Hvordan stoppe hurtiglading fra bilen?

Startet av Speeder, tir 23. jun 2026, kl. 22:53

« forrige - neste »

Speeder

Hadde med svigers for å forsøke å få de i gang med ny bil.
Startet lading på en Ionity stasjon, skjerm virket ikke men startet lading med toyota kortet.

Utfordringen oppsto da vi skulle stoppe lading. Jeg finner ingen lademeny i bilen eller åpenbare steder å stoppe lading. Etter litt fikling legger jeg merke til meldingen "trykk OK for å stoppe lading" i dashbordet. Trykket Ok og fikk stoppet.

Siden vi var ute for å teste og de lære startet vi lading igjen. Denne gangen dukket det ikke opp noe melding om "trykk OK for å stoppe lading"....

Hva er prosedyren?

Når vi kom til 97% batteri stoppet den plutselig av seg selv🤣
Kjører: 2026 Model Y AWD & 2021 Model 3 LR  -
X: 2015 Zoe 22kWh/43kW & 2021 E-208 GT

Ingeniøren

Når du skal hurtiglade så må du identifisere deg og si til laderen hvem du er og hvilket kort som skal belastes for for kostnaden. Det gjorde du med Toyota kortet, uten at jeg kjenner disse.

Det samme når du skal stoppe lading drar du frem Toyota kortet igjen. Hadde tatt seg ut om hvem som helst kunne gått til laderen din og trykt på en knapp for å stoppe.

Lurt å stoppe lading lenge før full - typisk 80%, ellers blir den siste delen av ladingen som går sakte veldig dyr.. Litt avhengig av behov og bil sef.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Speeder

Sitat fra: Ingeniøren på søn 28. jun 2026, kl. 08:57Når du skal hurtiglade så må du identifisere deg og si til laderen hvem du er og hvilket kort som skal belastes for for kostnaden. Det gjorde du med Toyota kortet, uten at jeg kjenner disse.

Det samme når du skal stoppe lading drar du frem Toyota kortet igjen. Hadde tatt seg ut om hvem som helst kunne gått til laderen din og trykt på en knapp for å stoppe.

Lurt å stoppe lading lenge før full - typisk 80%, ellers blir den siste delen av ladingen som går sakte veldig dyr.. Litt avhengig av behov og bil sef.

Nå var spørmålet hvordan man stopper lading fra bilen.
Skjermen på laderen virket som nevnt ikke. Så om jeg svannet rfid eller ikke hadde ikke noe å si, stop knapp var ikke aktiv.

Ingeniøren

Sitat fra: Speeder på søn 28. jun 2026, kl. 17:04
Sitat fra: Ingeniøren på søn 28. jun 2026, kl. 08:57Når du skal hurtiglade så må du identifisere deg og si til laderen hvem du er og hvilket kort som skal belastes for for kostnaden. Det gjorde du med Toyota kortet, uten at jeg kjenner disse.

Nå var spørmålet hvordan man stopper lading fra bilen.
Skjermen på laderen virket som nevnt ikke. Så om jeg svannet rfid eller ikke hadde ikke noe å si, stop knapp var ikke aktiv.

Så lenge du får startet lading så bør du vel og få stoppet lading... Tappe før og tappe etter som sagt over...

Vet ikke om man kan styre dette fra bilen men finnes muligheter for å registrer bilen hos leverandør slik at den kjennes igjen. Nå hurtiglader jeg ikke så ofte og alle ladeleverandører har eget grensesnitt så ikke lett dette, så om man kunne starte og stoppe inne fra bilen hadde prosessen vært enklere, men så var det dette med betaling da.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Speeder

Sitat fra: Ingeniøren på søn 28. jun 2026, kl. 17:34
Sitat fra: Speeder på søn 28. jun 2026, kl. 17:04

Nå...aktiv.

Så lenge du får startet lading så bør du vel og få stoppet lading...

God dag mann, økseskaft.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA