Polestar 4 SUV (Kombi)

Startet av eSaab, ons 18. feb 2026, kl. 17:59

« forrige - neste »

eSaab

batterimannen

Synd de ikke fikk på noen ordentlige dørhåndtak. Kunne lånt fra Polestar 2. Regner med at de ikke får noen fysiske knapper for sidespeil, HVAC osv...

Men uansett interessant med en litt romslig bil, som sannsynligvis får bedre plassutnyttelse enn Polestar 3. Hadde vært fint om de fikset midtsetet, sånn at det er mulig å sitte komfortabelt der, siden bilen er 2 meter bred. Men jeg regner med at de slenger inn samme 2. seterad som i eksisterende Polestar 4. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Sitat fra: batterimannen på tor 06. aug 2026, kl. 09:02Synd de ikke fikk på noen ordentlige dørhåndtak. Kunne lånt fra Polestar 2. Regner med at de ikke får noen fysiske knapper for sidespeil, HVAC osv...

Men uansett interessant med en litt romslig bil, som sannsynligvis får bedre plassutnyttelse enn Polestar 3. Hadde vært fint om de fikset midtsetet, sånn at det er mulig å sitte komfortabelt der, siden bilen er 2 meter bred. Men jeg regner med at de slenger inn samme 2. seterad som i eksisterende Polestar 4. 

Design er noe Polestar er gode på - men disse dørhåndtakene burde de fikset. Videre nøklene - helt ordinære nøkler med knapper på fungerer mye bedre enn denne løsningen de har nå. Og mobil nøkkel med Android håper jeg de får fikset snart - er jo ikke bra at de har det til Polestar 2, men nærmest tragisk at de ikke har det til 4 - Kun Apple støttes her enn så lenge. Tekniske forklaringer finnes, men som kunde bryr man seg jo ikke om det.

Til slutt nevner jeg ladeluken og rattet - begge deler er motorisert - det er igjen fullstendig bortkastet og gjør bilen mindre attraktiv. Nå som bilen IKKE kan selges i USA så burde man kaste bort alle elementer som amerikanere liker og få litt skandinavisk fornuft tilbake. Selskapet har jo mange skandinaver som jobber der med både design og kjøreegenskaper - la disse menneskene bestemme mer er mitt råd........

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på tor 06. aug 2026, kl. 09:31
Sitat fra: batterimannen på tor 06. aug 2026, kl. 09:02Synd de ikke fikk på noen ordentlige dørhåndtak. Kunne lånt fra Polestar 2. Regner med at de ikke får noen fysiske knapper for sidespeil, HVAC osv...

Design er noe Polestar er gode på - men disse dørhåndtakene burde de fikset. Videre nøklene - helt ordinære nøkler med knapper på fungerer mye bedre enn denne løsningen de har nå. Og mobil nøkkel med Android håper jeg de får fikset snart - er jo ikke bra at de har det til Polestar 2, men nærmest tragisk at de ikke har det til 4 - Kun Apple støttes her enn så lenge. Tekniske forklaringer finnes, men som kunde bryr man seg jo ikke om det.

Til slutt nevner jeg ladeluken og rattet - begge deler er motorisert - det er igjen fullstendig bortkastet og gjør bilen mindre attraktiv. Nå som bilen IKKE kan selges i USA så burde man kaste bort alle elementer som amerikanere liker og få litt skandinavisk fornuft tilbake. Selskapet har jo mange skandinaver som jobber der med både design og kjøreegenskaper - la disse menneskene bestemme mer er mitt råd........

Jeg synes også at Volvo og Polestar fortsatt lager biler som ser bra ut, men jeg synes de har mistet litt på det "skandinaviske designet". De har gått helt for minimalistisk, som f.eks Tesla og Xpeng. Men for meg er skandinavisk design funksjonelt og stilrent, ikke minimalistisk på bekostning av funksjonelt. Thomas i Autogefühl pleier å si "form follows funcion", at funksjonaliteten er viktigst, og at designet bør følge etter de praktiske løsningene.

Da jeg prøvekjørte EX90 var det helt haug med upraktiske løsninger. Den key fob-greia var en av dem. Kunne de ikke bare hatt en normal nøkkel med knapper. Jeg kan ikke engang bruke den til å åpne bagasjerommet på vei til bilen, så ungene kan slenge tingene sine i bagasjerommet. Heldigvis har ikke Polestar 4 gått for den upraktiske knotten for seteinnstillinger. Hvor du må se på skjermen hvilke av de 3 nivåene du er på.

Et eksempel er Geelys trillinger, Zeekr X, Smart #1 og Volvo EX30. Smart #1 hadde skiluke fra start. Da alle 3 bilene fikk en refresh med nye batterier osv. Da skjønte Zeekr at de burde putte inn en skiluke på X. Hvilken av de 3 er den eneste som henger igjen uten... Volvo...

Litt mye ranting her, men jeg bare håper Polestar bruker muligheten til å fikse på litt praktiske ting før lansering (selv om jeg tviler). Så kunne Polestar 4 "SUV" blitt den praktiske bilene som EX60, EX90 og Polestar 4 ikke ble.

batterimannen

Ser at dørhåndtakene er ute. Bilene er kanskje satt i en transportmodus?
Kanskje ikke noe hensikt med så mye hemmelighold for denne, når den ellers virker så like som Polestar 4. Den blir litt mer stasjonsvogn "SUV" som f.eks Enyaq enn skikkelig SUV. Vil tro jeg kommer til å prøvekjøre den. Får først sjekke ut plassen på 2. seterad.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA