Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utstyr / Varianter vi håper Model S kommer med.

Startet av OleJA, torsdag 24. januar 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

Jejl

Regenerering av enerigien i fjæringene burde vel være mulig, og gunstig på norske veier.

Leste for en stund tilbake om noen lastebiler som hadde testet ut dette og fått redusert drivstofforbruket med opptil 10%.

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:29
Sitat fra: KnutGol på torsdag 24. januar 2013, klokken 17:49
Dieselbrenner som varmer væska i varme/kjølesløyfa?

Fysj æsj!
Ikke uenig i fysj og æsj, og bensin/metanolbrenner hadde kanskje vært å foretrekke.
Men man kommer ikke utenom at fossilt drivstoff er en mye mer effektiv energibærer enn batteriet, og trenger du 10-20kWh varme på langtur er det jo bedre å ta dette fra to liter bensin enn å bruke 25% av batteriet.
Jeg har blitt mer og mer åpen for eber i elbil, selv om jeg har vært negativ til dette tidligere. Det er en konsekvens av at vi bor i et land med mye kulde :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebbrey

Kan vi ikke få til noe ettermontert kjafs i frunken a? Det rommet innerst der?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Havebigfun

#18
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. januar 2013, klokken 08:20
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:29
Sitat fra: KnutGol på torsdag 24. januar 2013, klokken 17:49
Dieselbrenner som varmer væska i varme/kjølesløyfa?
Ikke uenig i fysj og æsj, og bensin/metanolbrenner hadde kanskje vært å foretrekke.
Men man kommer ikke utenom at fossilt drivstoff er en mye mer effektiv energibærer enn batteriet, og trenger du 10-20kWh varme på langtur er det jo bedre å ta dette fra to liter bensin enn å bruke 25% av batteriet.
Jeg har blitt mer og mer åpen for eber i elbil, selv om jeg har vært negativ til dette tidligere. Det er en konsekvens av at vi bor i et land med mye kulde :)


Varmepumpen vil vel gi 4-5 kW varme per kW strøm for 20 kW varme trenger du bare 4 kW strøm- spørs om det lønner seg med eber - du må iallefall ha en større tank enn 2 liter 8)

Øyvind.h

#19
Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. januar 2013, klokken 18:42
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. januar 2013, klokken 08:20
Sitat fra: KnutGol på torsdag 24. januar 2013, klokken 17:49
Dieselbrenner som varmer væska i varme/kjølesløyfa?

Ikke uenig i fysj og æsj, og bensin/metanolbrenner hadde kanskje vært å foretrekke.
Men man kommer ikke utenom at fossilt drivstoff er en mye mer effektiv energibærer enn batteriet, og trenger du 10-20kWh varme på langtur er det jo bedre å ta dette fra to liter bensin enn å bruke 25% av batteriet.
Jeg har blitt mer og mer åpen for eber i elbil, selv om jeg har vært negativ til dette tidligere. Det er en konsekvens av at vi bor i et land med mye kulde :)

Varmepumpen vil vel gi 4-5 kW varme per kW strøm for 20 kW varme trenger du bare 4 kW strøm- spørs om det lønner seg med eber - du må iallefall ha en større tank enn 2 liter 8)
Har fått med meg at den har varmepumpe, men eiere melder at kupevarme og batterivarme visstnok kan trekke opp mot 12kW (sikkert bare i korte perioder). Det er det resultatet de har klart å komme frem til i praktiske tester.

La oss si du skal kjøre 6 timer til Trondheim. Kupeen trenger kontinuerlig 2kW og batteriet 1kW. Dette tilsvarer et behov for 18kWh ila 6 timer. Ut fra de erfaringene jeg har lest så langt kan du bare glemme at varmepumpen dekker dette behovet med 4kWh innsatsfaktor. Eiernes erfaringer med vinter-rekkevidde er ikke i nærheten av et så lavt forbruk, selv om bilen har varmepumpe. Har du forresten lest noe sted hva slags effekt varmepumpen har og om den dekker både batteri- og kupevarme?

Tanken til eber er sikkert større enn 2 liter, det var bare ment som en indikator på hvor mye fossilt drivstoff du hadde behov for når du skulle lage tilsvarende varme med drivstoff kontra batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. januar 2013, klokken 19:56
La oss si du skal kjøre 6 timer til Trondheim. Kupeen trenger kontinuerlig 2kW og batteriet 1kW. Dette tilsvarer et behov for 18kWh ila 6 timer. Ut fra de erfaringene jeg har lest så langt kan du bare glemme at varmepumpen dekker dette behovet med 4kWh innsatsfaktor. Eiernes erfaringer med vinter-rekkevidde er ikke i nærheten av et så lavt forbruk, selv om bilen har varmepumpe. Har du forresten lest noe sted hva slags effekt varmepumpen har og om den dekker både batteri- og kupevarme?
Det er vel det samme med denne varmepumpa som den jeg har hjemme: Virker best når det ikke er så kaldt, og en må 'fyre' ekstra på de kalde dagene. Blir det under -15C vil jeg tro at virkningsgraden er relativt lav og en må nok bruke et ekstra varmeelement for å få nok varme.
På TMC forumet har det blitt rapportert at det er en merkbar reduksjon i rekkevidde når temperaturen faller noen få grader under 0 - Mye mulig det er her varmpumpa kommer til kort, og varmeelementet kobler inn?
(Kan godt tenke meg at en bil utviklet i California har en varmepumpe som mister virkningsgrad like under 0C)

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på fredag 25. januar 2013, klokken 20:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. januar 2013, klokken 19:56
La oss si du skal kjøre 6 timer til Trondheim. Kupeen trenger kontinuerlig 2kW og batteriet 1kW. Dette tilsvarer et behov for 18kWh ila 6 timer. Ut fra de erfaringene jeg har lest så langt kan du bare glemme at varmepumpen dekker dette behovet med 4kWh innsatsfaktor. Eiernes erfaringer med vinter-rekkevidde er ikke i nærheten av et så lavt forbruk, selv om bilen har varmepumpe. Har du forresten lest noe sted hva slags effekt varmepumpen har og om den dekker både batteri- og kupevarme?
Det er vel det samme med denne varmepumpa som den jeg har hjemme: Virker best når det ikke er så kaldt, og en må 'fyre' ekstra på de kalde dagene. Blir det under -15C vil jeg tro at virkningsgraden er relativt lav og en må nok bruke et ekstra varmeelement for å få nok varme.
På TMC forumet har det blitt rapportert at det er en merkbar reduksjon i rekkevidde når temperaturen faller noen få grader under 0 - Mye mulig det er her varmpumpa kommer til kort, og varmeelementet kobler inn?
(Kan godt tenke meg at en bil utviklet i California har en varmepumpe som mister virkningsgrad like under 0C)
Har hørt de beste varmepumpene leverer god COP ned mot -25, men de fleste mister mye av virkningsgraden under -15. Nå hører riktignok temperaturer under -15 til sjeldenhetene selv om det forekommer (året sett under ett), men det virker ikke som om varmepumpen i Model S er blant de beste, og jeg stiller meg også tvilende til om den varmer opp batteriet. Resistive varmeelement er helt sikkert montert og tilstrekkelige i Model S, men da blir jo varmen du får lik med strømmen som dras fra batteriet.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gjermund

Varmepumper med veldig god COP også på lave temperaturer og sotr temperaturforskjell ute og inne er vel stort sett ganske store? Tror det er en utfordring å få den "beste" varmepumpen i en bil.

Havebigfun

Det høres ut som om vi bør påvirke TM slik at de setter in en varmepumpe som er optimalisert for kaldt klima. Meg bekjent er det helt forskjellige "profiler" på de luft-luft varmepumpene som tilbys i skandinavia for oppvarming av hus i forhold til AC-pumpene i sydlige strøk som kjøler ned husene- det er muligens en slik modell som er satt in i Mod S.
Ellers har jeg inntrykk av at COP verdiene av varmepumpene som er -state-of-the-art- stadig øker - således forventet jeg en effektiv varmepumpe -ihvertfall ned til -15.

Den bakerste delen av frunken må være optimal for en Eberspächer om TM ikke får det bedre til.

Knut Øygard

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:29
Sitat fra: KnutGol på torsdag 24. januar 2013, klokken 17:49
Dieselbrenner som varmer væska i varme/kjølesløyfa?

Fysj æsj!


Jeg kan forsåvidt være enig i fysj æsj:-) biodiesel eller bioetanol er kanskje en bedre ide enn langtidsmørna dinosaurer...
Men det var ikke poenget mitt. Det har vært foreslått aggregat i frunken eller på tilhenger for å lade batteriene. Hvis en først skal bruke brennbare væsker til å forlenge rekkevidde gir det mye bedre utnyttelse av energien i væska ved å bruke varmen direkte enn å produsere elektrisitet. Dessuten en mindre installasjon i bilen.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

teslanor

Fått følgende tilbakemelding fra Tesla - CustomerEU@teslamotors.com v/ en av de norske representantene tidligere denne måneden:
DAB: "Jeg har fått bekreftet at bilen kommer ganske sikkert med DAB radio som standard."
ACC/alarm og app for sporing: "Bilen kommer deseverre ikke med adaptive cruise control, men det er noe vi jobber med og kommer kanskje til å bli tilgjengelig i fremtiden. Bilen kommer med Tyverialarm- og startsperresystem og vi jobber nå med å klargjøre en application for smartphones hvor man kan spore bilen på nettet. Så snart dette er klart vil dett bli offentliggjort via våre internettsider."
Seter: "Setene kommer ikke til å bli endret og vil se ut slik de er i dag."

Stig O

Hadde fremdeles et håp om at setene ble litt mere sportslig på EU modellene, slik det var antydet tidligere. I hvert fall på Performanse modellen, så dette var en dårlig nyhet. Ellers håper jeg det blir noen festekroker i bagasjerummet, slik de fleste biler har.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Leaffen

Det er jo delte meninger mht seter. Jeg synes setene var helt grei, og jeg llikte dem faktisk meget godt. Kan absolutt ikke tenke meg seter med mer sidestøtte.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Modelsn på lørdag 26. januar 2013, klokken 21:09
Det er jo delte meninger mht seter. Jeg synes setene var helt grei, og jeg llikte dem faktisk meget godt. Kan absolutt ikke tenke meg seter med mer sidestøtte.

Jeg har ikke prøvd dem men antar jeg er enig med deg. Jeg er bred over skuldrene og sitter generelt dårlig i seter med mye sidestøtte. Ikke kjører jeg hardt i svinger heller. Vil ha seter der jeg kan endre sitteposisjonen litt, ikke slike som limer meg fast i én posisjon.

Alcantara på sidene vil også hindre at man sklir.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Real EoN

Nå vart jeg glad, for likte setene jeg og.. har ikke tenkt å bruke denne bilen til råkjøring uansett... rett frem 0-100 er en annen sak, men da trenger man ikke bøtteseter  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA