GEN2 lithium lader ikke helt opp

Startet av worry, tor 16. apr 2026, kl. 19:41

« forrige - neste »

worry

Hei,
Det hadde jo vært digg. Ring meg.  :)
Think lithium

Warlock

Heisann

Da har vi besøkt denne bilen og snakket litt med eieren og mest med bilen via SavvyCAN.

Trace-fil finner man her:
https://www.dropbox.com/scl/fi/asrhdn12sdbh0slg1z1by/trace-2026-04-23_2000_snipp_1.csv?rlkey=sihia6sm3enwduh4m7hlzbnf6&dl=0

(Da den var veldig stor klippet jeg den ned litt. Jeg hadde også problemer med at windows hadde gjort noe rart med tiden i filen (timestamp), så de er ikke korrekte i filen, men funker)

Charger viser to feil:
1. I melding 0x353 (Charger status 01) går "Charger Status" fra verd 2 "charging" til verdi 4 "Non-Recoverable error"
2. I melding 0x355 (Charger Errors) oppstår feilen "Module failure error" samtidig som meldingen over

ingen andre feilkoder oppstår i 0x355, så det skyldes ikke kommunikasjonssvikt, temperatur (høy/lav), ikke at AC spenning eller strøm blir for øy/lav eller noen av de andre meldingene.

I et dokument om laderen fant jeg om CAN melding 0x355 at Module failure skyldes "Transformer failure. Unable to provide the demanded power"

Det er nok noe galt internt i laderen...

worry

Hei!
Takk for det Warlock. Og takk for at du tok deg tid til en helkveld med diagnose og opplæring i SavvyCAN. Det ble et trivelig Think-treff i Aurskog.  :)

SavvyCAN er åpenbart et fantastisk verktøy. Nå kunne vi følge hele den siste del av ladesyklusen. Og, hvis ikke jeg husker feil, så lagret du mer enn en million linjer med CAN-meldinger som de forskjellige enhetene sendte seg i mellom.

Nå må jeg øve hjemme, før jeg glemmer alt du viste fram. Og bileier må skru ut PCU slik at laderen kan byttes.  :+1:
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på fre 24. apr 2026, kl. 07:03Hei!
Takk for det Warlock. Og takk for at du tok deg tid til en helkveld med diagnose og opplæring i SavvyCAN. Det ble et trivelig Think-treff i Aurskog.  :)

SavvyCAN er åpenbart et fantastisk verktøy. Nå kunne vi følge hele den siste del av ladesyklusen. Og, hvis ikke jeg husker feil, så lagret du mer enn en million linjer med CAN-meldinger som de forskjellige enhetene sendte seg i mellom.

Nå må jeg øve hjemme, før jeg glemmer alt du viste fram. Og bileier må skru ut PCU slik at laderen kan byttes.  :+1:
worry....sjå der ja....da ble det fart i saken om ladeproblemene i denne Thinken. For å friske opp litt savvycan i fruktflue hjernen min så startet jeg savvycan og fant stedet nede i trace fila til Warlock hvor det oppstår en feilmelding i laderen. Linje 9400/9401 er hvor det skjer noe med 0x353 CHG_status1 fra Charge til Unrecoverable Error. 
Helt utrolig bra å se at det går an å gjøre gode konklusjoner og trygge diagnoser med savvycan i det som du beskrev som en nøtt. Nøtta ble knekt og da er nok bilen oppe å går igjen når laderen er fixet, tenker jeg.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Jeg har også lyst til å komme med en teori jeg har hatt lenge at den aktuelle Thinken som dere har undersøkt er Gen.3. Det betyr at alle de bilene som kom med Antispinn og ESP kan karakteriseres som Gen.3 Think City.
PCU`er har jeg også sett noen steder blir beskrevet som Gen.3 og de ble montert i de aller siste Thinkene som kom fra fabrikken i Finland.
Årsaken til at jeg tar opp dette er er ganske enkel: PCU programvare filen i den aktuelle pcu`en fikk navnet Gen3_ _ _ _ slik at denne pcu`en er Gen3 og bilen følgelig også Gen3. Hva tenker dere om dette?   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

:+1:
Var en fin kveld det der ja ;)

Og ja, det ble vel 1.5 millioner linjer eller noe, så fila ovenfor klippet jeg vekk ca den første millionen så den ble litt mindre og lettere å håndtere :P

Har fått tittet sånn kjapt på MLEC-kortet jeg tok med meg også, og funnet en utbrent bane (se vedlegg)
På tredje pinne på kontakt C9 (J6 på kretskortet) og nedover.

Noen som vet hvilken kabel som går til den pinnen (en av de hvite)?

Jeg tror muligens den banen skal gå fra pinne 3 på J6 til R89, på venstre side på bildet (markert med røde piler). Er det noen som har et MLEC-kort og kan kontinuitetsmåle det med et multimeter eller noe?

worry

Jeg er heldig som kjenner så mye flinke folk!  :+1:

Imponert over det verktøyet. Og jeg som trodde dette var noe rare Think-greier! Skjønner nå at dette er ganske universelt, og kan brukes på (nesten?) alt av CAN-bus kommunikasjon. Så her er det muligheter for å rote bort mye tid på nyere biler også.  :D

Støtter deg i det Marsto, at GEN3 må bety de bilene som fikk antiskrens og spinn. Nå har vi sett så mange versjoner av PCU programvare etter hvert. Hadde vært digg å få tak i hele utvalget, med beskrivelse av versjonenes funksjon.

MLEC-kortet som du tok med deg Warlock, var montert i batteriet til en bil som hadde stoppet. Av ukjent grunn. Fikk ikke kontakt med batteriet. Dette MLEC-kortet ble montert inn senere for å se om det kunne vekke batteriet. Så når det er en brent bane der, så må vi mistenke at noe annet i batteriet bruker mye strøm. Skal sjekke et kort jeg har liggende, for det du spør om.

Vi har kanskje ikke noe detaljert skjema over nettet internt i batteriet?
Think lithium

Warlock

Hmm, ja var vel opprinnelig fra annen bil den batterikassa ja, burde vel egentlig startet ny tråd da skkert. ja ja, nå ble det i alle fall her foreløbig... Samme eier i det minste ;)

Ja, jeg mistenker en kortslutting eller feilmontering i ledningsnettet i det batteriet om det har tatt to MLEC-kort, selv om det kanskje er litt tidlig å konkludere med det...

Helt topp om du kan verifisere hvor denne banen skal gå, da kan jeg forsøke å reparere den :)
Nå trenger det vel ikke være derfor MLEC ikke svarer (det svarer ikke på testingen på pulten min heller) men det er i alle fall en start i å forsøke å finne ut hva som er galt.
Dersom Hellegaard finner igjen det andre MLEC-kortet og det har samme skade er jo det også en sterk indikasjon på at skaden oppstår i den kassa....

Og nei, jeg/vi har i alle fall ikke noe godt skjema for det interne ledningsnettet i Enerdel-batteriene. Eneste jeg har er er det man finner i "Think City Battery Pack Master.pdf"-fila (eventuelt skrevet uten mellomrom) og den er i så dårlig oppløsning at man knapt ser linjene, og i alle fall ikke hva signalnavnene er...
(så igjen en av de mage spennende saker man kan finne med Think-PC-arkeologi?)

Warlock

Og ja

SavvyCAN kan benyttes til å lese ut fra alle biler som har et CAN nettverk. Spørsmålet er bare om man skjønner det som står der/ får tak i en tolkningsfil (.dbc-fil) for den bilen.

Da jeg laget varmekolben til vår think fikk jeg tak i en logg fra en bil med den varmeren i, der de startet opp bilen, skrudde på varmen, og lot den gå noen minutter før de skrudde av alt igjen. SavvyCAN har mulighet for å "spille av" en logfil også, så jeg koplet meg bare rett på varmeren og spilte av filen, og da virket kolben...
Etter det var det "bare" å luke ut de linjene som ikke så ut til å gjøre noe, med å skru enkelte meldinger av og på. Fra å ha noen titalls tusen linjer endte jeg da til slutt opp med 10 unike linjer som måtte til for at kolben varmet.
Hva de betyr vet jeg ikke helt forutenom at jeg fant en som så ut til å fortelle hvor mye effekt som var ønsket fra kolben, så den bruker jeg aktivt :)

Nå regner jeg ikke med at man skal gjøre alt dette for thinken sin, men mulighetene i SavvyCAn er mange, og vi bruker nok normalt bare en liten del av programmet. Men at man på en enkel måte kan få "tatt opp" et hendelsesforløp på bilen, og så få hjelp til å tolke det med å dele logfilen, det ser jeg på som svært nyttig ;)

worry

Genialt.  :)

Det stemmer. Det er full kontakt mellom pinne 3 på J6 og R89, venstre side. Jeg måler motstanden til 1,0 kohm.
Think lithium

Warlock

:+1:

Topp, da kan jeg i alle fall reparere der...

Har funnet noe annet også. En "motstand", R232, på 0 ohm (så en sikring?) på undersiden av kortet, mellom minuspol på batteri-kontakten og resten av jordingsplanet (se vedlegg) har hatt de veldig varmt, men funker fremdeles...
Ut i fra bilder fra Marsto sitt MLEC-kort fra 2022 skal den være på 0 ohm også, ser ut til at det skal egentlig stå "000" på den akkurat som på R237 ...

Det er meget mulig det er andre skadde baner/komponenter der også, jeg får ikke vekket opp kortet, og jeg har ikke funnet ut hvor "Key-On" eller "Wake_on_Charge" signalene går. Det er nødvendig at minst ett av de to når frem til noe for å aktivere kortet, og akkurat nå når ikke batterispenningen frem til spenningsreguatorene, så ikke så rart ingenting våkner til liv :)

(beklager litt mørkt bilde)

worry

Hmmm, hva er poenget med å montere en motstand med verdi null?  :o

Har fått sett kjapt på et batteri-ledningsnett i kveld. Pinne tre på J6/C9 går til spolen på den lille kontaktoren i bakenden av batteriet. Altså bak når batteriet er montert i bilen. Må vel da mistenke at det er kortslutning i spolen?

Faktisk har jeg sett to ledningsnett i kveld. Og de har delvis forskjellige farger på ledningene. Flere steder bytter lederne farge på veien. Så litt krevende å lage et skjema. Men ikke uoverkommelig. Kan prøve å pusle med det innimellom.
Think lithium

Warlock

Det er i i alle fall to grunner til å bruke en motstand på (ca) 0 ohm.
Man kan bruke en som sikring mellom forskjellige deler av kretskortet, for å forsikre seg at om noe går galt er det ikke alt som ryker (noe jeg tror de har gjort på MLEC, det er en god del av de der). Det forutsetter selvsagt at man designer det slik at motstanden da blir svakeste/tynneste punkt.
Eller om man har baner som krysser, og f.eks ikke har nok lag i kortet til å få frem banene dit de skal kan man bruke en 0 ohm motstand til å lage en bro/jumper over en annen bane.

Takk for at du sjekket hvor kontakten går. Der bør man undersøke nærmere før man tester noe nytt MLEC kort. Som du sier kan det være kontaktoren, den kopler sammen to halvdeler av samme serie (så halve batteripakka), så man går fra ca 180V til ca 360V når den lukker. Så enten den, eller så kan jo ledningene ha kommet i klem en plass/fått skader, og nå er borti hverandre eller gods (forhåpentlig vis ikke 400 volt...)

Hade vært veldig bra om du hadde kunnet tegnet opp ledningsnettet. Jeg prøver å tyde det dårlige bildet i PDFen, og det kan være at noen av kablene splittes i flere. Det er noen snåle klumper der, men vanskelig å si hva det er...

worry

Takk. Fint med forklaringer. Jeg forstår mer og mer av elektriske kretser.  :)

Jeg fant et dokument på FB-Think-Tank-gruppa, som viser et brukbart bilde av MLEC tilkoblinger og resten av det elektriske skjemaet i batteriet.
Men akkurat den vi snakker om her er oppført å ha med EPO å gjøre. Så der stemmer det ikke med det jeg målte. Så forbehold om at jeg har målt eller forstått noe feil.

Dokumentet omfatter både stasjonære batterier og det som ble montert i Volvo C30, så kanskje det var forskjellige versjoner av MLEC?

Se i Files i FB-gruppa Think-Tank-osv. Fil: EnerdelBatteryTraining2015.pdf.
Stort dokument, se side 363 og 365.
Think lithium

Warlock

Heisann! se der...

Dette dokumentet har jeg jo blad i før (og lastet ned) men glemt av det...
Oppløsningen der var vel ikke super den heller, men har i det minste litt farger :)
Og ikke minst, en innzooming av MLEC og navn på signalene i kontaktene(!)...

Det ser ut for meg som at dette stemmer med våre MLEC-kort, jeg har målt opp det som går fra den runde kontakten og til MLEC før, men da er jo EPO-kretsen brutt ved at jeg ikke hadde tilkoplet HV-pluggen.

Det du har målt ser også ut til å stemme... det er nok EPO-signalet som splittes og går både til ene siden på spolen på sekundærkontaktrene, og til pinne 3 på C9/J6. Så styres sekundærkontaktorene ved å jorde pinne 13 eller 14 for hver av de to...

Nå vet jeg ikke om det faktisk er dette som har grillet MLEC, eller om dette var slik da Hellegaard fikk dette tilsendt og noe annet er bøll her i tillegg...

Jeg har fått låne to MLEC av Sten, og kan sammenligne der. Så nå har jeg funnet ut at deler av kortet er kortsluttet til jord (men har ikke klart å lokalisere helt eksakt komponent/bane ennå)....

Uansett, veldig bra funn det dokumentet der!!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA