Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering, hvilken bank benytter du?

Startet av laumb, mandag 28. januar 2013, klokken 15:01

« forrige - neste »

laumb

Jeg er nysgjerrig på hvilken bank du som skal finansiere deler (eller hele!) av Tesla Model S kjøpet benytter.

Jeg har tidligere søkt AS Financiering med en tilsvarende sum som Tesla S var estimert å havne på (bommet på 8000kr i søknaden, men pytt pytt) og fått dette innvilget. Da søkte jeg på en BMW, siden de ikke hadde Tesla S i "sortimentet".

Nå har jeg søkt hos de samme på nytt, og det er ikke innvilget, grunnen er: "Pr i dag finansierer vi dessverre ikke denne type bil." (Direkte sitat).
Spurte om dette gjaldt elbiler generellt og fikk følgende svar:
"Kan dessverre ikke gå videre i begrunnelsen da vi ikke begrunner avgjørelsene som tas.
Beklager." (Direkte sitat).

Derfor er jeg nysgjerrig på hvor du planlegger å finansiere din bil.

sindrej

Det vanlige er vel å bake det som en ikke har cash inn i huslånet f.eks ?  Det er en grei måte å gjøre det på, og såfremt en betaler ekstra på huslånet til "ekstraprisen" er betalt så er det kurant økonomi i det.  Jeg håper å klare meg uten finansiering.

Thomas Parsli

Skandiabankens grønt billån eller rammelånet.

Så vidt jeg kan se er AS Financiering dyrere enn Skandiabanken:
https://www.skandiabanken.no/Lan/Priser/

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Real EoN

500 tusn'isj hentes fra rammelån bolig i DNB, resterende 150 tusen'isj hentes fra feriepenger etc... Noe går tilbake når gamlebilen blir solgt  ::)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Nuvolari

Finansiering med pant i bil har ganske dårlig rente og bør unngås dersom man har mulighet. Den beste renten får du ved å øke boliglånet dersom du har plass til mer lån innenfor den summen det er tatt sikring i huset på og innenfor beste rente (mellom 70% og 80% avhengig av bank). Dersom det er noen år siden du fikk en verdivurdering av huset kan du be en megler om en gratis verdivurdering som du sender til banken slik at du øker plassen på boliglånet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Jejl

Har flexilån hos Din Bank.no.
Hvis jeg husker rett er renta 3,55% effektiv.

Veldig greit å slippe å søke om lån på ny, hvis en trenger litt penger f.eks til en ny Tesla. :)

Nuvolari

Sitat fra: Jejl på mandag 28. januar 2013, klokken 15:56
Har flexilån hos Din Bank.no.
Hvis jeg husker rett er renta 3,55% effektiv.

Veldig greit å slippe å søke om lån på ny, hvis en trenger litt penger f.eks til en ny Tesla. :)

Det er vel det andre banker kaller rammelån.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Jeg fått tilsagn om inntil 500k i lån med pant i bil i Jernbanepersonalets Bank & Forsikring. 120k bør jeg få for Touranen og 31k har jeg alt betalt. De resterende ca. 50k vil komme fra sparekontoen.

For min del lønner deg seg ikke å øke huslånet fordi jeg da kommer over 60% belåning i forhold til takst og da går renta opp på hele greia. Dessuten foretrekker jeg separat billån med kortere nedbetaling enn huslånet. Kommer sikkert til å betale ned raskere enn de planlagte 8 årene uansett.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

#8
Planlegger å "pusse opp huset" - så det jeg ikke har i EK blir hentet derfra.

Ellers så blir besparelsen på drivstoff brukt til å nedbetale lånet.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. januar 2013, klokken 16:38
Jeg fått tilsagn om inntil 500k i lån med pant i bil i Jernbanepersonalets Bank & Forsikring.

Så hvis du misholder lånet så forsvinner f. eks. et lokomotiv fra 14:02-avgangen fra Oslo S til Trondheim? :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Epleskreller

Sitat fra: Nuvolari på mandag 28. januar 2013, klokken 15:58
Sitat fra: Jejl på mandag 28. januar 2013, klokken 15:56
Har flexilån hos Din Bank.no.
Hvis jeg husker rett er renta 3,55% effektiv.

Veldig greit å slippe å søke om lån på ny, hvis en trenger litt penger f.eks til en ny Tesla. :)

Det er vel det andre banker kaller rammelån.

Eller boligkreditt, kjært barn osv. :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Quattro

Skandiabanken er det gunstigste jeg har funnet, evt. Dnb.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Havebigfun

For de som jobber i staten eller har tilgang til statens pensjonskasse er nok det det gunstigste alternativ, nominell 2.227% -effektiv rente er godt under 3% som huslån med maks beløp på 1700k.
www.spk.no

laumb

Takker for gode tips.

Å bruke bolig er uaktuelt for min del da vi har noe sånt som 71% finansiering på vårt hus.
I tillegg er det under oppussing (nettopp tatt kjøkken og noen rom, skal etterisolere og skifte kledning, bygge terrasse, sette opp støttemur ++ til sommeren) så det meste av løse penger går til det prosjektet.

Grunnet husoppussingen har vi derfor 10% av Tesla kjøpesummen å legge ned, så skal finansiere den 90% - ikke alle banker gir nedbetaling over 10 år med kun 10% EK - de fleste krever 20%, i enkelte tilfeller 15%. Det er ikke ønskelig å betale 15% EK i første omgang, da det vil gå direkte av den summen som er satt til side til Terasse rundt jacuzzi'n (Som ikke er blitt brukt i vinter - da vi rett og slett ikke gidder å vasse i masse snø rundt hele huset for å komme til den.)

Har ellers forhørt meg med Santander som godkjente - men der koster jo lånet 2-300kr mer per måned enn i mange andre banker.

Jeg planlegger ikke å ha lånet i 10 år - men må ha dette da det er utrolig kjekt å ha muligheten til å betale noe mindre en periode nå i starten, mens vi fullfører huset/oppussingen. Så får vi heller begynne å nedbetale i større omfang når huset er ferdig (blir det ferdig? :P ).


sindrej

Huset blir aldri ferdig ;)  Det beste du kan håpe på er pause noen år.  Sørg for at kjærringa får seg en tidkrevende hobby kan også hjelpe  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA