Foreslår avgift per kilometer for alle kjøretøy

Startet av elbil.no, ons 24. jun 2026, kl. 17:00

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på tor 02. jul 2026, kl. 15:32Har ikke lest alt, da det som vanlig blir krangling. Synes det ikke er så dumt at jeg som pensjonist og ikke kjører mer en snaut 5000 km i året skal slippe å betale like mye veiavgift som en som kjører 30000.

Men hvorfor lage et dyrt og komplisert system som skal måle hvor mye den enkelte kjører når vi alle har forsikring. Der velger man en kjøre distanse og det kan brukes som grunnlag for en diffresiert avgift. Enkelt når det alikevel er forsikringselskapene som krever inn dette og de har den infoen.

Og så kan man jo tenke at denne avgiften ikke kommer til erstating for eksisterende avgift, men et tillegg slik det som regel blir...

Liker ikke avgiften - hadde jeg bodd sentralt og ikke hadde hatt behov for bil for å komme til butikk - så kanskje jeg hadde sett på dette med andre øyne. Men ærlig talt synes jeg vi går i en samfunnsretning der vi skal ta fra enhver frihet innbyggere har i landet - og gi den til andre. F.eks turister...de kan jo rulle rundt på veiene våre uten å bekymre seg over denne kilometeravgiften. De kan kjøpe bedrifter og eiendom uten å bekymre seg over formueskatt. Som turist i eget land blir jeg jo møtt med mer avgifter enn dem.
Og etter en liten tur i går hvor jeg så turister drite og kaste do-papir langs en lokal tursti  - så føler jeg liksom at staten skal straffe egne innbyggere - men lar turister slippe unna...Hvem skal plukke opp dritten etter dem - jo det er jo vi lokale selvfølgelig.

Hvorfor kan vi ikke ordne det slik svenskene har - hvorfor skal vi hele tiden begrense friheten til innbyggerene i landet? Ja nå om sommeren går det ikke buss for lokalbefolkningen en gang i distriktsnorge - det meste legges på is inntil skolen begynner.

Jeg er ikke imot nye ideer - men jeg er defintivt imot ideer som begrenser folks bevegelsesfrihet - og spesielt de som begrenser landets egne innbyggere mer enn f.eks turister fra andre land. Det er noe fullstendig råttent i dette landet som får grobunn når mennesker frivillig ønsker å tre på seg stadig større tvangstrøyer mens de ikke ønsker å begrense f.eks turister og andre som besøker oss. Jeg forstår godt disse svært rike menneskene som rømte til Sveits - de kan kose seg uten å betale skatt til Norge og komme hit på besøk og boltre seg rundt her i landet mer fritt enn sine tidligere landsmenn. Hvor sykt er egentlig det?

arthur

Sitat fra: hELgenen på tor 02. jul 2026, kl. 17:12
Sitat fra: Ingeniøren på tor 02. jul 2026, kl. 15:32Har ikke lest alt, da det som vanlig blir krangling. Synes det ikke er så dumt at jeg som pensjonist og ikke kjører mer en snaut 5000 km i året skal slippe å betale like mye veiavgift som en som kjører 30000.

Men hvorfor lage et dyrt og komplisert system som skal måle hvor mye den enkelte kjører når vi alle har forsikring. Der velger man en kjøre distanse og det kan brukes som grunnlag for en diffresiert avgift. Enkelt når det alikevel er forsikringselskapene som krever inn dette og de har den infoen.

Og så kan man jo tenke at denne avgiften ikke kommer til erstating for eksisterende avgift, men et tillegg slik det som regel blir...

Liker ikke avgiften - hadde jeg bodd sentralt og ikke hadde hatt behov for bil for å komme til butikk - så kanskje jeg hadde sett på dette med andre øyne.

Som jeg til stadighet har hevdet; Hva den enkelte anser som rettferdig er hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen. Med litt enklere språk;egoisme.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 02. jul 2026, kl. 16:49
Sitat fra: arthur på ons 01. jul 2026, kl. 18:55Det må jo være "deilig" å være så flink som deg? Er bussen på bildet den standard buss som bedriver persontransport i Norge? Nå viste du til et oppslag om "tungtransport", et begrep som for de fleste av oss ikke forbinder med personbefordring!

Ja, men regner med du har hørt om fjerdepotensregelen?

Er ikke det obligatorisk læring i en barnehage?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tor 02. jul 2026, kl. 17:12

Liker ikke avgiften - hadde jeg bodd sentralt og ikke hadde hatt behov for bil for å komme til butikk - så kanskje jeg hadde sett på dette med andre øyne. Men ærlig talt synes jeg vi går i en samfunnsretning der vi skal ta fra enhver frihet innbyggere har i landet - og gi den til andre. F.eks turister...de kan jo rulle rundt på veiene våre uten å bekymre seg over denne kilometeravgiften. De kan kjøpe bedrifter og eiendom uten å bekymre seg over formueskatt. Som turist i eget land blir jeg jo møtt med mer avgifter enn dem.
Og etter en liten tur i går hvor jeg så turister drite og kaste do-papir langs en lokal tursti  - så føler jeg liksom at staten skal straffe egne innbyggere - men lar turister slippe unna...Hvem skal plukke opp dritten etter dem - jo det er jo vi lokale selvfølgelig.

Hvorfor kan vi ikke ordne det slik svenskene har - hvorfor skal vi hele tiden begrense friheten til innbyggerene i landet? Ja nå om sommeren går det ikke buss for lokalbefolkningen en gang i distriktsnorge - det meste legges på is inntil skolen begynner.

Jeg er ikke imot nye ideer - men jeg er defintivt imot ideer som begrenser folks bevegelsesfrihet - og spesielt de som begrenser landets egne innbyggere mer enn f.eks turister fra andre land. Det er noe fullstendig råttent i dette landet som får grobunn når mennesker frivillig ønsker å tre på seg stadig større tvangstrøyer mens de ikke ønsker å begrense f.eks turister og andre som besøker oss. Jeg forstår godt disse svært rike menneskene som rømte til Sveits - de kan kose seg uten å betale skatt til Norge og komme hit på besøk og boltre seg rundt her i landet mer fritt enn sine tidligere landsmenn. Hvor sykt er egentlig det?
Så enig som det går an å bli. Avgifter blir lagd som passer billøse i leilighet i Oslo (les SVere og MDGere). 
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

ToWalkOrDrive

Kan og påstå med rette at avgiftsteglene favoriserer Oslo folk ved at de kan svippe over svenskegrensen for mat med lavere moms, og i 6 måneder, lav bensinavgift, mens folk langs vestkysten ikke har samme mulighetene til å spare avgifter. Hvorfor skal folk få hamstre mat i Sverige med lav avgift, mens matbutikker i Norge ikke kan selge svensk mat med samme avgifter? Konkurransevridende, og til disfavør for norske butikker og sør/ vestlendinger. Og dette i en tid hvor en ønsker minst mulig unødvendig kjøring.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 09. jul 2026, kl. 23:16Kan og påstå med rette at avgiftsteglene favoriserer Oslo folk ved at de kan svippe over svenskegrensen for mat med lavere moms, og i 6 måneder, lav bensinavgift, mens folk langs vestkysten ikke har samme mulighetene til å spare avgifter. Hvorfor skal folk få hamstre mat i Sverige med lav avgift, mens matbutikker i Norge ikke kan selge svensk mat med samme avgifter? Konkurransevridende, og til disfavør for norske butikker og sør/ vestlendinger. Og dette i en tid hvor en ønsker minst mulig unødvendig kjøring.

DU får rette din henvendelse til SP!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 10. jul 2026, kl. 11:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 09. jul 2026, kl. 23:16Kan og påstå med rette at avgiftsteglene favoriserer Oslo folk ved at de kan svippe over svenskegrensen for mat med lavere moms, og i 6 måneder, lav bensinavgift, mens folk langs vestkysten ikke har samme mulighetene til å spare avgifter. Hvorfor skal folk få hamstre mat i Sverige med lav avgift, mens matbutikker i Norge ikke kan selge svensk mat med samme avgifter? Konkurransevridende, og til disfavør for norske butikker og sør/ vestlendinger. Og dette i en tid hvor en ønsker minst mulig unødvendig kjøring.

Ja, virker som de har fått for mange seirer i forhandlingene.
Aner ikke om karbonadene i Sverige har like høy kvalitet som i Norge, men handlekurven ble 47% dyrere i Norge nå...!
Norge burde hatt samme moms-nivå som Sverige for å unngå konkurransevridning.

I huleste...alle mail-adressene til Stortings-representantene ligger Åpent på Stortingets nettside!!
https://www.stortinget.no/no/Stottemeny/kontakt/representanter-og-partigrupper/Representantenes-e-postadresser/

Fra avisen i dag ca:
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Ei trafikkforsikringsavgift som er basert på kilometer ein vel i forsikringa er ein god ide.
Det burde også vere ei justering basert på kommune, postnummer eller liknande.
Jo betre vegnettet og kollektivtilbodet er jo dyrare bør det vere med bil.

Kvifor skal ein som må køyre fleire kilometer på ein holete grusveg til/frå arbeid betale like mykje som ein som kan bruke fin motorveg? Dei har jo heller ikkje noko kollektivtilbod om dei bur langt ute på landet, så bil må dei bruke.

Kvifor skal ein pensjonist som køyrer under 6000km i året betale like mykje som ein som køyrer 20000km?

For ein som køyrer lite så utgjer faktisk den auga avgifta på elbilar ein stor der av køyrelengda ein kunne fått på bensin/diesel. Om differansen fortset å auke så må eg nok vurdere ein hybrid neste gong. Med mi køyring så ville ein moderne liten ladbar hybrid vore billegare. Eg kunne klart meg med godt under ein tank drivstoff i året som snart er differansen mellom fossil og elbil på trafikkforsikringsavgifta.
Er jo små PHEV som går godt over 100km på batteri i dag. F.eks. så har ein Golf eHybrid 143km WLTP elektrisk. Den kan AC lade på 11kW og DC på opp til 50kW.
2020 e-Golf (2023-)

hELgenen

Sitat fra: Gazer75 på søn 12. jul 2026, kl. 11:08Ei trafikkforsikringsavgift som er basert på kilometer ein vel i forsikringa er ein god ide.
Det burde også vere ei justering basert på kommune, postnummer eller liknande.
Jo betre vegnettet og kollektivtilbodet er jo dyrare bør det vere med bil.

Kvifor skal ein som må køyre fleire kilometer på ein holete grusveg til/frå arbeid betale like mykje som ein som kan bruke fin motorveg? Dei har jo heller ikkje noko kollektivtilbod om dei bur langt ute på landet, så bil må dei bruke.

Kvifor skal ein pensjonist som køyrer under 6000km i året betale like mykje som ein som køyrer 20000km?

For ein som køyrer lite så utgjer faktisk den auga avgifta på elbilar ein stor der av køyrelengda ein kunne fått på bensin/diesel. Om differansen fortset å auke så må eg nok vurdere ein hybrid neste gong. Med mi køyring så ville ein moderne liten ladbar hybrid vore billegare. Eg kunne klart meg med godt under ein tank drivstoff i året som snart er differansen mellom fossil og elbil på trafikkforsikringsavgifta.
Er jo små PHEV som går godt over 100km på batteri i dag. F.eks. så har ein Golf eHybrid 143km WLTP elektrisk. Den kan AC lade på 11kW og DC på opp til 50kW.

Det vil ikke fungere slik. En slik avgift blir garantert urettferdig.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 10. jul 2026, kl. 23:58

Nå har jeg kikket litt på dette oppslaget du viser til, og egenbtlig finner jeg det hele nokså komisk når jeg ser hvilke priser de bruker fra Rema og hva man faktisk kan kjøpe de varene for i butikkene her hjemme, eksempelvis:

Brett med 20 colabokser hevdes 250 i Sverige og 341 i Norge. Selv kjøpe jeg nettop flere brett av disse og for 20 bokser betalte jeg 100 kroner pluss pant, men den får man igjen.

Aner ikke om karbonadene i Sverige har like høy kvalitet som i Norge, men handlekurven ble 47% dyrere i Norge nå...!

I huleste...alle mail-adressene til Stortings-representantene ligger Åpent på Stortingets nettside!!
https://www.stortinget.no/no/Stottemeny/kontakt/representanter-og-partigrupper/Representantenes-e-postadresser/

Fra avisen i dag ca:

Fra avisen i dag ca:

Når jeg ser litt på den listen så må jeg bare le!

De hevder prisen på 20 bokser Cola er så billig siden de koster bare 251 kroner, men jeg kjøpte nettop flere brett på COOP og betalte 100 kroner for 20 bokser.

Frukt og grønt - betaler mindre enn de svenske prisene de opererer med hos en lokal "innvandrebutikk" med stort utvalg og høy kvalitet!

Redbull og Monster Energy- står det virkelig på din innkjøpsliste for familien?

Kyllingfilet - betaler rundt 120 kroner kiloen for kyllingfilet men VG opererer med priser på 230 både i Norge og i SVerige

Kunne gått ned hele listen, men enten så tar du mitt poeng eller så gjør du det ikke?

ps
Til middag i dag er det hamburgere til halv pris fra Joker, kjøpt i dag siden det var datovare og i går hadde vi marinert fårefilet, også fra Joker, til 70% avslag.

Hele oversikten og sammenligningen er bare helt patetisk!

Gazer75

Sitat fra: hELgenen på søn 12. jul 2026, kl. 14:22Det vil ikke fungere slik. En slik avgift blir garantert urettferdig.
Kva er så urettferdig med å sette prisinga basert på kilometer folk har i forsikringa?
2020 e-Golf (2023-)

arthur

De som kjører mye vil at alle skal betale likt, og de som kjører lite mener at man skal betale etter bruk hvilket i de fleste andre tilfeller i livet er hvordan det fungerer. Definisjonen av rettferdighet er for mange; Det som passer den enkelte best i den aktuelle situasjon hvilket bekreftes med all tydelighet av flere her, dessverre!

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 12. jul 2026, kl. 19:41De som kjører mye vil at alle skal betale likt, og de som kjører lite mener at man skal betale etter bruk hvilket i de fleste andre tilfeller i livet er hvordan det fungerer. Definisjonen av rettferdighet er for mange; Det som passer den enkelte best i den aktuelle situasjon hvilket bekreftes med all tydelighet av flere her, dessverre!

En tysk turist med bobilen full av mat slipper denne avgiften. Mao er du turist fra utlandet slipper du billigere unna.

Bor du langt vekk fra offentlige transportmidler,men defineres som en sentral kommune må du betale likt som de som bor rett ved offentlige transportknutepunkt.

Dette er bare to eksempler på hva jeg definerer som urettferdig med et slikt system

arthur

Sitat fra: hELgenen på man 13. jul 2026, kl. 07:00
Sitat fra: arthur på søn 12. jul 2026, kl. 19:41De som kjører mye vil at alle skal betale likt, og de som kjører lite mener at man skal betale etter bruk hvilket i de fleste andre tilfeller i livet er hvordan det fungerer. Definisjonen av rettferdighet er for mange; Det som passer den enkelte best i den aktuelle situasjon hvilket bekreftes med all tydelighet av flere her, dessverre!

En tysk turist med bobilen full av mat slipper denne avgiften. Mao er du turist fra utlandet slipper du billigere unna.

Bor du langt vekk fra offentlige transportmidler,men defineres som en sentral kommune må du betale likt som de som bor rett ved offentlige transportknutepunkt.

Dette er bare to eksempler på hva jeg definerer som urettferdig med et slikt system

I mange land må man kjøpe en oblat for å benytte spesielle veier og/eller kjøre inn til byer så det finnes enkle muligheter for å få litt (mer) penger ut av turistene også. Turistskatt er innført mange steder i mange land, men verden er nok litt (for) urettferdig for enkelte hvilket i dette tilfelle kan løses ved å bytte land som sitt faste bosted?

arthur

Fra avisen i dag ca:

Kikket litt mer på denne oversikten fra VG og den viser en "husholds regning" hvor mer enn 11% utgjøres av usunne "styrkedrikker" (Monster og Redbull) og alkoholfri drikke i alt utgjør mer enn 28% av utgiftene. Jeg håper inderlig at ikke det er representativt for din husholdning, men uansett en totalt uinteressant sammenligning av priser i Norge og Sverige!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA