Når lader dere elbilen?

Startet av tesla1986, tir 09. jun 2026, kl. 08:26

« forrige - neste »

tesla1986

Er det bare jeg som synes strømprisene gjør hjemmelading litt mer irriterende enn før?

Har stort sett ladet når bilen trenger det uten å tenke så mye, men begynner å lure på hvor mye folk faktisk sparer på å styre ladingen til de billigste timene. Merker dere stor forskjell på strømregningen, eller er gevinsten mindre enn mange skal ha det til?

jkirkebo

Sitat fra: tesla1986 på tir 09. jun 2026, kl. 08:26Er det bare jeg som synes strømprisene gjør hjemmelading litt mer irriterende enn før?

Har stort sett ladet når bilen trenger det uten å tenke så mye, men begynner å lure på hvor mye folk faktisk sparer på å styre ladingen til de billigste timene. Merker dere stor forskjell på strømregningen, eller er gevinsten mindre enn mange skal ha det til?

Med Norgespris er det da absolutt ingenting å tjene på å styre ladingen til timer med lav strømpris. Eneste mulighet er å styre til timer med lav nettleie, som stort sett er 22:00-06:00 hos de fleste netteiere.

Unntak for NO4 da, men der er det jo stort sett billig hele tiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Svein_H

Samme her, nå er det energiledd og kapasitetsledd på nettleia som styrer forbruket, og med nattlading 22-06 når forbruket ellers er lavt klarer jeg meg på 2-5kW gjennom 2/3 av året.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Synes det er deilig med Norgespris. Ganske billig, og helt forutsigbart. Virker som de ulike nett-selskapene varierer veldig på kapasitetsledd. I Sør-vest er det faktisk 250 kroner i forskjell i måneden mellom 9,9 kW effekt (snitt 3 høyeste) og 10,1 kW effekt, og 15 øre i forskjell mellom dag og natt. Så hvis en klarer å flytte 500 kWh fra dag til natt en måned har en spart 75 kroner. Men om du bikker over 10 kW om kvelden kl 22:00 fordi du plugget i før på kvelden så betyr det mer. Så hvis en i tillegg har en "smart varmtvannsbereder" som går etter strømprisen, som ikke betyr noe...så har en litt kaos. Så da bare driter jeg i å tenke på det....men lader stort sett om natten.

Jeg har relativt lav effekt, men sånn at den blir ladet ferdig i løpet av natten.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Men NP saktelader jeg om natten og/eller i helgene, enkelt og greit. Liker å ha en del på tanken til enhver tid.

tesla1986

Takk for gode svar  :)  Høres ut som jeg kanskje har hengt meg litt for mye opp i selve strømprisen og litt for lite i nettleia.

Har ikke Norgespris selv ennå, så det er nok derfor jeg fortsatt følger litt med på prisene. Men ser jo poenget med at når forskjellene blir små, så er det kanskje ikke verdt å bruke så mye mental energi på å optimalisere alt mulig.

Virker som nattlading uansett er den enkle løsningen for de fleste. Kanskje jeg bare skal fortsette med det og slutte å stirre på appene hele tiden  ::)

chargedup

Hvis du ikke har norgespris kan du jo spare en god del på å lade til riktig tidspunkt. Idag skiller det feks 88 øre mellom dyreste og billigste time på østlandet... Nå er det vel kun oppe i nord det ikke har lønt seg med norgespris og der skiller det selvfølgelig ikke like mye.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

jkirkebo

Sitat fra: chargedup på ons 10. jun 2026, kl. 08:49Hvis du ikke har norgespris kan du jo spare en god del på å lade til riktig tidspunkt. Idag skiller det feks 88 øre mellom dyreste og billigste time på østlandet... Nå er det vel kun oppe i nord det ikke har lønt seg med norgespris og der skiller det selvfølgelig ikke like mye.

Hvis man bor på østlandet og ikke har Norgespris bryr man seg uansett så lite om penger at man neppe ofrer en kalori på å lade elbilen når det er mest lønnsomt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på ons 10. jun 2026, kl. 09:59
Sitat fra: chargedup på ons 10. jun 2026, kl. 08:49Hvis du ikke har norgespris kan du jo spare en god del på å lade til riktig tidspunkt. Idag skiller det feks 88 øre mellom dyreste og billigste time på østlandet... Nå er det vel kun oppe i nord det ikke har lønt seg med norgespris og der skiller det selvfølgelig ikke like mye.

Hvis man bor på østlandet og ikke har Norgespris bryr man seg uansett så lite om penger at man neppe ofrer en kalori på å lade elbilen når det er mest lønnsomt.

Ja, viktigste sparetiltaket nå er å skaffe seg Norgespris, nesten uansett hvor en bor i landet. Datasenter popper opp over alt, og energi er dyrt. Og så har en i tillegg elektrifisering offshore.

Vanlig Strømstøttegrense er 96,25 øre inkl mva, mens Norgespris er 50 øre inkl mva, men fast-enhets-pris. Markedspriser så langt i år inkl mva:
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA