Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av hkaspenberg, onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33

« forrige - neste »

Brødbilsjåfør


Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 07. november 2013, klokken 21:04
Sitat fra: Brødbilsjåfør på torsdag 07. november 2013, klokken 18:37
Sånn sett har vel Evpower i Trøndelag et bra abb løsning,300kr/lad så mye du vil. Dyrt om main trenger 1 gangtil  men billigere enn d dere prater om tydeligvis.
Bra løsning? Nei kjære deg. Skulle bensinstasjonene solgt bensin til 50 kr/liter til deg bare fordi du er på gjennomreise?
Eneste gode løsning er at alle betaler for det de bruker.
Dersom EL-bil skal bli eneste bil må den også kunne brukes på lange turer, da blir det virkelig dyrt. hvor mange abonnement mener du at en el-bil eier skal ha ?
Les da.
Dette er en veldi go løsning for NOEN. Ikke turister eller folk som trenger d no å da. Går taxi i området som bruker HL. Finner du en bensinstasjon som har fyll så mye du vil for 300kr ? Evpower har fått sms lading å nå.
Selvsagt skulle hele Norge vært samlet på et kort/abb. Ville jo vært genialt.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Kjell Leaf

Ja, og det må vi virkelig kjempe for. Men det blir vanskelig når mange er kjempefornøyde fordi de får et OK tilbud lokalt. Man må se fremover og ikke godta at ting er som det er blitt.
Elbilforeningen bør ta dette opp med ansvarlige myndigheter for å prøve å få til en endring.
EL-bil kan aldri erstatte fossilbiler på langkjøring uansett batterikapasitet så lenge det sitter en mafia ved hver ladestasjon og tømmer lommeboka vår.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Hans Håvard Kvisle

SISTE NYTT FRA ISHAVSVEIEN
I helga var det elbilister som var så uheldige å ankomme til Ishavsveiens ladere i Østfold og oppleve at det ikke lenger var tilgang til enkeltladinger ved telefonoppringing. Særlig synes vi synd på han som tok sin første lengre tur med elbil, etter å ha fått bilen på fredag. Ingen drømmestart.

I løpet av mandag formiddag er det kommet oppdatert info på ishavsveien.no. NOBIL er nå oppdatert. Dette betyr at du må ha ladekort for å kunne bruke Ishavsveiens ladestasjoner i Østfold:
Alle ladere på Ishavsveiens ladesteder er nå lukket for gratis lading. For å kunne lade, må du melde deg opp som kunde hos Ishavsveien og motta Mobilitetskort.
Enkeltlading gjennom fjernåpning er ikke teknisk mulig for øyeblikket. Eldre, uaktiverte Mobilitetskort kan heller ikke brukes, eller fjernaktiveres.
St.Hanshaugen

Kjell Leaf

Det må bli en lov som sier at alle har rett til lading uansett om man har abonnement eller ikke, og det til normale priser som bør være rundt 2 kr/kw.
Slike selskaper stopper utviklingen som kunne gjort el-bil til husstandens eneste bil.
Man må få satt en stopper for disse private selskapene som absolutt ikke fremmer el-bilen som fremtidens bil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Persian2

jeg lurer på hvorfor dem skal sette opp flere stasjoner når dem er så dyrt og ingen vil bruke dem.
dette er rett og slett svindleri da vi må betale 500kr hvis vi går tom med strøm og MÅ lade for å få oss hjem

sven erik

Sette opp betaling med bank kort som de gjør i de fleste andre land Danmark og Norge er eneste som ikke er for andre en abonomang

Persian2

helt enig med deg sven erik.
hvorfor kan dem ikke gjøre det like enkelt som å fulle på bensin.

bosse

Jeg mener å ha sett noe om at disse aktørene synes det er problematisk med kortterminaler siden det blir et kritisk komponent som kan ha en høy vedlikeholdskostnad. RFID er dog en dårlig erstatning for bankterminal, siden RFID lett lar seg duplisere.

Det som hadde vært nyttig var om de hadde en app som man kunne registrere betalingskort på, og så scanner man en QR-kode på ladestolpen for å aktivere den. Da vil løsningen kunne være tilgjengelig for både norske og utenlandske forbipasserende som trenger tilfeldig lading, samt de profesjonelle eller fastboende hurtiglader-brukerne som har nytte av et fast abonnement. Sikkerheten blir også lettere å holde kontroll på.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Balrog

Det verste er vel at Ishavsveiens ladere forhindrer at andre setter opp ladere i samme område. Om de har fått offentlig støtte må den kreves refundert av Transnova?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

OddB

Jeg synes dette bærer galt av sted.
Vi skal ikke klandre aktørene, de ønsker å binde kundene mest mulig til seg.
Det som mangler er en helhetlig, framtidsrettet strategi og regelverk.
Det bør stilles strenge krav til de som skal få statlig støtte til å sette opp ladestasjoner. Vil de ikke finne seg i de så får de finansiere utbyggingen selv.

-Det må kreves at ALLE skal kunne benytte ladestasjonen og betale med bankkort.
-Alle gjeldene ladestandarder må være tilgjengelige :DC- CHAdeMO og CSS, AC- Type 2 og Schuko.
- Det må finnes minst to separate DC-ladere på hvert sted.
-AC lading må prises vesentlig lavere enn DC siden investerings- og vedlikeholdskostnader er vesentlig lavere.
- Det må utarbeides en prisstruktur som er lett sammenlignbar. (kr/min eller kr/kWh)

En betalingsterminal koster i størrelsesorden 10 000 kr og er neglisjerbar i forhold til at en Hurtigladestasjon fort koster  en halv mill.
Alle aktørene er velkomne til å ordne sine egne rabatt og abonnementsordninger i tillegg. Det hindrer ikke dem å kunne tilby strøm i "løs vekt"


I tillegg bør Transnova prioritere å få bygd ut et enda tettere nettverk med AC-ladere (Type 2) uavhengig av Ishavsveien o.l., Målet bør være minst 1000 ladepunkt fordelt over hele landet !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Balrog

Hør hør!
Vær så snill å sende denne til Transnova + Erna & Kverna...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Line

Er det slik at Ishavsveien nå har monopol fra Oslo til Moss/Rygge?
Jeg skulle kjøre en venninne til Rygge i helgen, og fikk en ubehagelig opplevelse.
T/R Oslo-Rygge går akkurat ikke med Leaf-en min.
Jeg visste at det ikke var gratis lenger å hurtiglade hos Ishavsveien, men har før også ladet hos en annen abbonement på bensinstasjonen ved Norwegian Outlet. Når jeg nå kom dit var det bare Ishavsveien hurtiglading og ingen mulighet til å betale i det hele tatt. Man MÅ ha deres kort.
Der sto jeg da, og visste at jeg ikke hadde mulighet til å komme meg hjem.
Jeg endte opp med å finne en vanlig lader i P-huset hos Outlet og satt der og frøys i 1,5 time for å være sikker på å komme meg hjem. Dette var en søndag, så var ingenting åpent.  :(

Thomas Parsli

Enkeltlading hos Ishavsveien koster 150,- (http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/), men i praksis er det ingen konkurranse på strekningen Oslo-Rygge.

I  Sarpsborg har Fortum en hurtiglader ved McDonads til 2,50/min

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sven erik

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. november 2013, klokken 12:01
Enkeltlading hos Ishavsveien koster 150,- (http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/), men i praksis er det ingen konkurranse på strekningen Oslo-Rygge.

I  Sarpsborg har Fortum en hurtiglader ved McDonads til 2,50/min

Thomas

enkelt ladinger hos ishavsveien er ikke lenger mulig

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. november 2013, klokken 12:01
Enkeltlading hos Ishavsveien koster 150,- (http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/), men i praksis er det ingen konkurranse på strekningen Oslo-Rygge.

I  Sarpsborg har Fortum en hurtiglader ved McDonads til 2,50/min

Fortum har også hurtiglader på Vinterbro, det ligger jo på strekningen. De skal også ha opp en på McD på Vestby.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA