Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av hkaspenberg, onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33

« forrige - neste »

Trond Arve

Her er min post:

SitatHei

Ser at prisen på lading uten abonnement er 500.-, ref http://www.ishavsveien.no/bli-abonnent/priser-vilkar/ (Laderne kan også benyttes uten abonnement, og prisen pr lading er da kr. 500. Denne prisen er et resultat av kostnadene ved individuell fakturerings- og betalingsadministrasjon.).

En slik prising oppfattes som direkte useriøs. Hva forsøker Ishavskraft å oppnå ved en slik prismodell? Hadde det ikke vært bedre å ikke tillate lading uten abonnement framfor å ødelegge merkevaren på denne måten?

Selv bor jeg i Son og kunne ha bruk for å lade innimellom. Imidlertid er ikke abonnement aktuelt for meg, ettersom behovet for hurtiglading er uregelmessig. Har dere planer om å tilby en klippekortløsning?

Med vennlig hilsen,
Trond Arve
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

phaugneland

Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

Espen Hugaas Andersen

#47
De håper på 1000 abonnenter!

De får aldri over 100 (helårs) abonnenter i år, hvis ikke prisene reduseres. Hvis vi antar 100 stk så vil de ha omsetning i området av 350 000 kroner. Jeg skjønner at det er ikke veldig attraktivt når de bruker mange millioner på å sette opp hurtigladere, men om de skal prøve seg i markedet må de jo tenke langsiktig! Det er ikke noe vits i å jage bort potensielle kunder allerede nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Hvilken pris bør man egentlig ta for dem som lader en sjelden gang? EV Power har et abonnement der man betaler 49,- i måneden for å få lov til å betale 100 kroner pr. enkeltlading. Dette er også urimelig dyrt. Jeg ville ikke benyttet meg av hurtiglading fra EV Power med dette "tilbudet".

Jeg har imidlertid et spesialabonnement hos EV Power som jeg er fornøyd med. For i en periode i august i fjor der de vurderte nye prismodeller, fikk jeg et tilbud som de senere trakk fra markedet grunnet for dårlig inntjening. Jeg og noen få andre rakk å slå til like før tilbudet forsvant, og ser i ettertid at dette kan være en linje hurtiglader-operatørene faktisk burdte lagt seg på? Tilbudet var at man betaler 99 kroner i måneden, som inkluderer 12 enkeltladinger (12 mnd bindingstid på abo). For ladinger utover dette betaler man 75 kroner pr. lading. Hva synes dere, er dette dyrt eller billig? Det var ihvertfall såpass bra i mine øyne at jeg slo til på det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mollerup

Angående det med å være i nød for strøm:

Med de gode indikatorene i elbilene, så tviler jeg på at noen må nødlade. Et besøk på en hurtigladestasjon er alltid planlagt på forhånd. Når man vet at det koster 500,-, og at det er billigere å kjøre taxi, da legger man andre planer.

Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 15:52Tilbudet var at man betaler 99 kroner i måneden, som inkluderer 12 enkeltladinger (12 mnd bindingstid på abo). For ladinger utover dette betaler man 75 kroner pr. lading. Hva synes dere, er dette dyrt eller billig? Det var ihvertfall såpass bra i mine øyne at jeg slo til på det.
Det syns jeg er ganske rimelig. Verken dyrt eller billig. 1200 kroner i året for tilnærmet ubegrenset lading tror jeg de fleste kan se verdien av.

Det burde så klart være flere abonnementer enn kun 12 mnd, da. "Klippekort", 3 mnd og 6 mnd og kanskje 100 kroner per enkel-lading. Noe deromkring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Det kan jo godt tenkes at man f.eks. pga strømbrudd eller andre uforutsette hendelser ikke har fått ladet over natta, og derfor trenger å hurtiglade for å rekke dagens pendledistanse. Eller at man plutselig må reise fra jobben før man har fått fylt batteriet igjen pga syke barn e.l. Men til daglig vil man kunne planlegge, det er klart.

Et løpende abonnement der jeg i tillegg skal betale ågerpris for å lade er uaktuelt. Da blir det nok dieseldyret hvis jeg er i tvil om turen lar seg gjennomføre.

En prising på tilfeldig lading der man betaler 50kr for å få tilgang til laderen, og så f.eks 3kr/kWh tror jeg at jeg kunne leve med.

Hva ville folk ellers si, om det kostet dobbelt så mye å fylle fossilbilen dersom man var på reservetanken, men vanlig pris hvis man hadde mer? 500kr for en nødlading er intet annet enn et kynisk forsøk på å utnytte folk som har havnet i knipe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jonny

Her bør Elbil foreningen ta kontakt med leverandør, og få til en betre avtale. Hva med et kort med 10 ladinger for 350kr, det hadde lønnet seg mer for leverandøren. Siden noen bruker laderene ganske ofte, kunne de tjent 3 ganger mer en forslaget.
Kjører Rød Nissan Leaf.

jkirkebo

Sitat fra: Mollerup på fredag 25. januar 2013, klokken 15:54
Angående det med å være i nød for strøm:

Med de gode indikatorene i elbilene, så tviler jeg på at noen må nødlade. Et besøk på en hurtigladestasjon er alltid planlagt på forhånd. Når man vet at det koster 500,-, og at det er billigere å kjøre taxi, da legger man andre planer.

Nja, når det er skikkelig kaldt kan jeg i teorien klare å kjøre de 96km fra Fredrikstad til Oslo, men alt kan skjære seg i praksis ;)

Dog vil jeg nok alltid kunne rekke fram til BNH Ski så da blir det "reserven" (43,- er levelig). Dessuten har jo som tidligere nevnt Fortum noe på gang på Vestby og de legger allerede fra starten opp til mobile betalingsløsninger slik at enkeltladinger nok vil forbli rimelig priset.

Skulle jeg betalt fast til Ishavsveien må de virkelig øke antall ladestasjoner. F.eks en 4-5 langs Rv4 og Rv33 der det ikke finnes alternativer. Jeg kan jo nå foreslå Nittedal, Roa, Hov, Dokka og Fagernes ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 16:01
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 15:52Tilbudet var at man betaler 99 kroner i måneden, som inkluderer 12 enkeltladinger (12 mnd bindingstid på abo). For ladinger utover dette betaler man 75 kroner pr. lading. Hva synes dere, er dette dyrt eller billig? Det var ihvertfall såpass bra i mine øyne at jeg slo til på det.
Det syns jeg er ganske rimelig. Verken dyrt eller billig. 1200 kroner i året for tilnærmet ubegrenset lading tror jeg de fleste kan se verdien av.

Det burde så klart være flere abonnementer enn kun 12 mnd, da. "Klippekort", 3 mnd og 6 mnd og kanskje 100 kroner per enkel-lading. Noe deromkring.
Det heldige med akkurat dette abonnementet er at man ikke for alt i verden prøver å unngå å hurtiglade, jeg må faktisk hurtiglade en gang i måneden i snitt fordi det har jeg betalt for. Og oppmuntring til bruk av laderen er jo hensikten. 75 kroner pr. ekstra ladning er også en grei pris for de som kjører sjelden på langtur. Det blir fremdeles mer lønnsomt å bruke elbilen fremfor fossilen så lenge turen krever kun 1 hurtigladestopp.
Vårt kjøremønster tilsier at vi trenger 1-2 hurtigladinger i måneden, så da er dette et helt ok tilbud.

Det kan uansett være greit at elbilistene ikke bare kritiserer priser (med unntak av Ishavskraft der prisen jo er helt uhørt!), men også signaliserer hva vi faktisk kan være villige å betale.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lars C. Krogenæs

Ishavskraft har ihvertfall løst problemet med at hurtigladerne vil være opptatt når du trenger strøm...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

klumpen

Ser at grønn kontakt ble fjernet som samarbeidspartner på websiden. Abbonoment-prisen er helt ok så lenge de inkluderer fri bruk av eidsiva, evpower og lyse sine hurtigladere også. Satse på at de får en avtale med grønn kontakt etterhvert.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

flux

Dette er for dårlig!

Transnova og elbilforeningen må sammen med myndigheter (NVE) regulere hvordan hurtigladepunkter som får støtte kan ta betaling.

1. Det må etableres en nasjonal standard (kanskje og Nordisk) for betalinger ved alle slags ladepunkter som vil ta betaling, slik at alle som vil kjøpe strøm kan gjøre det enkelt.

2.  Det bør reguleres et skille mellom energileverandør og nett/ladepunkteier på samme måte som det nå er på husets strøm avtaler.  En kan se på elbilen som et rullende hus der strømmåleren er i "nettskyen"

Eks:

  • Kunde identifiserer seg mot et Ishavskraft ladepunkt
  • Dersom han har en avtale med Ishavskraft, kjøpes både kraften og nett/ladepunkt leien gjennom de, om han har avtale med BKK kjøpes kraften fra BKK, men han "roamer" via Nett/Utstyrseier som er Ishavskraft og "nettleie" andelen tilfaller Ishavskraft. Dersom han ikke har noen avtale må han og kunne gjøre et engangskjøp til en fornuftig pris.
  • Myndigheter (NVE) kan regulere hvor høy nett/utstyrsleie kan være.
  • Kraft andelen blir det fri konkurranse på akkurat som det nå er til husene våre.

Da vil alle aktører konkurrere om kundene og vi kan få et fritt marked på samme måte som ellers i kraftmarkedet i Norge.

http://www.nve.no/

snurre100

Ble oppringt i dag fra en som jobbet i Ishavsveien. Hyggelig kar, men 3500.-er nok for dyrt for mitt hurtigladebehov. Håper de kommer med en klippekort ordning snart. De gangene jeg er i Moss kan jeg heller stå på gratis treglading. Da her jeg 3500,- ekstra å handle for hvert år..
2020 Kia E-Niro

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 16:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 16:01
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 15:52Tilbudet var at man betaler 99 kroner i måneden, som inkluderer 12 enkeltladinger (12 mnd bindingstid på abo). For ladinger utover dette betaler man 75 kroner pr. lading. Hva synes dere, er dette dyrt eller billig? Det var ihvertfall såpass bra i mine øyne at jeg slo til på det.
Det syns jeg er ganske rimelig. Verken dyrt eller billig. 1200 kroner i året for tilnærmet ubegrenset lading tror jeg de fleste kan se verdien av.

Det burde så klart være flere abonnementer enn kun 12 mnd, da. "Klippekort", 3 mnd og 6 mnd og kanskje 100 kroner per enkel-lading. Noe deromkring.
Det heldige med akkurat dette abonnementet er at man ikke for alt i verden prøver å unngå å hurtiglade, jeg må faktisk hurtiglade en gang i måneden i snitt fordi det har jeg betalt for. Og oppmuntring til bruk av laderen er jo hensikten. 75 kroner pr. ekstra ladning er også en grei pris for de som kjører sjelden på langtur. Det blir fremdeles mer lønnsomt å bruke elbilen fremfor fossilen så lenge turen krever kun 1 hurtigladestopp.
Vårt kjøremønster tilsier at vi trenger 1-2 hurtigladinger i måneden, så da er dette et helt ok tilbud.

Det kan uansett være greit at elbilistene ikke bare kritiserer priser (med unntak av Ishavskraft der prisen jo er helt uhørt!), men også signaliserer hva vi faktisk kan være villige å betale.
Vent, jeg misforsto abonnementet. Jeg trodde det var 12 enkeltladinger i måneden. Med kun 12 enkeltladinger på ett år syns jeg det er dyrt. 100 kr per lading for de første 12 ladingene og deretter 75 kr per lading er ikke spesielt rimelig. Det burde vært inkludert minimum 5 hurtigladinger i måneden.

For en tung bruker som lader kanskje 50 ganger i året vil prisen per lading ligge på ca det dobbelte av strømprisen, og for mer normale brukere vil prisen ligge på rundt 5 ganger strømprisen. Det er rimelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA