I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe

Startet av Mort-1, tir 02. des 2025, kl. 16:52

« forrige - neste »

Maxwell_400

Få utskrift av batteri helse, rust er ikke et problem, bilen er av aluminium. Når det gjelder 12 volts batterier synes jeg problemet er oppblåst, det er en slitedel men en merker ikke at batteriet blir dårlig siden det er ingen startmotor som trekker mye strøm.

Gjengangere på feil (antar barnesykdommene er rettet via kampanjer);
- hovedbatteri
- 12 volts batterier
- høyspennings varmer - enkelte modeller - kostbart!
- bakluke fjærer ruster opp
- dørhåndtak
- air condition - rør som sprekker pga. dårlig sveis

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Mort-1

Hentet en flott 2020 modell i-pace med det meste av utstyr i Oslo i dag, hadde en fin Kjøretur hjem til Kristiansand og gleder meg til veien videre med i-pace 😎

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Theppan

Sitat fra: Ingeniøren på tor 04. des 2025, kl. 07:53Du kan sette ladegrense i den nye appn. Byttet mine 12V batterier selv i sommer og de var forsatt ok og har ikke laget bøll. Regner med de nye holder 6 nye år til minst :). Mange elbiler som har 12V problematikk.

Jeg har I-pace 2020 med to batterier og da det gamle infotainment systemet.
Har lastet ned siste appen, men hvor er den innstillingen for å sette ladegrense?
Eller gjelder dette bare for de bilene etter 2020 med nyere infotainment system.
Benyttet jo funksjonaliteten i WattCat når den fungerte...(Hulk, hulk)
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Ingeniøren

Tror de har tatt det bort igjen og erstattet med manuell stopp... Det fungerer på min 2020 - nesten altid...

Husker fra tiden med WattCat at den stoppet lading som regel, men ikke altid. Slik har kanskje Jaguar opplevd og byttet til en manuall variant der man kan forsøke å stoppe igjen om det ikke går først gang..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Sitat fra: Maxwell_400 på man 08. des 2025, kl. 09:46Få utskrift av batteri helse, rust er ikke et problem, bilen er av aluminium. Når det gjelder 12 volts batterier synes jeg problemet er oppblåst, det er en slitedel men en merker ikke at batteriet blir dårlig siden det er ingen startmotor som trekker mye strøm.

Gjengangere på feil (antar barnesykdommene er rettet via kampanjer);
- hovedbatteri
- 12 volts batterier
- høyspennings varmer - enkelte modeller - kostbart!
- bakluke fjærer ruster opp
- dørhåndtak
- air condition - rør som sprekker pga. dårlig sveis

Eide en I-pace 2019 HSE i 2019 og likte bilen på mange måter. Vurderer nå kjøpe en brukt i-pace 2019 FE med fabrikk nytt batteri. Bilen er kjørt 110000km. Hva kan jeg forvente av vedlikehold og utgifter på en slik bil? Noen som aner pris på repp av varmer og kjøle anlegg som er nevnt av Maxvell
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

chargedup

Eksempler på priser fra facebookgruppa i år på typiske "vanlige" feil (vanlige som i at flere eiere har opplevd det):
Isolasjonsfeil: 140'
BCCM feil: 120'
Heater: 60'
AC-kompressor, Høyvolts tilkoblingsboks, Front traction-kabel, 3-fasekabel: 162'
AC rør (må ta ut elmotor foran for å komme til): 65'-70'

Dette er priser fra Jaguar verksted og prisen andre steder på feks AC rør er ofte betydelig lavere. Maskinskadeforsikring anbefales, selv om jeg er usikker på kostnaden på det på denne bilen nå.
Enkle feil som AC rør som kanskje hadde kostet 5-10' på en vanlig bil blir kostbart pga konstruksjonen (arbeidstimer fordi motor må ned, litt som med bremserør på Model 3 der batteriet må ned) og dyre deler/timer. Vil tippe at deler/timer egentlig er ganske like på alle premiummerkene, så det handler nok mer om at en heater til 60' (mercedes tok i underkant av 80' for PTC heater på en GLC jeg hadde) eller en frontlykt til 80' føles ekstremt dyrt på en bil man kjøpte for 100-200'.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

elekTrond

Mon tro om ikke det ac røret kan rørlegges en annen rute? Slik bremserør på i-MiEV, og antagelig samme på Tesla, legges rundt batteriet -- istedenfor over?

AdSr = Adaptive dempere?

BCCM = ICCU på koreansk aka OBC OnBoardCharger på nynorsk? Eller er det en slags BMS?

Kjører Jaguar luft- eller vannbåren varmekolbe?
Separat varmesløyfe til kupé eller noe ala superBottle eller octoValve?

Kan noen greie ut om alle setekonfigurasjonene og rangere de?
  • manuelle
  • (Hva har) Nordic Edition?
  • sports-seter (høyt/lavt ettertraktet?)
  • (4/6/8?)
  • 10-veis
  • 14-veis
  • 18-veis
  • etc osv...

Mange bruktbilselgere er flinke til å ta sete-bilder rett over knappene. Nesten som om de unnlater å opplyse hvilke seter det er.

Husker jeg så et par veldig røde skinnseter hos høggern. Håper de fikk et nytt, godt hjem.
'13 Mjau

chargedup

For meg ser det ut som det blir ekstremt tight uten å ta ned motor: https://youtube.com/shorts/hZT43CJTAZk?si=5aSAHH8ddVAIpS5a Det har nylig vært en diskusjon om det på facebook. For de som ønsker et bilde av prisnivå på vanlige feil er det bare å bli medlem i de norske gruppene på FB og søke etter reparasjon, det har blitt ganske mange innlegg med pristilbud på rep nå som godt over halvparten av de leverte bilene er utenfor garanti.

18 veis seter (HSE) er selvfølgelig de beste (sett bort ifra performance setene som noen liker og noen hater, ettersom ekstremt få valgte de pga pris), men 8 veis (S) fungerte helt fint for meg.
Alt det andre som ble spurt om kan man enten søke her på forumet eller google seg fram til dersom man er interessert...
iX3

elekTrond

Takk for at du tar deg tid. Digger dette svaret i en annen kjøpsråd-tråd:
Sitat fra: chargedup på man 02. jun 2025, kl. 16:19Skulle jeg ha kjøpt en I-pace uten garanti i dag ville jeg [...]

Jaguar er et premiummerke som priser delene på Porsche nivå, så evt reparasjoner kan bli ekstremt dyrt. Prisene på deler/rep er nok det som gjør at bruktbilprisen er såpass lave.
[...]
Personlig råder jeg ingen av mine venner som skal kjøpe bil til 250' å kjøpe I-pace hvis de ikke har en bra bufferkonto/rammelån og en "forståelse" for høye delepriser.
Når jeg vil meg sjøl vondt, ser jeg etter "photon red" pusekatt med krok og nytt batteri. Blå med beige østers interiør står også på lista. Deretter leser jeg her inne, så går det fort over.

Meget informativ den stuttbukse-videoen. Ifølge kommentar under fra "@otofoto", er vann-varmekolba en Webasto. Samme patent og trange plassering som i trillingene, oppe i girtunnelen. Om jeg ikke husker helt feil, er tannstanga i Model X en JLR (Range Rover?), montert opp-ned.

En tredje takk for svar om setevalg. Har lurt på disse setene i fem år mtp bruktkjøp.

Dette (åpne) forumet trenger en solid "I-Pace bruktbil kjøpeguide". Gjerne etter modell av https://ev-inventory.com/, tidl. tesla-info.com. Det har jeg hatt mye glede av i åtte år. I perioder har de listet FINN biler sammen med ny/demo/CPO. Fint for å sammenligne priser. 

'13 Mjau

chargedup

Mye gode forklaringer på seter/utstyrspakker her inne fra 2019, sjekk de tidlige kjøpstrådene som https://elbilforum.no/index.php?topic=37526.0
Dette var den tiden all diskusjon om elbil skjedde her inne og de fleste var ordentlig interessert.

I-pace er fortsatt ikke noe jeg anbefaler venner uten bufferkonto, men det gjør jeg heller ikke med eksempelvis etron eller andre premium elbiler uten garanti.
iX3

Ingeniøren

Samtidig, om man kjøper en bil som har kostet 800' og som fortsatt er fin til 200' bør man ha råd til en og annen dyr reparasjon. Det må man legge inn i regnestykket.

Selv er min feilfri etter 7 år, og jeg smiler fra øre til øre hver gang den luftes - fortsatt  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

chargedup

Absolutt, verditapet til feks en FE til over 900' ned til den billigste på finn med ladefeil (125' i rep?) til 95', la oss si 800' eller 100' i året, er selvfølgelig mye verre enn en potensiell reparasjon til 100'. Verditapet har man en viss anelse om hva blir, så selv om det har vært ekstra høyt på I-pace, kommer det ikke som noen overraskelse på de som kjøper nybil. Reparasjoner til over 100' tror jeg de færreste I-pace kjøpere har i kalkylen sin. Det ser iaf ikke slik ut på FB der mange eiere er sure og oppgitte, både for reparasjonsprisene og at de ikke hadde hørt om maskinskadeforsikring osv. Nå sjekket jeg også maskinskade på en 2018 registrert FE (under 100' km) hos if og den koster meg 60' i året (forsikringen på bilen blir totalt 99' med 75% bonus og bosted Oslo!), så forsikringsselskapet mener også risikoen er mye høyere nå enn for et par år siden. Maskinskade dekker heller ikke alt, det har jeg personlig erfaring med, så de 60' i året gir ikke 100% trygghet.

Det å sette opp en anonym FB konto (hvis man ikke allerede er på facebook) kun for å bli medlem av grupper, spesielt på I-pace der det meste som diskuteres er rep priser og batterifeil (iaf det jeg får opp), tenker jeg er å gjøre nødvendig research før man kjøper en bil. Ville gjort akkurat det samme for å finne ut hva den vanligste feilen på etron (motoren) koster, samt andre vanlige feil, før jeg evt vurderte den...
iX3

Ingeniøren

Håper du mener 6' og ikke 60'  :D

Selv har jeg full Kasko med motorskade forsikring til 14'.

Ellers kan jeg anbefale ipaceforums.co.uk. Stadig nye tråder og mange dyktige folk.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

chargedup

Nei, en 2018 koster 60' i året bare for maskinskade, i tillegg til forsikring på 40' hos IF på meg. Skal sies at IF har priset seg helt ut av markedet på alle elbiler jeg har hatt de siste årene, ofte mer enn dobbelt av konkurrentene. Tryg og Storebrand sa at 2018 mod var for gammelt for å tegne maskinskade og gjensidige ville ikke prise det uten at jeg ringte inn, så jeg prøvde flere. 8 år gammel er nok også skjæringspunktet på når maskinskade blir markant dyrere på de fleste elbiler da batterigaranti går ut, så er nok også derfor flere selskap har begynt med at man ikke kan "nytegne" maskinskade på biler som er 8 år.

Godt tips med ipaceforums, veldig mye nyttig info der. Nå har ikke jeg vært der på veldig mange år, men er nok lite screenshot av pristilbud på rep i Norge, så uten FB mangler man fortsatt konkret info om kostnader for "vanlige" feil (det som mange har fått byttet under garanti, men som nå må betales for).
iX3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA