Foreslår avgift per kilometer for alle kjøretøy

Startet av elbil.no, ons 24. jun 2026, kl. 17:00

« forrige - neste »

elbil.no

Foreslår avgift per kilometer for alle kjøretøy

Et flertall i Skattekommisjonen anbefaler at elbiler bør betale mer for bruken av veien. Men forslaget møter også kritikk.

arthur

Hvorfor ikke en brukeravgift på bilbruk som man har på vann, avløp, strøm, mat og alt annet i samfunnet? Så vil enkelte hevde at "vi på landet" osv og da svarer jeg med "boligprisene"!

turfsurf

Det er allerede bompenger overalt, og årsavgift. Vi trenger ikke trippel veiprising.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

ToWalkOrDrive

Forslaget fra Skattekommunisme-sjonen kommer uansett til å bli nedstemt av både regjeringen og Stortinget. Var mange tåpelige forslag der. Det verste var vel full moms på treningsstudio. Det siste Norge trenger er flere feite utrente folk.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: turfsurf på tor 25. jun 2026, kl. 13:19Det er allerede bompenger overalt, og årsavgift. Vi trenger ikke trippel veiprising.

Jeg har ikke helt fått med meg hele saken, men mener kommisjonen at man skal ha trippel veiprising?

chargedup

Forslaget fra kommisjonen slik jeg har forstått er at elbilrabatten skal bort. Elbiler betaler bittelitt lavere årsavgift og i tillegg slipper de betale veibruksavgift som er på bensin/diesel, så de betaler altså mindre for veiene. Ettersom fossilbiler betaler veibruksavgift pr liter bensin/diesel (akkurat nå er den midlertidig null pga "populisme") tenker de at enten veibruksavgiften fjernes på fossilbil og legges til som km avgift på alle biler eller legges på som en km sats på elbiler basert på rapportert kjørelengde (EU kontroll). Såvidt jeg har forstått står det ikke nevnt noe om bompenger og årsavgift, så de vil nok fra kommisjonens forslag være som før.

Kommer man til det punktet at man skal ha avlesning først etter 4 år (deretter hvert 2. år), tror jeg denne løsningen fort kan koste mer enn den smaker (hvor mange ansatte og hvor mye penger skal det koste å innføre den, evt et eierskiftegebyr der man møter på NAF?) og da slår jeg heller et slag for veiprising med GPS og rushtidspunkter. Der fossilbiler har "veldig" høy pris pr km i by og enda høyere i rush, elbiler har medium pris i by og høy i rush, mens man utenfor tettbebygde strøk har lik pris uavhengig av biltype pr km.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

automat

Innkreving basert på GPS blir sikkert bilister i Kirkenes kjempeimponert over. Russerne jammer og spoofer GPS-signaler mer eller mindre konstant for tiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Orbit

Forslaget er å kombinere en flat km-avgift (for hele landet) med bompenger som et trafikkbegrensende tiltak (byer/rushtid). Bompenger anbefales ikke som finansiering av veiprosjekter:
Sitat fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/d79331d8c44d405f9b8844eb2d858861/no/pdfs/nou202620260009000dddpdfs.pdf(Side 136)
Kommisjonens flertall anbefaler på kort sikt å utrede en enkel kilometeravgift. Kilometeravgiften bør omfatte alle kjøretøy, uavhengig av motorteknologi, og bør komme til erstatning for dagens veibruksavgift på drivstoff. En slik avgift vil gi en mer lik prising av veibruk på tvers av bilister. CO2-avgiften på mineralske produkter og engangsavgiften på kjøretøy med forbrenningsmotor vil bidra til at insentivene til kjøp og bruk av elbiler opprettholdes. En enkel kilometeravgift kan fungere sammen med bomringer og rushtidsavgifter i byområdene. Kommisjonen mener at bomringer kan bidra til å prise enkelte eksterne kostnader ved bilbruk i tettbygde strøk, særlig gjennom tidsdifferensierte takster. Samtidig mener kommisjonen at bompenger som midlertidig finansieringstiltak for veiprosjekter er ineffektivt.

Posisjonsbasert vegprising anbefales på sikt, men det er noen utfordringer:
SitatKommisjonen foreslår dermed ikke en enkel kilometeravgift som et endelig mål for reformen, men som et mulig første steg. Etter kommisjonens syn bør arbeidet med en posisjonsbasert veibruksavgift videreføres med sikte på innføring på sikt. Kommisjonen understreker at en forutsetning for et slikt system er at personvernhensyn ivaretas på en fullt ut tilfredsstillende måte
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: Orbit på fre 26. jun 2026, kl. 08:57Forslaget er å kombinere en flat km-avgift (for hele landet) med bompenger som et trafikkbegrensende tiltak (byer/rushtid). Bompenger anbefales ikke som finansiering av veiprosjekter:
Sitat fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/d79331d8c44d405f9b8844eb2d858861/no/pdfs/nou202620260009000dddpdfs.pdf(Side 136)
Kommisjonens flertall anbefaler på kort sikt å utrede en enkel kilometeravgift. Kilometeravgiften bør omfatte alle kjøretøy, uavhengig av motorteknologi, og bør komme til erstatning for dagens veibruksavgift på drivstoff. En slik avgift vil gi en mer lik prising av veibruk på tvers av bilister. CO2-avgiften på mineralske produkter og engangsavgiften på kjøretøy med forbrenningsmotor vil bidra til at insentivene til kjøp og bruk av elbiler opprettholdes. En enkel kilometeravgift kan fungere sammen med bomringer og rushtidsavgifter i byområdene. Kommisjonen mener at bomringer kan bidra til å prise enkelte eksterne kostnader ved bilbruk i tettbygde strøk, særlig gjennom tidsdifferensierte takster. Samtidig mener kommisjonen at bompenger som midlertidig finansieringstiltak for veiprosjekter er ineffektivt.

Posisjonsbasert vegprising anbefales på sikt, men det er noen utfordringer:
SitatKommisjonen foreslår dermed ikke en enkel kilometeravgift som et endelig mål for reformen, men som et mulig første steg. Etter kommisjonens syn bør arbeidet med en posisjonsbasert veibruksavgift videreføres med sikte på innføring på sikt. Kommisjonen understreker at en forutsetning for et slikt system er at personvernhensyn ivaretas på en fullt ut tilfredsstillende måte

Høres ut som en fornuftig løsning, hvis jeg forsto dette riktig da?
Altså at dagens bompenger for nye veiprosjekter skal avvikles og inkluderes i km-avgiften.
Mens bypakkene som inkluderer rush-avgifter og finansiering av kollektiv/sykkel i byene skal videreføres.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

arthur

Sitat fra: chargedup på tor 25. jun 2026, kl. 15:27Kommer man til det punktet at man skal ha avlesning først etter 4 år (deretter hvert 2. år), tror jeg denne løsningen fort kan koste mer enn den smaker (hvor mange ansatte og hvor mye penger skal det koste å innføre den, evt et eierskiftegebyr der man møter på NAF?) og da slår jeg heller et slag for veiprising med GPS og rushtidspunkter.

Jeg har automatisk fjernavlesing av både strøm og vann i heimen så rent teknisk burde det vel ikke være noe problem med tilsvarende for en bil?

Radial

Jeg har ett forslag for skattekommisjonen: la de som er masse syke og på sykehus betale mer for sin sykdom, da vil sykehusene få inn milliarder av kroner!

Dette over er selvfølgelig en spøk, men det sier litt om hvilken vei mitt inntrykk av kommisjonen er fra mitt ståsted.

Mest mulig bør inn over skatteseddelen er min mening, og gjør systemet minst mulig administrativt krevende slik at ikke etatene vokser seg til himmelen. Enhver detaljregulering som dette koster mer i administrasjon enn man tror.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Den ytterste konsekvensen ved at man skal betale direkt for all bruk er jo at man kan legge ned staten. Dette er "pose & sekk" avgifter. Man betaler altså skatt, mva og vektavgift ved kjøp, bompenger og årsavgift, avgift på strøm, og så mener de at elbilister ikke betaler avgifter???
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

arthur

Sitat fra: Radial på lør 27. jun 2026, kl. 09:30Enhver detaljregulering som dette koster mer i administrasjon enn man tror.

Er innkreving av bruk/forbruk av strøm og vann og avløp så dyrt? Kom gjerne med en dokumentasjon for det og/eller forklar meg gjerne hvorfor en slik ordning for bilbruk skal bli så dyr, eller mye dyrere!

hELgenen

Sitat fra: arthur på lør 27. jun 2026, kl. 15:01
Sitat fra: Radial på lør 27. jun 2026, kl. 09:30Enhver detaljregulering som dette koster mer i administrasjon enn man tror.

Er innkreving av bruk/forbruk av strøm og vann og avløp så dyrt? Kom gjerne med en dokumentasjon for det og/eller forklar meg gjerne hvorfor en slik ordning for bilbruk skal bli så dyr, eller mye dyrere!

Faktisk er håndteringen av smarte strømmålere dyrt. Hver måler kostet i størrelsesorden 5000 kroner og på toppen av dette kommer alt det andre som miliardprosjektet elhub og hvert enkelt nettselskap sitt system for å sende data dit osv.
Nå snakker man om å bytte ut målerene en gang til...Så.ja..dette er dyrt.

Vannmålere har jeg mindre oversikt over,men her hos oss så kjører de rundt med bil for å lese av målerene..Den gamle ordningen hadde ikke slike utgifter.
Jeg forstår at også vannmålerene må byttes ut igjen. Teknologien går så fort frem at det de har i dag ikke er bra nok om 5 år.

Så det blir mye forbruk av materiell her som man ikke hadde før.

arthur

Sitat fra: hELgenen på lør 27. jun 2026, kl. 16:39
Sitat fra: arthur på lør 27. jun 2026, kl. 15:01

Faktisk er håndteringen av smarte strømmålere dyrt. Hver måler kostet i størrelsesorden 5000 kroner og på toppen av dette kommer alt det andre som miliardprosjektet elhub og hvert enkelt nettselskap sitt system for å sende data dit osv. 

En slik måler kan monteres inn når bilen er ny og for de øvrige bilene så kan man benytte avlesing av kilometerstand ved EU-kontroll så det er nok ikke snakk om de helt store utgiftene målt over en bils levetid på femen/tyve år.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA