Foreslår avgift per kilometer for alle kjøretøy

Startet av elbil.no, ons 24. jun 2026, kl. 17:00

« forrige - neste »

turfsurf

Skal man ha km avgift får man legge det på kollektivtransport og. Busser sliter mye mere på veikroppen en biler. Vegvesenet har selv uttalt at slitasje fra personbiler er neglisjerbart sammenlignet med busser. Det er mye man kan avgiftsbelegge med særavgifter (fritidsbåter f.eks), men bil gjøres kun fordi det er noe folk flest må ha. Avgifstkåte sosialister som bor i leilighet i Oslo.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

arthur

Hvor mange passasjerer tar en buss? Hvor mange passasjerer tar en bil? Hvordan er da forholdet slitasje på vei per passasjer eller blir det også feil å nevne?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 30. jun 2026, kl. 18:30Det var et svar, men ikke på mitt spørsmål så hvorfor du siterer meg uten å svare på mitt spørsmål skjønner jeg ikke helt!

Siden jeg trodde ditt spørsmål var relatert til veiprising, siden vi er i en tråd om veiprising, så trodde jeg visst litt for mye.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 30. jun 2026, kl. 23:09Hvor mange passasjerer tar en buss? Hvor mange passasjerer tar en bil? Hvordan er da forholdet slitasje på vei per passasjer eller blir det også feil å nevne?

Ifølge Transportøkonomisk institutt er det helt feil.
De sier at det er tunge biler som ødelegger veiene, og ikke personbiler. Poenget er at når du får mange tonn på en aksel - da sliter du skikkelig på veien.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 01. jul 2026, kl. 00:40Poenget er at når du får mange tonn på en aksel - da sliter du skikkelig på veien.
Akkurat dette, det er ikke lineær slitasje pr tonn.

Elektrisitetsbil

Det er fascinerende hvor lenge myten/idiotpåstanden om at elbiler pga litt høyere vekt sliter mer på veien enn fossilbiler, skal leve.
Myke GUMMIDEKK skal altså slite på asfaltdekket som består av ca 97 % STEIN, mens dekkene RULLER over asfalten.
Bruker disse folka slikkepott når de skal hakke bort isen på trappa om vinteren?
Norske riksveien dimensjoneres til en levetid på 20 år, med akseptabel nedtrykning/hjulspor i veibanen ved 10 tonn akseltrykk ved en gitt ÅDT og %-vis økning av denne ila disse årene.
En av de tyngre elbilene utgjør 1/10 av denne vektbelastningen på veien.
At det skal være så vanskelig å fatte at det er stålpigger som harver asfalt og at det er overvekt utover 10T akseltrykk som trykker ned asfalten mer over tid, og at det er (for mye) vann i grunnen under veikonstruksjonen som gir dårlig bæreevne?
Jeg overhørte i 2019 en Volvo XC90 diesel-eier med piggdekk som klandret Leafer, Ioniqer og Konaer og den slags elbiler for å slite på veien...
Komisk med folk som uttaler seg skråsikkert om ting de ikke har peiling på.

turfsurf

Folk gidder ikke bruke tid på å sette seg inn i ting, de lider av Trump syndromet, tror man vet alt.

arthur

Igjen så blandes kortene! Jeg snakker om buss versus bil, IKKE tungtransport med akseltrykk på åtte ton for de driver vel ikke med persontransport?

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 01. jul 2026, kl. 00:22
Sitat fra: arthur på tir 30. jun 2026, kl. 18:30Det var et svar, men ikke på mitt spørsmål så hvorfor du siterer meg uten å svare på mitt spørsmål skjønner jeg ikke helt!

Siden jeg trodde ditt spørsmål var relatert til veiprising, siden vi er i en tråd om veiprising, så trodde jeg visst litt for mye.

Noterer at du fortsatt ikke vil svare på om du PRINSIPIELT er imot brukeravgifter?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 01. jul 2026, kl. 11:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 01. jul 2026, kl. 00:22

Noterer at du fortsatt ikke vil svare på om du PRINSIPIELT er imot brukeravgifter?

Jeg mener det finnes så få brukeravgifter at en ikke behøver å ta et PRINSIPIELT standpunkt. En kan ta et standpunkt per sak og per varegruppe, sett i kontekst med alle andre faktorer og konsekvenser.

Når en f.eks. nå ser at Sverige setter ned bensin- og dieselavgifter med 3 kroner per liter i 5 måneder må en ha dette i mente når en setter avgifter på drivstoff i Norge, så ikke alle fra Oslo kjører til Svinesund og handler bacon og bensin, og øker utslipp og reduserer skatter og avgiftsinntekter på norsk mat og bensin, samt handelsinntekter.

Når en ser at mange velger fly fremfor elbil når de skal fra Stavanger til Oslo må, mens noen velger elbil, må en ha det i tankene før en hiver på masse veiprising. Fly har høyt utslipp og forbruk av drivstoff.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 01. jul 2026, kl. 11:44Igjen så blandes kortene! Jeg snakker om buss versus bil, IKKE tungtransport med akseltrykk på åtte ton for de driver vel ikke med persontransport?

Blir nesten litt lei av å skrive: "nei du tar feil", men føler nesten jeg må.

Det er faktisk sånn at en del elbusser har høyere aksellast enn 8 tonn. Husk også at TØI sier slitasjen øker 6 ganger med dobling av akslingstrykk fra 1 til 2 tonn. Dette er noe som kalles eksponensiell økning, så kurven fortsetter bare å stige mer enn vekten stiger. Så om bussen veier 12 tonn, eller over 22 tonn, som i eksempelet under, så er slitasjen mye høyere per passasjer enn for en elbil, ettersom en elbil på piggfrie dekk har neglisjerbar slitasje, se igjen bilde under.

arthur

Det må jo være "deilig" å være så flink som deg? Er bussen på bildet den standard buss som bedriver persontransport i Norge? Nå viste du til et oppslag om "tungtransport", et begrep som for de fleste av oss ikke forbinder med personbefordring!

automat

Busser kan ha opp til 11,5 tonn aksellast på drivaksel. Mange turbusser har boggi for å få høyere aksellast enn det man kan oppnå med enkeltaksel. Pga hekkmotor får busser veldig høy aksellast bak.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Ingeniøren

Har ikke lest alt, da det som vanlig blir krangling. Synes det ikke er så dumt at jeg som pensjonist og ikke kjører mer en snaut 5000 km i året skal slippe å betale like mye veiavgift som en som kjører 30000.

Men hvorfor lage et dyrt og komplisert system som skal måle hvor mye den enkelte kjører når vi alle har forsikring. Der velger man en kjøre distanse og det kan brukes som grunnlag for en diffresiert avgift. Enkelt når det alikevel er forsikringselskapene som krever inn dette og de har den infoen.

Og så kan man jo tenke at denne avgiften ikke kommer til erstating for eksisterende avgift, men et tillegg slik det som regel blir...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 01. jul 2026, kl. 18:55Det må jo være "deilig" å være så flink som deg? Er bussen på bildet den standard buss som bedriver persontransport i Norge? Nå viste du til et oppslag om "tungtransport", et begrep som for de fleste av oss ikke forbinder med personbefordring!

Ja, men regner med du har hørt om fjerdepotensregelen? Så selv den minste buss på 12 tonn og akselvekt på 6 tonn sliter 1300 ganger så mye på vekten som en Tesla Model Y med 1 tonn per aksel.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA