Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring, noen som vet?

Startet av Taubu, tirsdag 22. januar 2013, klokken 12:46

« forrige - neste »

laumb

At understellet jobber for å motvirke er ingen hemmelighet. At den er litt treg - er bare bra. Litt bevegelse må til så ikke bilen blir en pinne å kjøre.

Når du gir gass og den kompenserer bak f.eks. så er det ikke store luftmengden som skal til for å "låse posisjonen noe". At det tar lang tid å heve bilen er en selvfølge.

Noe fysikk er det i bildet og - luft er ikke hardt som stein, og kan komprimeres.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Tesladigger

Noen som vet hva bakkeklaringen er ved laveste possisjon, standard og den høyeste?
Er det kun disse 3 std. possisjonene man kan velge eller er det justeringsmuligheter som har flere trinn/trinnløse?
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

petersv

Sitat fra: leafster på fredag 01. februar 2013, klokken 09:26
Da jeg prøvekjørte hørte jeg noen knirkelyder fra understellet bak ved fullt pådrag. Han jeg kjørte med mente det var luftfjæringen som jobbet. Han sa det var for å få bedre aerodynamikk, men det høres jo naturlig ut at det var for å motvirke krenging?

Han har rett, den senker seg i høy hastighet, som man som kjent oppnår ved å akselerere! :)

Cronos

Sitat fra: Tesladigger på fredag 01. februar 2013, klokken 10:31
Noen som vet hva bakkeklaringen er ved laveste possisjon, standard og den høyeste?
Er det kun disse 3 std. possisjonene man kan velge eller er det justeringsmuligheter som har flere trinn/trinnløse?
En eller annen som nevnte i en annen tråd nylig at høyeste er ca 20 cm... mener jeg å huske.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



fonberg

Sitat fra: Cronos på fredag 01. februar 2013, klokken 14:03
Sitat fra: Tesladigger på fredag 01. februar 2013, klokken 10:31
Noen som vet hva bakkeklaringen er ved laveste possisjon, standard og den høyeste?
Er det kun disse 3 std. possisjonene man kan velge eller er det justeringsmuligheter som har flere trinn/trinnløse?
En eller annen som nevnte i en annen tråd nylig at høyeste er ca 20 cm... mener jeg å huske.

Jepp. Standard er 15,5 cm, høyeste 7,9" som tilsvarer 20,8 cm.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OleJA

Sitat fra: fonberg på fredag 01. februar 2013, klokken 14:48
Sitat fra: Cronos på fredag 01. februar 2013, klokken 14:03
En eller annen som nevnte i en annen tråd nylig at høyeste er ca 20 cm... mener jeg å huske.
Jepp. Standard er 15,5 cm, høyeste 7,9" som tilsvarer 20,8 cm.
Denne 'ekstra høy' instillingen tillates bare i 'krabbefart'. Deretter går bilen automatisk ned til 'høy' som er 7". Over ca. 30km/t senker den seg videre automatisk til 'normal" (6").
Det er flere som har yttret ønske om at hastighetsgrensen for 'høy' skal økes. F.eks. ved kjøring på dårlig brøytede veier så hadde dette vært nyttig. Det gjennstår å se om dette kommer som en oppdatering.

Zanka

Har en ganske bratt nedkjøring til garasjen, kjører jeg litt uforsiktig skraper Mondeon nedi foran, på BMW'en skal det noe mere til.
Hvordan tror dere at Model S blir i slike situasjoner.
Vet at man kan manuelt heve bilen, men det er det fort å glemme...

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Ipadjove

If GPS-posisjon="home" then heve bilen ;)
Går det?

Nuvolari

Sitat fra: Ipadjove på mandag 04. februar 2013, klokken 00:03
If GPS-posisjon="home" then heve bilen ;)
Går det?

Hadde vært spennende om Tesla hadde publisert noen API'er slik at 3.part kunne lage apper hvor man kan gjøre f.eks. dette. Det forutsetter at bilens infotainment system er 100% frikoblet fra bilens eget styringssystem. Hadde jo vært upraktisk om bilen booter mitt på autobahn.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OleJA

Sitat fra: Ipadjove på mandag 04. februar 2013, klokken 00:03
If GPS-posisjon="home" then heve bilen ;)
Går det?
Dette finnes foreløpig ikke, men det er f.eks tilsvarende GPS styrt logik i forbindelse med oppsett av default ladeparametre. Bilen vil f.eks 'huske' om du har satt forskjellig strømstyrke for lading på jobb og hjemme.

Så teknisk er nok dette mulig. Vi kan jo håpe at det kommer i en oppdatering.

TerjeV

Mener jeg har sett på nettet at det er kommet en bil til Bergen også? Har jeg drømt det eller er det mulig å prøvekjøre der også?
#2712
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

kjølholdt

Bilen i Bergen er ferdinand motor sin og med mindre du ikke er reservasjonsholder hos de er det ikke mulig å prøvekjøre eller sette seg inn i bilen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

LA-Thing

Hadde time for prøvekjøring imorgen, men fikk beskjed om at utstillings/demobilen er blitt skadet. Er ute av drift i noe tid inntil de får deler fra USA.

Litt irriterende, men lite å gjøre med det. Bra informasjon fra Tesla, fikk beskjed både på telefon og mail. Forhåpentligvis er den igang igjen før snøen går, vil gjerne prøve fremkommeligheten på dårlig føre selv om jeg har lest at den er grei.

Ser av postene i diverse fora at 'vente' og 'tålmodighet' er mye brukt.....
Drammen, Tesla Model S #2510

Nuvolari

Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:17
Hadde time for prøvekjøring imorgen, men fikk beskjed om at utstillings/demobilen er blitt skadet. Er ute av drift i noe tid inntil de får deler fra USA.

Litt irriterende, men lite å gjøre med det. Bra informasjon fra Tesla, fikk beskjed både på telefon og mail. Forhåpentligvis er den igang igjen før snøen går, vil gjerne prøve fremkommeligheten på dårlig føre selv om jeg har lest at den er grei.

Ser av postene i diverse fora at 'vente' og 'tålmodighet' er mye brukt.....

Håper ikke vi her ser konturene av en bil som må like ofte på verksted som Alfa Romeo. Det er grunn til å kansellere for meg i hvertfall.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

#59
Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:17
Hadde time for prøvekjøring imorgen, men fikk beskjed om at utstillings/demobilen er blitt skadet. Er ute av drift i noe tid inntil de får deler fra USA.

Litt irriterende, men lite å gjøre med det. Bra informasjon fra Tesla, fikk beskjed både på telefon og mail. Forhåpentligvis er den igang igjen før snøen går, vil gjerne prøve fremkommeligheten på dårlig føre selv om jeg har lest at den er grei.

Ser av postene i diverse fora at 'vente' og 'tålmodighet' er mye brukt.....
La meg gjette, de ringte deg i dag fra et +44 nummer? Har sittet i møter i hele dag, og så noen hadde forsøkt å ringe fra +44. Tenkte det kanskje kunne være Tesla som ringte angående Signature ventelisten, men da var det antakelig for å utsette prøvekjøringen på fredag...
Om jeg unnlater å svare så må vel det bety at jeg fortsatt har time på fredag :)

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:21
Håper ikke vi her ser konturene av en bil som må like ofte på verksted som Alfa Romeo. Det er grunn til å kansellere for meg i hvertfall.

Bilen er en justert amerikansk bil som sikkert har et ganske lavt produksjonsnummer. Når de begynner med EU-modellene om noen måneder får vi håpe mange feil er luket ut, men det er ingen tvil om at en Model S vil ha flere småfeil enn eksempelvis en A6. Noe annet bør man ikke forvente av en så fersk produsent som Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA