Jeg trenger litt råd å velge

Startet av juliknut, tor 09. jul 2026, kl. 13:36

« forrige - neste »

juliknut

Jeg trenger litt råd. Jeg har brukt masse tid på å se på muligheter og lese diverse tester, men det er så vanskelig å velge.
Jeg kjører en Nissan Leaf 2020 nå, på sjette året. Jeg vurderer å kjøpe en ny bil til cirka 450 000 kroner. Jeg trenger ikke en stor bil siden jeg kjører alene, men jeg foretrekker å sitte litt høyt. Bilen bør ikke være for liten, men heller ikke større enn den Leafen jeg har i dag. Jeg kjører til Sverige en gang i blant, men ellers blir det kun bykjøring.
Valget står foreløpig mellom Kia EV3 og Nissan Leaf 2026.
Kia har gode omtaler og god historikk, men den mangler 360-kamera på de modellene jeg vurderer. I tillegg sier alt jeg har lest at navigasjonssystemet er elendig. Siden jeg ikke er så flink til å parkere, er det viktig for meg å ha en god parkeringsassistent. Det er imidlertid en god kampanje på Kia akkurat nå.
Nissan Leaf har på sin side både kameraet og et godt navigasjonssystem, men garantien er kun på 5 år, mens Kia har 7 år. Dessuten gjør Kia det bedre i tester enn Nissan.
Hvor dårlig er egentlig parkeringskameraet til Kia? Jeg har også sett på en del videoomtaler av Nissan, og lurer på hvor dårlig plasseringen av knappene til klimaanlegget egentlig er i praksis.
Er det noen som har råd?
Kanskje det finnes andre merker jeg ikke har tenkt på?

daktari

Akkurat det med parkering er kanskje best å teste selv. Hvis du har muligheten til å låne bil av forhandler og kjøre rundt til nærmeste matbutikk, eller p-plassen til forhandler og teste parkeringsassistenten.

Har dessverre ingen erfaring med de modellene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: juliknut på tor 09. jul 2026, kl. 13:36Jeg trenger litt råd. Jeg har brukt masse tid på å se på muligheter og lese diverse tester, men det er så vanskelig å velge.
Jeg kjører en Nissan Leaf 2020 nå, på sjette året. Jeg vurderer å kjøpe en ny bil til cirka 450 000 kroner. Jeg trenger ikke en stor bil siden jeg kjører alene, men jeg foretrekker å sitte litt høyt. Bilen bør ikke være for liten, men heller ikke større enn den Leafen jeg har i dag. Jeg kjører til Sverige en gang i blant, men ellers blir det kun bykjøring.
Valget står foreløpig mellom Kia EV3 og Nissan Leaf 2026.
Kia har gode omtaler og god historikk, men den mangler 360-kamera på de modellene jeg vurderer. I tillegg sier alt jeg har lest at navigasjonssystemet er elendig. Siden jeg ikke er så flink til å parkere, er det viktig for meg å ha en god parkeringsassistent. Det er imidlertid en god kampanje på Kia akkurat nå.
Nissan Leaf har på sin side både kameraet og et godt navigasjonssystem, men garantien er kun på 5 år, mens Kia har 7 år. Dessuten gjør Kia det bedre i tester enn Nissan.
Hvor dårlig er egentlig parkeringskameraet til Kia? Jeg har også sett på en del videoomtaler av Nissan, og lurer på hvor dårlig plasseringen av knappene til klimaanlegget egentlig er i praksis.
Er det noen som har råd?
Kanskje det finnes andre merker jeg ikke har tenkt på?

Har ingen erfaring med de nevnte bilene, men har jo lest en del positivt om Kia EV3. Har og lest om at Nissan nekter å fikse batteriet på garantien når det skyldes "komponent". Jeg føler at lang ekte garanti er viktig, og at 7 år på Kia er bra. Har en e-Niro fra Kia og de fikset ting på garantien på en feil jeg ikke hadde lagt merke til. 0 kroner, da bilen var 6 år og 10 måneder.
Vil være veldig overrasket om  ryggeassistent på Leaf er bedre enn på Kia Ev3.
Tesla Model Y                         2021-

Trig8

Ta med Hyundai Kona i vurderingen også. Ganske lik EV3 men jeg vil si bedre knappeplassering og utvalg av knapper. Den har vært (er?) billigere enn EV3 så du kanskje kan ha utstyrsnivå med 360 kamera til prisen du er ute etter. Kjører Kona selv og er fornøyd med navigasjonen.

TB

Kjører Kona 2024 modell, bruker Android Auto som navigasjon. Apple CarPlay er også støttet. Begge deler fungerer trådløst.

Nylig kom det en oppdatering som gjør innebygget navigasjon er online, i stedet for basert på faste kart. Har ikke testet mye, men ser bedre ut enn tradisjonell navigasjon.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Elektrisitetsbil

Ville det ikke være deilig med litt anstendig rekkevidde med en EV3?

Her ferdigladet i Oslo, så litt småkjøring ca 15-20 min frem til motorvei og videre til Moss på E6, så litt småkjøring i Moss.
Teslabjørn, som påstår at Kia ikke er så energieffektive lenger, kan ta seg en rosinbolle på Espa.

Svk

Har prøvd litt kia siste dagene. Dog med 360 kamera oversiktelige og greie og parkere

Pv5 og ev4

Rabotic

Har du sjekket BYD EVO 4x4? Mye utstyret for pengene.
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model 3 Long Range   2019
x - Nissan Leaf 2017

Jobb: 16x ID 4 GTX  2023 - 4x E-Golf 2018 - kjørt diverse elbiler

Svk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA