Diverse elektronikkdeler gis bort

Startet av Kewetķnerten, søn 28. des 2025, kl. 15:12

« forrige - neste »

Kewetķnerten

Heia og god jul.  Det lokale Think verkstedet hadde noen bokser med deler liggende som de ev. ville kaste så jeg hentet dem.  Gis bort hvis det er noe som noen kloke hoder her inne kan se nytte i.  Jeg prøver fortsatt å få liv i min og finne hvilket rlec kort som ev. er kaputt, ikke enkelt.jeg beholder battericellene da de ser ok ut frem til avgjørelsen om videre livreddende innsats bør fortsette.   :)

Gi lyd hvis

worry

Hei, og takk det samme.

Jeg kjenner ikke igjen noen deler som passer i GEN2 Think City. Så det må være noe eldre greier.

Du har tatt ut batteriet ditt, men kommer ikke videre? Hva har du gjort, og hva er det du mangler?
Think lithium

Myles Twete

Om RLECs: Hva poblemer har du med dem?
Engelsk: Some RLEC problems are very easy to identify.  Here are two of them: (1) RLEC reports cell 1 or more voltages as near 0v while nearby cells report near 5v, (2) RLEC fails to communicate.
In the case of either of the above, swapping RLECs would still show the same problems with the same RLECs.

Other problems are more subtle, difficult to detect and can take time to show.  Sometimes RLEC output transistors will turn ON and bypass a cell that should not be bypassed.  This bypassing can be very significant and may occur only when the RLEC is powered ON, but in other failure modes it could happen whether powered ON or OFF.  In one case, I found a powered-RLEC was inappropriately draining one particular cell (While trying to balance the rest of them)---after 2 days the pack's balance went from about 40mvpp to about 130mvpp---significantly worse---i.e. A slowly leaky RLEC might take days or weeks of observation to detect.  Replacing the RLEC solved the problem.

Tools: CommTool on OBD2 CAN bus can detect the first 2 problems mentioned above.  Or, if you have access to the RLEC CAN bus, you can run other Enerdel diagnostic tools to communicate directly with the RLECs, receive their average and delta cell voltages and to let the tool manage bypassing of the cells ("RLEC Scan and Balance" tool).

Lykke til og godt nyttaar!

-Myles Tveita, Portland, Oregon

Ogsaa: If you need replacement RLECs, I have many unused ones.  Also there probably is a supply of them in Trondheim.

Marsto

Sitat fra: Myles Twete på ons 31. des 2025, kl. 18:15Om RLECs: Hva poblemer har du med dem?
Engelsk: Some RLEC problems are very easy to identify.  Here are two of them: (1) RLEC reports cell 1 or more voltages as near 0v while nearby cells report near 5v, (2) RLEC fails to communicate.
In the case of either of the above, swapping RLECs would still show the same problems with the same RLECs.

Other problems are more subtle, difficult to detect and can take time to show.  Sometimes RLEC output transistors will turn ON and bypass a cell that should not be bypassed.  This bypassing can be very significant and may occur only when the RLEC is powered ON, but in other failure modes it could happen whether powered ON or OFF.  In one case, I found a powered-RLEC was inappropriately draining one particular cell (While trying to balance the rest of them)---after 2 days the pack's balance went from about 40mvpp to about 130mvpp---significantly worse---i.e. A slowly leaky RLEC might take days or weeks of observation to detect.  Replacing the RLEC solved the problem.

Tools: CommTool on OBD2 CAN bus can detect the first 2 problems mentioned above.  Or, if you have access to the RLEC CAN bus, you can run other Enerdel diagnostic tools to communicate directly with the RLECs, receive their average and delta cell voltages and to let the tool manage bypassing of the cells ("RLEC Scan and Balance" tool).

Lykke til og godt nyttaar!

-Myles Tveita, Portland, Oregon

Ogsaa: If you need replacement RLECs, I have many unused ones.  Also there probably is a supply of them in Trondheim.
Hi Myles. Happy new Year. Yes, we here in Trondheim Thinkers have a good supply for now, thanks to you providing all the RLEC`s we needed last year. I would strongly encourage new requests for RLEC`s would still be provided from your supply of them. I can highly recommend you as a trusted supplier of these extremly important battery cell controller cards for all the remaining Think City with Enerdel battery packs. Thanks again for helping us out and hope all the remaining Thinks in the whole wide world still have many drivable years left on our roads.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Sitat fra: Warlock på tir 06. jan 2026, kl. 09:55Har størst fetish på MLEC, RLEC og TIM vi, har du noen av de i en mørk kjeller i Oslo også?

Hehe, bra svar.  :)

Jeg rapportere innlegget, før du svarte, og ba om at bruker og innlegget ble fjernet. Ser at det nå har skjedd.
Think lithium

RJK

Sitat fra: worry på ons 07. jan 2026, kl. 10:18
Sitat fra: Warlock på tir 06. jan 2026, kl. 09:55Har størst fetish på MLEC, RLEC og TIM vi, har du noen av de i en mørk kjeller i Oslo også?

Hehe, bra svar.  :)

Jeg rapportere innlegget, før du svarte, og ba om at bruker og innlegget ble fjernet. Ser at det nå har skjedd.
Rapporterte denne brukeren dagen før Warlock kommenterte, så om den ikke ble disablet og ryddet opp for før i dag, så har adm brukt vel lang tid imho! ;)

Vedkommende hadde vel minst 28 identiske poster i diverse tråder da jeg rapporterte...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Warlock

Ja, rapporterte jeg også, men klarte ikke dy meg fra å svare :)

Kewetķnerten

Heia og godt nytt år!  Jeg får hjelp til å måle alle cellene slik at vi kan finne hvilket kort som defekt og har vært i kontakt med Myles i uniten for å få ferdig programmert nye.  Men syns dette er veldig vanskelige greier og kjenner at jeg sliter med dette.  Jeg har veteranbiler som hobby og der forstår jeg vertfall hva som må gjøres men dette...
Nå er det jo minus 5 i garasjen uansett så vil ikke inn der!  :)

Marsto

Heisann. Det ser ut til at jeg må ha gått kraftig glipp av noe i eller utenfor denne tråden. Men til kewertnerten som fremdeles ikke ser ut til å være innrapportert, så er rlec kort ikke så veldig vanskelig. Det er viktig å vite at de er programmert i forhold til hvor de er plassert på batteripakken. Dette kan Myles levere til de som trenger et nytt kort. Jeg fikk tilsendt fra Myles alle RLEC kort ferdig programmert til alle 16 batterimoduler. Jeg måtte bytte ett av de med stor sukssess.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Det var nok ikke kewetknerten vi rapporterte, men det skjønte du sikkert.  :D

Vil bare si til knerten at det ikke er store kostnaden involvert i å kunne ta diagnose på sin egen Think. Det er god hjelp å få her på forumet, om man vil gjøre det. Men det trengs en innsats i å lære seg de forskjellige adapterne og programmene. I hvert fall for oss som ikke er født med pc-kunnskap.

Think lithium

Kewetķnerten

Hei, ja det var kanskje dumt å ta ut batterikassen men trodde det kanskje kunne være noe kondens greier så den burde tørkes ut.  Så ble den stående da det å måle cellene i disse flate lange kontaktene ikke var rett frem så nå skal jeg lodde på noen tynne stikker på kablene til måleapparatet for å måle spenningen på hver celle og føre dem inn i et skjema jeg har fått, da skal vi vel klare å identifisere hvilke kort som er dårlige...

Lever i håpet for bilen er jo så fin!  :-)

worry

Hei,
Det er et seriøst tidkrevende prosjekt du har startet på der. Men da får du klare svar på reelle spenninger.  :+1:

Det hadde nok vært raskere å feilsøke om du hadde hatt Commtool. Det jeg har gjort er å kryssbytte rlec-kort når jeg får rare avlesinger, og så ta ny avlesing. Ofte kan du se på kortene om en transistor eller motstand er svidd også.

Det var en god tanke å ta ut batteriet. Og når du først har det ute, så bør du løfte opp et par kasser så du ser om det er vått eller rustent nedi der.

Think lithium

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA