Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming med lading - er det knytta til software eller hardware?

Startet av Sølve, mandag 21. januar 2013, klokken 21:57

« forrige - neste »

Sølve

Som kjent har I-miev 2012 og 2013 mulighet til å forvarme samtidig som bilen står til lading.  Denne muligheten har ikke de andre tvillingene.  Mitt spørsmål er:  Er det noen av dere som vet eller aner om denne egenskapen er knytta til dataprogrammene til bilen eller om det er noe fysisk som skiller I-miev 2012/13 fra de øvrige tvillingmodellene?  Hadde det vært mulig med rette software å få denne egenskapen også på de andre trillingmodellene i prinsippet om Mitsubishi hadde villet det og tillatt verkstedene å gjøre det?   Citroen min har innebygget  gsm-kort i nød-oppropsfunksjonen.  Med rette software hadde det teknisk kanskje vært mulig å ringe opp bilen for å sette i gang forvarmingen om dette hadde vært tillatt å gjøre sammen med lading.   Hva tror dere?
Tror dere øvrige trillingmodeller i prinsippet og med godvilje kunne vært oppgradert til å forvarme?
Bergen

TB

Slik eg har lest blir forvarme av I-miev 2012/13 aktivert ved hjelp av ein eigen fjernkontroll. Ingen styring via mobil som på Leaf? Dvs, det må vere satt inn ein mottaker i bilen, som kan starte forvarme.

Ved hjelp av programvare bør det (i teorien) vere mulig å aktivere samme funksjon i dei andre trillingmodellane, men det manglar eit brukergrensesnitt for å slå denne av/på. GSM-kort i nød-oppropsfunksjonen ville vere ein teoretisk mulig kanal for brukergrensesnitt, men ville brått føre til auka datamengde over denne kanalen.

Reknar med det er software som bestemmer at varme ikkje er mulig å aktivere så lenge som lading er kobla til på dei andre.

Men, Mitsubishi vil neppe gi vekk salgs-fordelen forvarme er for I-miev 2012/13 ?

Ein tanke kunne vere å gjere som ein del programmer, og også data maskinvare produkt, bruke lisensnøkkel for å aktivere ulike funksjoner i samme "boks" eller programvare fil.

Dvs, forvarme var ein opsjon som kosta x kr. Men, dette blir berre spekulasjon :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Når jeg skrur på tenninga med ladekabelen stående i, kan jeg bruke varmeapparatet selv om driftsbatteriet er utkoblet (rødt batterisymbol). Skulle derfor tro strømmen ble trukket fra laderen fra strømnettet. Men det gjenstår å sjekke. Er dette riktig kan alle trillingene forvarmes fra strømnettet, dog uten fjernkontroll.

(Elmo, har du postet i feil tråd? ;D )
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 00:55
Når jeg skrur på tenninga med ladekabelen stående i, kan jeg bruke varmeapparatet selv om driftsbatteriet er utkoblet (rødt batterisymbol). Skulle derfor tro strømmen ble trukket fra laderen fra strømnettet. Men det gjenstår å sjekke. Er dette riktig kan alle trillingene forvarmes fra strømnettet, dog uten fjernkontroll.

På 2011 C-Zero blir det ingen varme så lenge ladekabel står i. Har testa fleire gonger å "starte" før eg tar ut ladekabel, vifta bles (kald) luft, radio, lys osv virkar, men ingen varme frå varmeapparatet.

Det er heller ikkje mulig å låse bilen når bilen er starta - og varmeapparatet dermed virker. Dvs, om bilen skal "gå seg varm" må den stå ulåst, sjølv om ved bruk av to nøkler lar den seg ikkje låse.

Dette er ein litt upraktisk konstruksjon når det er svært kaldt (slik som no). Slik eg har tenkt lar dette seg løyse slik:
- Ved bruk av kupévarmer (Defa eller liknende)
- Eberspächer
- Kjøpe I-miev 2012/13 i staden for C-Zero / iOn

Lista er i stigande rekkefølge ang pris :-)

Om det er mulig å legge på eit ekstra alternativ - programvareoppdatering så hadde mange C-Zero og iOn eigarar blitt glad. Det er lov å håpe.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mr.Zero

Kjøp deg en Defa el.l. Det viser seg at den er mye mere effektiv til forvarming enn forvarmingsfunksjonen til mjauen. Alternativt at du spanderer en god netto månedslønn på en Eber... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bjornt

Og jeg er så enig, så enig.  Lovpriser min lille DEFA.  :D  Vedr Eber, så er jo turene i disse bilene sjeldent mer enn 1 time vel.. Skal ha et virkelig behov for å betale så mye for så få grader.... Men jeg forstår godt de som har kjøpt seg en sånn og er storfornøyde med det. Selvfølgelig. Skal mange bomring passeringer til før eber'n er betalt.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Sitat fra: Bjornt på onsdag 23. januar 2013, klokken 22:08
Vedr Eber, så er jo turene i disse bilene sjeldent mer enn 1 time vel.. Skal ha et virkelig behov for å betale så mye for så få grader.... Men jeg forstår godt de som har kjøpt seg en sånn og er storfornøyde med det. Selvfølgelig. Skal mange bomring passeringer til før eber'n er betalt.
Jeg tror eber kan lønne seg mer enn den stive prisen vi ser ved første øyekast. For eber gjør at vi i snitt kjører lengre pr. oppladning, noe som gjør at batteriet taper seg saktere og elbilen varer flere år.
Se mitt forsøk på å regne ut den reelle kostnad av eber her: innlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6646.msg70407.html#msg70407
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjornt

Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Diesel har en energitetthet på 10 kWh/liter. Man kan vel bruke avgiftsfri diesel i eberen? Da blir prisen pr. kWh nesten like billig som strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA