ur-i3 OTA forbedringer og kritiske oppdateringer

Startet av elekTrond, ons 19. aug 2026, kl. 18:26

« forrige - neste »

elekTrond

Nå fire år etter den siste i3en rulla av samlebåndet, åssen følges i3 opp av moderskipet? Kommer det noe nytt eller forbedring av mjukvare? 

Hvor er i3(I01) hvis vi tenker kritiske oppdateringer? Snakker vi WinXP SP3, Win7 eller Win10?

Husker vagt at kø/trafikk-assistenten kan "hackes" opp fra maks 30/60(?) og opp til noe front-kameraet kanskje aldri var myntet på. Fra den gang TMS var på AP1, MobilEye og radar..

Tenkt på dette før mtp bruktkjøp, og ble trigget av turdSurf sitt innlegg i "tesla/modelY/Hvordan er ny Y sammenlignet med tidligere m3?" før i dag:
Sitat fra: https://elbilforum.no/index.php?topic=70112.msg1180090#msg1180090Mye mere på Tesla ja, men det skjer da med ujevne mellomrom at i4en hyler opp og bremser også for møtende biler og skygger. Samme med e-tron og I-Pace. Skumlest var dog i3ene som ganske ofte bare sluttet å se bilen foran og ga gass.
'13 Mjau

Orbit

Det har ikke vært mye oppdateringer på i3, og det kommer nok heller ikke noen fremover så lenge det ikke dukker opp kritiske feil (som er usannsynlig etter så lang tid). Jeg har hatt 10-års serviceavtale på min (fra den gang slike avtaler var nesten gratis), så bilen har vært jevnlig inne på merkeverksted hvor de oppdaterer det som evt måtte være. Siste gang det ble oppdatert noe var i 2021, hvor det var en forbedring som ga mer robust handshake med Kempower og Tesla-ladere.

https://elbilforum.no/index.php?topic=60016.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=61256.0

Så f.eks når 2G-nettet er slukket i 2028, har jeg ingen tro på at BMW kommer med noen løsning for å holde bilene online for remote-tjenester etc på de eldste bilene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Sitat fra: elekTrond på ons 19. aug 2026, kl. 18:26Nå fire år etter den siste i3en rulla av samlebåndet, åssen følges i3 opp av moderskipet? Kommer det noe nytt eller forbedring av mjukvare?
Vår 2014 i3 har ingen issues som trenger forbedring. Hva mener du bør ses på evt? Oppdateringer bare for å oppdatere kan fort gjøre ting verre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

elekTrond

Tja, nei jeg tenkte primært på ACCen eller kø assistenten turfSurf nevnte på. Eller om det har kommet noe nyttig eller nødvendig forøvrig. Virker det, så virker det.

Sjøl har jeg elbil uten en eneste skjerm, og savner det strengt tatt ikke i hverdagen. Trenger jeg ladekart har jeg stort sett med meg en iFon med iOs v18.1.1 som maser om å få v26.6.1. Gamlefonen fra 2016 er stadig på android v7.0, og funker til husbruk -- så lenge jeg lader den daglig. Den er litt som bilen min. Kjøre en time, lade en time =D  ;'(

PS! Savner (manuell) CC, førerergonomi og større batteri i katta. Ja også hengerfeste ...
'13 Mjau

chargedup

ACC er visstnok dårlig siden den kun er kamerabasert og har mest sannsynlig en begrensning pga dårlig hardware. Lav sol har ifølge forum alltid vært trøblete med i3 og ACC. Skal sies at jeg enda ikke har kjørt en i3 med ACC (de 4 jeg har kjørt hadde kun CC) da det ikke var utstyr de fleste bestilte/så som nødvendig, spesielt ikke på de første utgavene som uansett har ganske begrenset rekkevidde. Var vel snakk om at andre BMW fra samme tid med radarbasert ACC var mye bedre.
At BMW plutselig skulle komme med en magisk fiks på ACC på en 2014/2022 modell i3 i 2026 er helt usannsynlig.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

Nepse123

Hei, er det noen som vet hvordan man får oppdatert kartene i en 2017 modell? Står på BMWs side at det ikke er mulig for min modell :(
2025 Tesla Model Y Dual Motor
2017 BMW i3 94Ah

Orbit

Regner med at du har pre-facelift. Den bruker System 4. BMW tilbyr ikke lenger nedlasting av kart til denne. Faceliftbiler har System 6, som ennå er støttet.

Jeg fikk beskjed om at System 4 ikke lenger var støttet i juli 2024, uten noe forhåndsvarsel. Likevel ble oppdateringer tilgjengelige på nettsiden en kort periode i slutten av 2024 så jeg fikk oppdatert da. Siden har det vært kroken på døra. Jeg fikk beskjed av support at oppdateringer ennå kan være mulig hos forhandler, så du kan evt sjekke der.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nepse123

Hmmmmmm, det var vel egentlig som fryktet....
Har i mellomtiden kikket på alternativer, og virker som mange refererer til OEMNavigations, noen med erfaringer med dem? De tilbyr tydeligvis en ganske gjennomtenkt pakke med diverse installasjonsguider, apper osv
2025 Tesla Model Y Dual Motor
2017 BMW i3 94Ah

Klykken

Sitat fra: Nepse123 på man 31. aug 2026, kl. 19:25OEMNavigations
4-5 løk for dette ser det ut til. En dings som kobles til en kontakt under baksetet. Hvis du trenger ACP eller AA så kjør på. Med en aksjonsradius på rundt 18 mil om sommeren er iaff navigasjon litt waste spør du meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA