2 barnestoler + tenåring i midten. Hva velger man?

Startet av favorable, fre 24. jul 2026, kl. 23:11

« forrige - neste »

favorable

I dag har vi to mindre barn som sitter i henholdsvis bakovervendt og fremovervendt bilstoler, pluss en tenåring som sitter i midten. Det er allerede trangt for tenåringen. Om et års tid skal det minste barnet snus fremover, og da blir det skikkelig ubehagelig å sitte i midten.

Vi trenger derfor en elbil med god plass på andre rad. Siden vi ofte er på hytta, er 4x4 og et stort bagasjerom til vogn og utstyr absolutte krav.

Vi har vurdert de store SUVene med 6/7-seter, men prisen skremmer litt. Egentlig har vi heller ikke behov for de ekstra setene. Kjekt å ha, men ikke verdt ekstrakostnaden.

Finnes det 5-seters elbil med tre fullverdige enkeltseter på andre rad, slik man fikk i gode gamle S-Max, Touran og den fossile 5008?

Noen som har stått i samme kabal og funnet en god løsning? Vi har litt tid, så både biler som finnes i dag og kommende modeller kan være aktuelle.

Per nå virker det som VW IDBuzz er det eneste som kan passe.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: favorable på fre 24. jul 2026, kl. 23:11I dag har vi to mindre barn som sitter i henholdsvis bakovervendt og fremovervendt bilstoler, pluss en tenåring som sitter i midten. Det er allerede trangt for tenåringen. Om et års tid skal det minste barnet snus fremover, og da blir det skikkelig ubehagelig å sitte i midten.

Vi trenger derfor en elbil med god plass på andre rad. Siden vi ofte er på hytta, er 4x4 og et stort bagasjerom til vogn og utstyr absolutte krav.

Vi har vurdert de store SUVene med 6/7-seter, men prisen skremmer litt. Egentlig har vi heller ikke behov for de ekstra setene. Kjekt å ha, men ikke verdt ekstrakostnaden.

Finnes det 5-seters elbil med tre fullverdige enkeltseter på andre rad, slik man fikk i gode gamle S-Max, Touran og den fossile 5008?

Noen som har stått i samme kabal og funnet en god løsning? Vi har litt tid, så både biler som finnes i dag og kommende modeller kan være aktuelle.

Kjenner ikke til at "vanlige" elbiler har 3 separate bakseter. Nærmeste er vel en Citroën C5, men den mangler vel 4WD osv.

Kan gjerne være en idé å skaffe smalere barnestoler.

BMW IX (f.eks. brukt) har ganske bredt baksete.
Kia EV9 er vel ganske svær og.
Men ID Buzz lang versjon virker å være det ideelle valget.

Seter uten Isofix gjør at en kan få et par ekstra cm i midten.

Ser Volvo sitt sete ser smalt ut. Recaro har vel og noen smale.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

ID.buzz. stort sett alle andre er ikke særlig komfortable i midten bak uansett.
iX og ID.4 har god bakseteplass inkl bredden.
For å spare penger bør du vurdere å droppe 4x4 hvis det brøytes anstendig på hytta.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

favorable

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 25. jul 2026, kl. 07:52
Sitat fra: favorable på fre 24. jul 2026, kl. 23:11I dag har vi to mindre barn som sitter i henholdsvis bakovervendt og fremovervendt bilstoler, pluss en tenåring som sitter i midten. Det er allerede trangt for tenåringen. Om et års tid skal det minste barnet snus fremover, og da blir det skikkelig ubehagelig å sitte i midten.

Kjenner ikke til at "vanlige" elbiler har 3 separate bakseter. Nærmeste er vel en Citroën C5, men den mangler vel 4WD osv.

Kan gjerne være en idé å skaffe smalere barnestoler.

BMW IX (f.eks. brukt) har ganske bredt baksete.
Kia EV9 er vel ganske svær og.
Men ID Buzz lang versjon virker å være det ideelle valget.

Seter uten Isofix gjør at en kan få et par ekstra cm i midten.

Ser Volvo sitt sete ser smalt ut. Recaro har vel og noen smale.

Takk for godt tips om smale stoler! I utgangspunktet ønsker vi isofix fordi setene flyttes over til besteforeldrenes biler et par ganger i måneden. Samtidig ser jeg at det fort blir langt billigere å bare la besteforeldre beholde dagens isofix-stoler, enn å gå opp på de store el-suv'ene 😅 

favorable

Sitat fra: daktari på lør 25. jul 2026, kl. 09:29ID.buzz. stort sett alle andre er ikke særlig komfortable i midten bak uansett.
iX og ID.4 har god bakseteplass inkl bredden.
For å spare penger bør du vurdere å droppe 4x4 hvis det brøytes anstendig på hytta.

Takk for tips om iX og ID.4, skal sjekke ut disse! 4x4 er et absolutt krav for oss, da vi har stått fast litt for mange ganger med den forrige, forhjulsdrevne bensinbilen vår.

daktari

Nemlig. Det er hvertfall latterlig gode kjøp å gjøre på brukte iX50.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Selv om iX50 kan være ganske godt kjøp om dagen, så er det som med alle andre store, dyrere biler. Slitasjedeler blir for dyrt. Så vær nøye med å sjekke at bremser og dekk ikke er utslitt, og evt luftfjæring blir fort dyrt. Bilen er knakende god uten, og det er mange gode grunner til å velge enn uten de største felgene.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

edyrli

Jeg kommer heller ikke på noen elbiler med 3 helt seperate bakseter. Men du har allerede nevnt Peugeot 5008. Har du sett på E-5008? Den får du med 4x4 og romslig baksete. Det er ikke 3 delt, men har et midsete bak som er "nesten" som i en 3 delt løsning. Den har en ok sittepute og ikke bare en forhøyet del som i del del av de andre famile SUV'ene.

Selv har jeg en diesel 5008 + elbil og kommer til å beholde 5008 til plassbehovet blir mindre. Jeg er enig i at den 3 delte bakseteløsningen er fantastisk og ungene setter veldig pris på integrerte bord og solgardiner bak.

favorable

Sitat fra: edyrli på tir 28. jul 2026, kl. 13:02Jeg kommer heller ikke på noen elbiler med 3 helt seperate bakseter. Men du har allerede nevnt Peugeot 5008. Har du sett på E-5008? Den får du med 4x4 og romslig baksete. Det er ikke 3 delt, men har et midsete bak som er "nesten" som i en 3 delt løsning. Den har en ok sittepute og ikke bare en forhøyet del som i del del av de andre famile SUV'ene.

Selv har jeg en diesel 5008 + elbil og kommer til å beholde 5008 til plassbehovet blir mindre. Jeg er enig i at den 3 delte bakseteløsningen er fantastisk og ungene setter veldig pris på integrerte bord og solgardiner bak.

Dessverre blir E-5008 litt for trang. Vi har et vennepar med den og har allerede testet litt. Når vi først skal ha ny bil, strekker vi heller budsjettet litt for å få noe mer romslig på andre rad. Vi er helt avhengige av bagasjeplassen, så på langtur må rad tre ligge nede.

daktari

NAF har forøvrig nettopp laget en oversikt over dimensjoner på bagasjerom. Ikke overraskende kommer Buzz og EX90 bra ut.

Det er synd det ikke lages ekte MVPer slik som gamle 5008 og Touran lenger. Selv ikke EX90, ES8 eller EV9 har et skikkelig midtsete. EX90 kommer nærmest.

Buzz derimot har en 1/3-2/3 benk bak. Der sitter man faktisk anstendig i midten. Skyvedører er også genialt med småunger. Og stor bakseteplass - også i den korte utgaven vil gjøre innfesting av unger til en lek.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler
Mine I-Pace videoer

edyrli

Å finne bil med 4x4, god rekkevidde og komfortabel plass til 3 i baksetet er ikke lett. Når jeg ser på EX90 så ser ikke midsetet spesielt behagelig ut på den heller, men nå har jeg ikke sittet i den. Erfaringen fra andre biler er at midtarmlenet gjør ryggen veldig ukomfortabel.

Nå som ID Buzz kommer med 4 Motion og 86 kWh så er nok den det beste alternativet.

batterimannen

Vi er litt i samme situasjon, med barn på 18 mnd, 6 år og 10 år. Det er vanskelig å finne en bil som passer med bagasjeplass, 4x4 og barnestoler og seter. Vi har en halvveis løsning, hvor vi har 1 bilstol i isofix foran. Så har vi 1 bakovervendt bilstol, 1 barn på pute (uten isofix for å kunne presse det litt ut til siden) og 1 voksen i midten bak. Det hadde vært praktisk med alle tre barna bak, men det er ikke mulig.

Jeg har prøvekjørt EV9 og EX90 og e-5008. De to første virker så massive, både for vår parkeringskjeller og parkeringshus i Oslo/Bærum. De har ikke bakakselstyring, så svingradius blir høy. Synes også at Ex90 har valgt mange upraktiske løsninger (alt på skjerm, key fob uten knapper, innstillinger for setet på en knapp, dørhåndtak, rammeløse dører osv). De to bilene har også en ganske voksen pris. E-5008 likte jeg ganske godt, men liker ikke at den ikke har full enpedalskjøring. Litt kort rekkevidde har den også. Programvaren og stemmekontroll virker også gammeldags og knotete. EV9 og EX90 har ikke isofix foran. Eller, det kan se ut som at EX90 har fått en add-on løsning? https://www.swedendrive.com/isofix-volvo-ex90

Noen alternativer jeg har hatt i tankene men ikke prøvd er Mercedes GLC og Smart #5. Det virker som de har litt bredde, så det er mulig de har grei plass i midten? GLC har bakakselstyring, som hjelper svingradius, men den har ikke isofix foran.

Det kan hende at Kia PV5 kommer i en lenger utgave med 4x4 etterhvert? Men det er vel ikke helt sikkert, og hjelper ikke akkurat nå.

Akkurat nå venter jeg litt på Polestar 4, som skal komme i en SUV-utgave. Den lanseres 2. september. Polestar 3 har veldig dårlig plassutnyttelse i forhold til størrelse, men det virker som 4 er bedre der. Den kommer nok ikke med bakakselstyring, men bredden er 2 meter, så man kan ha forhåpning om grei bredde på andre rad. Ulempe med den er nok at absolutt alt blir styrt via skjerm.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Dersom Buzz ikke frister - kanskje en nesten ubrukt Ford S-Max diesel ikke er så dumt et par år?

https://www.finn.no/469067834

(Litt av en fotograf - mørkt skal det være...)
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Det jeg også tenkte. Så endte opp med en 2021 Peugeot 5008 Diesel. Men vurderte s-Max også. S-Max lå litt høyere i pris og så var jeg litt skeptisk til Ford Powershift etter å hørt mye negativt om denne.

odahle

Sitat fra: batterimannen på ons 29. jul 2026, kl. 12:35Vi er litt i samme situasjon, med barn på 18 mnd, 6 år og 10 år. Det er vanskelig å finne en bil som passer med bagasjeplass, 4x4 og barnestoler og seter. Vi har en halvveis løsning, hvor vi har 1 bilstol i isofix foran. Så har vi 1 bakovervendt bilstol, 1 barn på pute (uten isofix for å kunne presse det litt ut til siden) og 1 voksen i midten bak. Det hadde vært praktisk med alle tre barna bak, men det er ikke mulig.

Jeg har prøvekjørt EV9 og EX90 og e-5008. De to første virker så massive, både for vår parkeringskjeller og parkeringshus i Oslo/Bærum. De har ikke bakakselstyring, så svingradius blir høy. Synes også at Ex90 har valgt mange upraktiske løsninger (alt på skjerm, key fob uten knapper, innstillinger for setet på en knapp, dørhåndtak, rammeløse dører osv). De to bilene har også en ganske voksen pris. E-5008 likte jeg ganske godt, men liker ikke at den ikke har full enpedalskjøring. Litt kort rekkevidde har den også. Programvaren og stemmekontroll virker også gammeldags og knotete. EV9 og EX90 har ikke isofix foran. Eller, det kan se ut som at EX90 har fått en add-on løsning? https://www.swedendrive.com/isofix-volvo-ex90

Noen alternativer jeg har hatt i tankene men ikke prøvd er Mercedes GLC og Smart #5. Det virker som de har litt bredde, så det er mulig de har grei plass i midten? GLC har bakakselstyring, som hjelper svingradius, men den har ikke isofix foran.

Det kan hende at Kia PV5 kommer i en lenger utgave med 4x4 etterhvert? Men det er vel ikke helt sikkert, og hjelper ikke akkurat nå.

Akkurat nå venter jeg litt på Polestar 4, som skal komme i en SUV-utgave. Den lanseres 2. september. Polestar 3 har veldig dårlig plassutnyttelse i forhold til størrelse, men det virker som 4 er bedre der. Den kommer nok ikke med bakakselstyring, men bredden er 2 meter, så man kan ha forhåpning om grei bredde på andre rad. Ulempe med den er nok at absolutt alt blir styrt via skjerm.

Nesten som jeg skulle sagt det selv! Har barn på 2, 6 og 8 år. Vi har kjørt samme løsning, med beltestol foran, mor i midten bak og pute og bakovervendt på sidene bak i Model Y. Trangt og litt styr noen ganger, men jeg ber alltid min kone minne meg på prisen på bilene du nevner når jeg er litt irritabel. Vi har prøvd alle de du lister opp, pluss Ioniq 9, Buzz og ix. Enten ble de for dyre (det vil si, jeg ble ikke solgt nok til å betale rundt 1 million) eller så var det løsninger vi ikke satt pris på. Ventet litt på Skoda Peaq, men syns ikke den var imponerende til prisen. Nå aner jeg ikke hva jeg venter på egentlig, selv om kanskje EX90 frister mest. Regner med at vi bare kjører nåværende bil frem til vi ikke orker mer, eller at det kommer andre alternativer som frister.

EDIT: Vi har også hatt to utgaver av Tesla Model X. Men jeg orket rett og slett ikke alt styret med de bilene. Ellers er Model X en god kandidat til formålet, selv om 90 % av bilene nå er 7-8 år gamle med påfølgende elendig kvalitet og risiko for større uforutsette utgifter.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA