Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - et mareritt for de som ikke er lokalkjent.

Startet av TimeBandit, mandag 10. desember 2012, klokken 03:59

« forrige - neste »

TimeBandit

Et lite hjertesukk som selvfølgelig ingen her inne kan hjelpe meg med, men må bare lufte frustrasjonen litt.

De 2 siste Oslo-turene mine har nesten endt i full katastrofe. Første gang var når bruttern og jeg skulle på Zappa-konsert (Dweezil). Hadde sett meg ut noen alternative ladeplasser i nærheten av Sentrum Scene, men det var fryktelig vanskelig å finne frem. Vi hadde 2 GPS'er, men pga.  endringer som ikke var lagt inn i hverken Tom-Tom (iPhone-app) eller den medfølgende Leaf-GPS'en sleit vi veldig i dette området. Når vi omsider fikk rotet oss frem til den ene doble plassen stod det en Leaf som ikke ladet der + en fossilj*vel og okkuperte plassene. Grrr. Måtte bare sette fra oss bilen uten å lade for å rekke konserten. Tenkte å kjøre innom ABB hurtigladeren på vei hjem til Kråkerøy etter konserten - men 2 voksne, edru karer klarte ikke å finne alternative ruter i den retningen. Antok at vi ikke hadde strøm nok til å kjøre den lange, safe ruten, så vi måtte bare gi opp ABB.

Forøvrig var det en veldig bra konsert, og skal definitivt tilbake neste gang Dweezil gjester sentrum scene :-)

Back on topic. Har kjørt mye bil i store byer rundt omkring i verden uten særlig problemer (New Orleans, Miami, Berlin, Rotterdam, Haag, Alicante, Valencia, ...) og ingen byer er i nærheten så kaotisk som Oslo. Uansett, jeg har tidligere jobbet i mange år på Økern, så jeg kan finne veien gjennom Tøyen og opp dit. Dermed tenkte jeg at Statoil-stasjonen der fikk være redningen, selv om de tar blodpris.

Særlig.

Økern-området var jo bare blitt enda mer katastrofe... Vi virra rundt der noen håpløse runder, og var flere ganger et steinkast unna hurtigladeren uten å komme oss inn på stasjonen. Nå var det midt på natta, og en stund siden vi hadde fått very-low-battery warning så det var overhodet ikke moro lenger. Fikk øye på en NAF stasjon, og kjørte dit i håp om at det var noen eksterne stikk der, men nei. Heldigvis var det liv hos naboen OsloAudio.no, der noen lempa inn utstyr. En av gutta der var så vennlig (takk, TAKK !!) at han kjørte foran oss og geleidet oss frem til Statoil-stasjonen via en helt usannsynlig rute. Vi fikk omsider plugget inn med 3% rest på batteriet ! Definitivt en nær-turtle opplevelse. Klokka var nå 01:30, og vi kom ut fra sentrum scene omtrent 00:15... Husker ikke helt når vi satte oss inn for å kjøre, men det kan neppe ha vært mer en 15-25 minutter senere. Med tanke på at utgangspunktet var "low battery", var det uansett stjerne i boka til Leaf'en at det satt så mye energi i bunnen av batteriet selv med mange kuldegrader !

---

Dagens frustrerende opplevelse begynte i Roald Amundsens gate, der det ikke lenger er lademulighet (ja, jeg har lagt inn kommentar på ladestasjoner.no, så ingen fler går i den fella). Men okei, det er flere muligheter i dette området, og ikke så håpløst å finne frem vha. GPS heller. Neste stopp var Øvre Vollgate. Der stod det fossil + leaf som ikke ladet, sukk. Okei - da gadd jeg ikke ta flere sjanser, men kjørte ned til Kongens gate, der det i alle fall burde være nok plasser. Det var det heldigvis, men vi var nå relativt langt unna destinasjonen vår, og hadde dårlig tid pga. all surringa.

Nuhvel, det løste seg jo til slutt selv om vi ble svært forsinket begge gangene. Men er det virkelig så vanlig med fossilhuer og leaf-egoister som okkuperer ladeplasser ? Håper inderlig jeg bare har vært veldig uheldig, men jeg må si at jeg nå virkelig gruer meg til neste Oslotur, siden jeg er avhengig av lading og det er *så* vanskelig å finne frem til ledige ladeplasser !

Frustrert hilsen en fra "bøgda".
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Hans Håvard Kvisle

Du trenger ikke å være fra bygda for å være frustrert over trafikkavviklinga i Oslo. Forholdene rundt Økern er mildest talt forvirrende under bygginga av nytt kryss. Så der skjønner jeg at dere har slitt.

Den eneste fordelen vi bygutta har, er at vi fra erfaring kjenner litt til hvilke ladestasjoner det er lettere å finne plass på enn andre :)

Du er ikke den første som har kommentert Roald Amundsens gate. I forrige uke fikk vi følgende info fra Bymiljøetaten:
Politiet har gitt tillatelse til midlertidig skilting med «Etter Politiets tillatelse» på en del fredager, grunnet innspilling av «Norske Talenter».
I følge Politiet skal imidlertid denne tillatelsen bare gjelde på visse tidspunkt i forbindelse med innspilling, og ikke over en lengre periode. Hvis det stemmer at skiltposene ikke har blitt tatt ned mellom hver gang så er dette feil av de som er satt til å gjøre jobben. Vi skal ta kontakt med dem slik at skiltposene blir tatt ned mellom hver gang.


Så får vi håpe at dette blir tatt tak i. RA er en grom plassering i sentrum for dem som bare skal være der noen timer. Plass som bør ha høy sirkulasjon.
St.Hanshaugen

tomrh

Det der med at fossiler stjeler ladeplasser burdte vi ihvertfall få bukt med! Husker i sommer da jeg skulle overvære Venuspassasjen - et arrangement holdt ved universitetslokalene på Dragvoll i Trondheim. Det er 6 ladeplasser der, men 5 av plassene var okkupert av fossiler! Og det midt på natta. Heldigvis for meg var det en plass ledig - den var blitt så smal av nabobilene at ingen normal fossil fikk plass, men mieven smatt såvidt inn. Jeg kjente det kokte. Husker jeg tenkte tanker som å parkere dem inne og strekke ladekabelen forbi (hadde med meg 10A kladden da som er 10 meter lang).

Regner med elbilforeningen jobber videre med dette.

Egentlig skulle elbiler også kunne bøtlegges om de opptar ladeplass uten å lade, for lading er jo helt vesentlig for å kunne bruke elbil inn til byen for de som bor litt utenbys.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

svingen

hva kan man egetlig gjøre med biler som ikke er elbil som har parkert der? hvor det er elbil skilt osv? er ikke det samme som "parkering forbudt"? kan man ikke da ringe noe i kommune som vil komme og hente dem og sende dem regning? jeg hadde gjort det tvert hvis jeg hadde elbil og opplevd det her. (spesielt etter 3% batteri igjen)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trond Arve

I Oslo, ring 23482100, Bymiljøetaten, Divisjon trafikk, vaktsentralen  (døgnåpen). Erfarte også at fossilbiler okkuperte ladeplasser i går ettermiddag.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

svingen

Sitat fra: Trond Arve på mandag 10. desember 2012, klokken 11:22
I Oslo, ring 23482100, Bymiljøetaten, Divisjon trafikk, vaktsentralen  (døgnåpen). Erfarte også at fossilbiler okkuperte ladeplasser i går ettermiddag.

er det her noe fart i eller? kommer dem med en gang osv? ringte du i går eller? :)
tror det er samme som nr/kontakt står i borteslaget vårt att vi skal ringe hvis noen tar min reserverte plass (vanlig plass som bortsetlaget har bor i oslo er så heldig og være nabo til vallehovind så folk er rimlig frekke rundt her)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Er det noe nummer man kan ringe i Trondheim hvis situasjonen oppstår?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Go-carter

Trafikketaten ringer umiddelbart opp eier, som med all sannsynlighet flytter den rimelig raskt. Det har jeg erfart :) Flytter ikke eier bilen, kommer de og tauer den bort mens du venter. Den er feilparkert. PS! Husk at du må oppgi regnr til bilen.

Jeg fikk oppklart et biltyveri, ved å innrapportere en feilparkert fossilbil på ladeplass.

Den ladeplassen ved gunerius er foresten så og si alltid opptatt av minst en fossilbil.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på mandag 10. desember 2012, klokken 11:36
Den ladeplassen ved gunerius er foresten så og si alltid opptatt av minst en fossilbil.

Er man i det området, det krise og man har dårlig tid (og litt betalingsvilje) er det stort sett alltid ledige ladeplasser på nivå U5 under Oslo City. Jeg har ihvertfall aldri sett alle 4 plassene opptatt samtidig når jeg har stått der (har sett 3 i bruk), men resten av parkeringshuset er også pepret med stikkontakter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Phuc

Forslag til alternativ parkering til neste Sentrum Scene/Rockefeller-konsert:
* Hammersborg Torg (Ta med skjøteledning for bruk i nødstilfelle hvis elbilplassene er opptatt)
* Hvis dere ikke har noe imot en spasertur, så er Kongens gate ganske ledig om kvelden.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA