Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 eller 2 ladere? Avstemming

Startet av Lanber, tirsdag 29. januar 2013, klokken 08:03

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:36

3x16A  5x2.5mm2   11kW
3x20A  5x4mm2   13.8kW
3x25A  5x6mm2   17.2kW
3x32A  5x10mm2    22kW

Sweet-spot'en med hensyn på ledningstykkelse og pris på ledning blir 3x25A etter min mening.

Takk for den! 3x25A ser helt klart attraktivt ut :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ohh

Sitat fra: Modelsn på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:39
Kommer helt klart til å gå for dobbeltlader. Gir for meg langt større fleksibilitet når bilen brukes på langturer.
Akkurat det jeg tenker også.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Muffinman

Blir vel mulig å oppgradere senere om man trenger - riktignok vil det helt sikkert bli dyrere enn å kjøpe bilen med ferdig montert dobbel lader:

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-functional/products/2nd-onboard-charger

Øyvind.h

Jeg tror jeg har ombestemt meg ift enkel/dobbel lader.
Om det blir mulig for meg på utnytte vesentlig mer enn 10kW hjemme ved behov vil jeg gå for dobbeltlader. Begrunnelsen er helgeturer hvor ba kommer hjem fra jobb med en bil som ikke er ladet. Har vi av en eller annen grunn glemt å lade, eller vært avhengig av mye småkjøring før avreise er det greit at batteriet fyller seg mens vi pakke bilen. 20kW kan i enkelte tilfeller da være praktisk for å fylle opp raskt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Rio

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?

Lading av batterier gjøre etter en "magisk enhet" som kalles C. Hvis batteriet har en kapasitet på f. eks. 120 Ah, så er C "120".

Produktarket angir hvor mye strøm man kan trekke, og hvor mye man kan lade med, og dette angis vanligvis i C.

For eksempel, hvis man kan trekke "10 C", så kan man trekker 1200 A fra et 120 Ah batteri, og 2000 A fra et 200 Ah batteri.

Likeledes, kan man lade med 0,5 C (vanligvis mye lavere), så kan man lade med 60 A for et 120 A batteri.

Et mobilbatteri er vel på 1 Ah, så hvis man lader med 0,1 C (100 mA) så tar det 10 timer (ideelle forhold).

Samtidig, husk at det er enorm forskjell på forskjellige typer litiumbatterier. De som brukes i mobiltelefoner er helt forskjellige fra de som brukes i de fleste biler.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Nuvolari

Sitat fra: Rio på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:56
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?

Lading av batterier gjøre etter en "magisk enhet" som kalles C. Hvis batteriet har en kapasitet på f. eks. 120 Ah, så er C "120".

Produktarket angir hvor mye strøm man kan trekke, og hvor mye man kan lade med, og dette angis vanligvis i C.

For eksempel, hvis man kan trekke "10 C", så kan man trekker 1200 A fra et 120 Ah batteri, og 2000 A fra et 200 Ah batteri.

Likeledes, kan man lade med 0,5 C (vanligvis mye lavere), så kan man lade med 60 A for et 120 A batteri.

Et mobilbatteri er vel på 1 Ah, så hvis man lader med 0,1 C (100 mA) så tar det 10 timer (ideelle forhold).

Samtidig, husk at det er enorm forskjell på forskjellige typer litiumbatterier. De som brukes i mobiltelefoner er helt forskjellige fra de som brukes i de fleste biler.

Takk for grundig svar!

Så konklusjonen er at finnes en optimal ladestrømstyrke for en tesla mtp batterilevetid?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?

Hvis ikke, hvorfor gjelder dette litiumbatteri i telefoner?

En mobil som fullades på en time tilsvarer 85kW ladestyrke på en Model S, dvs. samme som SuperChargerne. Men mobilbatteriet lades normalt helt opp i motsetning til på Model S der lading vanligvis stoppes på 85% av fullt (90% av det som vi får lade opp, de øverste 5% er alltid reservert). I tillegg er det ingen temperaturstyring på mobilbatteriet, slik at det blir varmt under opp- og utlading. Lavere strømstyrke ved lading fører da til mindre temperaturstigning.

Jeg savner mulighet på mobil og tablets til å stoppe lading på 90%. Dette ville gjort at batteriene holdt vesentlig lengre. Men produsenten har dessverre en egeninteresse av at batteriene fort blir dårligere, da kjøper mange bare ny enhet istedenfor å bytte batteriet. Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:06
Så konklusjonen er at finnes en optimal ladestrømstyrke for en tesla mtp batterilevetid?

Ja, ved den strømstyrken som gjør at temperaturen ikke stiger nevneverdig under lading. Det er nok langt over 10kW, eller 20kW for den saks skyld. Så om du lader med 5kW eller 15kW betyr sannsynligvis ingenting for levetiden, men effektiviteten er høyere ved høyere strømstyrke opp til et visst nivå. Dette fordi det er en "bunnlast" i kjølesystemet som stjeler av effekten. Det var en som forsket ut dette på Rodsteren og han kom frem til at 40A ladestrøm (ca. 10kW) var mest effektivt. Jeg tipper tilsvarende tall for Model S er 20kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:07
Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Setter du på vekkeklokke når du lader mobilen?? 8)

Griffel

Svert gode svar på de fleste spørsmål om batterier finner en på dette nettstedet:
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:07
Når det er sagt er batteriet i min 3,5 år gamle iPhone 3GS fortsatt nesten som nytt kapasitetsmessig.
Setter du på vekkeklokke når du lader mobilen?? 8)

Skjønte ikke helt hva du mente her. Jeg lader mobilen over natta, men den ligger på kjøkkenet så ingen vekkerklokke på mobil her nei. Batteriet holder fortsatt fint hele dagen, akkurat som da den var ny. Min bruk av mobilen er hovedsakelig data, det er lite prating og SMS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Jeg tenkte at du kanskje stopper landningen før batteriet er helt full - jeg forsker på det men det er fort gjort å glemme å dra ut ledningen og vips er det 100 % 8)

laumb

Jeg lader min iPhone med en iPad lader. Denne er dobbelt så kraftig.
Realistisk har jeg ca. 85% kapasitet etter en knapp time med lading fra null, men bytter batteri på telefonen en gang i året (koster $6 inkl frakt fra kina, jobben tar 10 min).

Poenget er, for høy ladestyrke ser ut til å kunne skade batteriet.
Kona lader sin med vanlig lader, og hennes batteri holder myyye lenger etter en viss periode.

ohh

Trodde ikke iPhone tok imot dobbel styrke? Dette da iPad har 2 'iPhone'-batterier, mot kun en i iPhone. Slik sett er det dermed det samme hvilken lader man bruker til iPhone.
Dette er hva jeg har blitt forklart...
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA