Hjelp!! Tesla model Y2023 vs Skoda Enyaq IV80x2022?

Startet av Bilkjøper123, tor 12. mar 2026, kl. 09:12

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tir 17. mar 2026, kl. 10:41Fordelen med offisiell statistikk som eks EU-kontrollen er at den ikke bryr seg om unntakstilfeller i ene eller andre retningen.

Med Skoda må en ta service annenhvert år, men Y har (for meg i hvert fall) en såpass mye dyrere forsikring at servicen spares inn på lavere forsikringspris.

https://www.tv2.no/broom/tesla-stryker-oftest-pa-kontroll/18507882/

Ja Tesla får flest feil på EU-kontroll, det er kjent. Om det utelukkende er på grunn av at andre biler har vært på service to ganger før EU-kontroll, og at feil dermed er avdekket tidligere, vites ikke. Det kan godt hende Model Y har svakere hjuloppheng enn andre biler. Men det TS vektlegger er "uforutsette kostnader, dyre problemer og fikseringer og slitsomt bilhold med krangling med garantist", og vi kan vel være enige om at antall feil på EU-kontroll alene ikke gir noen indikasjon på de områdene?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på tir 17. mar 2026, kl. 10:41Fordelen med offisiell statistikk som eks EU-kontrollen er at den ikke bryr seg om unntakstilfeller i ene eller andre retningen.

Med Skoda må en ta service annenhvert år, men Y har (for meg i hvert fall) en såpass mye dyrere forsikring at servicen spares inn på lavere forsikringspris.

https://www.tv2.no/broom/tesla-stryker-oftest-pa-kontroll/18507882/

Jeg husker da jeg hadde en Tesla Model S og hadde vært på verksted ca 16 ganger for reparasjoner på noen år. Da var det ingen bemerkninger på EU-kontroll. Men med Model Y var det noe, som beskrevet over, hvor den har rullet og gått uten særlige problemer.

Det er jo gjort ulike "reliability" undersøkelser, og på flere.eks. denne kom Model Y best ut av alle elbiler, mens Enyaq heller ikke gjorde det så verst.

Har for øvrig sett en test som sier Enyaq er mer komfortabel enn nye Model Y, så jeg vet ikke hva en bør velge.
Tesla Model Y                         2021-

VoltWay

Jeg kjøpte en ny Enyaq 80x på høsten 2022 og ny Model Y LR (ikke Juniper) høsten 2023. Etter snart 3-4 år med bilene så liker jeg Enyaq best og vurderer å skifte ut TMY med enda en Enyaq eller noe annet.

Det er stor forskjell i komforten, så du bør absolutt prøvekjøre begge to, selv om du kommer fra en gammel bil. TMY er stivere, henger bedre i svingene og er veldig god på fin asfalt, men når det er dårlig vei, brostein eller lignende så er den ikke veldig komfortabel etter min mening. Du kjenner hver eneste hump. På islagte vinterveier er det også en plage. Enyaq er mye mykere og glatter ut dårlig vei på en langt bedre måte. Det gjør også at den ikke henger like godt i svingene, men det er aldri noe som har plaget meg. Komforten, eller mangel på det, er en av hovedgrunnene til at jeg ønsker å selge Teslaen. Jeg synest også TMY slipper inn mer støy enn Enyaq.

Tesla er langt foran på infotainment, app og alt det der, men det er veldig lite jeg trykker på skjermen under kjøring, så det er ikke veldig viktig for min del. Jeg får gjort det viktigste i Skoda-appen: forvarming, ladestyring, sjekk av batterinivå. Siden Enyaq har Carplay/Android Auto fungerer medieavspilling helt fint. Jeg har ikke Premium i Teslaen, men bruker Wifi fra telefonen, som stort sett fungerer. Model Y har bedre lyd, men heller ikke så viktig siden jeg bruker ørepropper på langtur.

Model Y har en vindusviskerautomatikk som fungerer ganske dårlig på min bil. Jeg ser det er mye forskjellige erfaringer om viskerene, uten at jeg vet hvorfor. Den visker når den ikke skal og vil av og til ikke viske selv om det er en elv på ruten. Sensorviskerene til Enyaq fungerer helt fint.

Model Y har bedre ventilasjon og luftkvalitet i bilen. I følge AI lager den et overtrykk eller noe slikt, så en merker aldri noe til eksos ved kjøring gjennom tunneler. På Enyaq må jeg ofte slå på omluft for å ikke få eksos i bilen. Synest òg luftkvaliteten generelt på lengre turer er bedre i Model Y. Jeg er ikke så begeistret over ventilasjonsautomatikken på Model Y. Den vil ofte kjøre automatisk avdugging selv uten det spor av dugg i bilen. Da overstyrer den temperaturinnstillingen og det blir alt for varmt. Nå på vinteren har jeg hatt den stående i manuell på 19 grader.

Enyaq lader saktere, men vi kjører sjelden langtur og da blir det alltid matpauser, så det har ikke vært noe problem.

Musk var noe kontroversiell før jeg kjøpte, men enda mer etterpå (Trump og alt det der), så jeg ville kanskje ikke kjøpt TMY 6-12 måneder senere enn jeg gjorde. Det er også en grunn til at eg vil bytte den ut, av prinsipp.

Ingen biler er feilfrie, og siden Enyaq er Skoda sin første elbil kan det dukke opp mer trøbbel enn deres andre modeller, men totalt sett basert på statistikken jeg har sett så har jeg ikke veldig lyst å ha Teslaen ut over garantitiden. Ikke så lett å vite hvilken statistikk en skal tro på når det kommer ulike påstander. Det kan selvsagt slå begge veier og er du uheldig kan du få en mandagsbil uansett hvilket merke du kjøper. Begge modellene er nå på et punkt der de første bilene enten har rundet eller nærmet seg fem år, som betyr at det stadig ruller flere gjennom første EU-kontroll etter fire år, så grunnlaget for å vurdere påliteligheten blir bedre hele tiden.

Skulle jeg kjøpt en Enyaq og Model Y i dag ville jeg absolutt vurdert å vente litt eller spare opp til en brukt 85x eller Model Y Juniper. 85x har en del forbedringer fra den første modellen og Juniper nesten utelukkende pga. de sier komforten er bedre, men jeg har aldri prøvekjørt den.

Cruise control bruker jeg ikke veldig ofte siden veiene der jeg stort sett kjører ikke egner seg til det, men bruker det på langtur og motorveier. Tesla sin CC/AP er stort sett ubrukt siden den legger seg alt for nær bilen foran enn jeg er komfortabel med, samt at den av og til vil endre hastighet pga. feil informasjon i kart, skilt den ser eller noe sånt. Enyaq holder en bedre avstand og du kan slå av pACC, så den forholder seg kun til ønsket hastighet og avstand til bilen foran. I Teslaen sitter jeg hele tiden og lurer på når den plutselig skal endre hastighet.

De rammeløse dørene og inntrukne håndtakene på Model Y er jeg ikke noe glad i, så der vinner Enyaq.

Plassmessig er det ikke veldig store forskjeller. Enyaq får plass til litt større greier bak og for vår del gir litt bedre plass i fremsetene når du har bilstoler bak.

Ingeniøren

Veldig bra noen tar seg tid til å skrive litt mer enn bare om rekkevidde og ladefart  :+1:  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA