Ingen EV3 på meg....

Startet av Usikker, søn 07. jun 2026, kl. 10:52

« forrige - neste »

Usikker

Testa en EV3 her om dagen... planlegger å bytte ut 21mod. Soul men det blir det nok ikke noe av... i allefall ikke i en ny Kia.
Prisen på Ev3 var ikke avskrekkende dvs. den er jo egentlig det når man tenker på at det bare et en rullende plast og metall boks som styres av en "PC" men greit nok.
Når innbytte ble et tema fikk bilen vår "stryk" basert på en service historikk, og de kunne gi 120k i innbytte men de kunne vel like gjerne sagt... selg den selv, vi vil ikke ha den.
Under prøvekjøring av Ev3'n brukte jeg god til til å lete opp en del innstillinger jeg kjenner fra Soul'n men de var ikke der. Dette må styres fra APP'n var svaret og da var ikke Kia akutuell.
(det som var flytta til APP'n var noe lade effekt innstillinger på AC lading + noe annet mindre viktig)
Appen SUGER og de vil vel gjerna ha mest mulig inn der.
Appen er "gratis" de 7 første åra.. etter det koster den, det gjør den på Soul'n også og har ingen planer om å betale for den når den slutter å virke.
OTA er ink. i to oppdateringer, etter det koster det å fixe buggs.

Så... da er valget.. kjøre den videre og satse på at AC pumpa holder eller i allefall ryker en gang til før garantien går ut eller å bytte den inn hos noe som ikke er så opptatt av service historikk.
Batteriet er i allefall 100% enda... (som en liten trøst :-)  )
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

ToWalkOrDrive

Si at du beholder gammel Soul, og pumpen ryker etter utløp av garanti: Da kan det virke som at du har 5 års garanti på den jobben/delen, siden den delen ikke er en slitedel, og forventes å vare mye lenger enn 5 år. Så hvis du ser på et "12-års-perspektiv" så vil det nok være mye mer økonomisk å beholde Soul, om ikke mye annet går i stykker og.

Bare litt sånn uformell Gemini-AI-søk:
Tesla Model Y                         2021-

Usikker

:+1:   Har tenkt samme tanke at reklamasjon gjelder jo delen som ble bytta.
Har tatt vare på alle lapper når det gjelder bilen så vi får se an litt hva som skjer
--
:

automat

Som AI-svaret påpeker, hvis AC-pumpa ryker igjen fordi anlegget går tom for gass, så gir det ikke grunnlag for reklamasjon. (Så lenge lekkasjen skjer et annet sted enn i pumpa.) Det er ikke uvanlig med lekkasje i ac-anlegg på gamle biler, ofte pga korrosjon.

Har bilen passert 5 år kan det være lurt å få utført en trykktest og evt etterfylling av AC-gass.

Og opplever man dårlig effekt på klimaanlegget, eller at det jobber unødvendig hardt, så er det viktig å få utført en trykktest så raskt som mulig. Før det blir så lite gass at pumpa ryker.

Dette gjelder alle biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på søn 07. jun 2026, kl. 16:45Som AI-svaret påpeker, hvis AC-pumpa ryker igjen fordi anlegget går tom for gass, så gir det ikke grunnlag for reklamasjon. (Så lenge lekkasjen skjer et annet sted enn i pumpa.) Det er ikke uvanlig med lekkasje i ac-anlegg på gamle biler, ofte pga korrosjon.

Har bilen passert 5 år kan det være lurt å få utført en trykktest og evt etterfylling av AC-gass.

Og opplever man dårlig effekt på klimaanlegget, eller at det jobber unødvendig hardt, så er det viktig å få utført en trykktest så raskt som mulig. Før det blir så lite gass at pumpa ryker.

Det gjelder nok mest hvis det er sannsynlighet for at det er en ytre påkjenning (stein etc) som har laget hull osv. Jeg har en 2019 modell Kia e-Niro, og da fikk jeg beskjed om at "air condition lekker". Da skiftet Bertel O. Steen "alt". Jeg vet ikke detaljene på hva som ble skiftet utenom "alt", og hvorfor det lakk, men det ble dekket på garantien. Men tror ikke pumpa var ødelagt. Den kjølte jo litt.

Elektrisitetsbil

Du skriver "(det som var flytta til APP'n var noe lade effekt innstillinger på AC lading + noe annet mindre viktig)"

Det er ikke riktig.
I EV-menyen, AC-ladeinnstillinger, så er det en 'knapp' (stikkontakt med tannhjul) som gir valg hvor en kan velge 60, 90- og 100 % ladestrøm.
Dessuten "slutter" ikke appen og virke etter 7 år, men blir en betalingstjeneste på skarve 230 kr/år for standard-abonnementet for endringer av innstillinger (utover å kun kunne se status) som inneholder de mest brukte funksjonene som navigasjon, fjernstryring av klima, lading, dører, send destinasjon til bilen osv som fra dag 1. Etter 7 år vil Lifetime OTA koste en engangssum på hele 335 kroner...
Dersom forhandler problematiserer manglende service siste år, dvs mer enn 12 mnd siden forrige service og dermed ikke garanti på bilen, så er det bare å ta en minimumsservice på bilen, og vips: garanti videre fremover de neste 12 mnd er aktivert igjen.
Tidligere hull i servicehistorikken har ingen betydning for dagens situasjon så lenge du senere igjen har hatt service på bilen etter å ha oversittet 13 mnd mellom to servicer.
Dette er nok kun argumentasjonsteknikk fra selger som legger stor vekt på 'ulemper' for å prute bilen ned og samtidig ikke betaler for fordeler jf andre bruktbiler, men som selvsagt fremhever fordelene når den skal selges igjen. De driver bissniss.
Spiller du kostbar, men litt åpen for å deale, lar tiden gå litt, så bør du få en Exclusive m/ metalic for 411k uten vinterhjul.
De skal ha 35k for vinterhjul, men jeg kjøpte de samme Nokian Hakka R5 på 19" felger, mistenkelig lik 'originalfelger' fra Kia for 21k på Vianor. Bare å bytte ut senterkoppen dersom logo er viktig.

ToWalkOrDrive

Samtidig så ville jeg absolutt solgt bilen selv. Så lenge du bruker en standard kontrakt (fra NAF osv) og skriver ned det du vet er feil med den (om noe), og gjerne og skriver det i annonsen, så er det mye å spare. Alternativt ville jeg gått til en helt annen forhandler som har mer tro på bilen din med tanke på innbytte. Men klart, det er tungt å selge bruktbil med tanke på alle rentekampanjer som pågår rundt forbi på nye biler.

Dersom du ser på Finn på 2021 Soul, med 64kWh og kjørt mindre enn 105.000 (om det er tilfellet ditt) så koster billigste bil 191.000. Om du hadde lagt den ut på Finn til 180.000 - 175.000 så tipper jeg du hadde fått solgt den svært raskt, uten at jeg kjenner til det.

https://www.finn.no/mobility/search/car?battery_capacity_from=50&mileage_to=105000&registration_class=1&sort=PRICE_ASC&variant=1.777.2000675&year_from=2021&year_to=2021

Usikker

Sitat fra: automat på søn 07. jun 2026, kl. 16:45Som AI-svaret påpeker, hvis AC-pumpa ryker igjen fordi anlegget går tom for gass, så gir det ikke grunnlag for reklamasjon. (Så lenge lekkasjen skjer et annet sted enn i pumpa.) Det er ikke uvanlig med lekkasje i ac-anlegg på gamle biler, ofte pga korrosjon.

Jaja... 5 år = gammle :-)
Nå har jeg trilla rundt i biler i +40 år og aldri opplevd så mye rart som med disse to Kia'ne jeg har hatt.
AC og 12v har vært fellesnevner for begge to og på denne siste så er det 3 år siden sist den fikk ny AC pumpe. (Bremser på elbiler er jo et eget kapittel så det får man bare leve med)
Heldigvis har jeg en "fossil bedredskapsbil" som kom i hus samtidig med den første Kia'n og den har trilla litt over 80k, null stress med 12v og AC, den får bare et oljeskift i året etter at nybilgarantien gikk ut.

Mitt inntrykk er at alt er blitt billig/dårlig... litt synd hvis dette er blitt sånn bruk og kast. dvs fixes så lenge det er garanti.. etter det = kast
--
:

Usikker

Sitat fra: Elektrisitetsbil på man 08. jun 2026, kl. 10:16klipp
Takk for mye info, selger jeg var borti kjenner nok ikke bilen godt nok.
--
:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA