Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

peskareta

Var innom i Trondheim og fikk vite at Nokian vinterdekk til ModelS ikke var anbefalt pga for myk gummi og fare for "slengete" oppførsel.  Var det Goodyear han enbefalte istedet tro?
Er det ikke en fordel med myk gummi på vinterstid der det for min del stort sett alltid kjøres på snø/is/slaps?

Når må jeg velge dekk, er det når de ringer ang levering?
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

Muffinman

Høres ikke ut som Tesla planlegger med å selge særlig mange "vinterdekk" i Norge...

petersv

#407
Sitat fra: peskareta på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:08
Var innom i Trondheim og fikk vite at Nokian vinterdekk til ModelS ikke var anbefalt pga for myk gummi og fare for "slengete" oppførsel.  Var det Goodyear han enbefalte istedet tro?
Er det ikke en fordel med myk gummi på vinterstid der det for min del stort sett alltid kjøres på snø/is/slaps?

Når må jeg velge dekk, er det når de ringer ang levering?

Dette er bullshit :) De burde lært de som jobber der til enten holde seg til fakta, eller holde kjeft :P Mange tilsvarende biler som bruker Nokian Hakka med godt resultat, f.eks. Panamera.

Alle skjønner jo at en bil med skandinavisk tilpassede vinterdekk er dårligere på tørr asfalt enn en med kontinentale vinterdekk, men det er ikke alltid tilfellet i Norge.

fonberg

Sitat fra: petersv på onsdag 10. juli 2013, klokken 11:26
Sitat fra: peskareta på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:08
Var innom i Trondheim og fikk vite at Nokian vinterdekk til ModelS ikke var anbefalt pga for myk gummi og fare for "slengete" oppførsel.  Var det Goodyear han enbefalte istedet tro?
Er det ikke en fordel med myk gummi på vinterstid der det for min del stort sett alltid kjøres på snø/is/slaps?

Når må jeg velge dekk, er det når de ringer ang levering?

Dette er bullshit :) De burde lært de som jobber der til enten holde seg til fakta, eller holde kjeft :P Mange tilsvarende biler som bruker Nokian Hakka med godt resultat, f.eks. Panamera.

Alle skjønner jo at en bil med skandinavisk tilpassede vinterdekk er dårligere på tørr asfalt enn en med kontinentale vinterdekk, men det er alltid tilfellet i Norge.

+1! For min del blir det å kjøpe komplette vinterhjul av f.eks. Tevo dekk. De hadde god pris på Nokian hakka + felg da jeg kjøpte vinterhjul til Leafen. Vi sparte over 4.000,- i forhold til den momsfrie prisen på 12.000,- som Witro skulle ha  ;)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ohh

For de som synes 21" med 35 profil er i drøyeste laget - her er 30" med 20 profil :)

Litt off-topic, men klarte ikke la være når jeg så denne i dag.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Havebigfun

Er det en celica eller slik? den har i det minste ventilerte skiver.
Bremseskivene virker mikroskopiske- får håpe det er synsbredrag  :o
Ellers er heldigvis smaken som baken 8)

ohh

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. juli 2013, klokken 20:23
Er det en celica eller slik? den har i det minste ventilerte skiver.
Bremseskivene virker mikroskopiske- får håpe det er synsbredrag  :o
Ellers er heldigvis smaken som baken 8)
det var en pick-up av noe slag, bet meg ikke merke i hvilken.

Ellers er jeg 100% enig når det kommer til smaken
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

glaserud

Sitat fra: ohh på onsdag 10. juli 2013, klokken 20:35
det var en pick-up av noe slag, bet meg ikke merke i hvilken.
Ut i fra logoen på bilde 1 er det vel en dodge ram.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

eclipse

Sitat fra: fonberg på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:08
Sitat fra: petersv på onsdag 10. juli 2013, klokken 11:26
Sitat fra: peskareta på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:08
Var innom i Trondheim og fikk vite at Nokian vinterdekk til ModelS ikke var anbefalt pga for myk gummi og fare for "slengete" oppførsel.  Var det Goodyear han enbefalte istedet tro?
Er det ikke en fordel med myk gummi på vinterstid der det for min del stort sett alltid kjøres på snø/is/slaps?

Når må jeg velge dekk, er det når de ringer ang levering?

Dette er bullshit :) De burde lært de som jobber der til enten holde seg til fakta, eller holde kjeft :P Mange tilsvarende biler som bruker Nokian Hakka med godt resultat, f.eks. Panamera.

Alle skjønner jo at en bil med skandinavisk tilpassede vinterdekk er dårligere på tørr asfalt enn en med kontinentale vinterdekk, men det er alltid tilfellet i Norge.

+1! For min del blir det å kjøpe komplette vinterhjul av f.eks. Tevo dekk. De hadde god pris på Nokian hakka + felg da jeg kjøpte vinterhjul til Leafen. Vi sparte over 4.000,- i forhold til den momsfrie prisen på 12.000,- som Witro skulle ha  ;)

Hvordan gjør du med dekksensorene da?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

fonberg

Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 21:17
Sitat fra: fonberg på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:08
Sitat fra: petersv på onsdag 10. juli 2013, klokken 11:26
Sitat fra: peskareta på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:08
Var innom i Trondheim og fikk vite at Nokian vinterdekk til ModelS ikke var anbefalt pga for myk gummi og fare for "slengete" oppførsel.  Var det Goodyear han enbefalte istedet tro?
Er det ikke en fordel med myk gummi på vinterstid der det for min del stort sett alltid kjøres på snø/is/slaps?

Når må jeg velge dekk, er det når de ringer ang levering?

Dette er bullshit :) De burde lært de som jobber der til enten holde seg til fakta, eller holde kjeft :P Mange tilsvarende biler som bruker Nokian Hakka med godt resultat, f.eks. Panamera.

Alle skjønner jo at en bil med skandinavisk tilpassede vinterdekk er dårligere på tørr asfalt enn en med kontinentale vinterdekk, men det er alltid tilfellet i Norge.

+1! For min del blir det å kjøpe komplette vinterhjul av f.eks. Tevo dekk. De hadde god pris på Nokian hakka + felg da jeg kjøpte vinterhjul til Leafen. Vi sparte over 4.000,- i forhold til den momsfrie prisen på 12.000,- som Witro skulle ha  ;)

Hvordan gjør du med dekksensorene da?

Som det er sagt av andre lenger opp itråden, så regner også jeg med at dekksensorer kan skaffes enten løst fra Tesla, eller fra dekkbutikk, eller fra tredjepartsleverandør. Aklares vel i løpet av sommeren vil jeg tro. Det er uansett noen måneder til vi trenger vinterhjul, og så lenge Tesla ikke virker å tilby særlig interessante vinterhjulpakker blir det uansett ikke nødvendig (for meg) å kjøpe vinterhjulene samtidig med at bilen hentes ut.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Nuvolari

Intressant diskusjon ift hvorfor noen tms har større dekkslitasje enn andre. Man mener grunnen er at noen biler kan ha for mye toe ( hva er det norske ordet?) altså at bakdekkene peker litt innover. Dette kombinert med en negative camber som ligger tett opptil av hva som maksimalt aksepteres innenfor std feilmarginen gir høy dekkslitasje.

Min Konklusjonen er at etter noen hundre mil bør man dra til Tesla å få dem til å sjekke både toe og camber og evt få dette justert. 

Post 111 og utover.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires/page12?p=385065#post385065
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

glaserud

"spissing" er ordet du leter etter. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Tor/spissing betyr at fronten på hjulet peker innover sett i fugleperspektiv. Altså delen av bakhjulet som er nærmest dørene/fronten er lenger inn enn baksiden. Eller utover. Positiv og negativ toe.

(For de som eventuelt ikke visste det. )

Wicky124

Leser at folk er veldig opptatte av dekkmerke/type....og disse trykksensorene til dekk... Har to mercedeser med dekktrykksensor...og der bytter jeg felger titt og ofte alt ettersom hva jeg har lyst på...har enda ikke byttet no ventil etc...men bilen merker selv om det er lite luft eller ikke, selv på uoriginale felger...hvorfor skal da tesla ha en egen sensor montert i felg?

Ser også at tesla har bmw boltsirkel...noen som vet navåpningen? Om det er likt med bmw så åpner det jo for ett enormt utvalg av felger som passer rett på? Jeg skal iallefall ikke betale 22250kr for 21toms felger til tesla....
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

glaserud

Hvis du ikke må inn med egen sensor, så har du ikke dekktrykksensor. Da er det antakelig varianten hvor du bruker ABS/antispinn-sensorene (måler antall rotasjoner på hjulene) for å avdekke om et hjul ruller raskere (flatt) enn de andre.

Når det gjelder felgdimensjoner så er dette:

Tesla S årsmodell 12 -
Boltsirkel (PCD): 5-120   
Bolt/Mutter dim: 14x1,50
Innpress (ET): 40
Navhull (CB): 64,1
Anbefalt dekkdim: 245/45R19, 245/40R20, 245/35R21, 245/30R22

(fra www.martins.no)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA