Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

ohh

Sitat fra: Cirion på onsdag 24. juli 2013, klokken 18:57
Sitat fra: Milzit på onsdag 24. juli 2013, klokken 18:33
Prisen på Pirelli dekkene var 15 000. Jeg bor i Oslo, er disse så dårlige?
De er sikkert mer enn gode nok for Oslo kjøring og sydover. Er tross alt ikke mange dagene med snø på veien i Oslo. Men for de som kjører mye på vinterveier kan Hakka piggdekk være et bedre alternativ.

Jeg går for Pirelli pakken. Ønsker seff Hakka piggfritt, men får heller bytte dekk om behovet skulle dukke opp. Tror det er vanskelig å slå prisen på den pakken. Jeg kommer også til å ha Autosokk eller kjetting fra Tesla for de dagene jeg må ha noe mer.
I beg to differ. Pirelli-dekkene er ikke gode nok for nord-europa, IMHO.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Milzit


Sitat fra: Cirion på onsdag 24. juli 2013, klokken 18:57
Sitat fra: Milzit på onsdag 24. juli 2013, klokken 18:33
Prisen på Pirelli dekkene var 15 000. Jeg bor i Oslo, er disse så dårlige?
De er sikkert mer enn gode nok for Oslo kjøring og sydover. Er tross alt ikke mange dagene med snø på veien i Oslo. Men for de som kjører mye på vinterveier kan Hakka piggdekk være et bedre alternativ.

Jeg går for Pirelli pakken. Ønsker seff Hakka piggfritt, men får heller bytte dekk om behovet skulle dukke opp. Tror det er vanskelig å slå prisen på den pakken. Jeg kommer også til å ha Autosokk eller kjetting fra Tesla for de dagene jeg må ha noe mer.
Jeg har tenkt på det samme også, så får jeg heller bytte senere. Virker mye styr med disse sensorene og 15k for alt var jo en bra pris.  Så man kunne kjøpe kjetting fra Tesla store.

Men jeg skal maile Tesla i Oslo og høre om hvordan det er å få koblet til kompatible 3-parts sensorer. Men det virker mye styr for en som ikke er helt inne i dette...


Sent from my iPad using Tapatalk 2

AttackOfTheMac

Jeg ser at de fleste her mener man skal gå for Nokian og at Pirelli er dårlig.
Har også selv hørt andre steder at Nokian er bra, men jeg vil gjerne ha litt mer fakta på bordet.
Noen som har noen gode kilder å vise til når det gjelder disse dekkene vi snakker om her?

Yagi

Sitat fra: Thorbjorn på onsdag 24. juli 2013, klokken 19:45
(..) Noen som har noen gode kilder å vise til når det gjelder disse dekkene vi snakker om her?
Jeg finner ingenting om Pirelli Sottozero, men Hakka 7 m/pigg og Hakka R u/pigg (+ diverse andre) har blitt testet av NAF:
Dekktest vinteren 2012-2013
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Eivind_Bergen

#499
Sitat fra: Thorbjorn på onsdag 24. juli 2013, klokken 19:45
Jeg ser at de fleste her mener man skal gå for Nokian og at Pirelli er dårlig.
Har også selv hørt andre steder at Nokian er bra, men jeg vil gjerne ha litt mer fakta på bordet.
Noen som har noen gode kilder å vise til når det gjelder disse dekkene vi snakker om her?

Det som er viktig er IKKE produsenten av dekket, men hva slags type dekk det er. Pirelli Sottozero er et mellomeuropeisk vinterdekk som er godt egnet for å kjøre på våt asfalt, det er ikke egnet i det hele tatt for å kjøre på glatt is. Hvis du planlegger å kjøre bilen på norsk vinterføre må du ha nordiske vinterdekk, disse har mye mykere gummi enn mellomeuropeiske vinterdekk, dette er uheldig for kjøreegenskapene på bar vei, men er det eneste som nytter på is og snø. Se også dekktesten Yagi har linket til. Med dekkdimensjonen til Model S er Nokian Hakkapeliitta R det åpenbare valget hvis du skal ha piggfritt.

Yagi

I de internasjonale vinterdekktestene jeg finner, kommer ikke Sottozero helt opp i toppen - men ligger sånn midt på treet. Det som fremheves er at dette er et rimelig dekk for "performance cars" - og det er kanskje dette Tesla har lagt vekt på. Og så vil de kanskje unngå å måtte forhandle ett dekk for Skandinavia og et annet for resten av Europa.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

OleJA

'Sånn midt på treet for kontinentale forhold' og 'performance cars' blir 'fullstendig uegnet i norsk vinter' i mitt hode. I den norske vinteren driter jeg stort sett i performance, men vil ha noe som holder meg på veien.

ohh

Sitat fra: OleJA på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:30
'Sånn midt på treet for kontinentale forhold' og 'performance cars' blir 'fullstendig uegnet i norsk vinter' i mitt hode. I den norske vinteren driter jeg stort sett i performance, men vil ha noe som holder meg på veien.
Kunne ikke sagt det bedre selv


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Nuvolari

Når jeg tenker på mitt bruk så er det 99% i Oslo og gjerne en tur på fjellet. På den turen er på riksveier.

I Oslo er det ikke mange timer med snø på veien i løpet av en vinter før saltet har gjort alt til en sørpe.

I 99% av tiden er det våt vegbane jeg kjører på.

Til mitt formål høres et høyytelse vinterdekk riktig ut.

Når det er sagt putter jeg sikkert på hakka r2 den dagen disse dekkene er utslitt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Yagi

Har prøvd å finne ut hvor man kan få fatt i TPMS. Har spurt Tesla, men ikke fått noe svar. Kom over denne. Men prisen blir jo ganske stiv. For fire slike kommer vi fort opp i 2500 + mva.... Og så kommer programmering i tillegg...
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Øyvind.h

Sitat fra: Yagi på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:54
Har prøvd å finne ut hvor man kan få fatt i TPMS. Har spurt Tesla, men ikke fått noe svar. Kom over denne. Men prisen blir jo ganske stiv. For fire slike kommer vi fort opp i 2500 + mva.... Og så kommer programmering i tillegg...
Hehe.... "List price $62. Our price $105 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Yagi på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:54
Har prøvd å finne ut hvor man kan få fatt i TPMS. Har spurt Tesla, men ikke fått noe svar. Kom over denne. Men prisen blir jo ganske stiv. For fire slike kommer vi fort opp i 2500 + mva.... Og så kommer programmering i tillegg...
Litt billigere her 398$ for 4stk sensorer. http://www.tirerack.com/wheels/WheelCloseUpServlet?target=runWheelSearch&autoMake=Tesla&autoModel=Model+S+Performance&autoYear=2013&autoModClar=&initialPartNumber=I0819852035BR&i1_Qty=4&wheelMake=Elbrus&wheelModel=I08&wheelFinish=Bronze+Painted&showRear=no&dtab=TPMS&package=W
Får 4 komplette hjul med sensor for 1600$
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

olso

Teknikkens varld store vintertest -07, sottozero kommer svært godt ut på slapseføre og unnamanøver snø, ikke helt ille på snøfresen , men takler is svært dårlig
Tesla S P85 sept-13

AttackOfTheMac

Kanskje det enkleste for oss som ikke har peil er å få montert vinterdekk på sommerfelgene ?
(Sensorene sitter vel på felgene ?)
Så får vi heller finne ut hva vi gjør til våren ? :p

jkirkebo

Sitat fra: Yagi på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:54
Har prøvd å finne ut hvor man kan få fatt i TPMS. Har spurt Tesla, men ikke fått noe svar. Kom over denne. Men prisen blir jo ganske stiv. For fire slike kommer vi fort opp i 2500 + mva.... Og så kommer programmering i tillegg...

Burde være mulig å finne disse rimeligere, om man ser på prisingen deres:

List Price: $62.40
Our Price: $105.00

Hehe...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA