Tips/råd/anbefalinger til tjenester etc. til en ny elbileier

Startet av wow_4K, lør 28. feb 2026, kl. 10:23

« forrige - neste »

wow_4K

Hei!

Fant ikke rett underforum og oppretter derfor innlegget her. Jeg er ny elbileier, Nissan Leaf n Connecta 40KWh (2021). Alt av forsikringer og slikt er ordnet via Bytt.no og fikk en grei pris hos en aktør. Jeg har sendt ut forespørsel om tilbud på ladeboks og montering via Mittanbud.no og har kommet i kontakt med aktører som tar kontakt til uken. Enn så lenge må jeg nok lade på en ladestasjon og det er flere med CHAdeMO mulighet her jeg bor.

Det jeg trenger er å få en oversikt over "Need to know" og "Good to know" tjenester generelt for elbiler og ikke minst spesifikke for Nissan elbiler.

Selv om jeg kommer til å lade mest mulig hjemme så er det vel ikke til å komme bort fra at det kan bli nødvendig å lade via ladestasjoner også. Er det noen aktører dere anbefaler mtp. ladebrikke og ladeavtale? Leser at mange anbefaler Tesla appen, men den gjelder kun for CSS. Har fått med meg at Nissan har sin egen app, Nissan Charge. Har den noe for seg?

Hvilken app/nettside er ansett som best når det gjelder oversikt over ladestasjoner i Norge?

Pr. i dag er jeg medlem hos NAF og har primært brukt de til EU-kontroll. En stor del av medlemsfordelene får jeg aldri brukt. Jeg ser noe av det samme hos Elbilforeningen og den eneste fordelen så langt er tilbudet på Zaptec Go ladeboks, men jeg tror ikke jeg får benyttet det da jeg bor i i et borettslag. Hva vil være best å gjøre her, velge NAF eller Elbilforeningen?

Ellers har jeg bombrikke fra før av.

RJK

Kan få NAF ladebrikke som medlem, men da må du opprette bruker hos de forskjellige operatørene og koble NAF-brikka til denne. Gir deg oftest de billigste prisene hos hver enkelt operatør, men er litt mer jobb med å "vedlikeholde" når man f.eks. bytter bankkort. Er du DNB-kunde, så har de noe laderabatt man kan oppnå med kredittkort, så det kan jo være bedre enn bank Accept.

Elbilforeningen har sin egen blå brikke, de er ikke noe spe. rabatter å oppnå der, men da har du kun ett sted å forholde deg til om du bytter kort, og du kan lade hos de fleste operatørene med denne.

Elton er en annen norsk ladeoperatør som i utgangspunktet forventer at du bruker app, usikker på om du kan knytte brikke som NAF sin mot denne. Spesielt dersom du tar en "abb.løsning" kan du få en generell prisreduksjon mot vanlig pumpepris.

I likhet med Tesla Superladere, så utgår Ionity-abb. som løsning pga de støtter bare CCS. Samme med lading hos UNO-X, som var de første til å kunne lade med bankkort og uten å være kunde noen sted, de har og bare CCS-ladere.

Bortsett fra ev. ladeavtale, så er det liten grunn til å pådra seg andre medlemsskap, men du bør få deg bombrikke snarest, for å få elbilrabatten i bomanleggene. Er ikke så mange du kan velge mellom, men Skyttelpass har ihvertfall ikke leie-avgift på brikka som den største konkurrenten har. Dessuten har de tilsvarende rabatter hos Bilxtra som du får gjennom medlemsskap i elbilforeningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Om du har Recharge med CHAdeMO uttak i nærheten, så blir Recharge med Recharge Move abonnement rimelig for deg. 69kr/mnd 4,79kr/kWh.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

wow_4K

Sitat fra: vinterdekk på lør 28. feb 2026, kl. 10:41Om du har Recharge med CHAdeMO uttak i nærheten, så blir Recharge med Recharge Move abonnement rimelig for deg. 69kr/mnd 4,79kr/kWh.

Takk for tips. Hvor finner man en oversikt over slike abonnement løsninger? Har Nissan Charge noe for seg?

wow_4K

Sitat fra: RJK på lør 28. feb 2026, kl. 10:38Bortsett fra ev. ladeavtale, så er det liten grunn til å pådra seg andre medlemsskap, men du bør få deg bombrikke snarest, for å få elbilrabatten i bomanleggene. Er ikke så mange du kan velge mellom, men Skyttelpass har ihvertfall ikke leie-avgift på brikka som den største konkurrenten har. Dessuten har de tilsvarende rabatter hos Bilxtra som du får gjennom medlemsskap i elbilforeningen.

Jeg har bombrikke fra Skyttelpass fra før av og har koblet den nye bilen med den.

Når det gjelder ladeavtale så er det slik at man betaler hver måned uansett om man har ladet eller ikke?

EDIT:
– Avtalene fungerer slik at du betaler en månedlig sum for å lade til en rimeligere pris hos én eller flere ladeleverandører. Dette kan være lurt om du lader mye langs veien, men husk at du må lade relativt mye for å tjene på det. Såpass mye at det i noen tilfeller kun vil lønne seg på lengre bilferier eller om du kun lader elbilen på hurtig- og lynlader, sier forbrukerrådgiver i NAF, Anette Berve.

https://www.naf.no/elbil/elbil-nytt/ladeabonnement-lonner-det-seg

Tror jeg fikk svar på spørsmålet mitt  ;D

vinterdekk

Sitat fra: wow_4K på lør 28. feb 2026, kl. 10:43
Sitat fra: vinterdekk på lør 28. feb 2026, kl. 10:41Om du har Recharge med CHAdeMO uttak i nærheten, så blir Recharge med Recharge Move abonnement rimelig for deg. 69kr/mnd 4,79kr/kWh.

Takk for tips. Hvor finner man en oversikt over slike abonnement løsninger? Har Nissan Charge noe for seg?

Finnes ikke noen god oversikt, gjelder bare å følge med og teste mange apper. Nissan Charge kjenner jeg ikke til. Bilmerkenes egne ladeløsninger pleier å kun være for eiere av gitte bilmerker, så derfor er det ikke aktuelt for meg å prøve Nissan Charge.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: wow_4K på lør 28. feb 2026, kl. 10:44
Sitat fra: RJK på lør 28. feb 2026, kl. 10:38Bortsett fra ev. ladeavtale, så er det liten grunn til å pådra seg andre medlemsskap, men du bør få deg bombrikke snarest, for å få elbilrabatten i bomanleggene. Er ikke så mange du kan velge mellom, men Skyttelpass har ihvertfall ikke leie-avgift på brikka som den største konkurrenten har. Dessuten har de tilsvarende rabatter hos Bilxtra som du får gjennom medlemsskap i elbilforeningen.

Jeg har bombrikke fra Skyttelpass fra før av og har koblet den nye bilen med den.

Når det gjelder ladeavtale så er det slik at man betaler hver måned uansett om man har ladet eller ikke?

EDIT:
– Avtalene fungerer slik at du betaler en månedlig sum for å lade til en rimeligere pris hos én eller flere ladeleverandører. Dette kan være lurt om du lader mye langs veien, men husk at du må lade relativt mye for å tjene på det. Såpass mye at det i noen tilfeller kun vil lønne seg på lengre bilferier eller om du kun lader elbilen på hurtig- og lynlader, sier forbrukerrådgiver i NAF, Anette Berve.

https://www.naf.no/elbil/elbil-nytt/ladeabonnement-lonner-det-seg

Tror jeg fikk svar på spørsmålet mitt  ;D
Ja, lade-avtaler er vanligvis med månedsabbonement  så med mest mulig hjemmelading, er nok det en dårlig deal. Er mest om man ser at det blir mer "bortelading" i form av hurtiglading at slikt lønner seg.

Men ofte så sparer man inn månedsbeløpet på første lading den måneden  og de resterende i samme måned blir da til ren besparelse.

Men her må det gjerne regnes på, og se an om man i det hele tatt lader borte mye, for å se om det er verdt det.
Bosted Oslo

Rosstopher

Du trenger å kunne lade rundt omkring. Hvis du er noenlunde teknisk oppegående krever dette ingen innsats på forhånd. Jeg kjører Tesla og lader stort sett på Tesla-ladere, men de gangene det ikke er aktuelt så bare laster jeg ned apper og lager konto når jeg trenger det. Ladere finner du f.eks. på Google maps. Det er for mye styr å ordne alt av aktuelle apper/brikker/kontoer på forhånd og holde disse oppdatert til enhver tid. Tar heller de ekstra par minuttene de få gangene det er nødvendig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Rosstopher på lør 28. feb 2026, kl. 14:07Det er for mye styr å ordne alt av aktuelle apper/brikker/kontoer på forhånd og holde disse oppdatert til enhver tid. Tar heller de ekstra par minuttene de få gangene det er nødvendig.
Er ikke helt enig i det. Det er litt jobb å gjøre dette når man er på stedet man vil lade på, og er det biler bak i kø eller det er vått og kaldt, så er det IKKE dette man vil holde på med.

Det som derimot endrer litt på dette fra da jeg startet som elbil-sjåfør, er at svært mange steder nå støtter å betale med bankkort/Kredittkort uten å ha noe medlemsskap, mens før måtte man ha brikker for å få startet ladingen.

Og med f.eks. Elton, så får du ladet hos de fleste med bare registrering på denne appen. Det gjør en hel verden av forskjell. Elton eller den blå Ladebrikken fra Elbilforeningen er stortsett alt du trenger på de fleste steder der de ikke har kortbetaling ennå. Svært få operatører som ikke lar deg lade med de to ladepartnerne.

Så vil man ikke bli medlem i Elbilforeningen (jeg er ikke), last ned Elton-appen og lag bruker der, så er du stort sett dekket. Det er alt man egentlig trenger for en som lader lite og sjeldent! 👌 😎 Og det er bedre å gjøre i stua, enn å vente til du står der å skal lade!
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på lør 28. feb 2026, kl. 14:20
Sitat fra: Rosstopher på lør 28. feb 2026, kl. 14:07Det er for mye styr å ordne alt av aktuelle apper/brikker/kontoer på forhånd og holde disse oppdatert til enhver tid. Tar heller de ekstra par minuttene de få gangene det er nødvendig.
Er ikke helt enig i det. Det er litt jobb å gjøre dette når man er på stedet man vil lade på, og er det biler bak i kø eller det er vått og kaldt, så er det IKKE dette man vil holde på med.

Det som derimot endrer litt på dette fra da jeg startet som elbil-sjåfør, er at svært mange steder nå støtter å betale med bankkort/Kredittkort uten å ha noe medlemsskap, mens før måtte man ha brikker for å få startet ladingen.

Og med f.eks. Elton, så får du ladet hos de fleste med bare registrering på denne appen. Det gjør en hel verden av forskjell. Elton eller den blå Ladebrikken fra Elbilforeningen er stortsett alt du trenger på de fleste steder der de ikke har kortbetaling ennå. Svært få operatører som ikke lar deg lade med de to ladepartnerne.

Så vil man ikke bli medlem i Elbilforeningen (jeg er ikke), last ned Elton-appen og lag bruker der, så er du stort sett dekket. Det er alt man egentlig trenger for en som lader lite og sjeldent! 👌 😎 Og det er bedre å gjøre i stua, enn å vente til du står der å skal lade!

Dette var flott råd! Notert.

Jeg kommer til å lade hjemmefra, men det er greit å vite om alternativer dersom ting skulle skjære seg på reisen. For meg er det en stor overgang da jeg helt siden jeg fikk lappen kun har kjørt bensinbil. Og det har jo vært enkelt når tanken er tom; kjør inn på nærmeste bensinstasjon og fyll på med 95 blyfri. Nå må jeg tenke helt annerledes, altså i KWh etc. og det tar tid å bli vant med dette.

syklisten

Jeg er også NAF-medlem og har ladebrikken fra NAF. Har koblet den til 3-4 av de største ladeaktørene og det har fungert helt topp. Aldri hatt problemer.

Jeg anbefaler to apper/nettsider (utenom ladeoperatørene sine, selvsagt).
A Better Route Planner - for å planlegge langturer
Chargefinder - for å sjekke hvor mange ledige ladere det er på hver lokasjon

Spesielt Chargefinder er fin å ha for å sjekke i forkant før man kommer til et sted hvor man planlegger å lade. med CHAdeMO er det ikke like mange ladere i forhold til CCS på hver lokasjon, så da er det greit å vite om 0/2 er ledige eller 2/2 er i ustand, e.l.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Jeg er helt enig med syklisten.
Chargefinder er gull når en skal planlegge, eller bare finne ut hvor en har ladere. https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-verdal-amfi-verdal/n935qp  Oppi høyre hjørne på nettsiden har du en sånn filter-trakt, hvor du kan si du kun vil se ladestasjoner med Chademo, om det er det du skal lade med. Chargefinder finner du og som app til telefonen, som er kjekk å ha på reise.

Er vel sikkert og et alternativ å lade med Type 2 - AC-saktelading, som tilbys en del plasser, hvis du skal stå noen timer. For disse laderne må du ha med egen kabel https://voldt.no/collections/leaf

Du kan jo og lett se på kartet hvilke tilbydere som finnes der du tror du kommer til å lade. Er lurt å registrere med et kredittkort som har elbil-lade-rabatt, om en må lade ofte. Da får en 10-16% rabatt.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA