Forsiktig med "Pre-owned"

Startet av jktreed, tor 25. jun 2026, kl. 19:27

« forrige - neste »

jktreed

Tenkte å spørre dere om hva dere synes om dette:

I 2022 kjøpte jeg en Polestar 2 Launch Edition direkte fra Polestar, en såkalt "Pre-owned". Fire år senere, da jeg skulle selge bilen, ser jeg på finn.no at tilsvarende biler selges med ett år ekstra nybilgaranti. Da jeg spurte Polestar om hvorfor, innrømmer de at bilen min hadde vært en demo-bil, og at de unntok disse bilene fra en ordning som ga Launch Edition-eiere ett år ekstra garanti. Det var ifølge dem beklagelig at salgsverdien på min bil var lavere enn tilsvarende biler på grunn av dette, men de nektet å gi meg samme ordning, og sier at de ikke var opplysningspliktige om hverken dette eller bilens tidligere status som demobil - stikk i strid med hva Høyesterett avgjorde i en tilsvarende sak i 2015.

Samtidig har bilen problemer opp i massevis. Bærearmer sprakk og måtte byttes, hele drivlinjen bak, inkl. motor måtte skiftes, dørlåsene gjør det umulig å åpne bil innenfra eller utenfra i kaldt vært, speil folder seg ikke ut, bagasjelukeknappen er defekt, bagasjeluken åpner seg også av seg selv i vått vær, interiørbelysning har feilet, drivlinjen foran rykker unormalt mye, TCAM kjenner ikke igjen nøklene om de glemmes i bilen og dermed låser den, viften under panseret tikker, og mye annet snadder. Jeg ble bedt av Polestar om å ta bilen til Volvo i dag for å dokumentere feilene, og regningen for KUN undersøkelsen kom på over 17 000 kroner! Denne nekter derimot Polestar å betale, selv om det var de som bad om dokumentasjon på feilene.

Synes dere dette høres rettferdig ut? Hadde Polestar opplyst ved salg om at bilen var tidligere demobil, med ekstra slitasje grunnet mangfoldige førere og testkjøring, og hadde ett år kortere nybilgaranti enn tilsvarende biler på bruktmarkedet, så ville jeg jo aldri kjøpt denne. Ordningen var ikke offentlig heller - alle eiere av Launch Edition fikk en mail om at de automatisk hadde fått ett år ekstra garanti, så jeg kunne ikke vite om dette da jeg kjøpte den.

Hva ville dere gjort?

chargedup

Det er selvfølgelig veldig kjedelig med alle feilene som har dukket opp for deg, men du kjøpte vel bilen vel vitende om normal garanti? Det var kun første eier av launch edition som fikk 6 års garanti, dvs at du som andre eier ikke fikk det. Det har null betydning om du kjøpte den av Polestar eller på finn, eier nr 2 får ikke ekstra år med garanti.
Dette var ment som et plaster på såret for kunder som hadde mye tilbakekallinger og trøbbel helt i starten. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kRRLWv/polestar-gir-kundene-et-ekstra-aars-garanti-som-plaster-paa-saaret?srsltid=AfmBOoqF0C_yN5fzff8-5yx4jEtYtWQD-oQUy8lGFwuOJJVyVU4svqbl Ordningen var offentliggjort i TEK iaf, men du har rett i at alle eiere fikk e-post om forlengelse av garantien. Mest sannsynlig fikk ikke du denne e-posten og dermed har du vel heller aldri trodd at du hadde 6 års garanti?

Høyesterettsaken fra 2015 omhandlet vel en bil som ble solgt som ny fra forhandler og ikke pre owned (altså bruktbil)? I tillegg var bilen først registrert i Tyskland og bruktimportert med std tysk nybilgaranti på kun 2 år, vs std norsk garanti på 5 år. https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2015-601-a De aller fleste nesten nye biler forhandlere eier er i praksis demobiler. Det er jo ikke sånn at forhandler har massevis av registrerte biler som kun står i lokalet til pynt. De registrerte bilene blir normalt sett brukt av selger som familiebil i helgene/kveld og har prøvekjøringer i arbeidstiden fra nysgjerrige kunder.

Jeg ser ikke helt hvordan du skal komme videre med klagene dine, men hvis du mener at bilen din har 6 års garanti eller at din sak ligner høyesterettsdommen burde du kontakte en advokat. Slik innlegget er utformet tolker jeg det som at du nesten mener at du har 6 års garanti og at du egentlig kan få hevet kjøpet pga en høyesterettsdom som har helt andre hovedpunkter enn din sak.
På en 5,5 år gammel bil med mye feil ville jeg reparert på et ikke merkeverksted som feks elbilmek, nøkkelutfordring må muligens volvo/polestar ta seg av. Nå som Volvo har undersøkt har du iaf en rapport som du kan forhøre deg med andre verksteder for prising og sammenligne med Volvos pris.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

hELgenen

Sitat fra: chargedup på fre 26. jun 2026, kl. 09:32Det er selvfølgelig veldig kjedelig med alle feilene som har dukket opp for deg, men du kjøpte vel bilen vel vitende om normal garanti? Det var kun første eier av launch edition som fikk 6 års garanti, dvs at du som andre eier ikke fikk det. Det har null betydning om du kjøpte den av Polestar eller på finn, eier nr 2 får ikke ekstra år med garanti.
Dette var ment som et plaster på såret for kunder som hadde mye tilbakekallinger og trøbbel helt i starten. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kRRLWv/polestar-gir-kundene-et-ekstra-aars-garanti-som-plaster-paa-saaret?srsltid=AfmBOoqF0C_yN5fzff8-5yx4jEtYtWQD-oQUy8lGFwuOJJVyVU4svqbl Ordningen var offentliggjort i TEK iaf, men du har rett i at alle eiere fikk e-post om forlengelse av garantien. Mest sannsynlig fikk ikke du denne e-posten og dermed har du vel heller aldri trodd at du hadde 6 års garanti?

Høyesterettsaken fra 2015 omhandlet vel en bil som ble solgt som ny fra forhandler og ikke pre owned (altså bruktbil)? I tillegg var bilen først registrert i Tyskland og bruktimportert med std tysk nybilgaranti på kun 2 år, vs std norsk garanti på 5 år. https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2015-601-a De aller fleste nesten nye biler forhandlere eier er i praksis demobiler. Det er jo ikke sånn at forhandler har massevis av registrerte biler som kun står i lokalet til pynt. De registrerte bilene blir normalt sett brukt av selger som familiebil i helgene/kveld og har prøvekjøringer i arbeidstiden fra nysgjerrige kunder.

Jeg ser ikke helt hvordan du skal komme videre med klagene dine, men hvis du mener at bilen din har 6 års garanti eller at din sak ligner høyesterettsdommen burde du kontakte en advokat. Slik innlegget er utformet tolker jeg det som at du nesten mener at du har 6 års garanti og at du egentlig kan få hevet kjøpet pga en høyesterettsdom som har helt andre hovedpunkter enn din sak.
På en 5,5 år gammel bil med mye feil ville jeg reparert på et ikke merkeverksted som feks elbilmek, nøkkelutfordring må muligens volvo/polestar ta seg av. Nå som Volvo har undersøkt har du iaf en rapport som du kan forhøre deg med andre verksteder for prising og sammenligne med Volvos pris.

Det påstås i tråden at biler på finn annonseres med ett år ekstra garanti..mao at de som kjøper den av nåværende eier får denne garantien. Tror mange som har solgt sin P2 med nettopp ett år ekstra garanti i annonsen. Nå påstås det at dette ikke gjelder den som har kjøpt bilen fra selger på finn...

automat

Sitat fra: hELgenen på fre 26. jun 2026, kl. 17:14Det påstås i tråden at biler på finn annonseres med ett år ekstra garanti..mao at de som kjøper den av nåværende eier får denne garantien. Tror mange som har solgt sin P2 med nettopp ett år ekstra garanti i annonsen. Nå påstås det at dette ikke gjelder den som har kjøpt bilen fra selger på finn...

Jeg tolket dette slik:
På grunn av mye feil ga Polestar på et tidspunkt et år ekstra garanti til nybilkundere som fortsatt eide bilene. Biler som allerede var videresolgt, tatt tilbake pga heving av kjøp, demobiler, osv. var ikke omfattet av ekstra garanti.

Jeg vil anta at grunnen til at Polestar løste det slik var for å unngå at kunder reklamerte, og hevet nybilkjøpet sitt. Biler der kunden ikke kunne reklamere på et nybilkjøp fikk ikke ekstra garanti.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

chargedup

Det stod ganske klart i e-posten (og i TEK saken, på Polestar klubben og jeg tror også det har vært debattert her inne for mange år siden) at det kun gjaldt første eier. Dersom trådstarter hadde kjøpt P2 på finn reklamert med 6 års garanti, kunne han selvfølgelig klagd til selger, men ikke til Polestar. På meg virker det rart at noen skulle misforstå e-posten og så annonsere på finn med 6 år, men det kan jo hende at det har skjedd, uten at Polestar har noe som helst ansvar for hva folk skriver på finn.
iX3

Contango

Det er to måter å forstå dette på:

1) at det ekstra året bare gjelder dersom den første eieren fortsatt eier bilen dette, siste året. Garantien følger  eieren.

2) at man fikk ett ekstra garantiår dersom man var første eier av bilen, men ikke ellers. Garantien følger bilen og ikke eieren.

Hvilken er det? Det naturlige for meg høres ut som 2).
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Sitat fra: Contango på søn 28. jun 2026, kl. 18:55Det er to måter å forstå dette på:

1) at det ekstra året bare gjelder dersom den første eieren fortsatt eier bilen dette, siste året. Garantien følger  eieren.

2) at man fikk ett ekstra garantiår dersom man var første eier av bilen, men ikke ellers. Garantien følger bilen og ikke eieren.

Hvilken er det? Det naturlige for meg høres ut som 2).

Nå ble det jo hevdet at det lå biler til salgs på finn.no med dette ene året ekstra garanti. Jeg vet ikke,men en garanti må vel følge produktet?

chargedup

Teksten fra TEK.no: Det er imidlertid en potensielt ganske stor hake, og det er at det kun gjelder for første eier av bilen. Om du selger bilen innenfor denne perioden faller altså det ekstra året bort, noe også flere eiere i Facebook-gruppen Polestar Owners Club Norge påpeker.

Her er teksten fra TU.no: Det er kun de som har fått bil om som må få den oppdatert som får denne kompensasjonen. Nye biler vil være oppdatert ved utlevering, ifølge Polestar.
Batterigarantien og rustgarantien forlenges også. Disse er henholdsvis 8 år/160.000 km og 12 år, og blir nå 9 år med uendret kjørelengde, og 13 år.
Utvidet garanti gjelder imidlertid kun første eier av bilen. Ved videresalg vil altså bilen få opprinnelig garanti på 5, 8 og 12 år.
iX3

hELgenen

Sitat fra: chargedup på man 29. jun 2026, kl. 09:11Teksten fra TEK.no: Det er imidlertid en potensielt ganske stor hake, og det er at det kun gjelder for første eier av bilen. Om du selger bilen innenfor denne perioden faller altså det ekstra året bort, noe også flere eiere i Facebook-gruppen Polestar Owners Club Norge påpeker.

Her er teksten fra TU.no: Det er kun de som har fått bil om som må få den oppdatert som får denne kompensasjonen. Nye biler vil være oppdatert ved utlevering, ifølge Polestar.
Batterigarantien og rustgarantien forlenges også. Disse er henholdsvis 8 år/160.000 km og 12 år, og blir nå 9 år med uendret kjørelengde, og 13 år.
Utvidet garanti gjelder imidlertid kun første eier av bilen. Ved videresalg vil altså bilen få opprinnelig garanti på 5, 8 og 12 år.

Dette er svært spesielt og bryter med normalen hvor garanti gjelder produktet. Det jeg da sliter med å forstå er hvorfor trådstarter sier det selges biler på finn.no med ett år ekstra garanti. Spesielt dette fremstår jo merkelig:
"
Det var ifølge dem beklagelig at salgsverdien på min bil var lavere enn tilsvarende biler på grunn av dette, men de nektet å gi meg samme ordning
"

Mao.Polestar sier jo her, ifølge trådstarter, at det selges biler der ute med ett år ekstra garanti.

Enten snakker trådstarter usant,eller så snakker Polestar mot bedre vitende. Jeg tror ikke trådstarter snakker usant..og da ser det jo ut som Polestar ikke selv har hatt kontroll på dette. Lurer på hva som skjer dersom noen har solgt brukt med henvisning til ett ekstra år garanti...For et salig kaos dette kan bli

Contango

Sitat fra: chargedup på man 29. jun 2026, kl. 09:11Teksten fra TEK.no: Det er imidlertid en potensielt ganske stor hake, og det er at det kun gjelder for første eier av bilen. Om du selger bilen innenfor denne perioden faller altså det ekstra året bort, noe også flere eiere i Facebook-gruppen Polestar Owners Club Norge påpeker.
Takk. Glassklart. Hvis jeg hadde lest linken i ditt originale innlegg, så hadde jeg fått svaret der....
Det kan kanskje tenkes at Polestar ikke er helt samsnakket internt, og at eierne på Finn ikke helt har fått med seg at det de har fått er temmelig verdiløst. Jeg hadde ikke satset på at den garantien var overførbar til neste eier med mindre det er en garantitekst som er annerledes enn det som skrives i artiklene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Sitat fra: Contango på man 29. jun 2026, kl. 17:39
Takk. Glassklart. Hvis jeg hadde lest linken i ditt originale innlegg, så hadde jeg fått svaret der....
Det kan kanskje tenkes at Polestar ikke er helt samsnakket internt, og at eierne på Finn ikke helt har fått med seg at det de har fått er temmelig verdiløst. Jeg hadde ikke satset på at den garantien var overførbar til neste eier med mindre det er en garantitekst som er annerledes enn det som skrives i artiklene.

Slik jeg leser det, har det vært og kanskje fortsatt er, bruktbiler der som selges til høyere pris pga en garanti som har null verdi. Temmelig spesielt

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på man 29. jun 2026, kl. 17:46
Sitat fra: Contango på man 29. jun 2026, kl. 17:39

Slik jeg leser det, har det vært og kanskje fortsatt er, bruktbiler der som selges til høyere pris pga en garanti som har null verdi. Temmelig spesielt

Ja, men garantien har jo ikke null verdi bare fordi den ikke er overførbar. F.eks. hvis man selger en bil som er 5 år og 9 måneder gammel og som nettopp har hatt garantiutløpstest og reparert alt på garanti så vil jo dette ha en verdi for kjøper kontra en bil som har vært utenfor garanti i snart et år.

Hvis man skriver i annonsen at bilen har 6 års garanti fra registreringsdato uten noen forbehold er det selvfølgelig misledende, men det er ikke synonymt med at garantien er verdiløs for kjøperen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

chargedup

Uansett fikk ingen biler ekstra garanti dersom tilbakekallingen var utført før de ble utlevert kunde, som trådstarters bil. Det var ment som et plaster på såret til early adopters (i Norge rundt 1500-2000 biler som fikk ekstra garanti ifølge internasjonale forum) fordi mange opplevde mye problemer i starten, i tillegg kom denne tilbakekallingen og Polestar var et nytt merke som trengte litt positiv PR.
Trådstarter har selv aldri trodd at han har 6 års garanti, han har aldri mottatt den såkalte hemmelige e-posten (ikke fått med seg at både TEK og TU offentliggjorde det, samt vært på diverse owners clubs), men ettersom han nå opplever feil på bilen når den er over 5 år gammel, ønsker han også det samme plasteret på såret som early adopters.
iX3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA