkevidde med Hakka enn Pirelli?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Oreo

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:50
Ble ringt opp av leveringsspesialist nå og har avtalt leveranse 4 sept. Ombestemte meg i siste sekund og velger å kjøpe 19" felger med piggfrie Nokian R2 (fikk bekrefter 100% at det er R2, og ikke R) til 23100.
Fikk også bekreftet den prisen i Trondheim i går på butikken.
Går for denne jeg og.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

EvenSteven

Her er en liten "user review" jeg fant på Goodyear RSA dekkene:


Since installed in October 2012, I've put 8,000 mi on them. I've taken it through moderate snow, heavy rain, light rain, sleet, and dry conditions many over single continuous 1000mi trips, on Interstate, local roads and dirt roads. I lowered speed appropriately for the conditions. I drove through empty malls during snow and rain, and hit the brakes hard to see how badly these tires would slip or lock up; I also tried braking harder when in highway but free of traffic to see how these tires responded.

Never once did I nearly lose control from 55-90 mph. Gaining confidence, I cornered them hard, not a hint of an issue with control.

These tires are among the quietest I've used, and I've no issues using voice activated GPS, using my speakerphone cellphone or listening to chamber music.

My average gas consumption rose +3mpg over those 8000 mi. The new tires was the only thing different this year I've added to my car compared to previous years.

Thread wear at 8000mi is not detectable, measured with a caliper.

Cons

Many consumer reviews give RS-A a 3/5, yet these tires are often standard in police cars. A new study called 2011 Police Vehicle Tire Evaluation is available publicly, Google file "MSP_Tire_Evaluation_367666_7.pdf". These tires do the duty well. The RS-A is at times standard equipment on some new cars.
Tesla S P85+ sølv

Cowboystrekk

#988
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 13. august 2013, klokken 12:35
Sitat fra: taraquin på tirsdag 13. august 2013, klokken 12:21
Ser pirellidekkene har energimerking E, mens hakka har B. Vil tro dette kan ha en hel del å si for rekkevidda. Det kan jo skille så mye som 10% ift forbruk på dekk ifølge tester. Ser faktisk litt på Hankook W310 iCept Evo som er ganske rimelige, har energimerking C og har C på regn\vått føre. Nokian hakka har derimot B på rullemotstand, men karakter F på vått føre, noe som gjør meg skeptisk ift vannplaning etc. Om man kjører endel på riksveier\E6 kan dette være et reelt problem, spesielt sen høst\tidlig vår.
Man får med andre ord bedre rekkevidde med Hakka enn Pirelli?
Hmm, ser dekket jeg så på er runflat mens andre dekk i lignende dim uten runflat får C, ifølge en kalkulator på EU sine sider får du omtrent 2,5% lengre rekkevidde. For 85 kW-utgaven blir det vell rundt 1 mil, men alle monner drar. Jeg ville vell sett mer på egenskapene på vått føre. Fra 80 km\t vil et dekk med merke F ha opptil 13 meter lengre bremselengde enn ett med A, dvs et med F (som nokian hakka r2) vil ha et sted mellom 5 og 10 meter lengre bremselengde på vått føre enn ett med C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jsu224

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:50
En update:

Ble ringt opp av leveringsspesialist nå og har avtalt leveranse 4 sept. Ombestemte meg i siste sekund og velger å kjøpe 19" felger med piggfrie Nokian R2 (fikk bekrefter 100% at det er R2, og ikke R) til 23100.

Begrunnelsen min er at jeg ikke orker styr med uoriginale felger mtp. å få riktig inpress, ev. sentreringsring, riktige hjulmuttrer og ikke minst TPMS-maset. Ja, Tesla tar seg godt betalt for Nokian dekkene, pakken burde vel egentlig kostet 18-19k da det hele er MVA fritt. For meg er det jo dog sluttsummen som teller, med eller uten MVA. Å kjøpe løst, betale MVA, montere av og på, fikse TPMS osv. hadde sikkert til slutt blitt like dyrt. Tesla har jo strukket seg litt her etter påpress fra mange av oss (inkludert meg selv) og på ganske kort tid fått til denne pakken med Nokian piggfritt. Jeg tror de måttet gå ut og rett og slett kjøpe disse dekkene og ikke fått noen særlig bedre pris en noen av oss hadde fått mens de på Pirelli dekkene sikkert har en veldig god avtale fra før... D.v.s. litt formildrene forhold mtp. overprisen de tar.

Så fra min side har det vært mye snikk-snakk, men hva er vel et diskusjonsforum til for da om ikke snikk-snakk? :)

99% sikkert kommer jeg til å gjøre det samme. orker ikke styre med dette før jeg får bilen levert i november. Og jeg må ha på vinterdekka ved levering da jeg bor på landet på Østlandet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA