Skilpaddemodus kaldt vær

Startet av Martinschei, ons 07. jan 2026, kl. 22:08

« forrige - neste »

Martinschei

Har en kona 39kwh 2021 facelift.

Startet bilen i dag og da var den i skilpaddemodus, med beskjed om begrenset ytelse og lav temperatur.

Jeg er forsåvidt ikke så overasket ettersom temperaturen ute har ligget rundt -14c og det kun var 12% ladestatus, 32km rekkevidde.

Jeg merket imidlertid ikke noe til denne begrensede ytelsen, og lå med i 65km/t opp operatunellen vestover.

Hvor begrenset er egentlig ytelsen i skilpaddemodus? Jeg testet ikke hard akselerasjon, men jeg synes ikke bilen virket annerledes enn vanlig, kanskje litt lite futt i varmeaparatet om noe.

Noen med erfaringer i skilpaddemodus?

RJK

Har opplevd dette med min Kona, også da med temmelig kald bil som hadde fått stått seg kald. Var dog på under 10 %.

Skilpaddemodus fikk jeg vel ikke før 8%, som er tidlig i forhold til vanlig, men måtte enda litt dypere før den virkelig ble så ineffektiv at jeg slet med å holde fart i selv slake bakker, type nesten flatt. Da var jeg vel allerede under 5%.

Holdt nesten på å stoppe opp og ringe bilhjelp, selv om jeg bare var kort unna ladestasjon. Men siden det og var så kort distanse igjen, forsøkte jeg å slå av musikk, AC og skjerm, og da ble den veldig responsiv igjen. Så stor forskjell at jeg ble temmelig overrasket.

Etter 4% ca, så viser den ikke antall km igjen eller prosent, så da kjører man litt i blinde med tanke på om man vil rekke frem, selv om jeg nå var overbevisst om at jeg faktisk ville rekke frem.

Da jeg koblet til ladekabel, viste pumpa at jeg hadde 2% igjen. 🫣 Mulig balansering av cellene hadde hjulpet, men jeg har ikke steder jeg kan AC-lade etter at den når ladegrensen selv om den er satt til 100%, da jeg kun har tilgang til delt lader i borettslaget mitt.

Forresten, du kan få et inntrykk av hvordan dette føles, ved å se TeslaBjørn sin vintertest av 2024-utgaven av Kona. Der opplevde han tilnærmet det samme som meg, også med kaldt batteri og lite strøm igjen.

Her er videoen:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA