Ryggekamera

Startet av Contango, man 01. jun 2026, kl. 16:47

« forrige - neste »

Contango

Har byttet fra vår '22 til en '26 LR. Bilen er virkelig vesentlig mer komfortabel og interiøret ordentlig oppgradert. Men madammen liker ikke ryggekameraet. Det er mye mørkere i dårlig lys enn '22 modellen, og hun liker heller ikke at skjermplassen må deles med sidekamerabildene. Det siste er jeg rimelig sikker på at det ikke går an å gjøre noe med. Det første kan man justere med å øke skjermbelysningen, men da blir alt annet feil. Noe jeg ikke har skjønt?
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

jannor

Er ikke det bare å dra ned med en finger på skjermen så forsvinner sidekameraene når du tar opp ryggekamera.
Juni 2024: Stealth Grey Tesla Model 3 Performance m/EA
X:April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR m/FSD

Handyman

Ryggelyset er svakt. Med SEXY-commander kan man velge at tåkebaklysene tennes i revers. Det hjelper.
https://www.enhauto.com/blogs/all/automatically-trigger-actions-when-your-tesla-shifts-into-reverse
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: jannor på man 01. jun 2026, kl. 18:00Er ikke det bare å dra ned med en finger på skjermen så forsvinner sidekameraene når du tar opp ryggekamera.
Nei
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Contango

Sitat fra: Handyman på man 01. jun 2026, kl. 19:55Ryggelyset er svakt. Med SEXY-commander kan man velge at tåkebaklysene tennes i revers. Det hjelper.
https://www.enhauto.com/blogs/all/automatically-trigger-actions-when-your-tesla-shifts-into-reverse
Det er veldig mørkt i opplyst garasje også. Lurer på om det er ett eller annet galt med kameraet eller skjermen. Skjermen var generelt også for mørk da vi kjørte i mørket i går.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Det kan virke som om skjermen deres er for mørk, ja.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på tir 02. jun 2026, kl. 06:53
Sitat fra: jannor på man 01. jun 2026, kl. 18:00Er ikke det bare å dra ned med en finger på skjermen så forsvinner sidekameraene når du tar opp ryggekamera.
Nei

Så... er dette feil?
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Har du spurt KI nå? Det er vel bare riktig på gammel HW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Vi har dratt fingre overalt på skjermen. Men kan jo seff dobbeltsjekke om vi allikevel har fingret feil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

#9
Nei, det funker ikke på Juniper i alle fall.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Skal ikke være så dårlig. Var det en ting jeg merket fra -22  Y til Juniper så er det hvor mye bedre kameraet er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på ons 03. jun 2026, kl. 08:11Skal ikke være så dårlig. Var det en ting jeg merket fra -22  Y til Juniper så er det hvor mye bedre kameraet er.
Takk. Tror vi må få sjekket det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Contango

#12
Nå har jeg brukt et kvarter i bilen. Å få ett stort ryggekamerabilde klarer i alle fall ikke jeg med fingrene. Da må det være en innstilling et annet sted.
Skjermen sto i "Dark" modus. Noob feil som sikkert forklarer at den var vanskelig å lese i mørket. Men kameraet endrer seg ikke. Helt fint i dagslys men for mørkt og rødlig i kunstig lys. Akkurat som feil blenderåpning. Gjelder alle kameraene. Må høre med service.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Som sagt så får du ikke endret på størrelsen på bildet. Mørkt bilde i lite lys er også en kjent sak, men få det sjekket av Tesla eller sjekk en annen bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tir 02. jun 2026, kl. 13:28Har du spurt KI nå? Det er vel bare riktig på gammel HW.

Ja, mener jeg husket å gjøre det tidligere...men ser ut til at Tesla ikke likte det, og kom med ny software endelig.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA