Kjørte inn i hus i Råde

Startet av Svantes, lør 25. jul 2026, kl. 21:06

« forrige - neste »

Svantes

arthur

En tipser forteller Moss Avis om forløpet til ulykken:

– En bilist kjørte i kjempehøy hastighet forbi flere andre bilister i Råde. Krasjet inn i en hage og inn i huset. Mange bilister var vitne til villmannskjøringen.

Ifølge vitner Moss Avis-journalister har snakket med var det mange vitner til ulykken:

– En bil forbikjørte oss i veldig høy fart, og kjørte deretter inn i huset. Jeg har aldri opplevd at en bil har kjørt forbi på så liten margin.

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

pekle

Felger og farge tyder kanskje på Ford Explorer i Premium-variant?

vinterdekk

Sitat fra: pekle på søn 26. jul 2026, kl. 10:05Felger og farge tyder kanskje på Ford Explorer i Premium-variant?

Jo det ser sånn ut. Ford Explorer har også ett rett dør/plastdeksel mellom for og bakhjul, mens Volvo EC40 har noen former på sitt dør/plastdeksel. For håpe dette ikke er i kategorien bil som akselererer av seg selv.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Det mest sannsynlige er grisekjøring som endte galt.
I løpet av så lang distanse med forbikjøringer skal det mye til å ikke finne bremsepedalen om gassen har hengt seg opp, og trykker en på bremsen kuttes gasspådraget. Bremsen er uansett mer enn kraftig nok til å stoppe bil med fullt pådrag.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Ja. 100-0 er ca 2-3 sekunder mens 0-100 er 4,5 på Xc40.
(Selv bremsene på et jetfly holder flyet igjen på rullebanen med full gass.)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Kan virke som at "bremsekraftforsterkeren" kan bli satt litt ut av spill, når elektronikken kødder, sånn at en må trø så hardt en klarer på bremsen. Er visst og lurt å prøve å lure giren over til Nøytral, og gjerne bruke den elektroniske bremse-knappen.
(Disclaimer: Basert på Gemini, som ofte kan vise feil og svada....)
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Hva ?

Innrømmer faktisk Volvo her at en XC40 kan løpe løpsk ukontrollert - UVP !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på tir 28. jul 2026, kl. 16:36Hva ?

Nei, dette er KI hallusinasjoner, basert på hva Gud og hverman spekulerer i på Internett. Bl.a. elbilforum.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tir 28. jul 2026, kl. 16:38
Sitat fra: Ingeniøren på tir 28. jul 2026, kl. 16:36Hva ?

Nei, dette er KI hallusinasjoner, basert på hva Gud og hverman spekulerer i på Internett. Bl.a. elbilforum.

Egentlig ikke spekulasjoner. Volvo sendte ut en formell sikkerhetstilbakekalling (kampanje R10170) fordi fukt i ledninger kunne nå koblingene til gasspedalsensoren, som igjen blant annet kunne føre til uventet akselerasjon. Men så prøvde de så godt de kunne å passe på at de ikke skulle få noen erstatningssøksmål. At bilene etter utbedring fortsatt aksellererer mener de nå bare er at førere gjør feil. På den ene bilen, i Norge, gikk hjulene fortsatt rundt selv om sjåføren hadde gått ut av bilen, så hvordan det er mulig skjønner jeg ikke, om det skulle vært førerens skyld.

Er for øvrig morsomt at Gemini får tak i instruksjoner fra Volvo på hva som skal gjøres ved UVP, men når en trykker på linken så er det på en tilgangsstyrt nettside, som ingen uvedkommende får lov å se, men mulig det er fordi jeg ikke er i USA.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA