Blindsonevarsling sluttet å virke

Startet av eksteinberg, lør 01. aug 2026, kl. 13:23

« forrige - neste »

eksteinberg

Ny her, har kjøpt min første elbil; en BMW ix1 2023 modell. Mye å sette seg inn i med infotainment systemet. Nå er det noe jeg ikke finner ut av. Da jeg kjøpte bilen for litt over en uke siden, fungerte blindsone varsling med varsellys i sidespeilene. Dette fungerte både i fart og på parkeringsplasser. Så drev jeg og endret ting og tang i menyene, bl.a. for å finne ut hvordan ha vanlig cruisekontroll uten filassistent med rattutslag. Tror jeg har kontroll på det nå. Men nå fungerer ikke blindsonevarslingen i sidespeilene lengre. Har prøvd forskjellige innstillinger, uten hell. Dro innom den lokale BMW forhandleren, og de mente at alt var stilt inn riktig. Har vært på YouTube, men de videoene jeg fant var fra andre land og hadde menyvalg som jeg ikke har. Er det noen som har tips om hva problemet kan være? Tenker at enten har jeg selv deaktivert det uten å skjønne hva jeg har gjort, eller så er det noe feil på bilen. Setter pris på alle tips. (ps: bilen er helt ren, så ingen kamera eller sensorer er dekket av smuss)

nuclear

Aktivere/deaktivere blindsonevarsler

Følg denne menybanen for å aktivere
eller deaktivere blindsonevarselet:
Menyen Apper / "Bil" / "Kjøreinnstillinger"
/ "Førerassistanse" / "Sikkerhet
og advarsler" / "Filskiftevarsler".

Sitat fra side 198 i instruksjonsboken

eksteinberg

Hei nuclear,

Beklager treg respons, fersking her og trodde jeg ville få en epost når noen responderte. Takk for tipset ditt. Jeg har nok lest det og prøvd det, men det funker ikke. En merkelig ting er at menyene mine er hovedsaklig på norsk, men akkurat ordet "Filskiftevarsler" står på engelsk; "Lane Departure Warning". Undermenyen der står på norsk, og det er 3 valg; "Utvidet", "I farlige situasjoner" og "Av". Det er alt. Jeg har prøvd de to første, men ingen av de får det til å funke. Kan nevne at jeg har lest at varsellyset i sidespeilene skal visstnok blinke når man låser opp bilen - som en slags test - men det skjer heller ikke. Og jeg har gjort en "reset" 2 ganger ved å holde inne volumknappen til skjermen blir sort, og fortsette å holde den inne til den skjermen har kommet på og gått til sort igjen (forslag fra BMW verkstedet her). Hadde vært fint å løse dette selv, men jeg har bestilt time på verkstedet da bilen fortsatt har fabrikkgaranti. Tar fortsatt gjerne imot tips, så jeg kanskje slipper å ta den til verkstedet 25. august :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA