VW Connect Plus eller ABRP

Startet av vinterdekk, tir 21. jul 2026, kl. 17:24

« forrige - neste »

vinterdekk

Mitt medfølgende VW Connect Plus abonnement går ut om en måned. Med mindre jeg får fornye gratis (slik enkelte eiere har fått mulighet til), så vurdere jeg innkjøp av OBDLINK CX dongle og bruke ABRP.

Det jeg liker med VW Connect Plus er at det er ferdig integrert i bilen, live trafikkdata, grei ruteplanlegger og nettradio (for utenlandsturer). Men ABRP er ett rimeligere alternativ (uten nettradio), og man kan få mer innsikt i batteritilstanden.

Er det noen her som har erfaring med å erstatte VW Connect Plus til fordel for ABRP?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Jeg droppet fornyelse av plus-tjenesten. For så vidt nyttig med stemmevarsel om kommende kø, men ettersom vi aldri hadde behov for estimat av soc var det like greit å bruke CarPlay og Google maps. Da kan en starte både Google maps og Waze parallelt for å få mer bruker-input fra andre samt varsel om fotoboks.
ABRP testet jeg bare et par ganger for noen år siden i en gratisperiode.

En av ulempene med OBD er at den ved tilkobling til telefonen ved låst bil kan trigge alarmen. Forståelig ettersom bilen detekterer skanning av systemer mens den fortsatt er låst.

Har VW ABRP native i OSet nå? Om det ikke er native og du uansett kjører CarPlay/AA har du vel mulighet for allverdens nettradio via telefonen?

Må en ha ABRP premium for å få soc? Må vel ha premium uansett for å få den opp i infotainment fra mobilen.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Ja, med premium abonnement så kan man i ABRP koble til VW ID bil via Enode. Man må bruke ABRP via Apple CarPlay eller Android sin ekvivalent på den generasjonen ID.4 jeg har. Ulempen er at dataene fra VW er begrenset slik at ABRP ikke klarer å kalibrere forbruket på din spesifikke bil. Men jeg har ikke testet å navigere med ABRP selv.

https://www.abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

VW Connect Plus ruteplanlegger er jo ikke hundre prosent den heller om jeg kjører med takstativ, da blir den mer optimistisk i anslagene har jeg inntrykk av. Så det kan tenkes at ABRP+Enode er godt nok for en langtur i ny og ned.

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på ons 22. jul 2026, kl. 11:00Må en ha ABRP premium for å få soc?
Bare dersom du ønsker å bruke Enode til dette. OBD leverer SoC (og en del mer) også i gratisversjonen av ABRP.

Jeg har gitt opp å bruke Enode, da de kun får data fra VW da turen startet. Dersom en mister nett- og GPS-forbindelsen (f.eks. i en del tunneler), planlegger ABRP turen på nytt når en kommer ut av tunnelen, og bruker da Enode-dataene fra start av kjøreturen (som er siste kjente) som om de fremdeles var gyldige da en kom ut av tunnelen (som kan være flere 100 km senere).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

På det du beskriver høres det ut som en feil i ABRP ev. hos VW. Gamle data må jo forkastes mens ABRP beregner gjenstående SoC under navigering. Må jo være sikrere å legge inn SoC manuelt uten Enode?

Orbit

Helt klart en bug hos ABRP. Har meldt den inn til dem for et drøyt år siden, men de hadde ikke noen umiddelbar fiks. Jeg har heller ikke fått noen oppdatering på at de har rettet dette. Problemet er at ABRP regner manglende dekning og GPS som at turen er stoppet. Når en kommer ut av tunnelen planlegger den ruten på nytt fra start, før den så finner ut at du allerede har kjørt en del. Men den bruker da faktisk posisjon, kombinert med siste kjente SoC, som varierer i ferskhet med hvilen platform bilen er bygd på.

Enode får hente data mye oftere fra ID-biler (typisk hvert minutt) enn på min gamle e-tron (bare når bilen parkeres), så problemet bør være mindre merkbart på IDx, og rette seg etter relativt kort tid etter at forbindelsen gjenopprettes. Og det skal være en langt tunnel før SoC har endret seg mye i perioden uten dekning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

Jeg oppdaget at jeg kan planlegge en rute i ABRP og dele den med Apple Kart -appen. Og når Apple Kart kjører i Apple CarPlay så kan jeg få opp nærmeste ladere langs ruten og legge til nytt ladestopp ved behov. Om beregnet rekkevidde i bilen blir tett på eller kortere til avstand fram til ladestopp foreslått av ABRP, så kan jeg altså finne en nærmere lader i Apple Kartet via Apple CarPlay. Så jeg har en teori om at jeg egentlig ikke må ha løpende abonnement på VW Connect Plus eller ABRP premium med dongle. Jeg kan muligens klare meg med ett månedsabonnement om gangen. Siden jeg nesten bare har brukt VW sin ruteplanlegger under kjøring, så har jeg aldri blitt tvunget til å vurdere andre løsninger. :)

Edit: Kan også bruke ruteplanleggeren i Elbilappen, og åpne i Apple Kart. Men da kan jeg ikke justere forbruk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA