PROBLEMER MED NØDLADER

Startet av Torstein Rikshem, man 06. apr 2026, kl. 15:05

« forrige - neste »

Torstein Rikshem

På min 26 modell har jeg problemer med min nødlader.Jeg bruker den kun ett sted, og det er hos dama mi som bor i Valdres, 5 andre steder  jeg har prøvd den virka den ok . Den går i nødmodus med grønn og rød blinkende lampe og derav ingen ladning til bil.

Har hatt folk fra lokalt elvesen som har målt på  aktuellt  vegguttak  uten å finne noe unormalt.I mangel på noe
logisk å fortelle så "må det være laderen".

Noen som har tilsvarende problem eller har god forklaring?

Torstein

vinterdekk

Sitat fra: Torstein Rikshem på man 06. apr 2026, kl. 15:05På min 26 modell har jeg problemer med min nødlader.Jeg bruker den kun ett sted, og det er hos dama mi som bor i Valdres, 5 andre steder  jeg har prøvd den virka den ok . Den går i nødmodus med grønn og rød blinkende lampe og derav ingen ladning til bil.

Har hatt folk fra lokalt elvesen som har målt på  aktuellt  vegguttak  uten å finne noe unormalt.I mangel på noe
logisk å fortelle så "må det være laderen".

Noen som har tilsvarende problem eller har god forklaring?

Torstein

Er folk her på forumet som har bedre kunnskap om dette enn meg. Men disse nødladerne kan være litt hit-or-miss på IT nett, fordi nødladeren tror det er noe galt med jordingen. Jeg har derfor Defa eMove istedenfor nødladeren som fulgte med min VW ID.4. Ser lite poeng å dra rundt på en nødlader som ikke fungerer når jeg trenger den. Kjøpte min Defa på bilxtra med rabatten fra Elbilforeningen.

Om det er TN nett der din nødlader feiler, så kan du se bort fra forslaget mitt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Orbit

Fabrikat/modell (eller bilde) av laderen vil hjelpe med å tolke hva lampene prøver å fortelle.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torstein Rikshem

Sitat fra: Orbit på tir 07. apr 2026, kl. 18:02Fabrikat/modell (eller bilde) av laderen vil hjelpe med å tolke hva lampene prøver å fortelle.

Torstein Rikshem

Laderen er av type Toyota Aptiv G 9060-YM111 (lader fulgte med bilen ved leveranse).

Siden sist har jeg forsøkt en annen lader av helt samme type fra en bz4x tilhørende en ansatt i lokalt elselskap som er leverandør av strømmen der problemet er.Den oppførte seg akkurat som min egen.

Han målte også i kontakten på veggen uten å bli særlig klokere av det.Han kunne også fortelle at det var IT nett i område.

Orbit

Da er det kanskje denne laderen:
https://www.aptiv.com/docs/default-source/user-manual/english-user-manual-ic-cpd.pdf

Den kommer i versjoner med/uten overvåking av jordfeil. De som har jordfeilsjekk, kan ikke brukes på IT-nett. De skal ha et symbol på baksiden hvor IT er krysset over (se eksempelbilde). Det ser ikke ut som det er mulig å slå denne funksjonen av/på på disse laderne.

En annen versjon av manualen har også delenummer for diverse land (se side 10-11), men ingen av disse er for Norge/Albania, dvs steder med IT-nett. Finner du noe tilsvarende delenummer på din? Er dette en bruktimportert bil?
https://www.aptiv.com/docs/default-source/user-manual-gen-3/en-ic-cpd_user_manual.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

Antageligvis er det "feil" nødlader fra Subaru i bilen din. En ment for Europa og ikke Norge. Er bilen din kanskje bruktimport/gråimport fra utlandet?

Men ett triks som kan være verdt et forsøk er å snu støpselet 180 grader i stikkontakten. Noe utstyr er veldig varsom på nøytralleder i TN-nett, og hvis den får L/N motsatt av det den forventer så kan den vise feil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA